IPPP1/443-812/13-2/EK - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności nieodpłatnego przekazania towarów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-812/13-2/EK Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności nieodpłatnego przekazania towarów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu 14 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego przekazania towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego przekazania towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. ("Spółka) jest wyłącznym importerem i dystrybutorem markowej bielizny opatrzonej znakiem towarowym. Dystrybucja produktów odbywa się zarówno poprzez własne sklepy Spółki jak i poprzez sklepy obce. W ramach działań, mających na celu zwiększenie obrotów, Spółka podejmuje różnorodne działania wspierające sprzedaż.

Do działań wspierających sprzedaż zaliczyć można m.in. przekazywanie do sklepów własnych i obcych następujących materiałów, przy czym przekazywanie do sklepów obcych następuje bez pobierania z tego tytułu odpłatności;

a.

plakatów w celu wywieszenia ich na witrynie bądź wewnątrz sklepu

b.

koszulek z logo Spółki, przeznaczonych do ubierania się w nie przez ekspedientki w sklepie c) identyfikatorów dla ekspedientek

c.

zawieszek cenowych na towary

d.

zawieszek na towary informujących o przecenie

e.

katalogów produktowych służących do prezentacji kolekcji konsumentom bądź do składania zamówień przez sklepy

f.

gadżetów z logo i/lub nazwą Spółki, w tym kolczyków, bransoletek, parasolek, dołączanych do towaru objętego promocją bądź przeznaczanych np. dla pierwszych klientów sklepu bądź tych, którzy dokonali największych zakupów

g.

nalepek informacyjnych

h.

drobnych materiałów na witryny sklepowe.

Konsumentom odwiedzającym sklep przekazywane są dalej jedynie materiały wymienione w pkt g). Sklepy własne Spółki stanowią element jej przedsiębiorstwa, nie mają odrębnej od Spółki formy prawnej. Spółka nie prowadzi ewidencji wydawanych materiałów oraz jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1. Czy nieodpłatne przekazanie do sklepów obcych wymienionych materiałów stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2. Czy wydanie konsumentom przez pracowników sklepów własnych Spółki gadżetów z logo i/lub nazwą Spółki., kolczyków, bransoletek, parasolek, dołączonych do towaru objętego promocją bądź przeznaczonych np. dla pierwszych klientów sklepu bądź tych, którzy dokonali największych zakupów stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 i 4 przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika, przy czym przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji o której mowa w pkt 1 jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku) a gdy nie ma ceny nabycia jednostkowy koszt wytworzenia określone w momencie przekazywania towaru nie przekraczają 10 zł.

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów zawartym na stronie 8 i 9 broszury informacyjnej "Najważniejsze zmiany w podatku od towarów i usług od 1 kwietnia 2013 r.", opublikowanej na stronie internetowej Ministerstwa dla ustalenia czy występuje obowiązek opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów w pierwszej kolejności należy ustalić czy przekazywany nieodpłatnie towar ma wartość użytkową" Zdaniem Ministerstwa, jeżeli materiał nie posiada takiej wartości, jego przekazanie nie będzie podlegało opodatkowaniu.

Ad. 1.

Spółka stoi na stanowisku, zgodnie z którym przekazywanie przez nią do sklepów obcych materiałów, które mają wartość użytkową, tj.:

a.

koszulek dla ekspedientek

b.

gadżetów z logo i/lub nazwą Spółki, w tym kolczyków, bransoletek, parasolek, dołączanych do towaru objętego promocją bądź przeznaczanych np. dla pierwszych klientów sklepu bądź tych, którzy dokonali największych zakupów

c.

drobnych materiałów na witryny sklepowe

o ile jednostkowa cena nabycia netto tych towarów bądź ich jednostkowy koszt wytworzenia netto przekracza 10 zł - stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Natomiast przekazanie do sklepu materiałów takich jak:

a.

plakaty przekazywane w celu wywieszenia ich wewnątrz sklepu

b.

identyfikatory dla ekspedientek

c.

zawieszki cenowe na towary

d.

zawieszki na towary informujących o przecenie<

e.

katalogi produktowe

f.

nalepki informacyjne

nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu z uwagi na brak ich realnej wartości użytkowej.

Ad.2.

Spółka stoi na stanowisku, zgodnie z którym wydawanie przez nią konsumentom (przez jej pracowników zatrudnionych w sklepach własnych Spółki) gadżetów z logo i/lub nazwą Spółki, w tym kolczyków, bransoletek, parasolek, dołączanych do towaru objętego promocją bądź przeznaczanych np. dla pierwszych klientów sklepu bądź tych, którzy dokonali największych zakupów stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, o ile jednostkowa cena nabycia netto tych gadżetów bądź ich jednostkowy koszt wytworzenia netto przekracza 10 zł, bowiem gadżety te mają dla konsumentów wartość użytkową. W przypadku, gdy powyższe wartości jednostkowe netto nie przekroczą kwoty 10 zł, czynność przekazania takich gadżetów korzystać będzie z wyłączenia z opodatkowania w oparciu o wyżej wymieniony art. 7 ust. 3 i 4 ustawy.

Samo przekazanie materiałów do sklepów własnych nie stanowi natomiast czynności podlegającej opodatkowaniu, z uwagi na fakt, iż jest to jedynie ich przemieszczenie w ramach jednego przedsiębiorstwa, nie następuje więc objęcie ich w posiadanie przez inny niż Spółka podmiot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 2 pkt 6 ustawy, stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ustawy).

Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Generalnie zatem, z uwagi na brzmienie art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa. Od tej zasady przewidziano jednak pewne wyjątki. Jak wynika z ww. art. 7 ust. 2 ustawy, czynnościami zrównanymi z odpłatną dostawą towarów jest także przekazanie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne darowizny, o ile przy zakupie, imporcie lub wytworzeniu tych towarów przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części. Jednocześnie, na mocy art. 7 ust. 3 ustawy, ustawodawca wyłączył z opodatkowania wymienione w tym przepisie towary, tj. prezenty o małej wartości oraz próbki.

Wskazać należy, iż zmiany wprowadzone od dnia 1 kwietnia 2013 r. w art. 7 ust. 3 ustawy polegają na doprecyzowaniu, że przepis art. 7 ust. 2 ustawy nie będzie stosowany do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to nastąpi na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Ponadto w znowelizowanym art. 7 ust. 3 ustawy nie ma już mowy o przekazaniu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Wprowadzone zmiany oznaczają, że nie będzie uznawane za odpłatną dostawę towarów tylko przekazanie na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki (pomimo, że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych towarów).

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest wyłącznym importerem i dystrybutorem na obszarze P. markowej bielizny. Dystrybucja produktów odbywa się zarówno poprzez własne sklepy Spółki jak i poprzez sklepy obce. W ramach działań, mających na celu zwiększenie obrotów, Spółka podejmuje różnorodne działania wspierające sprzedaż, m.in. przekazywanie do sklepów własnych i obcych następujących materiałów, przy czym przekazywanie do sklepów obcych następuje bez pobierania z tego tytułu odpłatności:

a.

plakatów w celu wywieszenia ich na witrynie bądź wewnątrz sklepu

b.

koszulek z logo Spółki, przeznaczonych do ubierania się w nie przez ekspedientki w sklepie c) identyfikatorów dla ekspedientek

c.

zawieszek cenowych na towary

d.

zawieszek na towary informujących o przecenie

e.

katalogów produktowych służących do prezentacji kolekcji konsumentom bądź do składania zamówień przez sklepy

f.

gadżetów z logo i/lub nazwą Spółki, w tym kolczyków, bransoletek, parasolek, dołączanych do towaru objętego promocją bądź przeznaczanych np. dla pierwszych klientów sklepu bądź tych, którzy dokonali największych zakupów

g.

nalepek informacyjnych

h.

drobnych materiałów na witryny sklepowe.

Konsumentom odwiedzającym sklep przekazywane są dalej jedynie materiały wymienione w pkt g). Sklepy własne Spółki stanowią element jej przedsiębiorstwa, nie mają odrębnej od Spółki formy prawnej. Spółka nie prowadzi ewidencji wydawanych materiałów oraz jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wskazać należy, że przy badaniu, czy nieodpłatnie przekazane towary (w tym również drukowane materiały reklamowe i informacyjne) w ogóle podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w pierwszej kolejności należy określić czy przekazywany towar ma wartość użytkową (konsumpcyjną) z punktu widzenia nabywcy. Jeżeli przekazywany nieodpłatnie towar nie miałby dla nabywcy żadnej wartości użytkowej (konsumpcyjnej) to wówczas przekazanie takiego towaru nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia wartości użytkowej (konsumpcyjnej). Zgodnie ze słownikową definicją (według Internetowego Słownika Języka Polskiego - http://www.sjp.pwn.pl) - "wartość" to "ile coś jest warte pod względem materialnym; cecha tego, co jest dobre pod jakimś względem". Z kolei "użytkowy" (według Internetowego Słownika Języka Polskiego - http://www.sjp.pwn.pl) to: "mający praktyczne zastosowanie, przeznaczony do użytku (np. drewno użytkowe)", "konsumpcja" to "wykorzystywanie dóbr i usług do zaspokojenia potrzeb".

Zatem, wartość użytkowa (konsumpcyjna) towaru oznacza zdolność danego towaru do zaspokojenia potrzeb jego nabywcy.

Ad. 1

W świetle powołanych wyżej norm prawnych oraz opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wymienione we wniosku materiały: plakaty, identyfikatory dla ekspedientek, zawieszki cenowe na towary, zawieszki na towary informujące o przecenie, katalogi produktowe, nalepki informacyjne przekazywane do sklepów obcych nie będą miały dla nabywcy wartości użytkowej, gdyż nie mają one waloru konsumpcyjnego dla nabywcy. Odbiorca przekazanych towarów nie konsumuje ich, nie jest w wyniku przekazania zaspokojona jakakolwiek potrzeba, ani nie pojawia się jakiekolwiek przysporzenie majątkowe. Istotą przekazania jest prezentowanie działalności Spółki, w związku z czym przekazania te będą następować na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki. W konsekwencji, przekazanie przez Spółkę ww. materiałów, również w sytuacji gdy, jednostkowa cena nabycia netto przekroczy 10 zł, na rzecz kontrahentów, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.

Odnoście natomiast nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę do sklepów obcych materiałów, które mają, jak wskazał Wnioskodawca, wartość użytkową tj. koszulek dla ekspedientek, gadżetów z logo i/lub nazwą Spółki, w tym kolczyków, bransoletek, parasolek, drobnych materiałów na witryny sklepowe stwierdzić należy, iż czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli jednostkowa cena nabycia netto tych towarów bądź ich jednostkowy koszt wytworzenia netto przekroczy 10 zł i Wnioskodawca miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia lub wytworzenia tych towarów. W przypadku, gdy powyższe wartości jednostkowe netto nie przekroczą kwoty 10 zł, czynność przekazania powyższych towarów korzystać będzie z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 7 ust. 3 i 4 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Odnośnie nieodpłatnego wydania konsumentom, przez pracowników sklepów własnych Spółki, gadżetów z logo i/lub nazwą Spółki, w tym kolczyków, bransoletek, parasolek, dołączonych do towaru objętego promocją, bądź przeznaczonych np. dla pierwszych klientów sklepu, bądź tych, którzy dokonali największych zakupów, które mają wartość konsumpcyjną, wskazać należy, że jeżeli jednostkowa cena nabycia netto tych towarów bądź ich jednostkowy koszt wytworzenia netto przekroczy 10 zł i Wnioskodawca miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia lub wytworzenia tych towarów, czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku, gdy powyższe wartości jednostkowe netto nie przekroczą kwoty 10 zł, czynność przekazania tych towarów korzystać będzie z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 7 ust. 3 i 4 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że zgodnie z przepisem art. 14f § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40,00 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. W ocenie tut. Organu podatkowego wniosek dotyczy dwóch zdarzenia przyszłego - przekazania materiałów do sklepów obcych i przekazania materiałów do sklepów Spółki. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 360 zł w dniu 9 sierpnia 2013 r. różnica w kwocie 280 zł zostanie zwrócona zgodnie z 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa przekazem pocztowym na adres wskazany w części B.3 wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl