IPPP1-443-812/11-4/IGo - Obniżenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT oraz zasady potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-812/11-4/IGo Obniżenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT oraz zasady potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwaniu tut. Organu z dnia 31 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 31 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej "D. " lub "Spółka") jest podmiotem prowadzącym na polskim rynku działalność w zakresie dystrybucji napojów alkoholowych i produktów winiarskich, D. dostarcza te napoje zarówno do hurtowni spożywczych, sieci marketów, sklepów spożywczych jak też do restauracji i barów. Z tytułu zawieranych transakcji Spółka wystawia faktury VAT. Zdarzają się sytuacje, w których po dokonaniu sprzedaży i po wystawieniu faktury VAT, Spółka musi dokonać korekty sprzedaży poprzez wystawienie faktur korygujących zmniejszających podstawę opodatkowania. Przyczyną wystawienia przedmiotowych korekt faktur mogą być np. zwroty towarów, pomyłki na fakturze, potransakcyjne obniżenia ceny. W wielu przypadkach, Spółka wysyła do kontrahentów faktury korygujące zmniejszające listem poleconym za potwierdzeniem odbioru (tzw. "zwrotka pocztowa"), na którym znajduje się informacja o numerze faktury korygującej zawartej w przesyłce. Kiedy kontrahent otrzyma przesyłkę, potwierdza jej odbiór umieszczając na zwrotce swój podpis i datę odbioru. Następnie zwrotka jest przesyłana do Spółki. Spółka zamierza dokonywać obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT, które wynika z wystawionej faktury korygującej, na podstawie otrzymanej zwrotki pocztowej potwierdzającej odebranie przesyłki zawierającej korektę przez kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy posiadanie przez Spółkę zwrotek pocztowych potwierdzonych przez kontrahentów, z których jednoznacznie wynika, jakich faktur korygujących dotyczą, spełnia warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o VAT i tym samym upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z tych korekt.

Spółka stoi na stanowisku, iż podpisane przez kontrahentów zwrotki pocztowe, z których wynika, jakich faktur korygujących zmniejszających dotyczą, mogą zostać uznane za potwierdzenie odbioru faktury korygującej zmniejszającej przez nabywcę, o którym mowa w 29 ust. 4a ustawy o VAT. W konsekwencji, ich posiadanie upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z wystawionych korekt, których zwrotki dotyczą.

Poniżej Spółka przedstawia argumenty, potwierdzające słuszność jej stanowiska

Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania zostały uregulowane w art. 29 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, natomiast obrotem, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że podatnik może zmniejszyć podstawę opodatkowania VAT w oparciu o fakturę korygującą zmniejszającą pod warunkiem, że posiada potwierdzenie odbioru korekty przez kontrahenta. Faktura korygująca musi zatem dotrzeć do nabywcy, który potwierdza ten fakt i zawiadamia o tym sprzedawcę. Niemniej, należy zauważyć, iż ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku VAT, nie narzucają formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących powinno być dokonane, to w ocenie Spółki, istnieje swoboda wyboru metody tego potwierdzenia. Wobec powyższego, potwierdzenie może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż konkretny odbiorca otrzymał korektę faktury. W szczególności, Spółka stoi na stanowisku, że przedmiotowe potwierdzenie może mieć postać zwrotnego potwierdzenia odbioru (zwrotki pocztowej) przesyłki wysłanej pocztą, zawierającej fakturę korygującą. Z przedmiotowej zwrotki pocztowej, wynika bowiem bezsprzecznie, że kontrahent otrzymał korektę faktury (na zwrotce widnieje podpis kontrahenta). Dodatkowo, ze względu na fakt, że na zwrotce jest wskazany numer faktury korygującej, która została wysłana w przesyłce, w prosty sposób można przypisać poszczególne potwierdzenia w formie zwrotek do konkretnych faktur zmniejszających. W konsekwencji, zdaniem Spółki zwrotka pocztowa potwierdzona przez kontrahenta, stanowi dowód, że kontrahent otrzymał korektę faktury. Biorąc to pod uwagę, należy uznać, że posiadanie zwrotki upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z tej korekty, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Spółka pragnie również wskazać na brzmienie art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, da1ej. "Ordynacja podatkowa"), który wskazuje, co może stanowić dowód w postępowaniu podatkowym. Zgodnie z powoływanym przepisem Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Przepis ten przyjmuje zasadę otwartego katalogu dowodów w postępowaniu podatkowym i dopuszcza każdy rodzaj dowodu. Granice dowodzenia wyznacza jedynie "przyczynienie się" danego środka dowodowego do wyjaśnienia sprawy oraz brak sprzeczności z prawem. Zdaniem Spółki, przepis ten dostarcza kolejnego argumentu za tym, że zwrotka pocztowa, na której kontrahent potwierdził odbiór przesyłki zawierającej fakturę korygującą zmniejszającą i na której znajduje się referencja do numeru przesłanej korekty może stanowić dowód, iż kontrahent otrzymał korektę. Posiadanie przez Spółkę takiej zwrotki wypełnia warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej zmniejszającej przez nabywcę towarów, o którym mowa w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Stanowisko Spółki zostało potwierdzone również w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów:

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 stycznia 2010 r., sygn. ILPP2/443-1460/09-2/SJ;

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 sierpnia 2009 r., sygn. ILPP2/443-683/09-4/ISN;

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 lipca 2009 r., sygn. IBPP2/443-393/09/RSz;

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 sierpnia 2008 r., sygn. ILPP2/443-502/08-2/MR;

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 listopada 2008 r., sygn. IPPP1-443-1536/08-3/JB;

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 6 grudnia 2007 r., sygn. ITPP2/443-112/07/RS;

* Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 31 lipca 2007 r., sygn. ILPP2/443-1/07-2/IN.

Między innymi, w powoływanej powyżej interpretacji o sygn. ILPP2/443-1460/09-2/SJ Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał w szczególności, że potwierdzenie odbioru przez kontrahenta faktury korygującej " może mieć dowolną formę, która jednakże pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, że konkretny odbiorca otrzymał korektę faktury. Przedmiotowe potwierdzenie może zostać dokonane np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą (w formie listu poleconego) przesyłki zawierającej fakturę korygującą".

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż posiadanie zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki zawierającej korektę jest wystarczające, aby obniżyć podstawę opodatkowania VAT na podstawie tej korekty w stosunku do podstawy określonej w fakturze pierwotnej, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto tut. Organ informuje, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 08.209.1320), która zmieniła treść art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z obecnie brzmiącym przepisem, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Jednakże, przedstawiona zmiana ww. przepisu pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl