IPPP1-443-812/09-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-812/09-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2009 r. (data wpływu 21 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 01.10. 2009 r. za wezwanie tut. organu z dnia 23 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.

Wniosek uzupełniony został w dniu 1 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 2004 r. pełni rolę Instytucji Wdrażającej Działanie 1.3 Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw.

W ramach tego działania realizowane były projekty doradcze i inwestycyjne dla parków przemysłowych, technologicznych i inkubatorów technologicznych. Do 31 grudnia 2008 r. zakończono realizację tych działań.

W dniu 27 maja 2009 r. Spółka podpisała z Ministerstwem Gospodarki umowę Dotacji Celowej na sfinansowanie wydatków związanych z realizacją Zadania w zakresie monitorowania efektów realizacji działania 1.3 Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, zwanych dalej "Zadaniem" niekwalifikujących się do wsparcia w ramach Pomocy Technicznej Programu (załącznik Nr 1 - Umowa Dotacji Celowej). Kwota Dotacji Celowej jest kwotą brutto. W ramach powyższych działań Spółka ponosi wydatki związane z kosztami osobowymi pracowników zaangażowanych w realizację Zadania oraz związane z kosztami rzeczowymi w części odpowiadającej stopniowi zaangażowania w realizację Zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Dotacja Celowa na finansowanie monitorowania działania 1.3. SPO - WKP podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy stanowi obrót w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, środki otrzymane w formie dotacji celowej nie stanowią dofinansowania do cen. Zgodnie z przepisami przedmiotowej ustawy, opodatkowaniu nie podlega dofinansowanie przekazane podatnikowi na pokrycie kosztów jego działalności, gdyż musiałby zostać stwierdzony bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniami. W przypadku, gdy taki związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów nie podlega opodatkowaniu i nie stanowi obrotu. Otrzymana dotacja jest kwotą brutto i w przypadku opodatkowania podatkiem od towarów i usług kwota odprowadzonego podatku pomniejszałaby wysokość zwracanych kosztów, która Spółka musiałaby pokryć z własnych środków. Na potrącenie podatku VAT nie wyraża zgody Ministerstwo Gospodarki, gdyż uważa, że otrzymana dotacja nie ma związku z dopłatą do ceny (załącznik Nr 2 - pismo z Ministerstwa Gospodarki).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Instytucją Wdrażającą Działanie 1.3 Sektorowego Programu Operacyjnego - wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw. W ramach tego działania realizowane były różne projekty doradcze i inwestycyjne, których realizację zakończono do 31 grudnia 2008 r. W dniu 27 maja 2009 r. Spółka podpisała z Ministerstwem Gospodarki umowę Dotacji Celowej na sfinansowanie wydatków związanych z realizacją "Zadania" polegającego na monitorowaniu efektów Działania 1.3 Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw. W ramach powyższego Zadania Spółka ponosi wydatki związane z kosztami osobowymi pracowników zaangażowanych realizację ww. Zadania oraz wydatki związane z kosztami rzeczowymi.

Z powyższego wynika, że otrzymana przez Spółkę dotacja nie stanowi dopłaty do ceny konkretnego towaru lub usługi, a tym samym dotacja nie jest przekazywana w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jest to dotacja ogólna, niedająca się powiązać u Wnioskodawcy z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega ona bowiem w całości przekazaniu na pokrycie kosztów realizacji Zadania. Otrzymana przez Spółkę dotacja celowa nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawczynię stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację Zadania, realizowanego na podstawie porozumienia zawartego z Ministerstwem Gospodarki nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Ponadto należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl