IPPP1/443-806/11-2/AP - Możliwość zwolnienia z VAT usług konserwatorskich dotyczących budynku kościoła wpisanego do rejestru zabytków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-806/11-2/AP Możliwość zwolnienia z VAT usług konserwatorskich dotyczących budynku kościoła wpisanego do rejestru zabytków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu 20 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do świadczonych usług konserwatorskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku do świadczonych usług konserwatorskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie szeroko pojętych usług budowlanych. Jego firma przeprowadzała wielokrotnie inwestycje związane z konserwacją obiektów sakralnych, co pozwoliło zdobyć doświadczenie w tym zakresie. W najbliższym czasie Zainteresowany planuje realizację remontu kościoła ewangelicko-augsburskiego, wpisanego do rejestru zabytków. Zgodnie z decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków zostało wydane pozwolenie na wykonanie prac, które swoim zakresem obejmują:

* wykonanie izolacji poziomej fundamentów

* wykonanie remontu elewacji (oczyszczanie rys i pęknięć tynków, odsalanie, oczyszczanie ścian ze starych powłok malarskich, ponowne malowanie)

* wymiana pokrycia dachu z blachy

* częściowa wymiana więźby dachowej wraz z impregnacją drewna

* gruntowanie i malowanie wnętrza kościoła farbami konserwującymi.

W podpisanej przez Wnioskodawcę umowie na wykonanie usług konserwatorskich nie określił On stawki VAT, jaką opodatkuje wykonane prace - wszelkie ustalenia dotyczące kwoty, na jaką opiewa umowa ustalono według wartości netto.

Usługi remontu fundamentów, elewacji, pokrycia dachu wraz z wymianą elementów więźby czy malowanie w tym przypadku stanowią usługi konserwatorskie, gdyż wykonanie ich w znacznym stopniu przedłuży trwałość i żywotność budynku kościoła.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na wykonanie wymienionych wyżej usług konserwatorskich na obiekcie wpisanym do rejestru zabytków Wnioskodawca ma prawo zastosować zwolnienie z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy

Powołując się na przepisy wykonawcze ustawy o podatku od towarów i usług tj. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 6 kwietnia 2011 r. Nr 73 poz. 392) planowane przez Wnioskodawcę prace spełniają warunki konieczne do zastosowania zwolnienia z VAT, wymienione w treści rozporządzenia. Do wykonania powyższych usług konserwatorskich zostaną zaangażowane osoby posiadające wymagane uprawnienia. Budynek kościoła również spełnia wymogi przedstawione w rozporządzeniu, gdyż jest wpisany do rejestru zabytków. Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał decyzję zezwalającą na prowadzenie wymienionych prac.

W odniesieniu do przepisów obowiązujących przed 1 kwietnia 2011 r. sytuacja wyglądałaby nieco inaczej, nie byłaby dla Zainteresowanego tak jednoznacznie korzystna jak w chwili obecnej. Nie bez znaczenia jest fakt, że dotychczas brak jest orzecznictwa na temat stosowania w praktyce przepisów nowego rozporządzenia. W związku z tym trudno jest Wnioskodawcy poprzeć własne stanowisko przypadkami zaistniałymi już w życiu gospodarczym. Nie zmienia to jednak faktu, że w ocenie Zainteresowanego wykonanie usług konserwatorskich może On opodatkować stawką zwolnioną z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54 poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności zdefiniowany został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ww. ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Co do zasady, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 (art. 41 ust. 1 cyt. ustawy).

Przy czym, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, a także możliwości zastosowania zwolnienia.

Zgodnie z § 43 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:

1.

zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;

2.

materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.

Z kolei, w myśl § 43 ust. 2 powołanego rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem że:

1.

prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;

2.

na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich (§ 43 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków podlegają opiece konserwatorskiej, zaś wszystkie prace na tych obiektach podlegają szczególnym rygorom.

Zgodnie z treścią art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.), przez zabytek należy rozumieć nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową. Stosownie zaś do pkt 6 ww. artykułu, prace konserwatorskie to działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań. Z kolei prace restauratorskie to działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (art. 3 pkt 7 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami).

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie usług budowlanych. Jego firma przeprowadzała wielokrotnie inwestycje związane z konserwacją obiektów sakralnych, co pozwoliło zdobyć doświadczenie w tym zakresie. W najbliższym czasie Zainteresowany planuje realizację remontu kościoła ewangelicko-augsburskiego, wpisanego do rejestru zabytków. Usługi remontu fundamentów, elewacji, pokrycia dachu wraz z wymianą elementów więźby czy malowanie w tym przypadku stanowią usługi konserwatorskie, gdyż wykonanie ich w znacznym stopniu przedłuży trwałość i żywotność budynku kościoła. Wnioskodawca wskazuje, iż do wykonania powyższych usług konserwatorskich zostaną zaangażowane osoby posiadające wymagane uprawnienia. Budynek kościoła jest wpisany do rejestru zabytków. Ponadto, Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał decyzję zezwalającą na prowadzenie wymienionych prac.

Jak wynika, z ww. przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w § 43 tegoż rozporządzenia, musi spełnić łącznie następujące warunki:

1.

prace konserwatorskie i restauratorskie będą dotyczyć zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum, lub wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego,

2.

prace te będą wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac,

3.

na prowadzenie tych prac wydane zostanie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków, a w powyższym pozwoleniu zostanie określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.

Odnosząc przedstawioną w złożonym wniosku sytuację do powołanych przepisów mających zastosowanie w sprawie stwierdzić należy, iż Wnioskodawca spełnia niezbędne do zastosowania zwolnienia od podatku warunki: prace konserwatorskie dotyczyć będą kościoła wpisanego do rejestru zabytków, do wykonania powyższych usług konserwatorskich zostaną zaangażowane osoby posiadające wymagane uprawnienia, zaś na prowadzenie wymienionych prac wydane zostało zezwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Reasumując, usługi konserwatorskie świadczone przez Wnioskodawcę będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania VAT do dnia 31 grudnia 2011 r. na mocy § 43 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, o ile w ww. pozwoleniu wydanym przez wojewódzkiego konserwatora zabytków będzie określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie tych prac.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl