IPPP1-443-800/08-4/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-800/08-4/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2008 r. (data wpływu 23 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2008 r. (data wpływu 18 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek budowlanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek budowlanych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 czerwca 2008 r. (data wpływu 18 czerwca 2008 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W latach 2002 i 2003 Wnioskodawca zakupił działki z budynkami przeznaczonymi do rozbiórki. Działki zakupiono od osób fizycznych, bez podatku VAT, na podstawie aktów notarialnych. W aktach tych nie ma zapisów czy są to tereny rolne czy budowlane.

Zainteresowany zamierza dokonać sprzedaży powyższych działek, z których usunął posadowione w chwili zakupu zabudowania.

Wnioskodawca wyjaśnia następnie, iż w roku 2002 zakupił działki nr 256 i 259/1 (akt notarialny - repetytorium xx/2002) o powierzchni 984 m#178; określone jako nieruchomość zabudowana budynkiem murowanym przeznaczonym do rozbiórki.

Następnie w tym samym roku zakupił działki nr 249 i 250/1 (akt notarialny repetytorium 1599/2002) o powierzchni 1000 m#178; określone jako nieruchomość zabudowana budynkiem drewnianym niezamieszkałym przeznaczonym do rozbiórki.

W roku 2003 natomiast Strona zakupiła działki nr 254 i 255 o powierzchni 1000 m#178; (akt notarialny repetytorium nr xx/2003) określone jako nieruchomość niezabudowana.

W dniu 4 kwietnia 2008 r. - jak wyjaśnia Wnioskodawca - Prezydent Miasta wydał decyzję o warunkach zabudowy (dla przyszłego nabywcy), następujących działek: nr 250/1 i 254 stanowiących grunty rolne, nr 259/1 stanowiącej sad, nr 249 i 255 stanowiących zurbanizowane tereny zabudowane, nr 256 stanowiącej teren mieszkaniowy. Z powyższej decyzji wynika, iż teren działek nie wymaga zgody na zamianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze, ponieważ jego powierzchnia jest mniejsza.

Z informacji zawartej w uzupełnieniu do złożonego wniosku wynika ponadto, iż Zainteresowany jest podatnikiem VAT czynnym od dnia 5 maja 2004 r. w związku z wynajmem wolnych pomieszczeń.

Na gruncie przeznaczonym do sprzedaży Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Przedmiotowe grunty nie były również nigdy wydzierżawiane ani wynajmowane.

Powodem sprzedaży działek jest konieczność posiadania własnych środków finansowych w związku z zamierzonym ubieganiem się o środki finansowe z funduszy unijnych na przeprowadzenie remontu i modernizacji budynku oraz zakupu pomocy dydaktycznych.

Zainteresowany wyjaśnia również, iż jest to pierwsza taka sprzedaż, i że oprócz ww. działek posiada również grunt rolny o powierzchni 9608 m#178;, który nie jest przewidziany do sprzedaży w najbliższym okresie, ze względu na przewidywaną budowę dwóch wiatraków energetycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obecnych przepisów sprzedaż ww. działek będzie podlegała podatkowi VAT, czy też będzie zwolniona z tego podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ działki zakupione były bez podatku VAT i przed zmianami w ustawie o VAT z roku 2004, winny być sprzedane bez podatku VAT.

Zainteresowany twierdzi również, że sprzedaż działek podlega zwolnieniu od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Jako dostawę towaru zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z powołanych przepisów przede wszystkim wynika, iż grunt spełnia definicję towaru. Z zasady zatem jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy.

W niniejszej sprawie bezdyskusyjny jest fakt, iż Wnioskodawca nabywał systematycznie działki, które zamierza obecnie sprzedać.

Istotnym jest również to, że przedmiotowe grunty stanowią składnik przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, który od roku 2004 jest podatnikiem VAT.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Biorąc pod uwagę definicję działalności gospodarczej - art. 15 ust. 2 ustawy - należy uznać, iż zamierzona transakcja sprzedaży ma związek z działalnością gospodarczą albowiem Wnioskodawca, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (usługi najmu).

W opisanym zdarzeniu przyszłym, Strona nie przedstawiła przeznaczenia przedmiotowych działek w momencie zakupu, jednocześnie oświadczyła, że w okresie posiadania ww. działek nie prowadziła i nie prowadzi nadal na nich żadnej działalności. Jednakże wskazała na fakt wydania decyzji o warunkach zabudowy działek dla przyszłego nabywcy.

Bezsporne w sprawie jest, że przedmiotowe działki wchodziły w skład majątku szkoły prowadzącej dotychczas tylko działalność usługową tym samym taki stan sprawy wyczerpuje znamiona działalności handlowej.

Ustawa o podatku od towarów i usług, nie określa jednak jak należy postrzegać pojęcie "handlowca". Zgodnie z definicją zawartą w Małym Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999 r., wydanie XII poprawione, s. 246-247), handel to "zorganizowana wymiana dóbr, obrót towarów polegający na kupnie-sprzedaży".

Tym samym w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca dokonując dostawy działek budowlanych zachowuje się jak podatnik podatku od towarów i usług.

Ponadto wyjaśnić trzeba, iż dostawa terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu stawką podatku 22%. Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Skoro zatem przedmiotem sprzedaży będą działki budowlane, ich dostawa będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wg stawki podatku 22%.

Zauważyć również należy, iż do oceny skutków prawno-podatkowych zamierzonych przez Wnioskodawcę działań, tj. sprzedaży działek budowlanych należy stosować ustawę obowiązującą w chwili wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu, a nie stan prawny obowiązujący w chwili zakupu wskazanych gruntów. W tej kwestii zatem nietrafnie Strona uważa, iż: cyt. "ponieważ działki zakupione były bez podatku VAT i przed zmianami w ustawie o VAT z 2004 r., zdaniem naszym winny być sprzedane bez podatku VAT".

Reasumując należy stwierdzić, iż planowana przez Wnioskodawcę dostawa niezabudowanych gruntów, nabytych w latach 2002 i 2003, jest czynnością podlegającą uregulowaniom zawartym w ustawie o podatku od towarów i usług i jako taka podlegać będzie opodatkowaniu ww. podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl