IPPP1-443-79/09-4/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-79/09-4/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2009 r. (data wpływu 26 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia do obrotu kwot uzyskanych z Funduszu Pracy na wypłatę świadczeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia do obrotu kwot uzyskanych z Funduszu Pracy na wypłatę świadczeń.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z art. 123 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. wnioskodawca (agencja) występuje jako pracodawca w zakresie programu zwolnień monitorowanych. Działania programu zwolnień monitorowanych są finansowane ze środków Funduszu Pracy, które są przekazywane na wyodrębniony rachunek wnioskodawcy. Z rachunku tego będą wypłacane przez agencję świadczenia dla pracowników objętych programem zwolnień monitorowanych na podstawie zawartej umowy między pracownikiem a agencją.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uzyskane przez wnioskodawcę kwoty z Funduszu Pracy na wypłatę świadczeń należy zaliczać do obrotu stanowiącego podstawę do ustalenia podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 29 ustawy.

Zdaniem wnioskodawcy, w związku z tym, że świadczenia wypłacane z tytułu programu zwolnień monitorowanych są finansowane ze środków Funduszu Pracy, nie będą zaliczane do obrotu stanowiącego podstawę do ustalania podatku VAT zgodnie z art. 29 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podatnikami podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Wnioskodawca jest spółką akcyjną Skarbu Państwa. Właścicielem wszystkich akcji Agencji jest Skarb Państwa, a prawa głosu na walnym zgromadzeniu wykonuje Minister Skarbu Państwa. Agencja jest specyficzną organizacją. Z jednej strony wykonuje zadania wynikające z funkcji agendy rządowej, z drugiej zaś prowadzi czysto komercyjną działalność jako spółka prawa handlowego.

Zgodnie z cyt. art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Generalnie zatem wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez te organy władztwa publicznego. W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym wnioskodawca realizuje zadania, które nałożone zostały (i są regulowane) przepisami ustawy..., a czynności realizowane w ramach zadań ustawowych nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Należy również stwierdzić, iż realizując opisane we wniosku zadania - Agencja obsługuje organ władzy publicznej jakim jest minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, który sprawuje nadzór nad realizacją tych zadań. Nie można ponadto stwierdzić, iż wnioskodawca wykonuje czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, gdyż czynności, o których mowa we wniosku mają charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny. Wykonywanie przedmiotowych czynności, w przypadkach o których mowa wyżej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem należy stwierdzić, iż Agencja nie jest podatnikiem podatku VAT w zakresie jaki obejmuje przedmiotowe zdarzenie przyszłe oraz pytanie wnioskodawcy (w zakresie wypłaty świadczeń z tytułu programu zwolnień monitorowanych). W związku z tym środki uzyskane z Funduszu Pracy na wypłatę świadczeń dla pracowników objętych wspomnianym programem zwolnień monitorowanych nie stanowią dla wnioskodawcy obrotu stanowiącego podstawę do ustalenia podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl