IPPP1/443-788/12-5/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-788/12-5/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym w dniu 29 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.) na wezwanie z dnia 19 listopada 2012 r. (skuteczne doręczenie w dniu 22 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia do innego podmiotu wkładu niepieniężnego w postaci zabudowanej działki nr 74/68 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia do innego podmiotu wkładu niepieniężnego w postaci zabudowanej działki nr 74/68.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 29 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.) na wezwanie z dnia 19 listopada 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W najbliższym okresie czasu Wnioskodawca tj. Spółka Akcyjna (dawniej P. S.A.) zamierza przeprowadzić operację polegającą na wniesieniu do spółki osobowej działającej w formie spółki komandytowo-akcyjnej wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci działek gruntu o różnym przeznaczeniu znajdujących się w wieczystym użytkowaniu Wnioskodawcy. Szczegółowiej przedmiot wkładu niepieniężnego stanowić będzie łącznie 68 działek gruntu, z czego 67 to działki leśne niezabudowane (działki o numerach 74/1 do 74/67), zaś ostatnia z działek, tj. działka o nr 74/68 o pow. 38,54 ha pozostaje obecnie działką zabudowaną szeregiem budynków oraz budowli. Działka ta jest nadto zaopatrzona w niezbędne instalacje w tym m.in. instalację wodną, kanalizacyjną, gazową, energetyczną, system nawadniający itp. Na działce tej znajdują się także drogi i parkingi betonowe oraz chodniki z kostki brukowej, czy kort tenisowy.

Dla obszaru, na którym znajdują się wszystkie działki, które stanowić będą przedmiot wkładu niepieniężnego, tj. działki o nr 74/I - 74/68 obowiązuje Miejscowy Ogólny Plan Zagospodarowania Przestrzennego (określany dalej jako MPZP) z późn. zm. wprowadzonymi uchwałą Rady Gminy z dnia 11 sierpnia 2003 r. Zgodnie z wypisem zmian w ww. MPZP dwie z działek leśnych są przeznaczone na poszerzenie drogi gminnej (dotyczy to działek o nr 74/1 i 74/2 - symbol KDG), natomiast 65 działek leśnych niezabudowanych (tekst jedn.: działki o nr 74/3 do 74/67) oraz zabudowana działka 74/68 oznaczone są w MPZP symbolem UT.ZL z przeznaczeniem na cele usług turystyki i zieleni. Na terenach oznaczonych tymi symbolami dopuszczalne jest lokalizowanie ośrodków rekreacyjno-wypoczynkowych o charakterze domków campingowych z zapleczem sanitarnym. Nadto zgodnie z MPZP na ww. działkach dopuszcza się - pod warunkiem nie powiększania terenów wyłączonych z gospodarki leśnej lokalizowanie pensjonatów z zapleczem gastronomicznym i rekreacyjnym, hoteli, domów wczasowych, budynków gastronomicznych, parków wodnych, portów, basenów kąpielowych i innych urządzeń sportowo-rekreacyjnych z wyłączeniem boisk.

Wszystkie działki objęte niniejszym zapytaniem zostały nabyte przez Wnioskodawcę od Miasta na podstawie umowy zawartej w dniu 6 lipca 2000 r. w ramach zorganizowanej części zlikwidowanego w celu prywatyzacji przedsiębiorstwa komunalnego pod nazwą Przedsiębiorstwo Usług Socjalnych i Mieszkaniowych-stanowiącej przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 (1) k.c., w związku z czym czynność ta nie podlegała podatkowi od towarów i usług zgodnie z obowiązującą wówczas ustawą o podatku od towarów i usług. Ww. umowa była poprzedzona zawartą w dniu 30 czerwca 1997 r. umową o oddanie do odpłatnego korzystania mienia zawartą z Miastem na okres 10 lat, tj. do dnia 30 kwietnia 2007 r., w której to umowie Miasto zobowiązało się przenieść na Wnioskodawcę prawo wieczystego użytkowania gruntów oraz własność budynków i budowli znajdujących się na gruncie po zapłaceniu ostatniej raty kwartalnej oraz po wypełnieniu przez Wnioskodawcę wszystkich postanowień umowy dotyczących płatności za korzystanie z ww. mienia. Ze względu na fakt, iż Wnioskodawca wypełnił obowiązki wynikające z opisanej powyżej umowy wcześniej, także odpowiednio wcześniej możliwe było zawarcie umowy dotyczącej przeniesienia na Wnioskodawcę prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz prawa własności budynków i budowli posadowionych na tym gruncie.

Jak już wskazano powyżej, działka 74/68 pozostaje działką zabudowaną funkcjonującą jako Centrum Konferencyjno - Rekreacyjne, na której to działce znajduje się szereg budynków, w tym m.in. 4 budynki hotelowe, budynek administracyjny, pawilon szkoleniowy, budynek restauracji, budynek baru, budynek pralni, budynek mieszkalny czy budynek portierni oraz trafo stacji. Na nieruchomości tej znajduje się także szereg instalacji (w tym instalacja wodociągowa, hydrantowa czy system nawadniający). Obok tego na działce tej istnieją budowle takie jak chodniki, parkingi czy kort tenisowy deblowy łącznie z ogrodzeniem itp. Na część budynków czy budowli znajdujących się na działce 74/68 Wnioskodawca dokonywał i dokonuje nadal nakładów ulepszeniowych. Częściowo nakłady te przekraczały 30% wartości początkowej budynku lub budowli, w niektórych przypadkach były niższe. W zakresie części budynków czy budowli nakłady w ogóle nie były dokonywane lub też były dokonywane (także o istotnej wartości) jednakże miało to miejsce w 2002 czy 2003 r. Poszczególne pomieszczenia hotelowe oraz inne znajdujące się w budynkach na Nieruchomości były wykorzystywane zgodnie z przedmiotem działalności Wnioskodawcy, tj. do działalności hotelarskiej. W konsekwencji w takim stanie rzeczy - w związku z planowanym aportem część budynków po ulepszeniu lub wybudowaniu byłaby przekazywana nabywcy aportu w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia, zaś pozostała winna być traktowana jako zwolniona od podatku od towarów i usług. Ze względu na techniczną trudność w dokonaniu rozdziału wartości działki i budynków/budowli w części opodatkowanej i w części zwolnionej od podatku VAT, Wnioskodawca zamierza skorzystać z regulacji art. 43 ust. 10 u.p.t.u. i po spełnieniu warunków opisanych w ww. przepisie wykazać dostawę budynków, budowli a zatem także gruntu, tj. całej działki 74/68 jako opodatkowanej podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Spółka wskazała, iż na działce nr 74/68 posadowione są obecnie 57 budynki i budowle, tj. hangar na łodzie, hangar nr 2, warsztaty i garaż, garaż, budynek administracyjny, pawilon szkoleniowy, moduł hotelowy, budynek stacji uzdatniania wody, pawilon hotelowy nr 2a P, pawilon hotelowy nr 2b S, pawilon hotelowy 2c O, pawilon hotelowy 2d F, pralnia, budynek mieszkalny, bar szybkiej obsługi, restauracja, budynek, przyłącze wodociągowe, sieć wodociągowa z rur PC, maszt kratownicowy, sieć gazowa 63x5,8 PE wraz z przył., osadnik ścieków przy szatni, sieć wodociągowa, kanały c.o i c.w, przepompownia, sieć telefoniczna, instalacje wewnętrzne wodn. kanaliz., instalacja hydrantowa, lina kablowa, osadnik, zewnętrzna siec c.o., wewnętrzna linia zasilająca, przyłącze kanalizacji technicznej, c.o i c.w, sieć zewnętrzna, parking, drogi wewnętrzne i chodniki, parking wraz z chodnikami, droga dojazdowa z parkingiem, chodniki z płyt betonowych, droga do kaw. pod żaglami, oświetlenie przy boisku, chodniki z kostki brukowej, kanał melioracyjny, system nawadniający, system nawadniający, plaża 850 m dł., uliczka country-elementy małej architektury, system nawodnienia, kort tenisowy deblowy z ogrodzeniem, ogrodzenie stalowe, ogrodzenie terenu, ogrodzenie terenu sportowego, agregatornia, instalacja zewn. gazowa zbiornik, osadnik ścieków przy bso, oświetlenie parku grillowego, fort grillowy.

Wszystkie ww. budynki i budowle ujęte są w kolumnie A, w zestawieniu środków trwałych budowli i budynków P (dalej również: "Zestawienie" lub "Wykaz"), stanowiącym załącznik do niniejszego uzupełnienia objęte są kolejno odrębną liczbą porządkową od 1 do 57. Ww. obiekty klasyfikowane są w Zestawieniu zgodnie z przepisami prawa budowlanego w zakresie definiowania ich bądź jako "budynek", bądź jako "budowla".

Wskazać należy, że wymienione powyżej budynki i budowle (każdy z nich traktowany odrębnie jako całość) nie były nigdy przedmiotem najmu, dzierżawy, umowy o podobnym charakterze. Poszczególne pomieszczenia w przedmiotowych budynkach, w latach 2000 - 2012 były wynajmowane przez Wnioskodawcę na krótkotrwałe pobyty w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej obejmującej w szczególności świadczenie usług hotelarskich, w tym budynek mieszkalny na cele mieszkaniowe długotrwałe.

Na niektóre spośród ww. budynków/budowli ponoszone były nakłady inwestycyjne na ich ulepszenie. Nakłady takowe zostały poniesione na:

a.

Pawilon szkoleniowy i w roku 2003 przekroczyły 30% jego wartości początkowej; kolejno zaś na ten budynek były ponoszone również nakłady w latach 2007, 2008, 2010.

b.

Pawilon hotelowy nr 2 P i w roku 2002 przekroczyły 30% jego wartości początkowej, poza ww. nakładami nie były na ten budynek poczynione żadne inne nakłady w kolejnych latach, aż do roku 2012.

c.

Pawilon hotelowy nr 2b S i w roku 2003 przekroczyły 30% jego wartości początkowej, poza ww. nakładami nie były na ten budynek poczynione żadne inne nakłady w kolejnych latach, aż do roku 2012.

d.

Pawilon hotelowy nr 2c O i w roku 2002 przekroczyły 30% jego wartości początkowej, poza ww. nakładami nie były na ten budynek poczynione żadne inne nakłady w kolejnych latach, aż do roku 2012.

e.

Pawilon hotelowy nr 2d F i w roku 2003 przekroczyły 30% jego wartości początkowej, poza ww. nakładami nie byty na ten budynek poczynione żadne inne nakłady w kolejnych latach, aż do roku 2012.

f.

Bar Szybkiej Obsługi i w roku 2003 przekroczyły 30% jego wartości początkowej, poza ww. nakładami nie były na ten budynek poczynione żadne inne nakłady w kolejnych latach, aż do roku 2012.

g.

Restauracja i w roku 2002 przekroczyły 30% jego wartości początkowej, kolejno zaś na ten budynek były ponoszone również nakłady w latach 2007, 2010.

h.

Budynek, które nie przekroczyły 30% jego wartości początkowej w latach 2008, 2010,

i.

System Nawadniający i w roku 2008 przekroczyły 30% jego wartości początkowej, poza ww. nakładami nie były na ten budynek poczynione żadne inne nakłady w kolejnych latach, aż do roku 2012

Wszelkie wartości poniesionych nakładów ulepszających na budynki i budowle ujęte są w ww. Zestawieniu, gdzie w kolumnach od d - k ujęte są przedmiotowe nakłady z podziałem na lata ich poniesienia w okresie od 2000 - 2012 r. Kolumna C obejmuje wartość początkową budynku, budowli, zaś kolumna L ogólną wartość poniesionych nakładów, natomiast kolumna M ogólny procent poniesienia nakładów na dany budynek w odniesieniu do jego wartości początkowej. Wskazać należy, że Wykaz nie obejmuje roku 2001, 2004, 2005, 2011 ponieważ Wnioskodawca w tym czasie nie ponosił w ogóle żadnych nakładów na ww. budynki i budowle. Podkreślenia wymaga również, że w zestawieniu rubryki, w których wartości są obramowane i wyboldowane obejmują rok, w którym nakłady, na ulepszenie w zakresie konkretnego budynku lub budowli przekroczyły 30% jego/jej wartości początkowej.

Wszelkie ww. budynki lub budowle, co do których nakłady na ich ulepszenie przekroczyły w danych, opisanych powyżej, latach 30% ich wartości początkowej nie były po ich ulepszeniu oddawane do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu np. najem. Natomiast poszczególne pomieszczenia przedmiotowych budynków byty krótkotrwale tj. od jednego dnia do kilku tygodni wynajmowane z racji świadczonych przez Wnioskodawcę usług hotelarskich.

Wskazania wymaga, że przez Wnioskodawcę zostały wybudowane następujące budynki i budowle:

a.

Budynek w roku 2006, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. (nr 17 w Wykazie),

b.

Przyłącze wodociągowe w roku 2008, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. (nr 18 w Wykazie),

c.

Sieć gazowa w roku 2000, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. (nr 21 w Wykazie),

d.

Instalacja hydrantowa w roku 2009, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. (nr 28 w Wykazie),

e.

Oświetlenie przy boisku w roku 2007,Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. (nr 41 w Wykazie),

f.

Chodnik z kostki brukowej w roku 2007, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. (nr 42 w Wykazie),

g.

System nawadniający w roku 2007, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. (nr 44 w Wykazie),

h.

System nawadniający w roku 2007, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. (nr 45 w Wykazie),

i.

Uliczka w roku 2007, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. (nr 47 w Wykazie),

j.

System nawodnienia w roku 2007, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. (nr 48 w Wykazie),

k.

Kort tenisowy deblowy z ogrodzeniem w roku 2000, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. (nr 49 w Wykazie),

I.

Ogrodzenie stalowe w roku 1999, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. (nr 50 w Wykazie),

m.

Instalacja zewnętrzna gazowa zbiornik w roku 2012, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. (nr 54 w Wykazie),

n.

Oświetlenie parku grillowego w roku 2002, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. (nr 56 w Wykazie),

o.

Fort grillowy w roku 2006, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. (nr 57w Wykazie).

Wskazać należy, że Wnioskodawcy od wydatków ponoszonych na ulepszenie budynków i budowli przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może opodatkować dostawę działki 74/68 dokonywaną w ramach wkładu niepieniężnego na podwyższenia kapitału zakładowego spółki komandytowo akcyjnej - po spełnieniu warunków opisanych w art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług - podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej.

Zdaniem Wnioskodawcy ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku:

1.

Hangar na Łodzie - w przekonaniu Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

2.

Hangar nr 2 - w opinii Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.3) Warsztaty i garaż - zdaniem Spółki, dostawa tego budynku będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

3.

Garaż - w przekonaniu Spółki, dostawa tego budynku będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

4.

Budynek Administracyjny - w opinii Spółki, dostawa tego budynku będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

5.

Pawilon Szkoleniowy - w przekonaniu Spółki, dostawa tego budynku będzie opodatkowana, ponieważ, w roku 2003 Wnioskodawca poniósł nakłady, na jego ulepszenie, przekraczające 30% jego wartości początkowej, w kolejnych latach również ponosił tego rodzaju nakłady, w tym ostatni z nakładów w roku 2010, z uwagi na powyższe w odniesieniu do tego budynku nie znajdą zastosowania zwolnienia podatkowe z art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a VAT,

6.

Moduł hotelowy - zdaniem Spółki, dostawa tego budynku będzie zwolniona, ponieważ budynek ten został zakupiony przez Wnioskodawcę w roku 2008, na budynek ten nie zostały poniesione żadne nakłady, zatem nie ma podstaw by planowaną dostawę tego budynku kwalifikować, jako pierwsze zasiedlenie. Tym samym w odniesieniu do dostawy tego budynku znajdzie zastosowanie dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT.

7.

Budynek stacji uzdatniania wody - w opinii Spółki, dostawa tego budynku będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

8.

Pawilon hotelowy P. - w przekonaniu Spółki, dostawa tego budynku będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1. pkt 10a VAT w zw. z ust. 7a, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie), w roku 2002 Wnioskodawca poniósł na ten budynek nakłady na ulepszenie przewyższające 30% jego wartości początkowej i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia. Nadto budynek ten był wykorzystywany przez Wnioskodawcę przez 5 lat od ostatniego nakładu.10) Pawilon Hotelowy S. - zdaniem Spółki, dostawa tego budynku będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1. pkt 10a VAT w zw. z ust. 7a, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie), w roku 2003 Wnioskodawca poniósł na ten budynek nakłady na ulepszenie przewyższające 30% jego wartości początkowej i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia. Nadto budynek ten był wykorzystywany przez Wnioskodawcę przez 5 lat od ostatniego nakładu.11) Pawilon Hotelowy O. - w opinii Spółki, dostawa tego budynku będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a VAT w zw. z ust. 7a, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie), w roku 2002 Wnioskodawca poniósł na ten budynek nakłady na ulepszenie przewyższające 30% jego wartości początkowej i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia. Nadto budynek ten był wykorzystywany przez Wnioskodawcę przez 5 lat od ostatniego nakładu.12) Pawilon Hotelowy F. - zdaniem Spółki, dostawa tego budynku będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a VAT w zw. z ust. 7a, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie), w roku 2003 Wnioskodawca poniósł na ten budynek nakłady na ulepszenie przewyższające 30% jego wartości początkowej i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia. Nadto budynek ten był wykorzystywany przez Wnioskodawcę przez 5 lat od ostatniego nakładu.

9.

Pralnia - w przekonaniu Spółki, dostawa tego budynku będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

10.

Budynek mieszkalny - zdaniem Spółki, dostawa tego budynku będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.15) Bar Szybkiej Obsługi - w opinii Spółki, dostawa tego budynku będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a VAT w zw. z ust. 7a, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie), w roku 2003 Wnioskodawca poniósł na ten budynek nakłady na ulepszenie przewyższające 30% jego wartości początkowej i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia. Nadto budynek ten był wykorzystywany przez Wnioskodawcę przez 5 lat od ostatniego nakładu.

11.

Restauracja - w przekonaniu Spółki, dostawa tego budynku będzie opodatkowana, ponieważ, w roku 2002 Wnioskodawca poniósł na niego nakłady, na jego ulepszenie, przekraczające 30% jego wartości początkowej, w kolejnych latach również ponosił tego rodzaju nakłady, w tym ostatni w roku 2010, z uwagi na powyższe w odniesieniu do tego budynku nie znajdą zastosowania zwolnienia podatkowe z art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a VAT.

12.

Budynek Saloon - w przekonaniu Spółki, dostawa tego budynku będzie opodatkowana, ponieważ, budynek ten został wybudowany w roku 2006, w latach 2008 i 2009 Wnioskodawca poniósł na niego nakłady, na jego ulepszenie, nie przekraczające 30% jego wartości początkowej, co do których przysługiwało mu prawo odliczenia podatku naliczonego. Dlatego też dostawa ww. budynku powinna zostać potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana w stawce przypisanej.

13.

Przyłącze wodociągowe - budowla ta została wybudowana przez Wnioskodawcę w 2008 r. Wnioskodawca w zakresie wydatków na jej budowę odliczał podatek naliczony i na tę budowlę nie były ponoszone żadne nakłady, z uwagi na to dostawa tej budowli przy planowanym aporcie powinna, w przekonaniu Spółki, zostać potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana.

14.

Sieci wodociągowe z rur PCV - budowla ta została wybudowana przez Wnioskodawcę w 2010 r. Wnioskodawca w zakresie wydatków na jej budowę odliczał podatek naliczony i na tę budowlę nie były ponoszone żadne nakłady, z uwagi na to dostawa tej budowli przy planowanym aporcie powinna, w przekonaniu Spółki, zostać potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana.

15.

Maszt kratownicowy - budowla ta została wybudowana przez Wnioskodawcę w 2009 r. Wnioskodawca w zakresie wydatków na jej budowę odliczał podatek naliczony i na tę budowlę nie były ponoszone żadne nakłady, z uwagi na to dostawa tej budowli przy planowanym aporcie powinna, w przekonaniu Spółki, zostać potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana.

16.

Sieć gazowa - budowla ta została wybudowana przez Wnioskodawcę w 2000 r. Wnioskodawca w zakresie wydatków na jej budowę odliczał podatek naliczony i na tę budowlę nie były ponoszone żadne nakłady, z uwagi na to dostawa tej budowli przy planowanym aporcie powinna, w przekonaniu Spółki, zostać potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana.

17.

Osadnik ścieków przy szatni - w przekonaniu Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

18.

Sieć wodociągowa - w opinii Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

19.

Kanały c.o.o.c - w przekonaniu Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

20.

Przepompownia - zdaniem Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto Stołeczne Warszawa w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

21.

Sieć telefoniczna - w przekonaniu Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

22.

Instalacja wewnętrzna wodn. kanaliz. - w opinii Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

23.

Instalacja hydrantowa - budowla ta została wybudowana przez Wnioskodawcę w 2009 r. Wnioskodawca w zakresie wydatków na jej budowę odliczał podatek naliczony i na tę budowlę nie były ponoszone żadne nakłady, z uwagi na to dostawa tej budowli przy planowanym aporcie powinna, w przekonaniu Spółki, zostać potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana.

24.

Lina kablowa - w opinii Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

25.

Osadnik - w przekonaniu Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto Stołeczne Warszawa w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

26.

Zewnętrzna sieć c.o. - w opinii Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust., pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto Stołeczne Warszawa w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

27.

Wewnętrzna linia zasilająca - w przekonaniu Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

28.

Przyłącze kanalizacji technicznej - w opinii Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

29.

CO i CW sieć zewnętrzna - w przekonaniu Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

30.

Parking - w opinii Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.36) Drogi wewnętrzne i chodniki - w przekonaniu Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

31.

Parking wraz z chodnikami - w opinii Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

32.

Droga dojazdowa z parkingiem - w przekonaniu Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

33.

Chodniki z płyt betonowych - w opinii Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

34.

Droga do kaw. Pod Żaglami - w przekonaniu Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

35.

Oświetlenie przy boisku - budowla ta została wybudowana przez Wnioskodawcę w 2007 r. Wnioskodawca w zakresie wydatków na jej budowę odliczał podatek naliczony i na tę budowlę nie były ponoszone żadne nakłady, z uwagi na to dostawa tej budowli przy planowanym aporcie powinna, w przekonaniu Spółki, zostać potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana.

36.

Chodniki z kostki brukowej - budowla ta została wybudowana przez Wnioskodawcę w 2007 r. Wnioskodawca w zakresie wydatków na jej budowę odliczał podatek naliczony i na tę budowlę nie były ponoszone żadne nakłady, z uwagi na to dostawa tej budowli przy planowanym aporcie powinna, w przekonaniu Spółki, zostać potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana.

37.

Kanał melioracyjny - w przekonaniu Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

38.

System nawadniający - budowla ta została wybudowana przez Wnioskodawcę w 2007 r. Wnioskodawca w zakresie wydatków na jej budowę odliczał podatek naliczony i na tę budowlę nie były ponoszone żadne nakłady, z uwagi na to dostawa tej budowli przy planowanym aporcie powinna, w przekonaniu Spółki, zostać potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana.

39.

System nawadniający - budowla ta została przez Wnioskodawcę wybudowana w roku 2007, w roku 2008 na tę budowlę poniesione nakłady, na ulepszenie w roku 2008 przekroczyły 30% jego wartości początkowej. Wnioskodawca przy budowie, jak i w zakresie wydatków na ulepszenie odliczał podatek naliczony, z uwagi na to dostawa budowli przy planowanym aporcie powinna zostać potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana.

40.

Plaża - w opinii Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

41.

Uliczka C. - budowla ta została wybudowana przez Wnioskodawcę w 2007 r. Wnioskodawca w zakresie wydatków na jej budowę odliczał podatek naliczony i na tę budowlę nie były ponoszone żadne nakłady, z uwagi na to dostawa tej budowli przy planowanym aporcie powinna, w przekonaniu Spółki, zostać potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana.

42.

System nawodnienia - budowla ta została wybudowana przez Wnioskodawcę w 2007 r. Wnioskodawca w zakresie wydatków na jej budowę odliczał podatek naliczony i na tę budowlę nie były ponoszone żadne nakłady, z uwagi na to dostawa tej budowli przy planowanym aporcie powinna, w przekonaniu Spółki, zostać potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana.

43.

Kort tenisowy deblowy z ogrodzeniem - budowla ta została wybudowana przez Wnioskodawcę w 2000 r. Wnioskodawca w zakresie wydatków na jej budowę odliczał podatek naliczony i na tę budowlę nie były ponoszone żadne nakłady, z uwagi na to dostawa tej budowli przy planowanym aporcie powinna, w przekonaniu Spółki, zostać potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana.

44.

Ogrodzenie stalowe - budowla ta została wybudowana przez Wnioskodawcę w 1999 r. Wnioskodawca w zakresie wydatków na jej budowę odliczał podatek naliczony i na tę budowlę nie były ponoszone żadne nakłady, z uwagi na to dostawa tej budowli przy planowanym aporcie powinna, w przekonaniu Spółki, zostać potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana.

45.

Ogrodzenie terenu - w opinii Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

46.

Ogrodzenie terenu sportowego - w przekonaniu Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

47.

Agregatornia-zdaniem Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

48.

Instalacja zewnętrzna gazowa zbiornik - budowla ta została wybudowana przez Wnioskodawcę w 2012 r. Wnioskodawca w zakresie wydatków na jej budowę odliczał podatek naliczony i na tę budowlę nie były ponoszone żadne nakłady, z uwagi na to dostawa tej budowli przy planowanym aporcie powinna, w przekonaniu Spółki, zostać potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana.

49.

Osadnik ścieków przy BSO - zdaniem Spółki, dostawa tej budowli będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 VAT, ponieważ obiekt ten został Wnioskodawcy oddany do odpłatnego korzystania przez Miasto Stołeczne Warszawa w roku 1997 (pierwsze zasiedlenie) i od tego czasu nie były na niego ponoszone żadne nakłady, celem jego ulepszenia.

50.

Oświetlenie parku grillowego - budowla ta została wybudowana przez Wnioskodawcę w 2002 r. Wnioskodawca w zakresie wydatków na jej budowę odliczał podatek naliczony i na tę budowlę nie były ponoszone żadne nakłady, z uwagi na to dostawa tej budowli przy planowanym aporcie powinna, w przekonaniu Spółki, zostać potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana.

51.

Fort grillowy - budowla ta została wybudowana przez Wnioskodawcę w 2006 r. Wnioskodawca w zakresie wydatków na jej budowę odliczał podatek naliczony i na tę budowlę nie były ponoszone żadne nakłady, z uwagi na to dostawa tej budowli przy planowanym aporcie powinna, w przekonaniu Spółki, zostać potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana.

Wskazać należy, że przyjęta powyżej numeracja jest zgodna z numeracją zastosowaną w zestawieniu budynków i budowli.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez "towary", w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy zauważyć, iż dostawa towarów rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel obejmuje każdą czynność polegającą na przeniesieniu dobra materialnego przez stronę, która przyznaje drugiej stronie prawo do faktycznego dysponowania nim, jakby była właścicielem tego dobra. W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (tekst jedn.: towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy) na rzecz użytkownika wieczystego, co pozwala mu rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki, jak w przypadku właściciela tego gruntu, jak również w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot, tak jak ma to miejsce w przypadku dokonywania sprzedaży gruntu przez właściciela.

Dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa cywilnego lub handlowego spełnia definicję dostawy zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym uznawane jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, gdyż czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu wiąże się z odpłatnością, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą mającą charakter rzeczowy, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów lub akcji w podwyższonym kapitale zakładowym), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania wnoszonymi towarami jak właściciel.

Podstawowa stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na podstawie art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone w art. 43 ustawy.

I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, o czym stanowi treść art. 43 ust. 7a ustawy.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części. Pierwsze zasiedlenie nie musi być dostawą towarów. Istotą pierwszego zasiedlenia jest oddanie do użytkowania, które następuje w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwszym zasiedleniem może być oddanie w najem czy też leasing. Jest to oddanie pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. Pierwszym zasiedleniem będzie zatem tylko pierwsza czynność opodatkowana dotycząca danych budynków (ich części) lub budowli.

Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności opodatkowanych.

W sytuacji braku zastosowania zwolnienia od podatku wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy odnieść się należy do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy przewidującym możliwość zastosowania zwolnienia jeżeli dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych obiektów (z tytułu ich nabycia lub wybudowania) oraz dokonujący dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. W przypadku braku spełnienia przesłanek w nim wymienionych zastosowanie zwolnienia nie jest możliwe. Jednakże należy odwołać się jeszcze do art. 43 ust. 7a ustawy, zgodnie z którym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Należy także zwrócić uwagę na konieczność rozróżnienia oceny prawnej poszczególnych części budynku wynikającej wprost z art. 2 pkt 14 ustawy zawierającego definicję pierwszego zasiedlenia, zgodnie z którą pierwsze zasiedlenie może dotyczyć nie tylko budowli i budynków ale i ich części. Zatem ustawodawca celowo rozróżnił zastosowanie zwolnienia do całych budynków, budowli lub ich części, dopuszczając możliwość objęcia zwolnieniem jedynie części nieruchomości (budynków, budowli). Oddanie zatem do użytkowania (najem, dzierżawa) części budynków i budowli w wykonaniu czynności opodatkowanych nie stanowi o tym, że cały budynek czy budowla zostały zasiedlone.

Powyższa analiza prawna dotycząca zastosowania zwolnienia podatkowego dla dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż istotne jest każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów.

Podsumowując, dla określenia czy dostawa budynków, budowli bądź ich części będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie wymienionych przepisów art. 43 ustawy, konieczne jest zbadanie wysokości nakładów inwestycyjnych w stosunku do tych obiektów, ponoszonych w okresie pięcioletnim poprzedzającym moment dokonania ich sprzedaży oraz sposób wykorzystywania sprzedawanych obiektów.

Wskazać również należy, iż zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowana datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Podkreślenia wymaga fakt, iż wybór opcji opodatkowania przysługuje jedynie w przypadku, gdy dostawa budynków, budowli lub ich części będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Wybór opodatkowania nie ma zastosowania w przypadku zwolnienia budynków, budowli lub ich części w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W przypadku zatem wyboru opcji opodatkowania dla dostawy budynków, budowli lub ich części, korzystającego ze zwolnienia na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zastosowanie znajdzie właściwa stawka podatku VAT dla danego przedmiotu dostawy.

Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku, natomiast w przypadku gdy jest opodatkowana, na takich samych zasadach opodatkowana jest dostawa gruntu, na którym posadowione są budynki.

Dodatkowo, nadmienić należy, iż w myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez obiekt budowlany należy rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury.

Zgodnie z pkt 2 tego artykułu, pod pojęciem budynku należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Ilekroć w powołanej ustawie jest mowa o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane).

Zgodnie z pkt 3a powołanego wyżej artykułu, obiekt liniowy - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki osobowej działającej w formie spółki komandytowo-akcyjnej wkład niepieniężny w postaci działki nr 74/68 zabudowanej szeregiem budynków i budowli. Dla obszaru, na którym znajduje się przedmiotowa działka obowiązuje Miejscowy Ogólny Plan Zagospodarowania Przestrzennego. Zgodnie z wypisem zmian w ww. MPZP zabudowana działka nr 74/68 oznaczona jest symbolem UT.ZL z przeznaczeniem na cele usług turystyki i zieleni.

Działka objęta niniejszym zapytaniem została nabyta przez Wnioskodawcę od Miasta na podstawie umowy zawartej w dniu 6 lipca 2000 r. w ramach zorganizowanej części zlikwidowanego w celu prywatyzacji przedsiębiorstwa komunalnego - stanowiącej przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 (1) k.c., w związku z czym czynność ta nie podlegała podatkowi od towarów i usług zgodnie z obowiązującą wówczas ustawą o podatku od towarów i usług. Ww. umowa była poprzedzona zawartą w dniu 30 czerwca 1997 r. umową o oddanie do odpłatnego korzystania mienia zawartą z Miastem na okres 10 lat, tj. do dnia 30 kwietnia 2007 r., w której to umowie Miasto zobowiązało się przenieść na Wnioskodawcę prawo wieczystego użytkowania gruntów oraz własność budynków i budowli znajdujących się na gruncie po zapłaceniu ostatniej raty kwartalnej oraz po wypełnieniu przez Wnioskodawcę wszystkich postanowień umowy dotyczących płatności za korzystanie z ww. mienia. Ze względu na fakt, iż Wnioskodawca wypełnił obowiązki wynikające z opisanej powyżej umowy wcześniej, także odpowiednio wcześniej możliwe było zawarcie umowy dotyczącej przeniesienia na Wnioskodawcę prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz prawa własności budynków i budowli posadowionych na tym gruncie.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Spółka wskazała, iż na działce nr 74/68 posadowione są obecnie 57 budynki i budowle, tj. hangar na łodzie, hangar nr 2, warsztaty i garaż, garaż, budynek administracyjny, pawilon szkoleniowy, moduł hotelowy, budynek stacji uzdatniania wody, pawilon hotelowy nr 2a P, pawilon hotelowy nr 2b S, pawilon hotelowy 2c O, pawilon hotelowy 2d F, pralnia, budynek mieszkalny, bar szybkiej obsługi, restauracja, budynek, przyłącze wodociągowe, sieć wodociągowa z rur PC, maszt kratownicowy, sieć gazowa 63x5,8 PE wraz z przył., osadnik ścieków przy szatni, sieć wodociągowa, kanały c.o i c.w, przepompownia, siec telefoniczna, instalacje wewnętrzne wodn. kanaliz., instalacja hydrantowa, lina kablowa, osadnik, zewnętrzna siec c.o., wewnętrzna linia zasilająca, przyłącze kanalizacji technicznej, c.o i c.w, sieć zewnętrzna, parking, drogi wewnętrzne i chodniki, parking wraz z chodnikami, droga dojazdowa z parkingiem, chodniki z płyt betonowych, droga do kaw. pod żaglami, oświetlenie przy boisku, chodniki z kostki brukowej, kanał melioracyjny, system nawadniający, system nawadniający, plaża 850 m dł., uliczka country-elementy małej architektury, system nawodnienia, kort tenisowy deblowy z ogrodzeniem, ogrodzenie stalowe, ogrodzenie terenu, ogrodzenie terenu sportowego, agregatornia, instalacja zewn. gazowa zbiornik, osadnik ścieków przy bso, oświetlenie parku grillowego, fort grillowy.

Wszystkie ww. obiekty ujęte w zestawieniu środków trwałych klasyfikowane są zgodnie z przepisami prawa budowlanego w zakresie definiowania ich bądź jako "budynek", bądź jako "budowla".

Wymienione we wniosku budynki i budowle (każdy z nich traktowany odrębnie jako całość) nie były nigdy przedmiotem najmu, dzierżawy, umowy o podobnym charakterze. Poszczególne pomieszczenia w przedmiotowych budynkach, w latach 2000 - 2012 były wynajmowane przez Wnioskodawcę na krótkotrwałe pobyty w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej obejmującej w szczególności świadczenie usług hotelarskich, w tym budynek mieszkalny na cele mieszkaniowe długotrwałe.

Na niektóre spośród ww. budynków i budowli ponoszone były nakłady inwestycyjne na ich ulepszenie a od ponoszonych wydatków Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wszelkie budynki lub budowle, co do których nakłady na ich ulepszenie przekroczyły 30% ich wartości początkowej nie były po ich ulepszeniu oddawane do użytkowania w ramach czynności podlegających opodatkowaniu np. najem. Natomiast poszczególne pomieszczenia przedmiotowych budynków byty krótkotrwale tj. od jednego dnia do kilku tygodni wynajmowane z racji świadczonych przez Wnioskodawcę usług hotelarskich.

Niektóre z wymienionych budynków i budowli zostały przez Wnioskodawcę wybudowane a od ponoszonych wydatków Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Przedstawiona w niniejszej interpretacji analiza prawna dotycząca zastosowania zwolnienia podatkowego dla dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż istotne jest każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów.

Ze względu na powyższe każdy z wymienionych w opisie sprawy budynków i budowli należy rozpatrywać odrębnie.

Odnosząc się zatem do transakcji wniesienia do spółki osobowej działającej w formie spółki komandytowo-akcyjnej wkładu niepieniężnego wymienionych we wniosku budynków i budowli, tj.: Hangar na Łodzie, Hangar nr 2, Warsztaty i garaż, Garaż, Budynek Administracyjny, Budynek stacji uzdatniania wody, Pralnia, Budynek mieszkalny, Osadnik ścieków przy szatni, Sieć wodociągowa, Kanały c.o.o.c, Przepompownia, Sieć telefoniczna, Instalacja wewnętrzna wodn. kanaliz., Lina kablowa, Osadnik, Zewnętrzna sieć c.o., Wewnętrzna linia zasilająca, Przyłącze kanalizacji technicznej, CO i CW sieć zewnętrzna, Parking, Drogi wewnętrzne i chodniki, Parking wraz z chodnikami, Droga dojazdowa z parkingiem, Chodniki z płyt betonowych, Droga do kaw. Pod Żaglami, Kanał melioracyjny, Plaża, Ogrodzenie terenu, Ogrodzenie terenu sportowego, Agregatornia, Osadnik ścieków przy BSO, tut. Organ wyjaśnia co następuje.

Wskazane powyżej budynki i budowle znajdujące się na działce nr 74/68 zostały nabyte przez Wnioskodawcę od Miasta na podstawie umowy zawartej w dniu 6 lipca 2000 r. w ramach zorganizowanej części zlikwidowanego w celu prywatyzacji przedsiębiorstwa komunalnego - stanowiącej przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 (1) k.c., w związku z czym czynność ta nie podlegała podatkowi od towarów i usług zgodnie z obowiązującą wówczas ustawą o podatku od towarów i usług. Jednakże ww. umowa była poprzedzona zawartą w dniu 30 czerwca 1997 r. umową o oddanie do odpłatnego korzystania mienia zawartą z Miastem na okres 10 lat, tj. do dnia 30 kwietnia 2007 r., w której to umowie Miasto zobowiązało się przenieść na Wnioskodawcę prawo wieczystego użytkowania gruntów oraz własność budynków i budowli znajdujących się na gruncie po zapłaceniu ostatniej raty kwartalnej oraz po wypełnieniu przez Wnioskodawcę wszystkich postanowień umowy dotyczących płatności za korzystanie z ww. mienia.

Przedmiotowe budynki i budowle nie były przez Wnioskodawcę ulepszane również nie były przedmiotem najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze.

Mając powyższe na względzie uznać należy, iż oddanie w 1997 r. Wnioskodawcy ww. budynków i budowli przez Miasto do odpłatnego korzystania odbyło się w ramach pierwszego zasiedlenia. Tym samym spełniona została pierwsza z przesłanek niezbędnych do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10. Spełniona została również druga przesłanka wynikająca z tego przepisu, bowiem pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tychże budynków i budowli upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Wobec tego ich dostawa będzie korzystała ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29 ust. 5 ustawy przy czym Spółka może wybrać opodatkowanie takiej dostawy na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa budynków i budowli, tj.: Hangar na Łodzie, Hangar nr 2, Warsztaty i garaż, Garaż, Budynek Administracyjny, Budynek stacji uzdalniania wody, Pralnia, Budynek mieszkalny, Osadnik ścieków przy szatni, Sieć wodociągowa, Kanały c.o.o.c, Przepompownia, Sieć telefoniczna, Instalacja wewnętrzna wodn. kanaliz., Lina kablowa, Osadnik, Zewnętrzna sieć c.o., Wewnętrzna linia zasilająca, Przyłącze kanalizacji technicznej, CO i CW sieć zewnętrzna, Parking, Drogi wewnętrzne i chodniki, Parking wraz z chodnikami, Droga dojazdowa z parkingiem, Chodniki z płyt betonowych, Droga, Kanał melioracyjny, Plaża, Ogrodzenie terenu, Ogrodzenie terenu sportowego, Agregatornia, Osadnik ścieków korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do transakcji wniesienia do spółki osobowej działającej w formie spółki komandytowo-akcyjnej wkładu niepieniężnego wymienionego we wniosku budynku - Moduł hotelowy, tut. Organ wyjaśnia co następuje.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanowiska Wnioskodawcy budynek - Moduł hotelowy został zakupiony przez Spółkę w 2008 r., na budynek ten nie były ponoszone wydatki na ulepszenie, budynek również nie był przedmiotem najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze.

Mając powyższe na względzie uznać należy, iż nabycie w 2008 r. przedmiotowego budynku odbyło się w ramach pierwszego zasiedlenia. Tym samym spełniona została pierwsza z przesłanek niezbędnych do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10. Spełniona została również druga przesłanka wynikająca z tego przepisu, bowiem pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Wobec tego jego dostawa będzie korzystała ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29 ust. 5 ustawy przy czym Spółka może wybrać opodatkowanie takiej dostawy na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa budynku - Moduł hotelowy korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do transakcji wniesienia do spółki osobowej działającej w formie spółki komandytowo-akcyjnej wkładu niepieniężnego wymienionych we wniosku wybudowanych przez Wnioskodawcę budynków i budowli, tj.: Przyłącze wodociągowe (2008 r.), Sieci wodociągowe z rur PCV (2010 r.), Maszt kratownicowy (2009 r.), Sieć gazowa (2000 r.), Instalacja hydrantowa (2009 r.), Oświetlenie przy boisku (2007 r.), Chodniki z kostki brukowej (2007 r.), System nawadniający (2007 r.), Uliczka C. (2007 r.), System nawodnienia (2007 r.), Kort tenisowy deblowy z ogrodzeniem (2000 r.), Ogrodzenie stalowe (1999 r.), Instalacja zewnętrzna gazowa zbiornik (2012 r.), Oświetlenie parku grillowego (2002 r.), Fort grillowy (2006 r.), tut. Organ wyjaśnia co następuje.

Jak wynika z przedmiotowego wniosku ww. budynki i budowle zostały wybudowane przez Wnioskodawcę w latach 1999 - 2012 a Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na ich budowę. Na ww. budynki i budowle nie były ponoszone wydatki na ich ulepszenie, również nie były one przedmiotem najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze.

W związku z powyższym, planowane zbycie ww. budynków i budowli odbywać się będzie w ramach pierwszego zasiedlenia bez uprawnienia do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W takim przypadku należy rozważyć zastosowanie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W przedmiotowej sytuacji Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na budowę ww. budynków i budowli, zatem pierwsza z przesłanek niezbędnych do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy nie jest spełniona. W związku z powyższym dostawę ww. budynków i budowli należy opodatkować na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 i art. 29 ust. 5 ustawy według stawki podstawowej, tj. 23%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa wybudowanych przez Wnioskodawcę budynków i budowli, tj.: Przyłącze wodociągowe, Sieci wodociągowe z rur PCV, Maszt kratownicowy, Sieć gazowa, Instalacja hydrantowa, Oświetlenie przy boisku, Chodniki z kostki brukowej, System nawadniający, Uliczka, System nawodnienia, Kort tenisowy deblowy z ogrodzeniem, Ogrodzenie stalowe, Instalacja zewnętrzna gazowa zbiornik, Oświetlenie parku grillowego, Fort grillowi winna być potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do transakcji wniesienia do spółki osobowej działającej w formie spółki komandytowo-akcyjnej wkładu niepieniężnego wybudowanego przez Wnioskodawcę Budynku, tut. Organ wyjaśnia co następuje.

Jak wynika z opisu sprawy przedmiotowy budynek został wybudowany przez Wnioskodawcę w roku 2006, w latach 2008 i 2009 Wnioskodawca poniósł nakłady na jego ulepszenie. Nakłady nie przekraczały 30% wartości początkowej budynku, a Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Budynek nie był przedmiotem najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze.

W związku z powyższym, planowane zbycie Budynku odbywać się będzie w ramach pierwszego zasiedlenia bez uprawnienia do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W takim przypadku należy rozważyć zastosowanie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W przedmiotowej sytuacji Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na budowę Budynku, zatem pierwsza z przesłanek niezbędnych do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy nie jest spełniona. W związku z powyższym dostawę ww. budynku należy opodatkować na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 i art. 29 ust. 5 ustawy według stawki podstawowej, tj. 23%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa Budynku winna być potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do transakcji wniesienia do spółki osobowej działającej w formie spółki komandytowo-akcyjnej wkładu niepieniężnego wybudowanej przez Wnioskodawcę budowli - System nawadniający, tut. Organ wyjaśnia co następuje.

Jak wynika z opisu sprawy przedmiotowa budowla została wybudowana przez Wnioskodawcę w roku 2007, w roku 2008 poniesiono nakłady na jej ulepszenie, które przekroczyły 30% jej wartości początkowej. Wnioskodawca przy budowie, jak i w zakresie wydatków na ulepszenie odliczał podatek naliczony. Budowla ta nie była przedmiotem najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze.

W odniesieniu do Systemu nawadniającego nie doszło jeszcze do pierwszego zasiedlenia po dokonaniu ostatnich ulepszeń i tym samym, nie znajdzie zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W takim przypadku należy rozważyć zastosowanie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W przedmiotowej sytuacji Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na budowę ww. systemu nawadniającego, zatem pierwsza z przesłanek niezbędnych do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy nie jest spełniona. W związku z powyższym dostawę systemu nawadniającego należy opodatkować na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 i art. 29 ust. 5 ustawy według stawki podstawowej, tj. 23%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa Systemu nawadniającego winna być potraktowana jako pierwsze zasiedlenie i opodatkowana należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do transakcji wniesienia do spółki osobowej działającej w formie spółki komandytowo-akcyjnej wkładu niepieniężnego w postaci budynków - Pawilon szkoleniowy oraz Restauracja, tut. Organ wyjaśnia co następuje.

Jak wynika z opisu sprawy przedmiotowe budynki zostały nabyte przez Wnioskodawcę od Miasta na podstawie umowy zawartej w dniu 6 lipca 2000 r. w ramach zorganizowanej części zlikwidowanego w celu prywatyzacji przedsiębiorstwa komunalnego - stanowiącej przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 (1) k.c., w związku z czym czynność ta nie podlegała podatkowi od towarów i usług zgodnie z obowiązującą wówczas ustawą o podatku od towarów i usług. Jednakże ww. umowa była poprzedzona zawartą w dniu 30 czerwca 1997 r. umową o oddanie do odpłatnego korzystania mienia zawartą z Miastem na okres 10 lat, tj. do dnia 30 kwietnia 2007 r., w której to umowie Miasto zobowiązało się przenieść na Wnioskodawcę prawo wieczystego użytkowania gruntów oraz własność budynków i budowli znajdujących się na gruncie po zapłaceniu ostatniej raty kwartalnej oraz po wypełnieniu przez Wnioskodawcę wszystkich postanowień umowy dotyczących płatności za korzystanie z ww. mienia.

Przedmiotowe budynki były przez Wnioskodawcę ulepszane, a wartość poniesionych nakładów przekroczyła 30% wartości początkowej - Pawilonu szkoleniowego w 2003 r. a Restauracji w 2002 r., w kolejnych latach również ponoszono tego rodzaju nakłady, w tym ostatnie z nakładów w roku 2010. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Pawilon szkoleniowy i Restauracja nie były przedmiotem najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze.

Mając powyższe na względzie uznać należy, iż oddanie w 1997 r. Wnioskodawcy ww. budynków przez Miasto do odpłatnego korzystania odbyło się w ramach pierwszego zasiedlenia. Jednakże poczynione w 2010 r. nakłady przekraczające 30% wartości początkowej budynków stosownie do ww. art. 2 pkt 14 ustawy spowodowały, iż nie doszło jeszcze do pierwszego zasiedlenia po dokonaniu ostatnich ulepszeń i tym samym, nie znajdzie zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W takim przypadku należy rozważyć zastosowanie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W przedmiotowej sytuacji, w odniesieniu do ww. budynków, które poddane zostały ulepszeniu przekraczającym 30% wartości początkowej, druga z przesłanek niezbędnych do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy nie jest spełniona. Jednakże w omawianej sytuacji należy zwrócić uwagę na treść art. 43 ust. 7a ustawy. Ulepszenia ww. budynków dokonane były w 2010 r. zatem Spółka nie wykorzystuje ww. budynków w stanie ulepszonym do wykonywania czynności opodatkowanych przez okres dłuższy niż 5 lat. Z uwagi na powyższe nie znajdzie również zastosowania art. 43 ust. 7a ustawy. Zatem dostawę Pawilonu szkoleniowego oraz Restauracji należy opodatkować na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 i art. 29 ust. 5 ustawy według stawki podstawowej, tj. 23%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa Pawilonu szkoleniowego oraz Restauracji nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a i winna być opodatkowana należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do transakcji wniesienia do spółki osobowej działającej w formie spółki komandytowo-akcyjnej wkładu niepieniężnego w postaci budynków - Pawilon hotelowy P, Pawilon Hotelowy S, Pawilon Hotelowy O, Pawilon Hotelowy F, Bar Szybkiej Obsługi, tut. Organ wyjaśnia co następuje.

Jak wynika z opisu sprawy przedmiotowe budynki zostały nabyte przez Wnioskodawcę od Miasta na podstawie umowy zawartej w dniu 6 lipca 2000 r. w ramach zorganizowanej części zlikwidowanego w celu prywatyzacji przedsiębiorstwa komunalnego - stanowiącej przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 (1) k.c., w związku z czym czynność ta nie podlegała podatkowi od towarów i usług zgodnie z obowiązującą wówczas ustawą o podatku od towarów i usług. Jednakże ww. umowa była poprzedzona zawartą w dniu 30 czerwca 1997 r. umową o oddanie do odpłatnego korzystania mienia zawartą z Miastem na okres 10 lat, tj. do dnia 30 kwietnia 2007 r., w której to umowie Miasto zobowiązało się przenieść na Wnioskodawcę prawo wieczystego użytkowania gruntów oraz własność budynków i budowli znajdujących się na gruncie po zapłaceniu ostatniej raty kwartalnej oraz po wypełnieniu przez Wnioskodawcę wszystkich postanowień umowy dotyczących płatności za korzystanie z ww. mienia.

Przedmiotowe budynki były ulepszane przez Wnioskodawcę, a wartość poniesionych nakładów przekroczyła 30% wartości początkowej budynków, tj.: Pawilon hotelowy P (w 2002 r.), Pawilon Hotelowy S (w 2003 r.), Pawilon Hotelowy O (w 2002 r.), Pawilon Hotelowy F (w 2003 r.), Bar Szybkiej Obsługi (w 2003 r.), w kolejnych latach nie ponoszono tego rodzaju nakładów. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowe budynki nie były przedmiotem najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze.

Mając powyższe na względzie uznać należy, iż oddanie w 1997 r. Wnioskodawcy ww. budynków przez Miasto do odpłatnego korzystania odbyło się w ramach pierwszego zasiedlenia. Jednakże poczynione w latach 2002 - 2003 nakłady na poszczególne budynki przekraczające 30% ich wartości początkowej stosownie do ww. art. 2 pkt 14 ustawy spowodowały, iż nie doszło jeszcze do ich pierwszego zasiedlenia po dokonaniu ostatnich ulepszeń i tym samym, nie znajdzie zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W takim przypadku należy rozważyć zastosowanie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. W przedmiotowej sytuacji, w odniesieniu do ww. budynków, które poddane zostały ulepszeniom przekraczającym 30% wartości początkowej, druga z przesłanek niezbędnych do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy nie jest spełniona. Jednakże w omawianej sytuacji należy zwrócić uwagę na treść art. 43 ust. 7a ustawy. Ulepszenia ww. budynków dokonane były w latach 2002 - 2003, zatem Spółka wykorzystuje przedmiotowe budynki w stanie ulepszonym do wykonywania czynności opodatkowanych przez okres dłuższy niż 5 lat. Z uwagi na powyższe dostawa ww. budynków będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w zw. z art. 43 ust. 7a ustawy, bowiem spełnione zostaną wszystkie przesłanki warunkujące takie zwolnienie, wymienione w ww. przepisach. Spółka nie będzie miała jednak w takiej sytuacji możliwości wyboru opcji opodatkowania przewidzianej w art. 43 ust. 10 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa Pawilonu hotelowego P, Pawilonu Hotelowego S., Pawilonu Hotelowego O., Pawilonu Hotelowego F, Baru Szybkiej Obsługi korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w zw. z art. 43 ust. 7a ustawy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy wskazać, iż przedmiotowa interpretacja stanowi rozstrzygnięcie w zakresie opodatkowania wniesienia do innego podmiotu wkładu niepieniężnego w postaci działki o nr 74/68 (pytanie nr 2 wniosku). W zakresie opodatkowania wniesienia do innego podmiotu wkładu niepieniężnego w postaci niezabudowanych działek leśnych o nr 74/1 - 74/67 (pytanie nr 1 wniosku) zostało wydane odrębne rozstrzygniecie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl