IPPP1-443-783/09-5/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-783/09-5/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2009 r. (data wpływu 11 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 31.08. 2009 r. za wezwanie tut. organu z dnia 25 sierpnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego dofinansowania.

Wniosek uzupełniony został w dniu 31 sierpnia 2009 r. (data wpływu 1 września 2009 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka zawarła z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego - dalej zwanym MNiSW - umowę na realizację zadania z zakresu działalności wspomagającej badania. Tematem zadania jest wydawanie miesięcznika....... jako dodatek do wydawanego przez Spółkę tygodnika....... Miesięcznik........ jest dystrybuowany wraz z tygodnikiem (95% nakładu) a określona w umowie liczba egzemplarzy miesięcznika jest przeznaczona do dystrybucji wysyłkowej i promocyjnej staraniem wydawcy, w tym także do dystrybucji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (łącznie 5%). Umowa określa liczbę arkuszy wydawniczych oraz nakład tzn. liczbę egzemplarzy miesięcznika.......

Na sfinansowanie kosztów realizacji tego określonego w umowie zadania MNiSW przyznało Spółce środki finansowe określonej wysokości.

W załączniku do umowy zostały dokładnie określone planowane koszty realizacji zadania w zł pochodzące ze środków własnych Spółki oraz ze środków pochodzących z dofinansowania na naukę.

Koszty realizacji zadania to następujące koszty:

* koszty redakcyjne, honoraria autorskie, opracowania redakcyjne, redakcja techniczna, tłumaczenia i redakcja anglojęzyczna - w całości pokrywane ze środków na naukę;

* koszty produkcyjne: skład tekstu i grafika, przygotowanie techniczne w Internecie, druki i papier - w całości finansowane ze środków na naukę;

* koszty dystrybucji i transportu - zamieszczenie w nakładzie tygodnika, wysyłka pocztowa i kurierska - finansowane w części ze środków własnych Spółki oraz ze środków na naukę,

* koszty inne: materiały produkcyjne, koszty pośrednie - finansowane w całości ze środków Spółki.

Dofinansowanie ze środków na naukę jest w całości przeznaczone na sfinansowanie kosztów realizacji zadania określonego w umowie między Spółką a MNiSW. Realizacja powierzonego Spółce zadania nie spowodowała zmiany ceny tygodnika......, z którym jest dystrybuowany miesięcznik....... Jest on bezpłatny, bowiem stanowi wkładkę tygodnika.

W latach od 2007 - 2009 Spółka zawarła 4 umowy z MNiSW na łączną kwotę dofinansowania 2.205.427 zł. Od powyższej kwoty Spółka naliczyła podatek VAT należny wg stawki 22% i wykazała w deklaracjach VAT-7 w okresie wpływu transz środków finansowych na rachunek bankowy Spółki, wg harmonogramu określonego w umowach z MNiSW.

W roku 2010 Spółka będzie czyniła starania o podpisanie kolejnej umowy z MNiSW na kontynuację wydawania miesięcznika......... na identycznych warunkach z otrzymaniem środków finansowych ze środków na naukę MNiSW.

Wydawany przez Spółkę miesięcznik cieszy się bardzo wysokim uznaniem wśród czytelników Spółki, w tym w międzynarodowych środowiskach naukowo - akademickich oraz biznesowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dofinansowanie otrzymane przez Spółkę w ramach umowy podpisanej z MNiSW podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analizując obowiązujący stan prawny, a zwłaszcza po zapoznaniu się z otrzymanymi w ostatnim czasie interpretacjami Spółka stoi na stanowisku, iż powyższe dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dofinansowanie otrzymane ze środków MNiSW ma charakter podmiotowy i jest w całości przeznaczone na sfinansowanie kosztów realizacji przedstawionego w stanie faktycznym zadania.

Zgodnie z aktualnie obowiązującym przepisem art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zatem, aby dotacja (dofinansowanie) była opodatkowana VAT, musi mieć związek z dostawą towarów lub świadczeniem usług przez podatnika. Jeśli podatnik otrzymał dotację (dofinansowanie) ale nie wykazuje w związku z tym dodatkowego obrotu, wówczas taka dotacja nie stanowi podstawy opodatkowania.

Otrzymane dofinansowanie nie miało żadnego wpływu na cenę świadczonych przez Spółkę usług, jak i na cenę tygodnika........, z którym jest dystrybuowany miesięcznik............. Zarówno z dodatkiem miesięcznika jak i bez dodatku cena tygodnika.......... jest niezmienna i wynosi 10,00 zł.

Miesięcznik......... nie ma wyznaczonej ceny, ma charakter bezpłatny i jest dystrybuowany jako dodatek do tygodnika. Celem wydawania miesięcznika....... nie jest zwiększenie obrotu wydawcy, lecz popularyzacja osiągnięć nauki polskiej wśród przedstawicieli międzynarodowej opinii publicznej, zainteresowanej naszym krajem. Stanowisko Spółki umacnia wypowiedź Ministra Finansów w sprawie opodatkowania dotacji. Pismo z dnia 30 grudnia 2004 r. (nr PP3-812-1341/2004/BL) stwierdza, że obrotem jest dotacja związana z dostawą lub świadczeniem usług, więc wliczone są tylko dotacje, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usług. Tymczasem otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na wartość świadczonych przez Spółkę usług i nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do własności niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl powołanych wyżej regulacji, przez pojęcie świadczenia należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą), oraz podmiotu świadczącego (wykonującego dane świadczenie). W pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz określonych podmiotów i ostatecznych konsumentów.

Skoro w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, zatem wskazać należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia z tytułu danego świadczenia.

Czynnikiem decydującym o tym, że mamy do czynienia z wynagrodzeniem za dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usług (a nie tylko z przekazanym świadczeniem pieniężnym) jest określenie, czy wynagrodzenie było należne z tytułu danego świadczenia. Dlatego też istotne jest czy pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem (dostawą towaróww.ykonaną usługą) istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany wyżej przepis oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, oprócz obrotu z tytułu sprzedaży tj. dostawy towarów lub świadczenia usług, wlicza się dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, ale tylko takie które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania (obrotu) jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest przez inny podmiot w celu sfinansowania lub dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług (istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a ceną dostarczanych towarów lub świadczonych usług), to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, że otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu taką samą stawką jak usługa czy towar do ceny których stanowią dopłatę.

Otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności podatnika, nieuzależniona od ilości i wartości świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że w sytuacji, gdy otrzymana dotacja odpowiada pełnej wysokości kwoty należnej z tytułu dostawy towarów bądź świadczenia usług, zaś faktyczny odbiorca towaru lub usługi nie ponosi ekonomicznego ciężaru zapłaty za towar czy usługę (jest ona dla niego bezpłatna), dostawa towaru bądź świadczenie usługi przez podmiot otrzymujący tę dotację jest świadczeniem odpłatnym, które co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Spółka jest beneficjentem dotacji przyznanej na realizację zadania z zakresu działalności wspomagającej badania - wydawanie miesięcznika........... jako dodatek do wydawanego przez Spółkę tygodnika................ Celem projektu jest popularyzacja osiągnięć nauki polskiej wśród przedstawicieli międzynarodowej opinii publicznej, zainteresowanej naszym krajem.

Realizacja przez Spółkę ww. zadania nie jest ukierunkowana na osiągnięcie zysku (wydawany miesięcznik stanowi bezpłatny dodatek do tygodnika i jest dystrybuowany wraz z tygodnikiem), a pozyskane dofinansowanie stanowi zwrot poniesionych kosztów: redakcyjnych, produkcyjnych, dystrybucji i transportu oraz innych kosztów pośrednich. Umowa zawarta pomiędzy Spółką i MNiSW przyznającym środki na dofinansowanie ww. zadania określa liczbę arkuszy wydawniczych oraz nakład miesięcznika.

Biorąc pod uwagę okoliczności przedstawionej sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, iż realizując przedmiotowe zadanie, Spółka wykonuje czynności mieszczące się w zakresie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. W związku bowiem z realizacją zadania, Spółka podejmuje działania polegające na redagowaniu i publikacji miesięcznika oraz jego dystrybucji. Działania te związane są ze sprzedażą opodatkowaną dokonywaną przez Spółkę, a otrzymane środki na realizację projektu nie mogą być przeznaczone na inny niż wskazany cel i stanowią zwrot poniesionych kosztów w związku z podejmowanymi czynnościami, a zatem mają bezpośredni związek z dokonywaną przez Spółkę sprzedażą.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że otrzymane przez Spółkę środki na realizację zadania w ramach zawartej umowy mają charakter dotacji do wykonywanych usług bądź dostawy towarów, która stanowi dla Spółki zapłatę za tą dostawę towarów lub świadczenie usług.

Otrzymane przez Spółkę dofinansowanie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl