IPPP1/443-777/14-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-777/14-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zainteresowanego, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2014 r. (data wpływu 8 lipca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów służących realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów służących realizacji projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie od 28 grudnia 2011 r. figuruje w Krajowym Rejestrze Sądowym Stowarzyszenie nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, działalność statutowa prowadzona jest społecznie non profit. Stowarzyszenie w ramach swojej działalności statutowej w 2013 r. podpisało umowę na realizację zadania pn. "Gmina Z. łączy pokolenia - Festyn Rodzinny w K." dofinansowanego z "Małych projektów" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" PROW 2007-2013. Projekt zakłada zakup banera promującego imprezę, nagród dla dzieci uczestniczących w konkursach, materiałów niezbędnych do przeprowadzenia warsztatów kulinarnych. Podczas imprezy będą również zapewnione atrakcje dla uczestniczących dzieci i dlatego zostaną wynajęte zabawki plenerowe, odbędzie się pokaz bractwa rycerskiego, zostanie zapewniona oprawa muzyczna. Na wymienione usługi oraz usługi do prowadzenie rachunkowości projektu zostaną zawarte umowy z podmiotami świadczącymi te usługi. Adresatami projektu będą mieszkańcy, w szczególności dzieci, z terenu działania Lokalnej Grupy Działania. Ze względu na fakt, że środki będą refundowane (nie ma prefinansowania) stowarzyszenie na pokrycie bieżących kosztów zaciągnie pożyczkę, która zostanie spłacona niezwłocznie po otrzymaniu dotacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej (działanie 4.1 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7. Tym samym podatek VAT jest dla Stowarzyszenia kosztem kwalifikowanym.

Dokonane zakupy (towary i usługi) w ramach realizowanego zadania pn. "Gmina Z. łączy pokolenia - Festyn Rodzinny w K." dofinansowanego w ramach PROW 2007-2013 nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zakupione: nagrody, baner, produkty do warsztatów kulinarnych będą służyły wyłącznie celom statutowym stowarzyszenia tj. organizacji imprezy plenerowej. Nie będą wypożyczane, użyczane osobom trzecim, nie będą w żaden sposób wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zabawki/gry zostaną przekazane dzieciom w ramach nagród w konkursach, produkty użyte podczas warsztatów kulinarnych będą stanowiły bezpłatny poczęstunek dla uczestników. Zabawki plenerowe (dmuchaniec, eurobango) będą bezpłatnie udostępnione uczestnikom. Oprawa muzyczna, pokaz bractwa rycerskiego będą częścią całej imprezy i z tego tytułu stowarzyszenie nie będzie ponosiło żadnych dochodów. Wszystkie powyższe działania nie będą nosiły znamion prowadzenia działalności gospodarczej, będą wykonywane non-profit, nieodpłatnie, a praca własna będzie wykonywana w ramach czynu społecznego. Realizację przedmiotowego zadania, jak również całą działalność stowarzyszenia, nie można zaliczyć do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą"podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 - art. 88 ust. 4 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Gmina Z. łączy pokolenia - Festyn Rodzinny w K.", finansowany z "Małych projektów" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" PROW 2007-2013. Projekt zakłada zakup banera promującego imprezę, nagród dla dzieci uczestniczących w konkursach, materiałów niezbędnych do przeprowadzenia warsztatów kulinarnych. Podczas imprezy będą zapewnione atrakcje dla uczestniczących dzieci i dlatego zostaną wynajęte zabawki plenerowe, odbędzie się pokaz bractwa rycerskiego, zostanie zapewniona oprawa muzyczna. Adresatami projektu będą mieszkańcy w szczególności dzieci z terenu działania Lokalnej Grupy. Z opisu sprawy wynika również, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Natomiast zakupy dokonywane w związku z realizacją opisanego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego wskazuje, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie zostały spełnione podstawowe przesłanki umożliwiające skorzystanie z tego prawa a mianowicie - Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, i nabywane towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl