IPPP1/443-774/12-2/AW - VAT w zakresie opodatkowania przeznaczenia subkonta bankowego na cele gromadzenia opłat oraz opodatkowania przekazania środków pieniężnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-774/12-2/AW VAT w zakresie opodatkowania przeznaczenia subkonta bankowego na cele gromadzenia opłat oraz opodatkowania przekazania środków pieniężnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeznaczenia subkonta bankowego na cele gromadzenia opłat oraz opodatkowania przekazania środków pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeznaczenia subkonta bankowego na cele gromadzenia opłat, oraz opodatkowania przekazania środków pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (X.) jest organizacją samorządową, Członkostwo w X. jest obowiązkowe dla każdego biegłego rewidenta w Polsce, a X. ma obowiązek realizować określone działania w związku z otrzymywanymi składkami członkowskimi.

Artykuł 16 ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym z 7 maja 2009 r. (Dz. U. Nr 77, poz. 649 oraz z 2010 r. Nr 182, poz. 1228), określił następująco zakres działalności X.: (1) reprezentowanie członków oraz ochrona ich interesów zawodowych, (2) ustanawianie standardów rewizji finansowej, (3) sprawowanie kontroli nad należytym wykonywaniem zawodu i przestrzeganiem zasad etyki zawodowej przez członków X. oraz przestrzeganiem przez podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych obowiązujących przepisów prawa, (4) współdziałanie w kształtowaniu zasad rachunkowości i rewizji finansowej, (5) opracowywanie materiałów szkoleniowych dla kandydatów na biegłych rewidentów, (6) prowadzenie działalności wydawniczej i szkoleniowej.

Należy zauważyć, że biegli rewidenci są pełnoprawnymi członkami organizacji samorządowej, którzy opłacają składki członkowskie i oczekują od X. między innymi wspierania wszelkich form działalności samorządowej, w szczególności inicjatyw Indywidualnych grup biegłych rewidentów.

Zgodnie z treścią statutu X. zatwierdzonego przez Komisję Nadzoru Audytowego oddziały regionalne X., jako jednostki organizacyjne samorządu: (1) mają dążyć do zapewnienia wysokiego poziomu wykonywania zawodu biegłego rewidenta przez prowadzenie działań polegających na informowaniu, instruktażu i szkoleniu biegłych rewidentów oraz wspieraniu działalności samorządowej, (3) wspieraniu postępowania kwalifikacyjnego dla kandydatów na biegłych rewidentów i innej działalności prowadzonej i inspirowanej przez organy X., (4) mogą prowadzić odpłatną działalność szkoleniową i wydawniczą na zasadach określonych uchwałami Krajowej Rady.

Jedną z form wspierania działalności samorządowej jest wspieranie regionalnych inicjatyw biegłych rewidentów w szczególności w zakresie organizowania cyklicznych oraz jednorazowych wydarzeń kulturalnych i integracyjnych. Należy zauważyć, że wydarzenia te mogą być realizowane bezpośrednio przez Regionalne Rady ale również przez samych biegłych rewidentów zrzeszonych w regionalnych oddziałach.

Podkreślić należy, że niekwestionowanym obowiązkiem statutowym regionalnych oddziałów X. jest wspieranie inicjatyw (samorządowa działalność) biegłych rewidentów polegające między innymi na udostępnieniu posiadanych przez X. zasobów (pomieszczenia, sieć komputerowa, czynności wykonywane przez pracowników biura oddziału regionalnego oraz członków jego organu, czas pracy pracowników biura, rachunków bankowych etc).

Wśród zamierzonych inicjatyw pojawił się pomysł zorganizowania spotkania kulturalno - integracyjnego na polu golfowym. Przedstawiciele zainteresowanych tym pomysłem biegłych rewidentów skontaktowali się z organizatorem (właścicielem pola golfowego). Aktualnie grupa zainteresowanych biegłych liczy ok. 20 osób, ale pojawił się ostatnio zamiar poszerzenia tej liczby o kolejnych uczestników przy wsparciu biura oddziału regionalnego X. (opracowanie i wysyłanie zaproszenia przy wykorzystaniu sieci komputerowej oddziału). Z uwagi na fakt, że liczba uczestników może przekroczyć nawet 50 osób, oddział regionalny rozważa na wniosek inicjatorów spotkania przeznaczyć jedno z subkont posiadanego rachunku bankowego na potrzeby kasowych rozliczeń biegłych rewidentów uczestniczących w spotkaniu z organizatorem spotkania (właściciel pola golfowego).

Subkonto to wykorzystywane byłoby wyłącznie do gromadzenia opłat indywidualnych biegłych rewidentów uczestniczących w spotkaniu na polu golfowym, a następnie przekazaniu zgromadzonych opłat organizatorowi spotkania (właściciel pola golfowego) w momencie wystawienia dla biegłych rewidentów albo faktur albo paragonów za udział w spotkaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przeznaczenie jednego z kilku posiadanych przez oddział subkont rachunku bankowego mieści się w definicji art. 5 ustawy VAT.

2.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym przekazanie środków pieniężnych organizatorowi spotkania na polu golfowym, którym jest właściciel tego pola, mieści się w definicji art. 5 ustawy VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy

Ad 1

Przeznaczenie jednego z kilku posiadanych przez oddział regionalny X. subkont jest statutowym obowiązkiem oddziału X. w związku z obowiązkiem wspierania działalności samorządowej i nie mieści się w definicji art. 5 ustawy.

Artykuł 5 ustawy o VAT wyraźnie wskazuje przedmiotowy zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Objęte są nim: (1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, (2) eksport i import towarów, (3) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem oraz (4) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Oddział ma statutowy obowiązek udostępnienia posiadanego majątku i praw swoim członkom, w szczególności na rzecz statutowej działalności samorządowej. Udostępnienie biegłym rewidentom pomieszczeń na spotkania "przy kawie" lub mające na celu omówienie problemów indywidualnego biegłego lub firmy audytorskiej jest tego przykładem. Fakt udostępnienia zasobów nie ma znamion czynności opodatkowanych ponieważ działalność samorządowa, wspieranie uwarunkowań utrzymujących i rozwijających integrację zawodu w regionie jest obowiązkiem X. realizowanym między innymi w związku ze składkami członkowskimi, identycznie należy rozumieć fakt udostępnienia możliwości zbierania opłat w związku z organizowanym przez indywidualną grupę biegłych spotkania kulturalno-integracyjnego na polu golfowym za pomocą albo wydzielonego fizycznie punktu kasowego albo subkonta bankowego.

Ad 2

Przekazanie środków pieniężnych organizatorowi spotkania na polu golfowym, którym jest właściciel tego poła, nie stanowi czynności opodatkowanej.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym oddział regionalny X. jedynie udostępni subkonto bankowe aby wesprzeć działalność samorządową indywidualnej grupy biegłych do czego jest zobowiązany. Udostępnienie subkonta porównać można do udostępnienia innych aktywów oddziału na przykład w formie pomieszczenia na spotkanie, dostępu do Internetu, pozycji z biblioteki. Bez wątpienia inaczej wyglądałaby sytuacja gdyby udostępnienie zasobów było zrealizowane w stosunku do osób nie będących członkami X. Tak więc przekazanie zebranych środków na konto organizatora spotkania na polu golfowym w opisanym zdarzeniu przyszłym nie może być traktowane jako czynność opodatkowana VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika - nie będące dostawą towarów - na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany zamierza zorganizować spotkanie kulturalno - integracyjne na polu golfowym. Przedstawiciele Wnioskodawcy skontaktowali się z organizatorem - właścicielem pola golfowego. Zainteresowany zamierza przeznaczyć jedno z subkont rachunku bankowego na potrzeby kasowych rozliczeń związanych z organizacją spotkania. Subkonto byłoby wykorzystywane wyłącznie do gromadzenia opłat od uczestników spotkania na polu golfowym. Następnie zgromadzona suma opłat uczestników będzie przekazana organizatorowi spotkania - właścicielowi pola golfowego.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą ewentualnego opodatkowania przeznaczenia jednego z subkont rachunku bankowego na potrzeby gromadzenia opłat za udział w spotkaniu kulturalno - integracyjnym na polu golfowym, oraz opodatkowania przekazania środków pieniężnych organizatorowi spotkania - właścicielowi pola golfowego.

Czynności podlegające opodatkowaniu zostały wymienione przez ustawodawcę w powołanym wyżej art. 5 ust. 1 ustawy. Jak wynika, z przytoczonej wyżej definicji przez dostawę towarów rozumienie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Niewątpliwie powyższe czynności: przeznaczenie subkonta rachunku bankowego do celów gromadzenia wpłat jak również przekazanie środków pieniężnych organizatorowi spotkania nie stanowią odpłatnej dostawy towarów, tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów.

Z brzmienia przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że za usługę należy uznać każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów. Nie oznacza to jednak, że każdy przepływ środków pieniężnych pomiędzy podmiotami, którego nie da się ściśle przyporządkować do konkretnej transakcji, powinien być potraktowany jako wynagrodzenie za świadczenie usług. Wyklucza to samo rozumienie pojęcia świadczenia. Przepływ środków pieniężnych winien być uznany za wynagrodzenie za świadczenie usług tylko i wyłącznie wówczas, gdyby stanowić będzie wynagrodzenie za świadczone usługi (powstrzymanie się od świadczenia).

Aby dane świadczenie uznać za usługę muszą być spełnione następujące warunki:

* istnieje związek prawny między stronami, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne;

* wynagrodzenie otrzymane przez jedną ze stron stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz drugiej;

* istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy;

* odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem;

* istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiona analizę przepisów prawa podatkowego w kontekście opisu sprawy należy uznać, iż przeznaczenie jednego subkonta rachunku bankowego dla celów gromadzenia opłat uczestników spotkania nie spełnia definicji świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT, nie dochodzi bowiem do realizacji świadczenia na rzecz drugiej strony stosunku prawnego, zatem nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 ustawy.

Analogicznie należy wypowiedzieć się w kwestii przekazania środków pieniężnych organizatorowi spotkania na polu golfowym - właścicielowi pola. Zapewne czynność przekazania środków pieniężnych organizatorowi jest dokonywana w związku z uregulowaniem należności wynikającej z organizacji spotkania kulturalno - integracyjnego na polu golfowym, jednak samo przekazanie środków pieniężnych nie stanowi odpłatnego świadczenia przez Wnioskodawcę usług zdefiniowanego w art. 8 ust. 1 ustawy, zatem nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy u Zainteresowanego.

Tym samym należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl