IPPP1/443-772/11-4/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-772/11-4/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Sp. z o.o. (Firma) jest niezależną firmą doradczą, zajmującą się wspieraniem polskich przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych i regionów w procesie integracji z Unią Europejską. Podstawowy zakres działalności obejmuje doradztwo strategiczne, finansowo - inwestycyjne oraz dodatkowo pomoc w pozyskiwaniu zewnętrznych źródeł finansowania, w szczególności ze środków unijnych. Od powyższych usług Firma wystawia swoim klientom faktury VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W 2009 r. Firma podpisała z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości 2 odrębne umowy na realizację 2 projektów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej w ramach poddziałania 2.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 (POKL).

1.

"Doskonalenie kwalifikacji agentów..." - zwany dalej...Agenci".

2.

"Akademia wiedzy i umiejętności pracowników..." - zwany dalej...Pracownicy.

Projekt "Doskonalenie kwalifikacji agentów..." przewiduje przeszkolenie 460 agentów (MŚP) X., związanych z bankiem umową agencyjną. Termin realizacji projektu jest od 01.10.2009 do 30 września 2011 r. Dostosowanie kluczowych kwalifikacji agentów do wymogów konkurencji odbędzie się poprzez realizację szkoleń mających na celu podniesienie umiejętności sprzedażowych i z zarządzania oraz podniesienie wiedzy na temat usług i produktów bankowych.

Projekt "Akademia wiedzy i umiejętności pracowników X S.A." przewiduje przeszkolenie 1030 pracowników X. Termin realizacji projektu jest od 01.10.2009 do 30 września 2011 r. Zakłada dostosowanie kwalifikacji pracowników do wymogów konkurencji poprzez realizację szkoleń z bankowości, rachunkowości, finansów oraz szkoleniom sprzedażowym.

Do 31 grudnia 2010 r. szkolenia na podstawie przepisów ogólnych były zwolnione z VAT.Od 1 stycznia 2011 r. w projekcie...Agenci, który jest dofinansowany ze środków publicznych w 80% Firma wystawia uczestnikom szkoleń faktury ze zwolnioną stawką VAT (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 § 13 ust. 1 pkt 20). Wkład własny na udział w szkoleniach jest wpłacany systematycznie wraz z uczestnictwem na szkoleniach.

Natomiast w projekcie...Pracownicy, który jest dofinansowany ze środków publicznych w 60% Firma jest zobligowana do wystawiania faktur z podatkiem VAT (23%). Jednakże, cały niezbędny wkład prywatny został wniesiony przed 31 grudnia 2010 r. i w 2011 r. Firma nie będzie już wystawiać faktur sprzedażowych w projekcie.

W 2010 r. przychody Firmy z tytułu działalności doradczej wyniosły 1.754.175,57 PLN. Jednocześnie Firma odprowadziła do US podatek VAT w wysokości 363.758,00 PLN. Działalność szkoleniowa prowadzona jest przez Firmę tylko w ramach realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Są one co do zasady realizowane bez zysku, a podmiot realizujący otrzymuje jedynie zwrot poniesionych wydatków. Zwrot ten dotyczy zarówno:

* kosztów bezpośrednich związanych ze szkoleniami (usługi szkoleniowe, wynajem sal, przygotowanie materiałów szkoleniowych, catering, przejazdy uczestników szkoleń, druk certyfikatów itd.), które zlecane są na zewnątrz i rozliczane na podstawie faktur VAT lub czasami na podstawie umów zlecenia oraz kosztów administracyjno - zarządczych takich jak wynagrodzenia pracowników zaangażowanych przy projekcie,

* a także zryczałtowanych wydatków pośrednich (tekst jedn.: wynajem powierzchni biurowej, usługi pocztowe, kurierskie, teleinformatyczne, materiały biurowe, itp.). Rozliczanie tych kosztów polega na potrącaniu określonej kwoty dotacji z kosztów ogólnych Firmy, tak by uniknąć podwójnego rozliczenia.

Zgodnie z podpisanymi umowami z PARP dla każdego z projektów wyodrębniona jest na specjalnych subkontach pełna księgowość zawierająca ewidencję wszystkich wydatków by w sposób przejrzysty identyfikować poszczególne operacje związane z projektami. W podobny sposób, to znaczy na wyodrębnionym koncie, prowadzona jest księgowość dotycząca podstawowej działalności Firmy.

W związku z powyższym a przede wszystkim z powodu, różnego statusu tych przychodów oraz faktu, że przychody z działalności podstawowej obarczone są dużym ryzykiem (prawie zawsze są oparte o formułę opłaty za sukces) Firma złożyła do PARP oświadczenie, że nie ma możliwości rozliczenia podatku VAT od usług zakupionych dla realizacji obu opisywanych projektów. Koszt ten stał się, więc kosztem kwalifikowanym (rozliczanym) w ramach obu projektów i Firma nie dokonywała stosownych potrąceń przekazując do US kwoty podatku VAT od faktur wystawianych swoim klientom.

Od początku realizacji projektu...Agenci suma podatku VAT od otrzymanych od podwykonawców faktur przekracza 90.000,00 PLN, a do końca jego realizacji wyniesie ok. 130.000,00 PLN. Natomiast w projekcie...Pracownicy suma podatku VAT od początku realizacji szkoleń wynosi 126.000,00 PLN, a do końca trwania projektu wyniesie ok. 230.000,00 PLN.

Zdaniem Firmy ostatnio wprowadzone zmiany dotyczące naliczania i rozliczania podatku VAT nie mają wpływu na przyjęty przez Firmę przejrzysty system rozliczania podatku VAT dalej, bowiem obowiązuje zasada, że kiedy nie ma bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami szkoleniowymi poniesionymi w ramach realizacji projektów, a sprzedażą opodatkowaną z bieżącej działalności przedsiębiorstwa, nie ma podstaw od połączenia rozliczenia obu działalności i obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty VAT zapłacone w wystawionych Firmie fakturach w ramach realizacji obu projektów.

W 2011 r. Firma odprowadziła do US już podatek VAT w wysokości około 50.000,00 PLN. Natomiast w ramach projektów rozliczony został VAT w wysokości około 54.000,00 PLN. Przyjęcie, zatem wykładni, że zapłacony i rozliczony jako koszt kwalifikowany projektu podatek VAT może być potrącany od kwoty należnego od faktur wystawionych przez E. w ramach innej działalności niż opisane projekty spowoduje konieczność dokonania korekty i wystąpienie o zwrot zapłaconego US podatku VAT w wysokości ok. 50.000,00 PLN.

Dodatkowo należy nadmienić, że Firma realizuje podobny projekt szkoleniowy współfinansowany ze środków UE dla innego podmiotu, gdzie w 2011 r. rozliczono już VAT w wysokości około 35.000,00 PLN. W takiej sytuacji, w przypadku, gdy przyjmiemy przytoczoną wyżej wykładnię i istnieje prawna możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego spowoduje to konieczność wystąpienia o zwrot ok. 85.000 PLN, czyli całego do tej pory zapłaconego US podatku VAT (ok. 50.000,00 PLN), a także powstania "tarczy podatkowej" do potrącenia z przyszłych naliczonych stawek VAT w wysokości ok. 35.000,00 PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z faktem, że Firma wykorzystuje zakupione towary i usługi wyłącznie na potrzeby prawidłowej realizacji projektów, a nie na cele prowadzonej działalności gospodarczej i nie ma bezpośredniego związku pomiędzy zakupionymi usługami i towarami, a opodatkowaną działalnością gospodarczą podatnika, to Firma nie ma prawa do odliczenia VAT.

Czy w nawiązaniu do powyższego podatek naliczony w fakturach zakupowych dotyczących realizacji projektów jest w całości kosztem kwalifikowanym.

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatnio wprowadzone zmiany dotyczące naliczania i rozliczania podatku VAT nie mają wpływu na prowadzony przez Firmę przejrzysty system rozliczania podatku VAT, dalej bowiem obowiązuje zasada, że kiedy nie ma bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami szkoleniowymi poniesionymi w ramach realizacji projektów, a sprzedażą opodatkowaną z bieżącej działalności przedsiębiorstwa, nie ma podstaw do połączenia rozliczenia obu działalności i obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty VAT zapłacone w wystawionych Firmie fakturach w ramach realizacji obu projektów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekty: "Doskonalenie kwalifikacji agentów X. S.A." - zwany dalej...Agenci" oraz "Akademia wiedzy i umiejętności pracowników X. S.A." - zwany dalej...Pracownicy. Pierwszy z projektów jest współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w 80%, a jego celem jest dostosowanie kluczowych kwalifikacji agentów do wymogów konkurencji, drugi w 60% i zakłada dostosowanie kwalifikacji pracowników do wymogów konkurencji poprzez realizację szkoleń z bankowości, rachunkowości, finansów oraz szkoleniom sprzedażowym. Działalność szkoleniowa prowadzona jest przez Firmę tylko w ramach realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Są one co do zasady realizowane bez zysku, a podmiot realizujący otrzymuje jedynie zwrot poniesionych wydatków. Wnioskodawca wskazał również że wydatki poniesione w związku z realizacja projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W tym miejscu należy przytoczyć treść § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649), zgodnie którym, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Na mocy powyższego przepisu, firma wystawia uczestnikom szkolenia faktury VAT stosując zwolnienie od podatku.

Natomiast, jak stanowi art. 41 ust. 14f, zmiana stawki podatku w odniesieniu do czynności, która zostanie wykonana w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, w związku z którą otrzymano całość lub część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, i której otrzymanie powoduje powstanie obowiązku podatkowego, nie powoduje zmiany wysokości opodatkowania całości lub części należności, otrzymanej przed dniem zmiany stawki podatku. Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. w zw. z poz. 7 załącznika nr 4, zwolnione od podatku VAT były usługi w zakresie edukacji, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 80. Dział 80 PKWiU - "Usługi w zakresie edukacji" obejmował usługi w zakresie szkolnictwa podstawowego, średniego i wyższego oraz usługi w zakresie szkolnictwa dla dorosłych oraz innych form kształcenia.

Zatem mając na uwadze powołany przepis, w odniesieniu do projektu...Pracownicy, finansowanego w 60% ze środków publicznych, w związku z którym cały niezbędny wkład prywatny został wniesiony przed 31 grudnia 2010 r., a w 2011 r. Firma nie będzie już wystawiać faktur sprzedażowych w projekcie, należy stwierdzić, że projekt powyższy został w całości rozliczony przed końcem roku, wg zasad obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., zatem zmiana zasad opodatkowania i stawki podatku nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT.

Reasumując przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz w oparciu o powołane przepisy prawa należy uznać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowych projektów, z uwagi na brak związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl