IPPP1/443-771/11-4/AW - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu szkolenia pracowników stacji dealerskich, współfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-771/11-4/AW Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu szkolenia pracowników stacji dealerskich, współfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 25 maja 2011 r. (data wpływu 26 maja 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 maja 2011 r. (data wpływu 26 maja 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Sp. z o.o. (Firma) jest niezależną firmą doradczą, zajmującą się wspieraniem polskich przedsiębiorstw, organizacji pozarządowych i regionów w procesie integracji z Unią Europejską. Podstawowy zakres działalności obejmuje doradztwo strategiczne, finansowo-inwestycyjne oraz dodatkowo pomoc w pozyskiwaniu zewnętrznych źródeł finansowania, w szczególności ze środków unijnych. Od powyższych usług Firma wystawia swoim klientom faktury VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W 2009 r. Firma podpisała z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę na realizację projektu współfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej w ramach poddziałania 2.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (POKL).

Projekt X ma na celu przeszkolenie pracowników z 72 stacji dealerskich powiązanych umową franczyzową z G. w tym 68 MŚP i 4 inne niż MŚP. Celem projektu jest zwiększenie konkurencyjności tych firm poprzez dostosowanie kwalifikacji 1685 pracowników do potrzeb klienta i rynku. Projekt jest realizowany od 1 listopada 2009 r. i będzie trwał do 31 października 2011 r. Szkoleniami objęci są pracownicy firm mających siedziby na terenie całego kraju. Zakres szkoleń obejmuje podniesienie umiejętności sprzedażowych, posprzedażowych w obsłudze sprzedaży, obsługi posprzedażnej klienta serwisu auta i zarządzania. Ponadto projekt zakłada podniesienie wiedzy na temat produktów G. oraz regulacji środowiskowych.

Do 31 grudnia 2010 r. szkolenia na podstawie przepisów ogólnych były zwolnione z VAT.

Od 1 stycznia 2011 r. w projekcie X, który jest dofinansowany ze środków publicznych w 76,47% Firma wystawia uczestnikom szkoleń faktury ze zwolnioną stawką VAT (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 § 13 ust. 1 pkt 20). Wkład własny na udział w szkoleniach jest wpłacany systematycznie wraz z uczestnictwem na szkoleniach.

W 2010 r. przychody Firmy z tytułu działalności doradczej wyniosły 1 754 175,57 PLN. Jednocześnie Firma odprowadziła do US podatek VAT w wysokości 363 758,00 PLN.

Działalność szkoleniowa prowadzona jest przez Firmę tylko w ramach realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Są one co do zasady realizowane bez zysku a podmiot realizujący otrzymuje jedynie zwrot poniesionych wydatków. Zwrot ten dotyczy zarówno:

* kosztów bezpośrednich związanych ze szkoleniami (usługi szkoleniowe wynajem sal przygotowanie materiałów szkoleniowych, catering, przejazdy uczestników szkoleń, druk certyfikatów itd.), które zlecane są na zewnątrz i rozliczane na podstawie faktur VAT lub czasami na podstawie umów zlecenia oraz kosztów;

* administracyjno-zarządczych takich jak wynagrodzenia pracowników zaangażowanych przy projekcie;

* a także zryczałtowanych wydatków pośrednich (tj. wynajem powierzchni biurowej, usługi pocztowe, kurierskie, teleinformatyczne, materiały biurowe, itp.). Rozliczanie tych kosztów polega na potrącaniu określonej kwoty dotacji z kosztów ogólnych Firmy tak by uniknąć podwójnego rozliczenia.

Zgodnie z podpisanymi umowami z PARP dla projektu wyodrębniona jest na specjalnych subkontach pełna księgowość zawierająca ewidencję wszystkich wydatków by w sposób przejrzysty identyfikować poszczególne operacje związane z projektem. W podobny sposób to znaczy na wyodrębnionym koncie prowadzona jest księgowość dotycząca podstawowej działalności Firmy.

W związku z powyższym a przede wszystkim z powodu różnego statusu tych przychodów oraz faktu, że przychody z działalności podstawowej obarczone są dużym ryzykiem (prawie zawsze oparte są oparte o formułę opłaty za sukces), Firma złożyła do PARP oświadczenie, że nie ma możliwości rozliczenia podatku VAT od usług zakupionych dla realizacji obu opisywanych projektów. Koszt ten stał się więc kosztem kwalifikowanym (rozliczanym) w ramach obu projektów i Firma nie dokonywała stosownych potrąceń przekazując do US kwoty podatku VAT od faktur wystawianych swoim klientom.

Od początku realizacji projektu X suma podatku VAT od otrzymanych od podwykonawców faktur przekracza 58 000,00 PLN, a do końca jego realizacji wyniesie ok. 90 000,00 PLN.

Zdaniem Firmy ostatnio wprowadzone zmiany dotyczące naliczania i rozliczania podatku VAT nie mają wpływu na przyjęty przez Firmę przejrzysty system rozliczania podatku VAT dalej bowiem obowiązuje zasada, że kiedy nie ma bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami szkoleniowymi poniesionymi w ramach realizacji projektów, a sprzedażą opodatkowaną z bieżącej działalności przedsiębiorstwa, nie ma podstaw do połączenia rozliczenia obu działalności i obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty VAT zapłacone w wystawionych Wnioskodawcy fakturach w ramach realizacji obu projektów.

W 2011 r. Firma odprowadziła do US już podatek VAT w wysokości około 50 000,00 PLN. Natomiast w ramach projektu rozliczony został VAT w wysokości około 35 000,00 PLN. Przyjęcie zatem wykładni, że zapłacony i rozliczony jako koszt kwalifikowany projektu podatek VAT może być potrącany od kwoty należnego od faktur wystawionych przez Wnioskodawcę w ramach innej działalności niż opisane projekty spowoduje konieczność dokonania korekty i wystąpienie o zwrot zapłaconego US podatku VAT w wysokości ok. 35 000,00 PLN.

Dodatkowo należy nadmienić, że Firma realizuje 2 podobne projekty szkoleniowe współfinansowane ze środków UE dla innego podmiotu, gdzie w 2011 r. rozliczono już VAT w wysokości około 54 000,00 PLN. W takiej sytuacji, w przypadku gdy przyjmiemy przytoczoną wyżej wykładnię i istnieje prawna możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego spowoduje to konieczność wystąpienia o zwrot ok. 85 000 PLN, czyli całego do tej pory zapłaconego US podatku VAT (ok. 50 000,00 PLN), powstania "tarczy podatkowej" do potrącenia z przyszłych naliczonych stawek VAT w wysokości ok. 35 000,00 PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z faktem, że Firma wykorzystuje zakupione towary i usługi wyłącznie na potrzeby prawidłowej realizacji projektów, a nie na cele prowadzonej działalności gospodarczej i nie ma bezpośredniego związku pomiędzy zakupionymi usługami i towarami, a opodatkowaną działalnością gospodarczą podatnika, to Firma nie ma prawa do odliczenia VAT. Czy w nawiązaniu do powyższego podatek naliczony w fakturach zakupowych dotyczących realizacji projektów jest w całości kosztem kwalifikowanym.

Stanowisko Wnioskodawcy

Ostatnio wprowadzone zmiany dotyczące naliczania i rozliczania podatku VAT nie mają wpływu na przyjęty przez Firmę przejrzysty system rozliczania podatku VAT dalej bowiem obowiązuje zasada, że kiedy nie ma bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami szkoleniowymi poniesionymi w ramach realizacji projektów, a sprzedażą opodatkowaną z bieżącej działalności przedsiębiorstwa, nie ma podstaw do połączenia rozliczenia obu działalności i obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty VAT zapłacone w wystawionych Firmie fakturach w ramach realizacji obu projektów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "X" współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w 76,47%. Celem projektu jest przeszkolenie pracowników stacji dealerskich aby zwiększyć konkurencyjność tych firm poprzez dostosowanie kwalifikacji tych pracowników do potrzeb klientów i rynku. Zakres szkoleń obejmuje podniesienie umiejętności sprzedażowych, posprzedażowych w obsłudze sprzedaży, obsługi posprzedażowej klienta, serwisu auta i zarządzania. Projekt zakłada również podniesienie wiedzy na temat produktów oraz regulacji środowiskowych. Z opisu stanu faktycznego wynika ponadto, iż działalność szkoleniowa jest prowadzona przez Wnioskodawcę tylko w ramach realizacji projektu. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż projekt jest realizowany bez zysku, otrzymuje jedynie zwrot poniesionych wydatków. Wnioskodawca wskazał również że wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W tym miejscu należy przytoczyć treść § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649), zgodnie którym, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. W związku z powyższym przepisem Wnioskodawca wystawia uczestnikom szkoleń faktury VAT stosując zwolnienie od podatku VAT.

Reasumując przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz w oparciu o powołane przepisy prawa należy uznać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, z uwagi na brak związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl