IPPP1/443-770/08-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-770/08-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach wystawionych z tytułu udzielonych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach wystawionych z tytułu udzielonych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności B. Polska Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") jest dystrybucja towarów (alkoholi, wyrobów alkoholowych) na terenie Polski. W ramach prowadzonej działalności w celu wzmocnienia współpracy z kontrahentami Spółka podejmuje różne działania mające na celu intensyfikację współpracy poprzez wzrost sprzedaży (elementy motywacyjne zachęcające do intensywniejszej współpracy).

Zgodnie z ustaleniami umownymi z jednym z kontrahentów (dalej: "kontrahent") Spółka obciążana jest wynagrodzeniem zwanym "premią pieniężną" za zrealizowane na rzecz Spółki działania. Premia pieniężna należna od Spółki kontrahentowi zgodnie z umową regulującą współpracę handlową stanowi: "wynagrodzenie należne zamawiającym (tj. jednostkom kontrahenta - przypis Spółki) za wszelkie działania zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumenta, a w konsekwencji do efektywnej sprzedaży towarów dostawcy (Spółki - przypis Spółki), mierzone w oparciu o nabycie przez wszystkich zamawiających określonej łącznej wartości towarów w określonym czasie (...)."

Wynagrodzenie (tj. premia pieniężna) za prowadzone przez kontrahenta działania jest należne w momencie osiągnięcia przez kontrahenta określonego przez strony kwotowo progu obrotów. Rozliczenie powyższej premii następuje poprzez wystawienie przez kontrahenta faktury VAT potwierdzającej dokonanie czynności w ciągu 7 dni od końca okresu rozliczeniowego, począwszy od okresu rozliczeniowego, w którym doszło do osiągnięcia przez kontrahenta ustalonego poziomu obrotów. Przy czym ostateczne rozliczenie dokonywane jest z końcem roku kalendarzowego w oparciu o kwotę łącznych obrotów zrealizowanych w danym roku. W związku z powyższym z tytułu wykonania przez kontrahenta ww. działań oraz w związku z należnym kontrahentowi od Spółki wynagrodzeniem (tj. premią pieniężną) Spółka otrzymuje od kontrahenta faktury usługowe, na których wykazywana jest kwota naliczonego przez kontrahenta podatku VAT w wysokości 22%.

Jednocześnie Spółka chce podkreślić, że udzielone premie pieniężne rozpoznaje jako koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez kontrahenta z tytułu udzielonych przez Spółkę premii pieniężnych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy udzielenie przedmiotowych premii należy rozpoznać dla potrzeb sprawozdawczości z tytułu VAT jako wynagrodzenie kontrahenta za usługi wykonane na rzecz Spółki. Wynika to z faktu, iż w przedmiotowej sytuacji dochodzi do powstania wzajemnego świadczenia dwojakiego rodzaju między Spółką a kontrahentem. Z jednej strony Spółka dokonuje dostaw towarów na rzecz kontrahenta, za które otrzymuje od niego wynagrodzenie. Natomiast z drugiej strony to kontrahent podejmuje na rzecz Spółki działania mające w szczególności zwiększyć sprzedaż towarów Spółki i to właśnie z tego tytułu jest przez Spółkę wynagradzany w formie premii pieniężnej. Dlatego też kontrahent postępuje właściwie wystawiając faktury VAT z tytułu świadczonych przez niego usług i opodatkowując je na zasadach ogólnych z zastosowaniem stawki 22%. W związku z czym, zdaniem Spółki, ma ona prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez jej kontrahenta, które dokumentują świadczenie usług przez kontrahenta.

Spółka pragnie podkreślić, iż przyznanie kontrahentowi możliwości uzyskania premii pieniężnych pod warunkiem spełnienia przedstawionych powyżej warunków ma wymierne korzyści dla Spółki w postaci zwiększonej sprzedaży jej towarów. Toteż nabycie tych usług jest bezsprzecznie bezpośrednio powiązane z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Dodatkowo Spółka jest zdania, iż spełnione są przesłanki do zakwalifikowania wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z przedmiotowymi premiami pieniężnymi do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że spełnione są także przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 i pkt 1 oraz ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), gwarantujące Spółce prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na przedmiotowych fakturach. Jednocześnie nie zachodzą okoliczności, które prawo to by wykluczały. W szczególności zdaniem Spółki na przysługujące jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących udzielenie premii pieniężnych nie ma wpływu zapis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT w jego obecnie wiążącym brzmieniu, jak również przed nowelizacją wprowadzoną z dniem 1 stycznia 2008 r., gdyż transakcja, która jest ich przedmiotem, podlega opodatkowaniu w zakresie podatku VAT.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w piśmie Ministerstwa Finansów z 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom (dalej: "pismo Ministerstwa Finansów"). W szczególności, wypłata premii pieniężnych opisanych w przedmiotowym wniosku, których wysokość uzależniona jest od wartości nabytych towarów Spółki, nie jest związana z konkretną dostawą tychże towarów. Toteż zgodnie z wykładnią przedstawioną przez Podsekretarza Stanu w przytoczonym piśmie Ministerstwa Finansów oraz zgodnie z umową obowiązującą pomiędzy Spółką i kontrahentem premie pieniężne należy uznać za wynagrodzenie należne z tytułu świadczenia usług przez nabywcę, czyli kontrahenta, otrzymującego taką premię. Natomiast powiązanie wysokości wynagrodzenia z łączną kwotą obrotów potraktować należy jedynie jako podstawę kalkulacji wysokości tegoż wynagrodzenia.

Na podstawie przywołanego powyżej pisma Ministerstwa Finansów ugruntowała się zgodna z nim linia interpretacji organów podatkowych oraz obecnie jednolita linia interpretacji indywidualnych Ministerstwa Finansów. Zbieżne stanowisko przy analogicznych stanach faktycznych do przedstawionego w niniejszym wniosku zaprezentowane zostało m.in. w poniższych interpretacjach indywidualnych:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12 lutego 2008 r. (sygn. ITPP2/443-213B/07/PS): "z kolei w sytuacji, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach". W konsekwencji organ podatkowy stwierdził, iż: "opierając się na przedstawionym stanie faktycznym stwierdzić należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego nie będzie wyłączone poprzez ograniczenie wynikające z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego (...) faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku".

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 lutego 2008 r. (sygn. IBPP1/443-596/AS/KAN-3169/12/07): " (...) jak tutejszy urząd wskazał w przedmiotowej interpretacji, otrzymane premie pieniężne powinny być udokumentowane przez otrzymującego takie premie fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług. W związku z tym wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu udzielonej mu przez wnioskodawcę premii pieniężnej, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy".

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 stycznia 2008 r. (sygn. PP2-443-581/07-2/PS): "z treści wniosku (...) wynika, iż wypłacane przez spółkę premie mają na celu utrzymanie obrotu na dotychczasowym poziomie oraz jego zintensyfikowanie. W takim przypadku należy przyjąć, iż wypłacane premie niewątpliwie będą miały wpływ na wzrost dokonywanej przez spółkę sprzedaży towarów stanowiąc czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem biorąc powyższe pod uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stoi na stanowisku, iż spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach za odpłatne świadczenie usług dokonywanych przez beneficjentów premii, pod warunkiem jednakże, że zakup tych usług może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy". Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie przyjął takie samo stanowisko również w innych interpretacjach indywidualnych, dotyczących analogicznych przypadków (m.in. z dnia 28 stycznia 2008 r. sygn. IPPP1-443-63/08-2/AB, sygn. IPPP1-443-751/07-2/AB, z dnia 24 stycznia 2008 r. sygn. IP-PP2-443-587/08-2/MK, IP-PP2-443-604/07-2/MK).

Jednocześnie, zdaniem Spółki, nie ma w tym przypadku zastosowania wykładnia zawarta w najnowszym orzecznictwie sądów administracyjnych m.in. wyroku NSA z dnia 6 lutego 2007 r. (sygn. I FSK 94/06), gdyż wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa.

Ponadto Spółka pragnie zaznaczyć, iż taki sposób rozliczania przedmiotowej transakcji pozwala na zapewnienie pełnej neutralności podatku VAT, która stanowi jedną z podstawowych zasad europejskiego systemu podatkowego w tym zakresie. Zgodnie z tą zasadą podatek VAT nie powinien obciążać podmiotów biorących udział w obrocie gospodarczym, które nie są jednak ostatecznymi odbiorcami tychże towarów. Mechanizmem, który zapewnia zachowanie przedmiotowej zasady, jest zagwarantowanie możliwości odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Zachowanie neutralności podatku VAT wielokrotnie wskazywane było w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości jako jedno z fundamentalnych praw podatników m.in. w orzeczeniach w sprawach: 268/83 pomiędzy D.A. Rompleman i E.A. Rompleman a Minister van Financiën, 37/95 pomiędzy Państwem Belgijskim a Ghent Coal Terminal NV i C-317/94 w sporze Elida Gips Ltd. z Commissioners of Customs and Excise.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl