IPPP1-443-761/11-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-761/11-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnych wydań towarów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie opodatkowania nieodpłatnych wydań towarów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą, która związana jest z dystrybucją na terenie polski produktów należących do trzech głównych sektorów działalności spółki:

* sektor zdrowia - działalność w Polsce obejmuje zarówno produkty mające na celu ochronę zdrowia ludzkiego, jak też produkty weterynaryjne;

* dział środków ochrony roślin - oferuje produkty ochrony roślin uprawnych i sadów: zaprawy nasienne, herbicydy fungicydy i insektycydy;

* dział material science - oferuje produkty chemiczne (poliuretany, tworzywa sztuczne, surowce lakiernicze), które są stosowane we wszystkich gałęziach przemysłu, tam gdzie liczy się innowacyjność, jakość, ekologia i bezpieczeństwo pracy, np. w przemyśle elektronicznym, samochodowym oraz AGD.

W celu uatrakcyjnienia sprzedaży spółka zleci firmie zewnętrznej zajmującej się profesjonalnie świadczeniem usług reklamowych zorganizowanie oraz obsługę trzech konkursów, które Spółka adresuje do klientów działu obsługi roślin. Warunki współpracy w tym zakresie precyzuje umowa z agencją, która wskazuje, że jej przedmiotem jest wykonanie przez agencję na rzecz spółki kompleksowej usługi marketingowej, której zakres jest szczegółowo opisany w załączniku 3 do tejże umowy.

Zgodnie z tym załącznikiem agencja zobowiązana jest do wykonywania w szczególności następujących usług:

1.

infolinia dla konkursów

1.1. stała gotowość do obsługi przychodzących i wychodzących połączeń telefonicznych w godzinach 9.00-17.00 w dni powszednie wykonywana przez dwie osoby w tym;

1.1.1. oddzwanianie na telefony przychodzące;

1.1.2. każdorazowe telefoniczne potwierdzanie otrzymania zamówienia nagród od uczestnika i przekazanie mu informacji o stanie i terminie realizacji zamówienia. W przypadku zamówienia nagród przez uczestników konkursu wiedzy telefonicznej zadawanie pytań konkursowych i dokumentacja udzielonych odpowiedzi.

1.1.3. udzielanie informacji uczestnikom konkursów na tematy:

1.1.3.1. zasad konkursu, procedur obowiązujących przy zamawianiu nagród;

1.1.3.2. stanu konta punktowego;

1.1.3.3. stanu realizacji zamawianych nagród pocieszenia;

1.1.3.4. specyfikacji nagród w konkursach;

1.1.3.5. inne kwestie związane z konkursami (ew. po uprzedniej konsultacji ze spółką);

1.1.3.6. przyjmowanie reklamacji dotyczących prowadzenia konkursów (np. wydawania nagród).

1.1.4. udzielanie informacji dystrybutorom obsługującym terminale na tematy:

1.1.4.1. zasad konkursów, roli i obowiązków dystrybutorów związanych z obsługą konkursów;

1.1.4.2. obsługi terminali;

1.1.4.3. inne kwestie związane z konkursem (ew. po uprzedniej konsultacji ze spółką).

2.

bazy danych dla uczestników konkursów

2.1. prowadzenie baz danych uczestników konkursów w ilości do rekordów określonej w umowie, w tym:

2.1.1. stworzenie baz teleadresowych danych uczestników na podstawie:

2.1.1.1. danych przekazanych przez spółkę;

2.1.1.2. nadchodzących formularzy zgłoszeniowych;

2.1.2. bieżące uzupełnianie bazy o rekordy dotyczące:

2.1.2.1. zamawiania nagród;

2.1.2.2. wydawania nagród.

2.1.3. selekcja i udostępnianie rekordów baz danych pod kątem:

2.1.3.1. akcji mailingowych;

2.1.3.2. akcji sms-owych;

2.1.3.3. innych akcji zaakceptowanych przez spółkę, które będą wymagały udostępniania baz danych.

3.

zamawianie i wydawanie nagród w konkursach

3.1. przygotowanie propozycji nagród do konkursów;

3.2. bieżące aktualizowanie palety nagród;

3.3. przyjmowanie i weryfikacja zamówień nagród pocieszenia w konkursach;

3.4. zamawianie od dostawców, magazynowanie oraz organizacja wydawania nagród w konkursach w ilości określonej w umowie;

3.5. zamawianie i wydawanie nagród w konkursie będzie odbywało się wg procedury:

3.5.1. agencja sprawdzi poprawność formalną (zgodność z regulaminem) zamówienia nagrody (formularz zamówienia + wydruk stwierdzający odjęcie z konta uczestnika odpowiedniej ilości punktów);

3.5.2. w ciągu 2 dni roboczych agencja wystąpi do spółki z wnioskiem o dokonanie na konto agencji przedpłaty w wysokości koniecznej do zrealizowania wydania nagrody. Wniosek będzie zawierał informację o rodzaju nagrody, jej wartości oraz komu ma zostać wydana;

3.5.3 po wpłynięciu środków, o które występować będzie agencja, agencja niezwłocznie przystąpi do zamówienia nagrody oraz organizacji jej wydania uczestnikom konkursów.

4.

bieżąca komunikacja z uczestnikami konkursów

4.1. organizacja działań;

4.1.1. wysyłki pocztowe do uczestników konkursów tj. do 4 akcji wysyłkowych w ciągu roku;

4.1.2. wysyłki e-mailowe do uczestników konkursów tj. do 6 akcji wysyłkowych w ciągu;

4.1.3. wysyłki sms-owe do uczestników konkursów tj. do 6 wysyłek w ciągu roku na 1 uczestnika;

4.1.4. akcje telemarketingowe - do 4 akcji w ciągu roku;

4.1.5. dodatkowe wysyłki pocztowe do uczestników jednego z konkursów organizowanych przez spółkę (do 8 wysyłek w ciągu roku).

5.

komunikacją ze spółką i raportowanie

5.1. bieżąca komunikacja ze spółką mająca na celu informowanie o przebiegu konkursów, ustalanie dalszych działań, zmian w zasadach konkursu i palecie nagród.

5.2. przygotowywanie miesięcznych raportów:

5.2.1. z prowadzenia infolinii

5.2.1.1. liczby telefonów przychodzących i wychodzących;

5.2.1.2. najczęściej zadawane pytania, zgłaszane zażalenia i sugestie klientów;

5.2.1.3. liczby zgłoszeń reklamacyjnych dotyczących działania terminali;

5.2.1.4. z realizacji nagród, w tym (1) ilości i rodzaje zamówionych nagród (2) ilości i rodzaje wydawanych nagród (3) zestawienia wszystkich zamówień nagród od poszczególnych uczestników konkursu; z uwzględnieniem: numeru zamówienia, danych uczestnika, nazwy i numeru katalogowego nagrody, wartości nagrody, kosztów przesyłki, daty wydania nagrody, wysokości podatku

5.2.1.5. z organizowanych akcji mających na celu komunikację z klientem (akcje sms-we, mailingowe, telemarketingowe)

6.

prace kreatywne związane z prowadzeniem konkursów

6.1. teksty sms-ów do klientów;

6.2. projekty maili

6.3. projekty e-mailingów

6.4. skrypty do akcji telemarketingowych;

6.5. projekty materiałów reklamowych w punktach sprzedaży;

7.

organizacja produkcji materiałów reklamowych wymienionych w pkt 6.

Z tytułu aktywności wymienionych w załączniku 3 umowy agencja otrzymuje od Spółki wynagrodzenie.

Agencja do piątego dnia każdego miesiąca kalendarzowego wystawia fakturę obejmującą wynagrodzenie za poprzedni miesiąc kalendarzowy. Faktura ta obejmuje wynagrodzenie za wykonanie usługi reklamowej przez agencję (i w sposób zgodny z przepisami o VAT rozlicza ewentualne zaliczki wypłacone przez Spółkę w miesiącu, którego dotyczy faktura rozliczeniowa).

Spółka pragnie wskazać, iż na żadnym etapie akcji promocyjnej nie staje się właścicielem towarów będących nagrodami w konkursach organizowanych przez spółkę. Agencja nabywa towary we własnym imieniu. Regułą jest, że to agencja decyduje o tym, od kogo kupi nagrody i za jaką cenę, jednakże umowa w celu zapewnienia spółce odpowiedniej kontroli nad kosztami i jakością nabywanych przez agencję nagród przewiduje, w ramach wyjątku, możliwość wskazania dostawcy nagród przez B., jak również możliwość uczestniczenia w negocjacji ceny i wglądu w dowolnym terminie w koszty zakupów nagród. Ponadto, na żadnym etapie nie dochodzi do wydania nagród na rzecz Spółki. Agencja kupuje nagrody w ramach realizacji usługi reklamowej i wydaje je bezpośrednio na rzecz osób, które są zwycięzcami konkursów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym wydanie nagród w konkursie dokonywane przez agencję nie stanowią dla spółki nieodpłatnych wydań towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od całej kwoty wynagrodzenia udokumentowanego fakturami wystawionymi przez agencję z tytułu wykonania opisanych we wniosku usług marketingowych.

Zdaniem Spółki:

1.

Wydanie nagród w konkursie dokonywane przez agencję nie stanowią dla spółki nieodpłatnych wydań towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od całej kwoty wynagrodzenia udokumentowanego fakturami wystawionymi przez agencję z tytułu wykonania opisanych we wniosku usług marketingowych.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki

UZASADNIENIE odpowiedzi na pytanie 1

Artykuł 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny,

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W związku z powyższym należy wskazać, iż ustawa zrównuje nieodpłatne przekazanie towarów z dostawą towarów w przypadku, gdy następuje wydanie towarów; towary będące przedmiotem tego nieodpłatnego wydania należą do przedsiębiorstwa podatnika oraz jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W opisanym stanie faktycznym na żadnym etapie akcji promocyjnej nagrody nie stają się własnością Spółki. Nagrody w tym przypadku są nabywane przez agencję, która następnie w ramach obowiązków wynikających z zawartej umowy dokonuje ich przekazania na rzecz beneficjentów konkursu. W konsekwencji, w przedmiotowym przypadku nie można uznać, że Spółka dokonuje przekazania nagród. Tym samym, nie można też uznać, że spełniona jest podstawowa przesłanka warunkująca konieczność naliczenia podatku zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Dodatkowo, Spółce nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, gdyż nabywcą towarów i tym samym podmiotem, który otrzymuje fakturę VAT z tytułu nabycia tych usług jest agencja. A zatem, nie jest także spełniona kolejna przesłanka z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji, wydania towarów dokonywane przez agencję w zamian za wynagrodzenie nie stanowią dla Spółki nieodpłatnych wydań towarów, które zgodnie z art. 7 ust. 2 powinno być przez spółkę opodatkowane VAT.

Ponadto, wydanie towarów przez agencję jest częścią kompleksowej czynności, tj. usługi reklamowej, obejmującej swoim zakresem nieodpłatne przekazanie towarów, których wartość wkalkulowana jest w cenę usługi reklamowej. Tym samym wartość towarów jest jednym z elementów podstawy opodatkowania usługi reklamowej, opodatkowanym w ramach tej usługi i nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania VAT. Spółka pragnie również zaznaczyć, iż przyjęcie założenia że opodatkowaniu VAT podlegają poszczególne czynności składowe usługi reklamowej prowadziłoby do podwójnego opodatkowania podatkiem VAT odpowiedniej części usługi, w konsekwencji takie rozumowanie byłoby sprzeczne z zasadą neutralności podatku VAT.

Spółka pragnie zauważyć, iż powyższe stanowisko potwierdza także Minister Finansów w następujących pismach:

* interpretacja indywidualna z 7 kwietnia 2009 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu:

"Zatem Spółka, na podstawie zawartej z agencją reklamową umowy, ponosi wydatek związany z zakupem usługi reklamowej, w skład której wchodzą przedmiotowe materiały reklamowe, natomiast sama nie dokonuje przekazania towarów bez wynagrodzenia tj. czynności, która w świetle przepisu art. 7 ust. 2 rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek naliczenia przez niego podatku VAT od towarów przekazanych przez agencję reklamową, w związku ze świadczoną przez nią usługą reklamową, gdyż to nie on wykonał czynności wymienione w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Sama zaś agencja reklamowa, w świetle przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego, opodatkowuje przekazanie tych towarów jako element składowy wartości usługi."

* informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z 10 listopada 2004 r. wydana przez Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu:

"Uwzględniając powyższe, Wnioskująca dokonując tylko zakupu usług marketingowych (na potrzeby reprezentacji i reklamy), nie wykonuje żadnych czynności, które spełniałyby definicję dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 i 3 przywoływanej ustawy bądź świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy podatkowej. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega kompleksowa usługa marketingowa, a nie poszczególne jej elementy, takie jak przygotowanie koncepcji działań marketingowych, zakup materiałów reklamowych, rozdanie gadżetów reklamowych itp. w związku z powyższym, wnioskująca nie musi naliczać podatku VAT z tytułu przekazania przez agencję towarów, gadżetów reklamowych ostatecznym odbiorcom".

UZASADNIENIE odpowiedzi na pytanie 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. W sytuacji, w której mamy do czynienia jedynie z pośrednim związkiem z czynnościami opodatkowanymi ani ustawodawca krajowy, ani prawodawca unijny nie wprowadzili ograniczeń w zakresie prawa do odliczenia.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków mających pośredni związek z działalnością opodatkowaną, jako jeden z aspektów zasady neutralności podatku VAT było przedmiotem orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej: ETS). W wyroku Abbey National PLC v. Commissioners of Customs Excise (sygn. C-408/98) ETS wskazał, że system podatku VAT ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorców od ciężaru podatku VAT, zapłaconego lub od zapłaty, w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. W konsekwencji wspólny system VAT zapewnia całkowitą neutralność opodatkowania VAT wszelkiej działalności gospodarczej, bez względu na jej cel i rezultat, przy założeniu, że ona sama, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT".

Na podobne wnioski wskazuje również praktyka krajowych organów podatkowych i sądów administracyjnych, m.in.:

* interpretacja indywidualna z 2 lipca 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPP2/443-304a/10/EŁ):

"Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu osiąganego przez podatnika, np. poprzez odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do uzyskania obrotów."

* interpretacja indywidualna z 29 października 2009 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1/443-770/09-2/AW):

"Ustawodawca stworzył więc podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup usług reklamowych/marketingowych z uwagi, iż ponoszone wydatki mają na celu zwiększenie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT."

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 sierpnia 2007 r. (sygn. III SA/WA 1444/07):

"Zdaniem Sądu okoliczność, że przekazywane przez podatnika nieodpłatnie towary zgodnie z dosłownym brzmieniem art. 7 ust. 2 u.p.t.u. nie podlegają opodatkowaniu nie pozbawia podatnika uprawnienia do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego przy nabyciu przekazywanych towarów. Określone w art. 86 ust. 1 u.p.t.u. uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego należy wiązać z towarami i usługami nabywanymi w celu wykonywania czynności podlegającymi opodatkowaniu. zatem chodzi tutaj o zakupy towarów, które przez podatnika w stanie przetworzonym lub nieprzetworzonym są odsprzedawane a także o towary i usługi, które służą wykonywaniu działalności jednakże nie wchodzą bezpośrednio do substancji wytwarzanych przez podatnika towarów i usług np. różne wydatki kosztowe o charakterze ogólnym - najem pomieszczeń biurowych, obsługa prawna, usługi biurowe porządkowe itp. zdaniem sądu do tego rodzaju wydatków zaliczają się także wydatki na towary, które następnie w formie prezentów przekazywane są różnym podmiotom w ramach prowadzonej akcji promocyjnej. Cel promocji jakim jest zachęcanie nabywców do kupowania wyrobów podatnika przesądza o tym, że wydatki te ponoszone są w celu związanym ze sprzedażą opodatkowaną. Inaczej rzecz ujmując wydatki te mają na celu generowanie sprzedaży opodatkowanej a zatem w związku z tymi wydatkami podatnik ma prawo do określonego w art. 86 ust. 1 u.p.t.u. prawa do odliczenia podatku naliczonego."

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, do wydatków o charakterze ogólnym, mających pośredni związek z wykonywaną przez Spółkę działalnością opodatkowaną należy zaliczyć wydatki na nabycie usług marketingowych od agencji. Nie powinien budzić wątpliwości fakt, iż nabycie usług marketingowych ma na celu zachęcenie klientów Spółki do nabywania jej produktów, czyli de facto zwiększenia ich sprzedaży.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od całej kwoty wynagrodzenia udokumentowanego fakturami wystawionymi przez agencję z tytułu wykonania opisanych we wniosku usług marketingowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl