IPPP1-443-761/08-2/AK - Zakwalifikowanie do usług zwolnionych z podatku od towarów i usług czynności wyceny dla zakładów ubezpieczeniowych, wykonywanych przez osoby trzecie w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 15 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-761/08-2/AK Zakwalifikowanie do usług zwolnionych z podatku od towarów i usług czynności wyceny dla zakładów ubezpieczeniowych, wykonywanych przez osoby trzecie w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej E., przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług związanych z ubezpieczeniami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług związanych z ubezpieczeniami.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej zwaną "ustawą o VAT") zwalnia się z podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W załączniku Nr 4 w poz. 3 zostały wskazane, jako zwolnione z podatku, usługi pośrednictwa finansowego. Od powyższej zasady wprowadzone zostały wyjątki, wśród których wymienione są usługi doradztwa oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, co prowadzi do wniosku, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają usługi wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych. Ustawodawca wprowadził jednak wyjątek od powyżej wskazanej zasady, zwalniając od opodatkowania usługi świadczone przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń. Należy zatem uznać, iż ustawodawca przewidział dwa reżimy prawne dla usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, w zależności od tego przez kogo i na czyją rzecz oraz w czyim imieniu są wykonywane.

Interpretacja przepisów ustawy o VAT prowadzi do wniosku, iż co do zasady usługi wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże te same usługi świadczone przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczone przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń są zwolnione z podatku od towarów i usług. Aby ustalić, jakie usługi należy uznać za zwolnione z podatku od towarów i usług, należy odwołać się do przepisu art. 3 ust. 5 i 6 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, zgodnie z którym czynnościami ubezpieczeniowymi są następujące czynności, o ile są wykonywane przez zakład ubezpieczeń:

1.

ustalanie przyczyn i okoliczności zdarzeń losowych,

2.

ustalanie wysokości szkód oraz rozmiaru odszkodowań oraz innych świadczeń należnych z umów ubezpieczenia lub innych gwarancji ubezpieczeniowych,

3.

ustalanie wartości przedmiotu ubezpieczenia,

4.

czynności zapobiegania powstaniu albo zmniejszeniu skutków wypadków lub finansowanie tych działań z funduszu prewencyjnego.

Stosownie do art. 3 ust. 6 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, zakład ubezpieczeń jest uprawniony m.in. do zlecenia wykonania czynności wymienionych powyżej innym podmiotom, jednakże będą one traktowane jako czynności ubezpieczeniowe, w zakresie, w jakim są wykonywane w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

Wnioskodawca zawarł stosowną umowę z zakładem ubezpieczeń, w ramach której zakład ubezpieczeń zlecił Spółce wykonanie czynności pomocniczych w imieniu oraz na rzecz zakładu ubezpieczeń, polegających w szczególności na:

1.

dokonywaniu oględzin pojazdów do celów likwidacji szkód komunikacyjnych, zgodnie z procedurą określoną w załączniku do umowy oraz na zasadach wskazanych w kolejnym załączniku, w tym do: weryfikacji okoliczności wskazanych w zawiadomieniu zakładu ubezpieczeń o szkodzie ze stwierdzonymi przez Spółkę uszkodzeniami, do przyjęcia od zakładu ubezpieczeń i wykonania kopii dokumentów wymaganych przez zakład ubezpieczeń, a także dokumentacji zdjęciowej uszkodzonego mienia,

2.

sporządzaniu opinii, ocen, wycen itp. rzeczoznawczych, których zakres odbiegać będzie od czynności, do których Spółka jest zobowiązana zgodnie z postanowieniem pkt 1 i każdorazowo będzie odrębnie uzgadniany między stronami.

Wnioskodawca wskazał ponadto, iż podstawą podejmowanych czynności pomocniczych w procesie likwidacji szkód komunikacyjnych w imieniu zakładu ubezpieczeń jest pełnomocnictwo stanowiące załącznik do umowy. Pełnomocnictwo wystawione zostało z prawem substytucji na pracowników Spółki oraz podwykonawców współpracujących ze Spółką po uzyskaniu zlecenia likwidacji szkody komunikacyjnej wydanego przez zakład ubezpieczeń. Pełnomocnictwa wystawiane pracownikom bądź podwykonawcom nie mogą zarazem wykraczać poza pełnomocnictwo udzielone Spółce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynności wyceny dla zakładów ubezpieczeniowych należy zakwalifikować do usług zwolnionych z podatku od towarów i usług, o ile są one wykonywane przez osoby trzecie w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń na podstawie zawartej umowy, na mocy której zakład ubezpieczeń zleca osobom trzecim wykonywanie czynności pomocniczych w ramach udzielonego pełnomocnictwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, zasadnicze znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy ma definicja czynności ubezpieczeniowych zawarta w art. 3 ust. 5 ustawy o działalności ubezpieczeniowej. W definicji wskazane zostały m.in. czynności polegające na ustalaniu wysokości szkód oraz rozmiaru odszkodowań, czyli dokonywanie wyceny, jaką wykonuje Spółka. Tym samym Spółka mieści się w katalogu podmiotów mogących wykonywać czynności ubezpieczeniowe podlegające jednocześnie zwolnieniu z podatku od towarów i usług, z uwagi na zawarcie stosownej umowy między Spółką a zakładem ubezpieczeń, w ramach udzielonego Spółce pełnomocnictwa.

Zatem kryterium, według którego należy zakwalifikować daną czynność ustalenia wysokości odszkodowania oraz rozmiaru szkody komunikacyjnej, jako objętej podatkiem od towarów i usług bądź jako zwolnionej od tego podatku jest ustalenie kto dokonuje wyceny lub na czyją rzecz oraz w czyim imieniu jest ona wykonywana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Ponadto z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ustawa przewiduje jednakże w art. 43 katalog czynności, których dokonanie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W ust. 1 pkt 1 powołanego art. 43 ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. Pod pozycją Nr 3 wskazanego załącznika jako zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług wymienione zostały usługi w zakresie pośrednictwa finansowego, sklasyfikowane według PKWiU w Sekcji J ex (65-67) z wyłączeniami. Usługi sklasyfikowane w dziale PKWiU 67 jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym dotyczą szerokiego kręgu usług pośrednio lub bezpośrednio związanych z usługami finansowymi i co do zasady podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług zgodnie z ww. przepisami. Wyłączeniu ze zwolnień, o których mowa powyżej podlegają m.in. usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń.

Z powyższego przepisu wynika, że co do zasady usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych są wyłączone ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jednakże to wyłączenie nie dotyczy usług świadczonych w tym zakresie przez same zakłady ubezpieczeniowe (w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej) oraz podmioty działające w imieniu i na rzecz tych zakładów.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę z zakładem ubezpieczeń, w ramach której zakład ubezpieczeń zlecił Spółce wykonanie czynności pomocniczych (wskazanych we wniosku) w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń. Podstawą podejmowanych czynności pomocniczych w procesie likwidacji szkód komunikacyjnych w imieniu zakładu ubezpieczeń jest pełnomocnictwo stanowiące załącznik do umowy.

Jeżeli zatem wymienione we wniosku usługi są usługami doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych świadczonymi w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeniowego, mieszczącymi się w Sekcji J ex (65-67) PKWiU, to usługi te będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

Obowiązek prawidłowego zakwalifikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te czynności, bowiem zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Podkreślić należy, że o wystąpieniu kryterium na podstawie którego można zastosować zwolnienie od podatku VAT przy świadczeniu usług wymienionych we wniosku (tj. o tym czy one świadczone są w imieniu i na rzecz Zakładu Ubezpieczeń) nie decyduje organ podatkowy, wiedzę w tym zakresie winien posiadać wykonawca usług opierając się na zawartych umowach i posiadanych pełnomocnictwach.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl