IPPP1/443-76/12-6/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-76/12-6/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 15 marca 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 2 marca 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 9 marca 2012 r.) oraz pismem z dnia 27 marca 2012 r. (data wpływu 29 marca 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 19 marca 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 23 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego oraz faktur dotyczących robót wykończeniowych i wyposażenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup lokalu mieszkalnego oraz faktur dotyczących robót wykończeniowych i wyposażenia. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 12 marca 2012 r., złożonym w dniu 12 marca 2012 r. (data wpływu 15 marca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 2 marca 2012 r. oraz pismem z dnia 27 marca 2012 r., złożonym w dniu 28 marca 2012 r. (data wpływu 29 marca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 19 marca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wraz z żoną są właścicielami nieruchomości, którą wynajmują Spółce z o.o. na działalność gospodarczą. Z tego tytułu pobiera czynsz najmu i od miesiąca października 2008 r. po przekroczeniu limitu 50000 obrotu Wnioskodawca i jego żona zostali podatnikami podatku VAT. Deklaracje podatkowe VAT-7 składane są odrębnie przez każdego z małżonków.

W miesiącu styczniu br. Wnioskodawca wraz z żoną zamierzają kupić u dewelopera w Warszawie lokal mieszkalny z przeznaczeniem na wynajem. Ponieważ w lokalu tym brak jest wyposażenia kuchni, łazienki, brak podłóg itp. będzie konieczne przed oddaniem w najem wyposażyć lokal w niezbędne urządzenia i sprzęty. A więc lokal będzie wynajmowany dopiero po kilku miesiącach od zakupu. Faktury za zakup lokalu wystawione będą odrębnie na Wnioskodawcę i żonę po 50% wartości lokalu.

W piśmie uzupełniającym z dnia 12 marca 2012 r. Wnioskodawca podaje, że zakupiony przez niego lokal od dewelopera D... S.A. w Warszawie jest w stanie deweloperskim - "surowym", posiadający tylko okna, drzwi zewnętrzne, tynki, podtynkową instalację elektryczną, wodną i sanitarną, grzejniki, parapety.

W związku z tym, aby lokal nadawał się do wynajmu niezbędne jest nabycie:

* paneli podłogowych,

* glazury, terakoty,

* wanny, umywalki, sedesu,

* kranów,

* drzwi wewnętrznych.

W piśmie uzupełniającym z dnia 27 marca 2012 r. Wnioskodawca podaje, że zakupiony lokal mieszkalny wynajmowany będzie spółce z o.o. prowadzącą działalność gospodarczą na terenie Warszawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy po otrzymaniu faktur VAT za zakup lokalu mieszkalnego Wnioskodawca oraz jego żona będą mogli odliczyć podatek VAT naliczony w tych fakturach oraz czy podatek VAT z faktur dotyczących robót wykończeniowych i wyposażenia Wnioskodawca i jego żona też będą mogli odliczyć w deklaracjach VAT-7.

2.

Czy jest jakiś określony limit czasowy prowadzenia najmu w tym lokalu, aby nie utracić prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu czy wyposażenia.

Zdaniem wnioskodawcy, ponieważ i Wnioskodawca i jego żona są podatnikami podatku VAT z tytułu najmu, a zakupiony lokal mieszkalny przeznaczony również pod wynajem, Wnioskodawca i jego żona mają prawo do odliczeń podatku VAT z faktur zakupu lokalu jak i wyposażenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 tej ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego.

A zatem odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane lub importowane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy zaznaczyć, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, którą wynajmuje Spółce na działalność gospodarczą. Od października 2008 r. Wnioskodawca został podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca zamierza kupić u dewelopera w Warszawie lokal mieszkalny z przeznaczeniem na wynajem spółce z o.o. prowadzącej działalność gospodarczą na terenie Warszawy. Ponieważ w lokalu tym brak jest wyposażenia kuchni, łazienki, brak podłóg itp. będzie konieczne przed oddaniem w najem wyposażyć lokal w niezbędne urządzenia i sprzęty.

Zakupiony lokal jest w stanie deweloperskim - "surowym", posiadający tylko okna, drzwi zewnętrzne, tynki, podtynkową instalację elektryczną, wodną i sanitarną, grzejniki, parapety.

W związku z tym, aby lokal nadawał się do wynajmu niezbędne jest nabycie: paneli podłogowych, glazury, terakoty, wanny, umywalki, sedesu, kranów, drzwi wewnętrznych.

Należy wskazać, iż elementy wyposażenia wskazane przez Wnioskodawcę, są w zasadzie elementami niezbędnymi, aby było możliwe użytkowanie tego lokalu i aby mógł stanowić kompletny przedmiot umowy najmu. Bez powyższych elementów związanych trwale z wynajmowanym lokalem, lokal ten nie byłby zdatny do jego użytkowania, tym samym do najmu.

Mając zatem na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, że lokal mieszkalny, który nabył Wnioskodawca, służyć będzie czynnościom opodatkowanym ponadto w przedmiotowej sytuacji nie istnieją wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy o VAT, zatem Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturze dotyczącej zakupu ww. mieszkania oraz z faktur dotyczących zakupu paneli podłogowych, glazury, terakoty, wanny, umywalki, sedesu, kranów, drzwi wewnętrznych. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W związku z tym, iż niniejsza interpretacja dotyczy części wniosku, tj. pytania nr 1, w zakresie pytania nr 2 z wniosku z dnia 23 stycznia 2012 r., na wniosek Wnioskodawcy zostanie wydane postanowienie o umorzeniu postępowania.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie, w związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy, natomiast żona Wnioskodawcy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna wystąpić z oddzielnym wnioskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl