IPPP1-443-756/09-6/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-756/09-6/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2009 r. (data wpływu 5 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2009 r. (data wpływu 11 września 2009 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 3 września 2009 r., uzupełnionym pismem z dnia 29.9 października 2009 r. (data wpływu 1 października 2009 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 23 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ubiegająca się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013 na realizację operacji w zakresie działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej grupy działania.

W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca stwierdził, iż nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto, pokreślił, iż wszelkie usługi dla potencjalnych usługobiorców wykonywane są i będą bezpłatnie, a wydatki ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego i Krajowych Środków Publicznych przewidziane na realizację operacji w zakresie Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania obejmą następujący zakres: wynagrodzenia zatrudnionych pracowników, koszty wyjazdu na szkolenia i opłatę tychże szkoleń dla członków L. i pracowników, zakup urządzeń do wyposażenia biura (sprzęt komputerowy, multimedialny, Internet, usługi telekomunikacyjne, meble biurowe). Na wydatki składać się będą również koszty bieżące utrzymania biura jak czynsz, materiały piśmienne. Do kosztów należy również doliczyć wszelkie koszty związane z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju na terenie działalności L, a mianowicie: przedsięwzięcia informacyjne, promocyjne w każdej postaci zmierzające do realizacji LSR.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie L. nie ma możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania w żaden sposób uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto w treści uzupełnienia podkreślił, iż przedmiotowe wydatki przewidziane na realizację operacji w zakresie Działania 4.31 - Funkcjonowanie L. obejmą następujący zakres: wynagrodzenia zatrudnionych pracowników, koszty wyjazdu na szkolenia i opłatę tychże szkoleń dla członków L. i pracowników, zakup urządzeń do wyposażenia biura (sprzęt komputerowy, multimedialny, Internet, usługi telekomunikacyjne, meble biurowe). Na wydatki składać się będą również koszty bieżące utrzymania biura jak czynsz, materiały piśmienne. Do kosztów należy również doliczyć wszelkie koszty związane z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju na terenie działalności L., a mianowicie: przedsięwzięcia informacyjne, promocyjne w każdej postaci zmierzające do realizacji LSR. Wnioskodawca podkreślił, iż wszelkie usługi wykonywane przez Stowarzyszenie dla potencjalnych usługobiorców wykonywane są i w przyszłości będą nieodpłatnie.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach operacji w zakresie Działania - Funkcjonowanie L. współfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego i Krajowych Środków Publicznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl