IPPP1-443-752/09-4/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-752/09-4/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2009 r. (data wpływu 3 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku dostawy samochodu osobowego przeznaczonego pod wynajem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku dostawy samochodu osobowego przeznaczonego pod wynajem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa i detaliczna pojazdów samochodowych, ich konserwacja i naprawa oraz wynajem. Dotychczas przedmiotem sprzedaży były samochody nowe jak i używane, nabywane od osób fizycznych jak i od firm.

Spółka użytkuje również kilka samochodów osobowych na podstawie umów leasingu, z których jeden wynajmowany jest klientowi i (zgodnie z otrzymaną interpretacją) Spółka odlicza w pełnej wysokości VAT naliczony od faktur otrzymywanych za leasing tego samochodu.

Obecnie Wnioskodawca planuje skrócenie czasu trwania dotyczącej go umowy leasingowej do 28 miesięcy (zgodnie z normatywnym okresem amortyzacji) i po jej zakończeniu i nabyciu ww. samochodu jak najszybszą jego sprzedaż. W związku z tym, że Spółce przysługiwać będzie odliczenie 60% kwoty podatku naliczonego określonej na fakturze zakupu oraz z uwagi na to, że ponad dwa lata trwania umowy leasingowej samochód był używany przez Spółkę (a więc Wnioskodawca może go uznać za towar używany) Spółka dokona sprzedaży ze stawką VAT zwolnioną.

Jednakże, biorąc pod uwagę, że Spółka dokona zakupu ww. samochodu w związku z wykonywaniem czynności zwolnionej z VAT, Spółce nie będzie przysługiwało odliczenie VAT z tytułu jego nabycia, a nieodliczony podatek VAT będzie dla Spółki kosztem uzyskania przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z tym, że Wnioskodawca dokona zakupu samochodu osobowego po skróceniu czasu trwania umowy leasingowej do 28 miesięcy, a następnie niezwłocznie sprzeda go ze zwolnioną stawką VAT - Wnioskodawca traci prawo do odliczenia 60% podatku naliczonego i staje się on (podatek) kosztem uzyskania przychodu u Wnioskodawcy.

Czy Wnioskodawca ma prawo do sprzedaży ww. samochodu ze stawką VAT zwolnioną.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Pomimo przeznaczenia ww. samochodu pod wynajem i odliczania VAT naliczonego z faktur za leasing operacyjny w całości Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ma prawo skrócić czas trwania jego umowy leasingowej do 28 miesięcy (nadal czas jej trwania zawierać się będzie w normatywnym okresie amortyzacji). Następnie po jego wykupieniu (po przeniesieniu prawa własności na Spółkę), dokonując sprzedaży samochodu Wnioskodawca powinien wystawić fakturę VAT ze stawką zwolnioną (ponieważ jest to samochód osobowy użytkowany w firmie Wnioskodawcy ponad pół roku i przysługiwać Wnioskodawcy będzie ograniczona możliwość odliczenia podatku naliczonego.

Jednakże, biorąc pod uwagę, że Spółka dokona zakupu ww. samochodu w związku z wykonywaniem czynności zwolnionej z VAT, Spółce nie będzie przysługiwało odliczenie VAT z tytułu jego nabycia, a nieodliczony podatek VAT będzie dla Spółki kosztem uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione.

Przez umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub inne umowy o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się umowy w wyniku których, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający oraz umowy leasingu w rozumieniu tych przepisów, których przedmiotami są grunty (art. 7 ust. 9 ustawy).

A zatem z powyższych przepisów wynika, że aby umowa leasingu lub inna o podobnym charakterze traktowana była w świetle ustawy o podatku od towarów i usług jako dostawa towarów musi spełniać następujące warunki:

* musi być zawarta na czas oznaczony,

* w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione,

* odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym dokonuje korzystający.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W powyższym przepisie przyjęto, zatem generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2 cyt. artykułu - zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy - rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Stosownie do postanowień § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W ust. 2 pkt 1) powyższego przepisu wskazano, że kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 3 ww. ustawy w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Przepis ust. 3 nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) - art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a) ustawy lub oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy - art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b) ustawy.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa i detaliczna pojazdów samochodowych, ich konserwacja i naprawa oraz wynajem. Spółka użytkuje kilka samochodów osobowych na podstawie umów leasingu, z których jeden wynajmowany jest klientowi i (zgodnie z otrzymaną interpretacją) Spółka odlicza w pełnej wysokości VAT naliczony od faktur otrzymywanych za leasing operacyjny tego samochodu.

Obecnie Wnioskodawca planuje skrócenie czasu trwania dotyczącej go umowy leasingowej do 28 miesięcy, następnie po wykupieniu przedmiotowego samochodu (po przeniesieniu prawa własności na Spółkę) niezwłoczną jego sprzedaż ze stawką VAT zwolnioną.

Leasing operacyjny jest umową na podstawie której leasingobiorca nabywa jedynie prawo do korzystania z przedmiotu leasingu, a formą wynagrodzenia za powyższą usługę jest czynsz, zatem w świetle ustawy o podatku od towarów i usług leasing operacyjny jest usługą. Po zakończeniu podstawowego okresu trwania umowy leasingu operacyjnego - jednym z wariantów jest sprzedaż przedmiotu umowy leasingobiorcy. Opcja wykupu samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu operacyjnego jest uprawnieniem, z którego leasingobiorca może skorzystać, ale nie musi.

Natomiast wykup przedmiotu leasingu jest odrębną czynnością - dostawą towaru - nie związaną z samą umową leasingu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy iż dla zastosowania tego zwolnienia muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

1.

podatnikowi przy nabyciu samochodu osobowego przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy

2.

samochód musi być towarem używanym w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy, tj. samochód powinien być używany przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tym towarami jak właściciel.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotem działalności Spółki jest zarówno wynajem jak i sprzedaż samochodów, Wnioskodawcy przy nabyciu samochodu będącego przedmiotem zapytania będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a), tym samym nie zostanie spełniony pierwszy z warunków zawartych w § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia.

Ponadto, opisany we wniosku samochód osobowy nie będzie towarem używanym w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy, bowiem okres używania przedmiotowego samochodu przez Podatnika, po nabyciu przez niego prawa do rozporządzania tym towarem jak właściciel, nie wyniesie pół roku.

Nie zostanie zatem spełniony również drugi z warunków o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia.

Reasumując, opisana we wniosku dostawa samochodu osobowego po wykupie z leasingu operacyjnego nie będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca do przedmiotowej dostawy winien zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca, jak wykazano powyżej, nie dokona zakupu samochodu będącego przedmiotem zapytania w związku z wykonywaniem czynności zwolnionej z podatku od towarów i usług Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl