IPPP1/443-750/13-2/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-750/13-2/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2013 r. (data wpływu 31 lipca 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Spółkę usług kształcenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Spółkę usług kształcenia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. zajmuje się organizacją i przeprowadzaniem szkoleń dla dorosłych poprzez Oddział. Odbiorcami szkoleń są osoby fizyczne, podejmujące kształcenie bądź dokształcanie zawodowe poprzez pozyskanie wiedzy i umiejętności w formach kształcenia jak: kursy czy seminaria.

Część szkoleń dotyczy szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, uregulowanych odrębnymi przepisami np. Ustawą o gospodarce nieruchomościami, Ustawą Prawo Budowlane, które określają zakres i obowiązek szkolenia dla pośredników w obrocie nieruchomościami, rzeczoznawców majątkowych, zarządców nieruchomości, certyfikatorów energetycznych itd. Szkolenia, które mają na celu kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach Wnioskodawca traktuje jako zwalniane z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29a.

Część organizowanych szkoleń dotyczy szkolenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego, dla których nie ma obowiązku zdawania egzaminu państwowego w oparciu o ustalony obligatoryjnie program kursu, ale są przepisy prawne, które określają szczegółowo formę i zakres sporządzania np.:

1. Audytów energetycznych, Ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1459) oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy audytu energetycznego oraz Rozporządzenie j/w w sprawie sposobu weryfikacji audytów, a także szczegółowych warunków jakie powinny spełniaćpodmioty, którym Bank może zlecać wykonanie weryfikacji audytów.

2. Audytów efektywności energetycznej, Ustawa o efektywności energetycznej z dnia 15 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 94, poz. 551) oraz Ustawa z dnia 10 października 2012 r. o zmianie Ustawy o efektywności energetycznej z dnia 12 grudnia 2012 r. poz. 1397, Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 10 sierpnia 2012 r. (Dz. U. z dnia 27 sierpnia 2012 r., poz. 962) w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytów efektywności energetycznej.

3. Organizowania i realizowania kursów zawodowych na pośrednika i agenta w obrocie nieruchomościami, na zarządcę i administratora nieruchomości - wymagane ubezpieczenie OC.

W wyszczególnionych punktach 1, 2, 3 programy szkoleń są autorskimi programami XXX i XXX, spełniającymi cele wiedzy i umiejętności wymagane w przytoczonych wyżej przepisach prawnych. Cel szkoleń jest podobny do usług oferowanych przez podmioty publiczne.

Z przebiegu ww. szkoleń, dla których nie ma obowiązku zdawania egzaminu państwowego, ani stosowania obligatoryjnego programu szkolenia, sporządzana jest dokumentacja, na którą składa się: dziennik zajęć edukacyjnych, lista obecności, wymiar godzin zajęć, tematy zajęć, materiały szkoleniowe, wykaz literatury, sprawdzian wiedzy umiejętności, egzamin, wykaz wydanych zaświadczeń, certyfikatów.

Działalność edukacyjna prowadzona jest głównie w..... i........ stacjonarnie oraz w formie e-learningu.

Sp. z o.o. Oddział posiada wpis do ewidencji Kuratorium Oświaty. Wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych został uzyskany w oparciu o art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) co oznacza, że Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty, o którym mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy organizowane i przeprowadzane przez Wnioskodawcę kształcenie zawodowe i dokształcanie zawodowe dla osób fizycznych, dla którego nie ma uregulowań prawnych w odrębnych przepisach w zakresie form i zasad przeprowadzania może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w trybie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a na podstawie wymogów wiedzy i umiejętności w usługach zawodowych określonych przepisami prawnymi dla kursów: Audytor energetyczny, Audytor efektywności energetycznej, pośrednik lub agent w obrocie nieruchomościami, zarządca lub administrator nieruchomości i podobne.

2. Czy organizowane i przeprowadzane przez Wnioskodawcę kształcenie dla dorosłych w zakresie wiedzy ogólnej, umiejętności praktycznych innych szkoleń niż szkolenia zawodowe i przekwalifikowanie zawodowe może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w trybie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a.

Zdaniem wnioskodawcy:

1. Organizowane i przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia zawodowe i przekwalifikowania zawodowego, dla których nie ma odrębnych uregulowań prawnych w odrębnych przepisach w zakresie form i zasad ich przeprowadzania mogą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a m.in. szkolenia Audytor energetyczny, Audytor efektywności energetycznej, pośrednik lub agent w obrocie nieruchomościami i administrator nieruchomości.

2. Organizowane i przeprowadzane kształcenie dla dorosłych w zakresie wiedzy ogólnej, umiejętności praktycznych i innych szkoleń niż szkolenia zawodowe i przekwalifikowania zawodowego mogą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a

Podstawą do zajęcia ww. stanowisk jest funkcjonowanie Korporacji X sp. z o.o. XXX, w zakresie szkoleń w ramach systemu oświaty, które spółka świadczy jako niepubliczna placówka systemu oświaty. Wpisana jest w trybie art. 82 ustawy o systemie oświaty do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, świadczy usługi w zakresie kształcenia wyszczególnione w zakresie działania w KRS, co uprawnia do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia.

Natomiast w kwestii usług w zakresie wychowania, należy wskazać, iż jest ono przypisane podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Określenie "ścisły związek" oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca posiada wpis do ewidencji Kuratorium Oświaty w Warszawie.... Wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych został uzyskany w oparciu o art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) co oznacza, że Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty.

Wnioskodawca zajmuje się organizacją i przeprowadzaniem szkoleń dla dorosłych. Odbiorcami szkoleń są osoby fizyczne, podejmujące kształcenie bądź dokształcanie zawodowe poprzez pozyskanie wiedzy i umiejętności w formach kształcenia jak: kursy czy seminaria.

Część organizowanych szkoleń dotyczy szkolenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego, dla których nie ma obowiązku zdawania egzaminu państwowego w oparciu o ustalony obligatoryjnie program kursu, ale są przepisy prawne, które określają szczegółowo formę i zakres sporządzania np.:

1. Audytów energetycznych, Ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1459) oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy audytu energetycznego oraz Rozporządzenie j/w w sprawie sposobu weryfikacji audytów, a także szczegółowych warunków jakie powinny spełniaćpodmioty, którym Bank Gospodarstwa Krajowego może zlecać wykonanie weryfikacji audytów.

2. Audytów efektywności energetycznej, Ustawa o efektywności energetycznej z dnia 15 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 94, poz. 551) oraz Ustawa z dnia 10 października 2012 r. o zmianie Ustawy o efektywności energetycznej z dnia 12 grudnia 2012 r. poz. 1397, Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 10 sierpnia 2012 r. (Dz. U. z dnia 27 sierpnia 2012 r., poz. 962) w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytów efektywności energetycznej.

3. Organizowania i realizowania kursów zawodowych na pośrednika i agenta w obrocie nieruchomościami, na zarządcę i administratora nieruchomości - wymagane ubezpieczenie OC.

W wyszczególnionych punktach 1, 2, 3 programy szkoleń są autorskimi programami XXX i XXX, spełniającymi cele wiedzy i umiejętności wymagane w przytoczonych wyżej przepisach prawnych. Cel szkoleń jest podobny do usług oferowanych przez podmioty publiczne.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego, czy w przedmiotowej sprawie usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego placówki kształcenia ustawicznego są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz

2.

czy są świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty.

W myśl art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Placówki niepubliczne mogą zatem być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.

Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu (art. 82 ust. 3 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do art. 82 ust. 3a ustawy o systemie oświaty, zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:

1.

nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;

2.

datę i numer wpisu do ewidencji;

3.

nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;

4.

osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;

5.

adres szkoły lub placówki;

6.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci.

Zwrócić należy uwagę, iż uregulowania zawarte w wyżej cytowanych przepisach mających zastosowanie w sprawie wskazują, iż zwolnienie od podatku VAT obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT nie wystarcza, ażeby dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Jak już wskazano, nie jest przy tym konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie cyt. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń. Szkolenia realizowane przez placówkę taki wpływ wywierają.

W opisie sprawy bowiem, Wnioskodawca wskazał, iż część szkoleń dotyczy szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, uregulowanych odrębnymi przepisami np. Ustawą o gospodarce nieruchomościami, Ustawą Prawo Budowlane, które określają zakres i obowiązek szkolenia dla pośredników w obrocie nieruchomościami, rzeczoznawców majątkowych, zarządców nieruchomości, certyfikatorów energetycznych itd. Wnioskodawca podaje, że są to szkolenia, które mają na celu kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Ponadto, z uwagi na fakt, iż jak wskazano we wniosku, Spółka jest jednostką objętą systemem oświaty, Wnioskodawca posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez właściwe jednostki samorządu terytorialnego - zostaje spełniona również druga przesłanka warunkująca korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o ww. przepis ustawy.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę, jako jednostkę objętą systemem oświaty (wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych) usługi w zakresie kształcenia - zarówno w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania jak i innych w zakresie wiedzy ogólnej, umiejętności praktycznych innych niż kształcenie zawodowe - podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl