IPPP1/443-750/09-3/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-750/09-3/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 3 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 29 września 2009 r. nr IPPP1/443-750/09-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 2 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie statusu podatnika podatku od towarów i usług do czynności wykonywanych w ramach umowy o prowadzenie rachunków bankowych w systemie "cash pool" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie statusu podatnika podatku od towarów i usług do czynności wykonywanych w ramach umowy o prowadzenie rachunków bankowych w systemie "cash pool" uzupełnione pismem z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 29 września 2009 r. nr IPPP1/443-750/09-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 2 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") planuje zawrzeć z bankiem (dalej: Bank) umowę o prowadzenie rachunków bankowych w systemie "cash pool" (dalej: "Umowa") na mocy, której Bank zapewni usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową w ramach grupy podmiotów powiązanych ze Spółką, posiadających rachunki w tym Banku. Celem Umowy będzie optymalizacja płynności finansowej i wykorzystania środków pieniężnych w ramach grupy podmiotów powiązanych (dalej: "Uczestnicy").

Każdy z Uczestników będzie, posiadać rachunek bankowy, który będzie brał udział w realizacji operacji objętych Umową. Uczestnicy wyznaczą spośród siebie jednego Uczestnika, który będzie pełnił rolę tzw. Agenta posiadającego Rachunek Główny Agenta, dla którego poza tym rachunkiem, Bank założy również Rachunek Pomocniczy Agenta, przeznaczony tylko i wyłącznie do realizacji operacji przewidzianych w Umowie.

Każdego dnia roboczego Bank przeprowadzi kolejno po sobie następujące czynności jako ostatnie operacje w danym dniu roboczym wykonane na rachunkach Uczestników objętych usługą:

a.

ustali Saldo Uczestnika (stan rachunku danego Uczestnika) dla każdego z Uczestników osobno,

b.

ustali Sumę Sald Dodatnich (suma Sald Uczestników które mają wartość dodatnią) oraz Sumę Sald Ujemnych (suma Sald Uczestników które mają wartość ujemną),

c.

dokona obliczenia kwoty stanowiącej Sumę (kwota stanowiąca różnicę pomiędzy Sumą Sald Dodatnich oraz Sumą Sald Ujemnych),

d.

w przypadku gdy Suma ma wartość:

ujemną: Bank dokona transferu środków pieniężnych stanowiących równowartość Sumy z Rachunku Głównego Agenta na Rachunek Pomocniczy Agenta,

dodatnią: Bank dokona transferu środków pieniężnych stanowiących równowartość Sumy z Rachunku Pomocniczego Agenta na Rachunek Główny Agenta.

Po dokonaniu powyższych czynności Bank dokona transferów środków pieniężnych pomiędzy rachunkami Uczestników i Rachunkiem Pomocniczym Agenta w taki sposób aby na koniec każdego dnia roboczego salda wszystkich rachunków objętych Umową w tym Rachunku Pomocniczego były równe zeru. Podstawą prawną dla przeprowadzanych przez Bank transferów środków pieniężnych będzie subrogacja tj. wstąpienie w prawa zaspokojonego wierzyciela przewidziana w art. 518 Kodeksu cywilnego.

Dodatkowo w ramach świadczonej usługi Bank, zgodnie z wolą Uczestników, dokonywać będzie alokowania odsetek należnych bądź obciążających poszczególnych Uczestników w wyniku przeprowadzenia ww. czynności.

Na zlecenie Uczestników Bank wykona również księgowania związane z rozliczeniami wierzytelności I zobowiązań poszczególnych Uczestników względem Uczestnika będącego Agentem, powstałych w związku z realizacją przez Bank czynności określonych powyżej.

Rozliczenie o którym mowa powyżej będzie następowało w określonym dniu np. na ostatni dzień każdego miesiąca kwartału.

Z tytułu świadczenia omawianych usług Bank będzie pobierał miesięczną prowizję należną od każdego z Uczestników.

W ramach Umowy może się zdarzyć sytuacja, że jeden Uczestnik będzie posiadał przynajmniej 25% udział w kapitale innego Uczestnika (w tym Spółki) lub inny podmiot będzie posiadał przynajmniej 25% udział w kapitale przynajmniej niektórych z Uczestników (a zatem możliwa będzie sytuacja w której np. Spółka i Agent będą spółkami siostrami).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach Umowy o prowadzenie rachunków bankowych w systemie cash pool opisanych powyżej, Spółka będzie posiadać status podatnika podatku od towarów usług.

Zdaniem wnioskodawcy, w odniesieniu do czynności realizowanych w ramach Umowy o prowadzenie rachunków bankowych w systemie cash pool, nie będzie ona podatnikiem podatku od towarów a jedynie odbiorcą usług świadczonych przez Bank.

O zasadności stanowiska Spółki w tym zakresie świadczą następujące argumenty.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynność prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej łub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakaz wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Za działalność gospodarczą, w myśl ust. 2 powołanego przepisu, uważa się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujący na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, tj. co do zasady kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Odnosząc powołane powyżej regulacje ustawy o VAT do przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego, należy stwierdzić, że w roli świadczącego usługę będzie występował jedynie Bank, który wykonuje wszelkie czynności związane z Umową i otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie. Bank jako usługodawca będzie zatem posiadać status podatnika podatku od towarów usług w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach Umowy.

Natomiast poszczególni Uczestnicy (w tym Spółka), jak również Agent, nie będą posiadać statusu podatnika podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach Umowy, bowiem wszelkie czynności faktyczne i prawne wykonywane przez Uczestników nie będą stanowić odrębnego świadczenia, lecz służyć będą jedynie wykonaniu usługi świadczonej prze Bank. Ponadto należy podkreślić, że Uczestnicy, w tym Spółka, nie będą otrzymywać żadnego wynagrodzenia w związku z tymi czynnościami.

Spółka pragnie zauważyć, iż ww. stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w wydawanych przez Ministra Finansów indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. Tytułem przykładu można wskazać na:

* interpretację indywidualną z dnia 31 marca 2009 r., sygn. ITPP1/443-27/09/KM wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowe w Bydgoszczy.

* interpretację indywidualną z dnia 13 sierpnia 2008 r., sygn. ILPPI/443-505/08-2/KG wydaną przez Dyrektora Izb Skarbowej w Poznaniu,

* interpretację indywidualną z dnia 8 listopada 2007 r. sygn. IT-PP2-443-124/07-03/KCH wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl