IPPP1/443-747/11-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-747/11-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku nadanym w dniu 5 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za podatnika podatku VAT z tytułu wykonywanych na podstawie umowy o dzieło czynności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za podatnika podatku VAT z tytułu wykonywanych na podstawie umowy o dzieło czynności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca na podstawie umowy o dzieło świadczy usługi informatyczne na rzecz Zamawiającego, który nie jest jego pracodawcą. Treścią umowy o dzieło są między innymi następujące postanowienia:

1.2. Do wykonania dzieła Wykonawca użyje własnych materiałów i narzędzi.

1.3. Rozpoczęcie dzieła nastąpi w dniu zawarcia tej umowy, a zakończenie w dniu.

1.4 Wykonawca nie może powierzyć wykonania dzieła innym osobom bez pisemnej zgody Zamawiającego.

2.1. Za wykonanie dzieła Zamawiający zobowiązuje się zapłacić Wykonawcy wynagrodzenie w wysokości... brutto, płatne najpóźniej 14 dni po przełożeniu rachunku przez Wykonawcę.

3.1. Wykonawca oświadcza, że jego prawa autorskie do wykonanego dzieła są nieograniczone i że przenosi na Zamawiającego ogół majątkowych praw autorskich do tego dzieła oraz wyłączne prawa do wykorzystania dzieła, wprowadzenia do obrotu, wprowadzenia do pamięci komputera i inne.

4.1. Zamawiający ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą i będzie chronił Wykonawcę przed roszczeniami osób trzecich związanych z wykonaniem dzieła przez Wykonawcę oraz następujących w wyniku wykorzystania dzieła przez Zamawiającego i jego kontrahentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na Wnioskodawcy, który nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie wykonywania usług informatycznych spoczywa obowiązek rejestracji jako podatnika podatku VAT w związku z podpisaniem ze Zleceniodawcą umowy o dzieło w wyżej przedstawionej treści.

Stanowisko Wnioskodawcy

Wnioskodawca uważa, że umowy o dzieło od 1 maja 2004 r. objęte są zakresem ustawy o VAT, jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Ich opodatkowanie uzależnione jest jednak od tego, czy wykonujący te czynności usługodawca jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1, tzn. czy są wykonywane przez niego w ramach samodzielnej działalności gospodarczej. Jeżeli bowiem nie są one przez niego realizowane w ramach samodzielnej działalności gospodarczej, którą zdefiniowano w art. 15 ust. 2, 3, 3a - nie podlegają one podatkowi, gdyż ich wykonawca nie jest z tego tytułu podatnikiem VAT. W art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy postanowiono, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, w rozumieniu ustawy o VAT, nie uznaje się czynności:

1.

z tytułu, których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dn. 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.);

2.

z tytułu, których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dn. 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 116 z późn. zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności a wykonującym zlecane czynności co do:

* warunków wykonania czynności,

* wynagrodzenia

* odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Mając na uwadze powyższe przepisy Wnioskodawca uważa, że treść umów o dzieło tworzy między nim a Zleceniodawcą stosunek prawny (warunki wykonania czynności, wynagrodzenie i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich), który wyklucza samodzielność jego wykonania w rozumieniu samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej.

Reasumując zdaniem Wnioskodawcy jako osoba fizyczna, która wykonuje umowę o dzieło nie jest z tego tytułu podatnikiem podatku VAT, w związku, z czym nie spoczywa na nim obowiązek rejestracji w tym podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 powołanej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem art. 5, w związku z art. 7 i art. 8 ustawy określa czynności, których wykonanie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast podmioty, które uważane są za podatników podatku od towarów i usług oraz rodzaje czynności, które stanowią samodzielną działalność gospodarczą, określone zostały m.in. w przepisach art. 15 ustawy.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według ust. 2 cyt. artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Jednocześnie, w myśl art. 15 ust. 3a ustawy o VAT, przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi. W tym miejscu wskazać należy, iż w rozumieniu art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę o dzieło z Zamawiającym, w ramach której świadczy usługi informatyczne. Z zapisów umowy wynika m.in., iż Wnioskodawca do wykonania umowy użyje własnych materiałów i narzędzi, ponadto Wnioskodawca przenosi na Zamawiającego ogół majątkowych praw autorskich do dzieła oraz wyłączne prawa do wykorzystania dzieła, wprowadzenia do obrotu, wprowadzenia do pamięci komputera i inne. Zgodnie z zawartą umową o dzieło to Zamawiający ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą i będzie chronił Wnioskodawcę przed roszczeniami osób trzecich. Z tytułu wykonania dzieła Zamawiający zobowiązuje się zapłacić Wnioskodawcy określone umownie wynagrodzenie.

Odnosząc zatem zaistniały stan faktyczny do powołanych powyżej przepisów stwierdzić należy, iż tak zawarta umowa o dzieło spowoduje powstanie stosunku prawnego (posiadającego cechy właściwe dla stosunku pracy), w ramach którego Wnioskodawca związany jest z Zamawiającym więzami prawnymi regulującymi warunki wykonania czynności, wynagrodzenie, a także odpowiedzialności Zamawiającego wobec osób trzecich. Zatem, świadczonych przez Wnioskodawcę usług na podstawie ww. umowy - o ile, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, nie stanowią one czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - nie można uznać za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności te objęte są zakresem art. 15 ust. 3 pkt 3 powołanej ustawy o VAT, bowiem spełnione zostały kryteria wyłączające te usługi z czynności stanowiących działalność gospodarczą w świetle ustawy o VAT.

W konsekwencji, z tytułu wykonywanych czynności Wnioskodawcy nie można uznać za podatnika podatku od towarów i usług, zatem nie ciąży na nim obowiązek rejestracji jako podatnik podatku od towarów i usług

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl