IPPP1-443-729/09-4/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-729/09-4/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. organu z dnia 16 października 2009 r. (skutecznie doręczone w dniu 20 października 2009 r.) pismem z dnia 27 października 2009 r. (data wpływu 30.10. 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 30 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Spółki jest dystrybucja towarów (produktów odżywczych, kosmetycznych oraz zdrowotnych sporządzonych na bazie czystego, stabilizowanego miąższu aloesowego oraz produktów pszczelich) na terenie Polski Spółka posiada rozbudowaną sieć sprzedaży bezpośredniej opartej, co do zasady, na niezależnych dystrybutorach (dalej "dystrybutorzy") prowadzących działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności w celu wzmocnienia współpracy z dystrybutorami Spółka planuje podjąć różne działania mające na celu intensyfikację współpracy poprzez wzrost sprzedaży (elementy motywacyjne zachęcające do intensywniejszej współpracy).

W myśl projektowanych umów z dystrybutorami Spółka będzie obciążana wynagrodzeniem zwanym "premią pieniężną" za zrealizowane przez dystrybutorów działania na rzecz Spółki. Premia pieniężna należna od Spółki będzie wynagrodzeniem dla dystrybutorów za wszelkie działania zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumentów, a w konsekwencji do podniesienia efektywności sprzedaży towarów Spółki. Spółka planuje ustalać wysokość premii pieniężnej w zależności od nabycia przez konkretnego dystrybutora towarów o określonej łącznej wartości w określonym czasie.

Wynagrodzenie, czyli premia pieniężna za prowadzone przez dystrybutora działania, będzie należne w momencie osiągnięcia przez niego określonego przez strony kwotowo progu obrotów. W celu rozliczenia powyższej premii dystrybutor wystawi fakturę VAT, która będzie potwierdzać dokonanie czynności w ciągu 7 dni od końca okresu rozliczeniowego począwszy od okresu rozliczeniowego w którym doszło do osiągnięcia przez dystrybutora ustalonego poziomu obrotów. Spółka pragnie podkreślić, iż ostateczne rozliczenie planowane jest na koniec roku kalendarzowego w oparciu o kwotę łącznych obrotów zrealizowanych w danym roku. W związku z powyższym z tytułu wykonania przez dystrybutora ww. działań oraz w związku z należnym dystrybutorowi od Spółki wynagrodzeniem (tj. premią pieniężną) Spółka otrzyma od kontrahenta faktury usługowe, na których będzie wykazana kwota naliczonego przez kontrahenta podatku VAT w wysokości 22%.

Jednocześnie Spółka pragnie dodać, że udzielone premie pieniężne planuje rozpoznać jako koszt uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku, będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 16 października 2009 r. Strona wskazała, iż:

* Kontrahent jest zobowiązany właściwie prezentować produkty Wnioskodawcy. Ponadto, zobowiązany jest wykorzystywać w swej działalności materiały reklamowe, promocyjne i informacyjne dostarczane przez Wnioskodawcę przez ich odpowiednie dystrybuowanie i eksponowanie.

Ani Wnioskodawca ani jego kontrahenci nie występowali o interpretacje klasyfikacyjne dotyczące świadczeń wykonywanych przez dystrybutorów. Dlatego, Wnioskodawca nie może podać symbolu PKWiU dla wykonywanych świadczeń. Skoro świadczenia powyższe są wykonywane pomiędzy dwoma polskimi pomiotami i wiąże się z nimi określone wynagrodzenie Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż powinny być one opodatkowane stawką 22%.

Może się zdarzyć, iż w okresie, za który wypłacana jest premia pieniężna wyżej wymienione świadczenia nie są wykonywane lub Wnioskodawca nie ma dowodów potwierdzających ich wykonanie. W takiej sytuacji wypłata premii pieniężnej stanowi nagrodę/premię pieniężną z tytułu dokonywania zakupu towarów przez kontrahentów i przekroczenia określonego progu obrotów.

* Wysokość wypłacanych premii pieniężnych będzie zależeć od nabycia przez konkretnego dystrybutora towarów Wnioskodawcy o określonej łącznej wartości w określonym czasie, zatem premia pieniężna będzie należna po osiągnięciu przez kontrahenta, ustalonego przez strony, progu obrotów.

Czynnikami warunkującymi wypłatę premii pieniężnej oraz jej wysokość jest (i) wartość towarów zakupionych przez kontrahenta od Spółki oraz (ii) ustalony przez strony okres rozliczeniowy w którym należy dokonać tych zakupów.

* Wysokość premii pieniężnej, uzależniona od wartości zakupionych towarów, zostanie określona kwotowo lub procentowo, w zależności od porozumienia zawartego przez strony transakcji.

* Premia pieniężna uzależniona jest od wartości nabytych towarów w określonym czasie, więc wysokość premii pieniężnej jest związana z dostawami towarów, ale tylko w sposób pośredni.

Zgodnie z pismami Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812- 1222/04/AP/4026 oraz z dnia 28 grudnia 2007 r., nr PT3/0602/34/599/LBE/07/MB7-16001 premie pieniężne wypłacane z tytułu nabywania określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, należy traktować jako świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego taką premię ze względu na niemożność powiązania wypłaconej premii pieniężnej z konkretnymi dostawami.

Ponieważ, w przedstawionym stanie faktycznym, nie można bezpośrednio powiązać wypłacenia premii pieniężnej z konkretnymi dostawami, natomiast uzależnienie wysokość wynagrodzenia od łącznej kwoty obrotów będzie można potraktować jedynie jako podstawę kalkulacji wysokości tegoż wynagrodzenia, Spółka podziela stanowisko Ministra Finansów przedstawione w ww. pismach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach, które wystawi dystrybutor z tytułu udzielonych przez Spółkę premii pieniężnych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: "ustawa o VAT").

Zdaniem Wnioskodawcy:

W przypadku udzielenia powyżej opisanych premii, wnioskująca Spółka powinna je traktować dla potrzeb sprawozdawczości z tytułu VAT jako wynagrodzenie dystrybutora za usługi wykonane na rzecz Spółki. Wynika to z faktu, iż w przedmiotowej sytuacji powstanie wzajemne świadczenie dwojakiego rodzaju między Spółką a dystrybutorem. Z jednej strony Spółka dokona dostaw towarów na rzecz dystrybutora, za które otrzyma od niego wynagrodzenie. Natomiast z drugiej strony to dystrybutor podejmie na rzecz Spółki działania, mające w szczególności zwiększyć sprzedaż towarów Spółki i to właśnie z tego tytułu będzie przez Spółkę wynagradzany w formie premii pieniężnej. Zatem premie pieniężne, które w przyszłości zostaną wypłacone przez Spółkę będą wynagrodzeniem za usługę, czyli korzyścią jaką otrzyma Spółka w związku z intensyfikacją sprzedaży jej produktów. Usługi nabywane przez Spółkę będą więc miały bezpośredni wpływ na poziom sprzedaży dystrybuowanych przez Spółkę produktów, zatem będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. Spółka zamierza traktować wypłatę premii pieniężnych jako pewnego rodzaju wynagrodzenie i dystrybutorów za ich dotychczasową współpracę oraz jako zachętę do dalszej kooperacji. W ocenie Spółki wypłata premii pieniężnych, jako powszechnie stosowany element praktyki biznesowej, przyczyni się do zwiększenia jej sprzedaży. Natomiast dystrybutorzy, którzy otrzymają premie pieniężne z pewnością chętniej dokonają większych zakupów od Spółki.

Zatem zakładając, że świadczenie dystrybutora stanowi usługę, która podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 22% i wymaga udokumentowania fakturą VAT, otrzymanie jej przez Spółkę powinno dawać jej prawo do odliczenia wykazanego na niej podatku.

W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że będą spełnione także przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, gwarantujące Spółce prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na przedmiotowych fakturach. Jednocześnie nie będą zachodzić okoliczności, które prawo to by wykluczały. W szczególności, zdaniem Spółki, na przysługujące jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących udzielenie premii pieniężnych nie będzie miał wpływu zapis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT gdyż transakcja, która będzie ich przedmiotem, będzie podlegać opodatkowaniu w zakresie podatku VAT.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w Piśmie Ministerstwa Finansów z 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom (dalej: "Pismo Ministerstwa Finansów"). W szczególności, wypłaty premii pieniężnych opisanych w przedmiotowym wniosku, których wysokość uzależniona jest od wartości nabytych towarów Spółki, nie jest związana z konkretną dostawą tychże towarów. Toteż zgodnie z wykładnią przedstawioną przez Podsekretarza Stanu w przytoczonym Piśmie Ministerstwa Finansów oraz zgodnie z planowaną treścią umów Spółki z dystrybutorami premie pieniężne będzie można uznać za wynagrodzenie należne z tytułu świadczenia usług przez nabywcę, czyli dystrybutora, otrzymującego taką premię. Natomiast powiązanie wysokości wynagrodzenia z łączną kwotą obrotów będzie można potraktować jedynie jako podstawę kalkulacji wysokości tegoż wynagrodzenia.

Na podstawie przywołanego powyżej Pisma Ministerstwa Finansów ugruntowała się zgodna z nim linia interpretacji organów podatkowych oraz obecnie jednolita linia interpretacji indywidualnych Ministerstwa Finansów. Zbieżne stanowisko przy analogicznych stanach faktycznych do przedstawionego w niniejszym wniosku zaprezentowane zostało min. w poniższych interpretacjach indywidualnych:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12 Lutego 2008 r. (sygn. ITPP2/443-213B/07/PS): "Z kolei w sytuacji, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach." W konsekwencji organ podatkowy stwierdził, iż: "Opierając się na przedstawionym stanie faktycznym stwierdzić należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego nie będzie wyłączone poprzez ograniczenie wynikające z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego (...) faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku."

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 6 lutego 2008 r. (sygn. IBPPI/443- 596/07/AS/KAN-3169/12/07): " (...) jak tutejszy urząd wskazał w przedmiotowej interpretacji otrzymane premie pieniężne powinny być udokumentowane przez otrzymującego takie premie fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług. W związku z tym Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu udzielonej mu przez Wnioskodawcę premii pieniężnej pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy."

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 stycznia 2008 r. (sygn. PP2-443-581/07-2/PS): "Z treści wniosku (...) wynika, iż wypłacane przez Spółkę premie mają na celu utrzymanie obrotu na dotychczasowym poziomie oraz jego zintentysyfikowanie. W takim przypadku należy przyjąć, iż wypłacane premie niewątpliwie będą miały wpływ na wzrost dokonywanej przez Spółkę sprzedaży towarów stanowiąc czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem biorąc powyższe pod uwagę Dyrektor izby Skarbowej w Warszawie stoi na stanowisku iż Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach za odpłatne świadczenie usług dokonywanych przez beneficjentów premii pod warunkiem jednakże, że zakup tych usług może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy". Spółka podkreśla, iż mimo że obecnie warunek wynikający z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT już nie obowiązuje, to pogląd organu podatkowego wyrażony w przytoczonej interpretacji potwierdza stanowisko prezentowane przez wnioskującą Spółkę.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie przyjąl takie samo stanowisko również w innych interpretacjach indywidualnych dotyczących analogicznych przypadków (m.in. z dnia 23 stycznia 2008 r. sygn. IPPP1-443-63/08-2/AB, sygn. IPPP1-443-751/07-2/AB z dnia 24 stycznia 2008 r. sygn. lP-PP2-443-587/08-2/MK, lP-PP2-443-604/07-2/MK oraz z dnia 9 kwietnia 2009 r. sygn. IPPPI-443-292/09-2/PR.

Jednocześnie, zdaniem Spółki, nie ma w tym przypadku zastosowania wykładnia zawarta w najnowszym orzecznictwie sądów administracyjnych m.in. wyroku NSA z dnia 6 lutego 2007 r. (sygn. I FSK 94/06), gdyż wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa.

Ponadto Spółka zaznacza, iż taki sposób rozliczania przedstawionych transakcji pozwala na zapewnienie pełnej neutralności podatku VAT, która stanowi jedną z podstawowych zasad europejskiego systemu podatkowego w tym zakresie. Zgodnie z tą zasadą podatek VAT nie powinien obciążać podmiotów biorących udział w obrocie gospodarczym, które nie są jednak ostatecznymi odbiorcami tychże towarów. Mechanizmem, który zapewnia zachowanie przedmiotowej zasady jest zagwarantowanie możliwości odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Zachowanie neutralności podatku VAT wielokrotnie wskazywane było w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości jako jedno z fundamentalnych praw podatników, m.in. w orzeczeniach w sprawach 268/83 pomiędzy D.A Rompleman i E.A. Rompleman a Minister van Financiën 37/95 pomiędzy Państwem Belgijskim a Ghent Coal Terminal NV i C-317/94 w sporze Elida Gips Ltd. Z Commissioners ot Customs aid Excise.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy natomiast precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7 tego artykułu, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona w art. 86 ust. 1 zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak m.in. zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z uwagi na powyższe w celu ustalenia prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dokumentującej premie pieniężne ustalić należy, czy udzielona premia podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy.

Przez dostawę towarów, jak wskazują przepisy art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego przepisu wynika, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy innym określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonywane usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczącym usługę i przekazywanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b)

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że Spółka posiadająca rozbudowaną sieć sprzedaży bezpośredniej opartej, co do zasady, na niezależnych dystrybutorach prowadzących działalność gospodarczą, planuje wypłacać im wynagrodzenie-premie pieniężne za zrealizowane przez nich działania na rzecz Spółki zmierzające do zwiększenia satysfakcji konsumentów, a w konsekwencji do podniesienia efektywności sprzedaży towarów Spółki. W myśl projektowanych umów Spółka zamierza ustalać wysokość premii pieniężnej w zależności od nabycia przez konkretnego dystrybutora towarów o określonej łącznej wartości w określonym czasie. Kontrahent będzie zobowiązany właściwie prezentować produkty Wnioskodawcy, zobowiązany jest również wykorzystywać w swej działalności materiały reklamowe, promocyjne i informacyjne dostarczone przez Wnioskodawcę przez ich odpowiednie dystrybuowanie i eksponowanie. Jednakże może się zdarzyć, iż w okresie, za który wypłacana jest premia pieniężna wyżej wymienione świadczenia nie będą wykonywane lub Wnioskodawca będzie posiadał dowodów ich wykonanie. W takiej sytuacji wypłata premii pieniężnej stanowi nagrodę/premię pieniężną z tytułu dokonywania zakupu towarów przez kontrahentów i przekroczenia określonego progu obrotów.

Wysokość premii pieniężnej, uzależniona od wartości zakupionych towarów, zostanie określona kwotowo lub procentowo, w zależności od porozumienia zawartego przez strony transakcji. Wypłacenia premii pieniężnej nie można bezpośrednio powiązać z konkretnymi dostawami, natomiast uzależnienie wysokości wynagrodzenia od łącznej kwoty obrotów będzie można potraktować jedynie jako podstawę kalkulacji wysokości tegoż wynagrodzenia.

Wynagrodzenie, czyli premia pieniężna za prowadzone przez dystrybutora działania, będzie należne w momencie osiągnięcia przez niego określonego przez strony kwotowo progu obrotów. W celu rozliczenia powyższej premii dystrybutor wystawi fakturę VAT, która będzie potwierdzać dokonanie czynności w ciągu 7 dni od końca okresu rozliczeniowego począwszy od okresu rozliczeniowego w którym doszło do osiągnięcia przez dystrybutora ustalonego poziomu obrotów. Ostateczne rozliczenie planowane jest na koniec roku kalendarzowego w oparciu o kwotę łącznych obrotów zrealizowanych w danym roku. W związku z powyższym z tytułu wykonania przez dystrybutora ww. działań oraz w związku z należnym dystrybutorowi od Spółki wynagrodzeniem (tj. premią pieniężną) Spółka otrzyma od kontrahenta faktury usługowe, na których będzie wykazana kwota naliczonego przez kontrahenta podatku VAT w wysokości 22%.

Z powyższego wynika więc, iż premie pieniężne będą udzielane za:

1.

osiągnięcie określonego przez strony kwotowo progu obrotów, właściwe prezentowanie produktów Wnioskodawcy, wykorzystywanie w swej działalności materiałów reklamowych, promocyjnych i informacyjnych dostarczanych przez Spółkę przez ich odpowiednie dystrybuowanie i eksponowanie.

2.

przekroczenia określonego progu obrotów.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż premie pieniężne przyznawane za osiągnięcie określonego progu obrotów udzielane pod warunkiem świadczenia przez podmiot otrzymujący premię dodatkowych usług, tj. właściwe prezentowanie produktów Wnioskodawcy, wykorzystywanie w swej działalności materiałów reklamowych, promocyjnych i informacyjnych dostarczanych przez Spółkę przez ich odpowiednie dystrybuowanie i stanowią zapłatę za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia przedmiotowych usług wynosi 22%.

Dla udokumentowania powyższych transakcji zastosowanie znajdą przepisy art. 106 ust. 1 ustawy, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zatem, wypłata premii pieniężnej przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta winna być udokumentowana fakturą VAT, wystawioną przez kontrahenta w oparciu o ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż podatek od towarów i usług wykazany w fakturze otrzymanej od kontrahenta, dokumentującej premię pieniężną (w wysokości wynikającej z zawartej umowy) jest dla Wnioskodawcy podatkiem naliczonym, o który ma prawo pomniejszyć swój podatek należny, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy. W przedmiotowej sprawie cytowany wyżej przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie znajdzie zastosowania, tj. nie ogranicza prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktury z tytułu premii pieniężnej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej premii pieniężnych, o których mowa w pkt 1 jest prawidłowe.

Natomiast, w sytuacji udzielania premii pieniężnych w zamian za przekroczenie określonego progu obrotów nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Tym samym przedmiotowa premia pieniężna stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Jednocześnie należy uznać, że w tym konkretnym przypadku otrzymujący premię nie świadczy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem czynność ta nie podlega u niego opodatkowaniu.

W związku z powyższym Wnioskodawca, jako wypłacający premię, zobowiązany jest, na podstawie § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., wystawić fakturę korygującą, uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż w tym przypadku Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatek naliczonego z uwagi na zastosowanie przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej premii pieniężnych, o których mowa w pkt 2 jest nieprawidłowe.

Z uwagi na fakt, iż nie w każdym przypadku udzielenia premii pieniężnych, o których mowa we wniosku Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez dystrybutorów stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe.

Jednocześnie organ podatkowy zauważa, iż powołane przez Spółkę interpretacje prawa podatkowego wydane zostały w odniesieniu do indywidualnych i właściwych im tylko stanów faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl