IPPP1-443-726/07-5/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-726/07-5/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2007 r. (data wpływu 17 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2007 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów ze stawką 0%. Na podstawie § 7a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Towary nabywane są przez podatnika podatku od wartości dodanej zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych we F. Towary te przeznaczone są do wykonania na nich usług wymienionych w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) na terytorium kraju a następnie do wywozu do Francji. Zgodnie z § 7a ust. 2, jednym z warunków wymaganych dla zastosowania zerowej stawki podatku jest otrzymanie zapłaty na rachunek bankowy w banku krajowym w terminie 60 dni od dnia wydania towaru. Otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego. Wątpliwości Strony wiążą się z interpretacją tego przepisu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy faktura dokumentująca dostawę powinna być wystawiona ze stawką 0% czy 22% (w sytuacji kiedy podatnik nie wie w jakim terminie otrzyma zapłatę, pomimo ustaleń umownych).

Zdaniem wnioskodawcy Spółka ma prawo wystawić fakturę ze stawką 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 7a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Przepis ten stosuje się pod warunkiem, że podatnik dokonujący dostawy towarów:

1.

jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE i w zgłoszeniu rejestracyjnym zgłosił, że zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów,

2.

przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy,

3.

wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów,

4.

otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w banku krajowym w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego,

5.

posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Z brzmienia powyższego przepisu wynika, że ustawodawca obniżył stawkę podatku do wysokości 0% dla dostawy towarów dokonywanej na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej, które to towary przed dokonaniem ich ostatecznego wywozu, są poddawane w Polsce pracom (usługom na ruchomym majątku rzeczowym), po dokonaniu których są wywożone z terytorium kraju. Zastosowanie stawki 0% uwarunkowane jest wystąpieniem łącznie przesłanek, o których mowa w § 7a ust. 2 ww. rozporządzenia.

Podatnik dokonujący dostawy towarów musi być zarejestrowany jako podatnik VAT UE i w zgłoszeniu rejestracyjnym zgłosić, że zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Zgodnie z art. 97 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności, a naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE.

Podatnik zobowiązany jest przekazać towary, które zostały nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, podmiotowi, który podda je usługom, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT, tj. usługom na ruchomym majątku rzeczowym.

Podatnik dokonujący dostawy towarów powinien także wykazać w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie tej dostawy. Stosownie do treści art. 100 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy podatku od towarów i usług, zarejestrowani jako podatnicy VAT-UE oraz osoby prawne niebędące podatnikami, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13 - są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

1.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów,

2.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Podatnik musi otrzymać zapłatę na rachunek bankowy w banku krajowym w terminie 60 dni od dnia wydania towarów. Oznacza to, że podatnik wykazuje dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0% podatku od towarów i usług, jeżeli przewiduje, że otrzyma zapłatę w terminie 60 dni. Jeżeli jednak podatnik nie otrzyma zapłaty w okresie 60 dni obowiązany jest do wykazania dostawy towarów ze stawką krajową. Należy podkreślić, iż późniejsze otrzymanie zapłaty uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego. Jeśli natomiast w momencie wystawiania faktury Spółka będzie wiedziała, że nie zostanie spełniony ten warunek, przedmiotową dostawę należy opodatkować stawką podatku właściwą dla dostawy krajowej, z zachowaniem prawa do korekty podatku należnego, po otrzymaniu zapłaty.

Ponadto, aby podatnik miał prawo do zastosowania stawki 0% podatku od towarów i usług, musi posiadać dokumenty, z których wynika, że towary przekazane podmiotowi wykonującemu na nich usługi, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju. Z powyższego wynika, iż podatnik zobowiązany jest do posiadania dokumentów, które mają być dowodami wskazującymi, że towary zostaną w przyszłości, po wykonaniu na nich usług na ruchomym majątku w Polsce, wywiezione z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego.

Zatem, Spółka ma możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, po spełnieniu ww. warunków.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji

Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl