IPPP1-443-723/09-4/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-723/09-4/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu 24 lipca 2009 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. organu z dnia 15 października 2009 r. (skutecznie doręczone w dniu 19 października 2009 r.) pismem nadanym w dniu 26 października 2009 r. (data wpływu 28 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nagród rzeczowych oraz premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nagród rzeczowych oraz premii pieniężnych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 28 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza wdrożyć program lojalnościowo-promocyjny dla swoich kontrahentów. Kontrahenci nagradzani będą na dwa sposoby: 1) przez przekazanie nagród rzeczowych albo 2) przez wypłacenie premii pieniężnej lub zmniejszenia zobowiązań.

Ad 1) Pierwszy sposób premiowania polega, w szczególności, na przekazywaniu klientom nagród/prezentów w zamian za zrealizowanie odpowiedniej wielkości zakupów. Istotą przedsięwzięcia jest przyznanie oferowanym przez Spółkę urządzeniom odpowiednich ilości punktów. W przypadku, gdy kontrahent zakupi urządzenie u jednego z wytypowanych przez Spółkę Partnerów handlowych, będzie mu przyznawana ilość punktów odpowiadająca przedmiotowi tego zakupu. Po zebraniu określonej ilości punktów kontrahent będzie uprawniony do odbioru prezentu/nagrody (lub kupna w cenie 1 zł) w postaci drobnego sprzętu AGD zakupionego przez Spółkę w firmie X (wartość jednostkowa 200-500 zł) lub przedmiotów elektroniki użytkowej, tj. palmtopa, notebooka (wartość jednostkowa ok. 1600-5000 PLN) marki Y. Wskazane nagrody będą odbierane i dystrybuowane przez Spółkę na podstawie potwierdzenia zgromadzonych punktów (naklejki, kupony itp.).

Ad 2) Istotą drugiego sposobu nagradzania kontrahentów jest przyznanie im premii pieniężnych lub obniżenie bieżących zobowiązań za zrealizowanie odpowiedniego poziomu zakupów.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku, będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 15 października 2009 r. Strona wskazała, iż:

* Wypłacane premie pieniężne nie są związane z jakimkolwiek świadczeniem ze strony Kontrahenta. Zależą wyłącznie od zrealizowania przez niego określonego pułapu obrotów (zakupów). Projekt umowy z Klientem uprawnia go, co prawda, do eksponowania znaku towaru Spółki oraz nazw produktów. Uprawnienie to nie jest jednak w żaden sposób powiązane z ustalaniem i wypłacaniem premii pieniężnej (otrzymanie premii nie jest zależne od realizacji tego uprawnienia, co oznacza, że wśród Kontrahentów z niego korzystających część, która zrealizuje odpowiednie obroty otrzyma premię, a część, która nie przekroczy odpowiednich limitów zakupów nie będzie uprawniona do jej otrzymania).

* Premia pieniężna za wielkość zakupów dokonanych przez danego Odbiorcę w roku kalendarzowym, obliczona będzie od realizacji określonego celu obrotów netto. Przykładowo ustalona będzie premia w wysokości za przekroczenie zaplanowanego obrotu. Warunkiem koniecznym do wypłaty premii jest osiągnięcie planowanego obrotu w danym roku kalendarzowym dla produktów z przykładowo podanych poniżej grup produktów:

AS- Systemy Automatyki

CD- Technika Łączeniowa

ET- Technika Instalacyjna

SD- Technika Napędowa

SC- Aparatura Kontrolno - Pomiarowa.

Może się zdarzyć, że część produktów zostanie wyłączona z podstawy kalkulacji premii, ze względu na ustalenie dla nich innych, specjalnych warunków rabatowych.

W niektórych umowach warunkiem wypłaty premii będzie utrzymywanie przez Kontrahenta stałej ilości produktów zakupionych od Spółki w magazynie. Oznacza to stałe uzupełnianie zapasów zakupywanych od Spółki. Towary mogą być różnego rodzaju i pochodzić z różnych dostaw.

W każdym przypadku premia może być wypłacona tylko w przypadku uregulowania w terminie wszystkich płatności.

* Premie pieniężne wyliczane będą na podstawie wystawionych przez Spółkę faktur VAT oraz raportów sporządzonych w systemie finansowo-księgowym. System ten umożliwia przypisanie każdemu Kontrahentowi zrealizowanych przez niego zakupów.

* Wypłacanych premii nie można powiązać z konkretnymi dostawami towarów. Należy zwrócić uwagę, że podstawa wypłaty premii kalkulowana jest w oparciu o zrealizowane obroty, a nie wielkość dostaw konkretnych towarów. Klient, w ciągu roku, zakupuje różnego rodzaju towary. Przy obliczaniu premii brana jest pod uwagę suma obrotów z danym Klientem, obejmująca wiele dostaw różnych towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przekazanie kontrahentom nagród rzeczowych określonych we wniosku stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy premie pieniężne przyznawane kontrahentom za zrealizowanie ustalonej wysokości zakupów podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Czy premie tego rodzaju stanowią wynagrodzenie za usługę świadczoną przez kontrahenta.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Przekazanie kontrahentom nagród nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem VAT wyznacza art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Zgodnie ze wskazanym przepisem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega - między innymi - odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Pojęcie dostawy towarów precyzuje art. 7 Ustawy, który stanowi, że za dostawę towarów uznaje się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Do tej ogólnej zasady, w art. 7 ust. 2 Ustawy został ustanowiony lex specialis, odnoszący się do nieodpłatnego przekazania towarów należących do przedsiębiorstwa. Wskazany przepis obejmuje jednak tylko przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z przedsiębiorstwem. Poza zasięgiem regulacji pozostają natomiast sytuacje, w których towary należące do przedsiębiorstwa przekazywane są na cele związane z przedsiębiorstwem. Oznacza to, że przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie stanowi dostawy towarów, a tym samym jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Taka interpretacja przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. została wielokrotnie potwierdzona przez sądy administracyjne. Przykładem jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 5 maja 2009 r., sygn. akt I SA/Po 33/09, w którym Sąd stwierdził, że " (...) niezbędnym wymogiem opodatkowania nieodpłatnej dostawy podatkiem od towarów i usług jest przekazanie w celach niezwiązanych z przedsiębiorstwem. Literalna wykładnia art. 7 ust. 2 wyklucza wobec tego możliwość opodatkowania nieodpłatnego przekazania na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwie i zrównane niejako z odpłatną dostawą towarów (...)". Z kolei w wyroku z dnia 26 lutego 2009 r., sygn. akt III SA 1974/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zauważył, że " (...) brzmienie literalne art. 7 ust. 2 i 3 ustawy VAT od 1 czerwca 2005 r. nie daje żadnych możliwości wywiedzenia z niego, że nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu VAT."

Biorąc powyższe pod uwagę podkreślenia wymaga fakt, że poglądy sądów administracyjnych w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów podatkiem VAT są jednolite i zawierają się w stanowisku, że problem powinien być rozwiązany przez zastosowanie literalnej wykładni przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Stosując ten rodzaj wykładni należy zauważyć, że przepisy wskazanej ustawy odnoszą się jedynie do opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na cele niezwiązane z przedsiębiorstwem, uznając je za dostawę towarów. Ustawodawca nie odniósł się natomiast w żaden sposób do nieodpłatnych przekazań dokonywanych w innych celach niż wyżej określone, tym samym wyłączając je spoza zakresu pojęcia dostawy towarów. Z powyższej analizy wynika, że nieodpłatne przekazanie towarów nie jest dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odnosząc powyższe ustalenia do przedstawionego stanu faktycznego należy zwrócić uwagę, że Spółka przekazuje kontrahentom należące do niej towary w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - akcja jest częścią programu promocyjnego, mającego na celu zachęcenie klientów do dokonywania zakupów urządzeń dystrybuowanych przez Spółkę, a tym samym do zwiększenia sprzedaży i generowania wyższych zysków. Przekazania towarów kontrahentom - jako czynności związane z działalnością przedsiębiorstwa, nie stanowią zatem dostawy towarów i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad. 2)

Premia pieniężna nie może być traktowana ani jako towar ani jako usługa. Zapłata środków pieniężnych pozostaje poza zakresem definicyjnym towarów i usług i może stanowić jedynie ekwiwalent, wynagrodzenie z tytułu dokonania dostawy lub świadczenia usług.

Premia nie stanowi również wynagrodzenia za usługę kontrahenta. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. "przez świadczenie usług (...) rozumie się każde świadczenie (...), które nie stanowi dostawy towarów (...)". Z zacytowanego przepisu wynika, że usługą jest określone świadczenie, co oznacza, że wypłata premii - jeśli miałaby zostać uznana za usługę - powinna być sprzężona ze świadczeniem wzajemnym po stronie kontrahenta. Należy natomiast zwrócić uwagę, że Spółka, przyznając tego rodzaju gratyfikacje, nie otrzymuje od kontrahentów żadnego świadczenia wzajemnego. Trudno bowiem za takie świadczenie uznać dokonywanie przez klientów zakupów. Kontrahenci nie są zobligowani do osiągania zakupów w wysokościach umożliwiających otrzymanie premii. Spełnienie tego warunku jest zdarzeniem niepewnym i uzależnionym wyłącznie od decyzji kontrahentów (umowy i regulamin przewidują, że premia będzie wypłacona w sytuacji, gdy osiągnięte zostaną obroty, a nie na odwrót - że obroty zostaną osiągnięte za wypłatę premii). Warto nadmienić, że okoliczność niezrealizowania wielkości zakupów uprawiającej do otrzymania premii nie rodzi również po stronie kontrahentów żadnych negatywnych dla nich konsekwencji w postaci np. kar umownych, co często jest praktykowane w przypadku świadczeń niepieniężnych.

Dodatkowo należy zauważyć, że podstawą wypłaty premii jest dokonanie przez kontrahenta odpowiedniej ilości zakupów towarów, opodatkowanych przez Spółkę jako dostawy towarów. Innymi słowy - na określony pułap obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. za usługę uznaje się świadczenia niestanowiące dostawy towarów. Wynika z tego, że usługa nie może być jednocześnie dostawą towarów, co wyklucza uznanie za usługę cyklu powtarzających się dostaw towarów, będących przedmiotem analizy niniejszego wniosku. Analogiczna sytuacja była przedmiotem analizy Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z dnia 6 lutego 2006 r., sygn. akt I FSK 94/06 wyraził pogląd nie odbiegający od wyżej opisanej interpretacji Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad.1)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Ustawodawca dla celów podatku od towarów i usług zrównał z odpłatną dostawą towarów niektóre nieodpłatne czynności. I tak, zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

* przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

* wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie do powyższego przepisu ustawodawca odwołał się w art. 7 ust. 3 ustawy, z treści którego wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł".

Z kolei przez próbkę, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że ustawodawca wyłączył z opodatkowania czynności, które generalnie ściśle związane są z prowadzonym przedsiębiorstwem - drukowane materiały reklamowe i informacyjne, próbki towarów, prezenty. Skoro art. 7 ust. 3 zawiera wyłączenia związane z prowadzoną działalnością z ust. 2, prowadzi to do wniosku, że art. 7 ust. 2 stanowi podstawę nieodpłatnego przekazania towarów bez wynagrodzenia na cele zarówno związane jak i niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Odmienna interpretacja podważałaby racjonalność ustawodawcy. Nie byłoby bowiem racjonalne wyłączanie z opodatkowania czynności, które takiemu opodatkowaniu nie podlegają.

Zatem, dla wyjaśnienia opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów należy wziąć pod uwagę zasadę racjonalności ustawodawcy i kompleksowo analizować powyższe przepisy, tj. przepis art. 7 ust. 2 w zestawieniu z przepisem art. 7 ust. 3 ustawy. Za kompleksową wykładnią przepisów przemawia również fakt, iż wykładnia językowa powyższych przepisów budzi pewne wątpliwości interpretacyjne, zatem nie można opierać się tylko na niej. Z kompleksowej analizy cytowanych wyżej przepisów (art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3) wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że Spółka w ramach swojej działalności zamierza wdrożyć program lojalnościowo-promocyjny dla swoich kontrahentów. Jednym ze sposobów nagradzania kontrahentów będzie przekazanie nagród rzeczowych (prezentów) w postaci drobnego sprzętu AGD zakupionego przez Spółkę w firmie X lub przedmiotów elektroniki użytkowej, tj. palmtopa, notebooka marki Y w zamian za zrealizowanie odpowiedniej wielkości zakupów.

Spółka zamierza przekazywać kontrahentom należące do niej towary w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bowiem akcja jest częścią programu promocyjnego, mającego na celu zachęcenie klientów do dokonywania zakupów urządzeń dystrybuowanych przez Spółkę, a tym samym do zwiększenia sprzedaży i generowania wyższych zysków.

Analiza przepisów podatkowych w związku z przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wskazuje, iż działania powyższe wypełniają przesłanki określone w art. 7 ust. 2 ustawy, tzn. że nieodpłatne przekazanie ww. towarów w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności o charakterze promocyjnym należy traktować jako dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Konieczność opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z przedsiębiorstwem przez Spółkę będącą podatnikiem VAT, w przypadku, gdy przy ich nabyciu lub wytworzeniu Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynika z tego, że podatnik występuje w tym przypadku de facto w roli ostatecznego konsumenta i tym samym powinien on ponieść ciężar podatku VAT. Jedną z fundamentalnych cech podatku VAT jest bowiem opodatkowanie ostatecznej konsumpcji. Zatem, ekonomiczny ciężar tego podatku spoczywa na ostatecznym konsumencie, w tym przypadku na Spółce.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie przez Spółkę towarów stanowiących nagrody (prezenty) w ramach akcji będącej częścią programu promocyjnego mającego na celu zachęcenie klientów do dokonywania zakupów urządzeń dystrybuowanych przez Spółkę, a tym samym do zwiększenia sprzedaży i generowania wyższych zysków w przypadku, gdy przy ich nabyciu lub wytworzeniu Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT (z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki).

Ad. 2)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Przez dostawę towarów, jak wskazują przepisy art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego przepisu wynika, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy innym określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonywane usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczącym usługę i przekazywanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że Spółka w ramach swojej działalności zamierza wdrożyć program lojalnościowo-promocyjny dla swoich kontrahentów. Jednym ze sposobów nagradzania kontrahentów będzie przyznanie im premii pieniężnych lub obniżenie bieżących zobowiązań za zrealizowanie odpowiedniego poziomu zakupów. Premia pieniężna za wielkość zakupów dokonanych przez danego Odbiorcę w roku kalendarzowym, obliczona będzie od realizacji określonego celu obrotów netto. Przykładowo ustalona będzie premia w wysokości za przekroczenie zaplanowanego obrotu. Warunkiem koniecznym do wypłaty premii jest osiągnięcie planowanego obrotu w danym roku kalendarzowym dla produktów Spółki. Może się zdarzyć, że część produktów zostanie wyłączona z podstawy kalkulacji premii, ze względu na ustalenie dla nich innych, specjalnych warunków rabatowych.

Strona wskazuje, iż wypłacane premie pieniężne nie będą związane z jakimkolwiek świadczeniem ze strony Kontrahenta - będą zależeć wyłącznie od zrealizowania przez niego określonego pułapu obrotów (zakupów), jednakże projekt umowy z Klientem uprawnia go, do eksponowania znaku towaru Spółki oraz nazw produktów. W niektórych umowach warunkiem wypłaty premii będzie utrzymywanie przez Kontrahenta stałej ilości produktów zakupionych od Spółki w magazynie, co oznacza stałe uzupełnianie zapasów zakupywanych od Spółki towarów. Ponadto w każdym przypadku premia może być wypłacona tylko w przypadku uregulowania w terminie wszystkich płatności.

Wypłacanych premii nie można powiązać z konkretnymi dostawami towarów - podstawa wypłaty premii kalkulowana jest w oparciu o zrealizowane obroty, a nie wielkość dostaw konkretnych towarów.

Z powyższego wynika, iż Spółka zamierza udzielać premii pod warunkiem uregulowania w terminie wszelkich płatności za osiągnięcie określonego pułapu obrotów (zakupów), jednakże w niektórych umowach warunkiem wypłaty premii będzie utrzymywanie przez Kontrahenta stałej ilości produktów zakupionych od Spółki w magazynie, poprzez stałe uzupełnianie zapasów zakupywanych od Spółki towarów.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w sytuacji udzielania premii pieniężnych w zamian za osiągnięcie określonego pułapu obrotu wraz z terminowym regulowaniem wszystkich płatności nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Tym samym przedmiotowa premia pieniężna stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem uzyskanie przedmiotowej premii pieniężnej nie jest neutralne z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca, jako wypłacający premię, zobowiązany jest, na podstawie § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., wystawić fakturę korygującą, uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Natomiast, premie pieniężne przyznawane za osiągnięcie określonego pułapu obrotu wraz z terminowym regulowaniem wszystkich płatności, udzielane pod warunkiem świadczenia przez podmiot otrzymujący premię dodatkowych usług, tj. utrzymywania przez Kontrahenta stałej ilości produktów zakupionych od Spółki w magazynie, poprzez stałe uzupełnianie zapasów zakupywanych od Spółki towarów, stanowią zapłatę za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia przedmiotowych usług wynosi 22%.

Dla udokumentowania powyższych transakcji zastosowanie znajdą przepisy art. 106 ust. 1 ustawy, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zatem, wypłata premii pieniężnej przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta winna być udokumentowana fakturą VAT, wystawioną przez kontrahenta w oparciu o ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie organ podatkowy zauważa, iż powołane przez Spółkę wyroki zapadły w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl