IPPP1-443-712/09-3/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 października 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-712/09-3/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od zakupów dotyczących inwestycji pn. "Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2009 r. do tut. Organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od zakupów dotyczących inwestycji realizowanej w ramach projektu "Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego"

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (Beneficjent Projektu) planuje zrealizować projekt "Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego..." (projekt ZSMTP) w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej 2007-2013.

W zakres projektu wchodzi:

1.

Budowa nowych tras trakcji trolejbusowych,

2.

Budowa nowej zajezdni trolejbusowej i placu postojowego,

3.

Zakup nowego taboru trolejbusowego i autobusowego,

4.

Budowa systemu zarządzania ruchem i komunikacją w L.,

5.

Rozbudowa układu zasilania sieci trolejbusowej,

6.

Przebudowa ulic i skrzyżowań w ramach rozbudowy sieci trakcji trolejbusowej.

Umowa dotycząca przygotowania projektu indywidualnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej 2007-2013 została zawarta pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a Miastem jako Beneficjentem W paragrafie 6 ust. 3 ww. umowy dotyczącym kwalifikowania wydatków dopuszcza się możliwość, aby beneficjent upoważnił inny podmiot do ponoszenia w jego imieniu wydatków kwalifikowanych w ramach realizowanego projektu. Miasto zamierza upoważnić gminną jednostkę budżetową pod nazwą Zarząd Transportu Miejskiego w L. (w skrócie ZTM L.) do ponoszenia w jego imieniu wszelkich wydatków związanych z przygotowaniem i realizacją projektu w zakresie zadań dotyczących zakupu nowego taboru trolejbusowego i autobusowego (punkt 3 projektu ZSMTP) Przedmiotem działalności ZTM L. jest m.in. organizacja i zarządzanie komunikacją miejską w L. Wnioskodawca w przedmiocie swojej działalności świadczy między innymi usługi, które w myśl ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu VAT (sprzedaż biletów w komunikacji miejskiej) oraz zakupuje usługi przewozowe od przewoźników. Jednostka budżetowa ZTM w L. rozpoczęła działalność i została zarejestrowana jako podatnik VAT od 1 stycznia 2009 r. Realizując zadania określone w punkcie 3 projektu Wnioskodawca będzie dokonywał zakupu nowego taboru autobusowego oraz trolejbusów w ramach zatwierdzonego przez Miasto budżetu wydatków inwestycyjnych Faktury dokumentujące wydatki na zakup taboru autobusowego i trolejbusowego będą wystawione na ZTM L.

Po oddaniu do użytkowania autobusy, trolejbusy będą zarządzane przez ZTM L. i będą generować przychody poprzez wykorzystywanie ich do świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego, za które będą pobierane przez wnioskodawcę (ZTM) opłaty (sprzedaż biletów komunikacji miejskiej). Umowy o odpłatne świadczenie usług przewozowych na liniach komunikacyjnych komunikacji miejskiej w L. będą zawierane przez Miasto - ZTM L. jako Zamawiającego a Wykonawcą usług. W ramach tych umów Zamawiający zleci Wykonawcy m.in. świadczenie usług zakupionymi autobusami i trolejbusami będącymi jego własnością. Udostępnienie taboru następować będzie za wynagrodzeniem (odpłatnością). Z tytułu ww. umów Zamawiający będzie otrzymywał przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Przekazane wykonawcy umowy autobusy i trolejbusy będą mogły być przez niego wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług przewozowych określonych umową. Przewidywany okres realizacji projektu - do 2015 r. W okresie trwania projektu jak również po jego realizacji, planuje się prowadzenie przez ZTM L. sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT (sprzedaż biletów) oraz dokonywanie zakupu usług przewozowych od przewoźników. Inwestycja realizowana w ramach projektu "Zintegrowany System Miejskiego Transportu w L." - punkt 3 projektu będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazuje, że z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług przy realizacji przedmiotowego projektu zwracała się Gmina Miasto uzyskując interpretację indywidualną IPPP2/443-159/09-2/PW z dnia 9 marca 2009 r.

Wniosek powyższy dotyczył jednak innego stanu prawnego (zakup autobusów i trolejbusów przez Miasto L.) i przekazanie ich w nieodpłatne użytkowanie Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu Sp. z o.o. Gmina Miasto jest właścicielem 100% udziałów w MPK L. Sp. z o.o.

Podatnikowi znana jest również interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP4/443-39/08/EJ z dnia 30 grudnia 2008 r., zgodnie z którą przy realizacji projektu pn. "Rozwój systemu komunikacji publicznej w K. Obszarze Metropolitarnym (od planowanych zakupów m.in. autobusów) istnieje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb realizacji ww. projektu. Interpretacja ta dotyczyła analogicznego stanu formalno - prawnego stanowiącego podstawę również niniejszego zapytania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanych zakupów dotyczących inwestycji realizowanej w ramach projektu Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego w L. istnieje możliwość odliczenia przez Stronę podatku VAT naliczonego przy zakupie nowego taboru trolejbusowego i autobusowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenia przyszłe, jak również zapotrzebowanie na usługi, które są i będą świadczone przez jednostkę budżetową ZTM L., pewne jest, że ZTM osiąga i będzie osiągał przychody w przyszłości. W związku z powyższym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w świetle aktualnego i przyszłego stanu jaki będzie miał miejsce, istnieje możliwość odliczania podatku VAT naliczonego przy zakupie nowego taboru trolejbusowego i autobusowego dla potrzeb realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Miasto L. beneficjent projektu, współfinansowanego ze środków dostępnych w ramach Programu Rozwoju Polski Wschodniej 2007-2013 pn. "Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego w L.", zamierza upoważnić do ponoszenia wszelkich wydatków związanych z przygotowaniem i realizacją projektu w zakresie zadań dotyczących zakupu nowego taboru trolejbusowego i autobusowego swoją jednostkę budżetową, tj. Wnioskodawcę.

Strona jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż inwestycja realizowana w ramach przedmiotowego projektu, tj. zakup taboru trolejbusowego i autobusowego będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie spełnione zostaną przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT a nabyte towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Tym samym przysługiwać będzie Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie taboru trolejbusowego i autobusowego.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym istnieje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie przedmiotowych towarów dla potrzeb realizacji projektu, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, 09-402 Płock, ul. 1 Maja 10.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl