IPPP1/443-695/12-4/AS - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 września 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-695/12-4/AS Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012 r. (data wpływu 3 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2012 r. (data wpływu 17 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 14 września 2012 r. (data wpływu 17 września 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja prowadzi działalność gospodarczą na finansowanie działań prospołecznych oraz działalność prospołeczną. Fundacja jest czynnym podatnikiem VAT. Zajmuje się m.in.:

* inicjowaniem i wspieraniem nowatorskich rozwiązań w różnorodnych dziedzinach życia społecznego, w tym sieci prywatnych inwestorów, partnerstwa publiczno-prywatnego, usług finansowo-kapitałowych oraz przekształceń własnościowych, jak również pomoc i doradztwo w kojarzeniu partnerów pomiędzy sektorem małego i średniego biznesu; badań i nauki, organizacji pozarządowych oraz Jednostek Samorządu Terytorialnego,

* propagowaniem idei współpracy w oparciu o technologie informatyczne i komunikacyjne skupione w obszarze rozwoju innowacji, eBiznesu, eUsług, eGoverment, eLearningu, automatyzacji procesów biznesowych innych rozwiązań zwiększających efektywność wymiany informacji współpracy,

* rozwijaniem i umacnianiem postaw nastawionych na aktywne współdziałanie w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego wykorzystującego zaawansowane technologie informatyczne i komunikacyjne poprzez aktywizację młodych przedsiębiorców, studentów i młodzieży na wsi i w miastach oraz walkę z wykluczeniem cyfrowym.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

1.

budowę i wsparcie rozwoju infrastruktury i innowacyjnych systemów informatycznych służących budowie społeczeństwa cyfrowego oraz wymianie informacji pomiędzy współpracującymi partnerami,

2.

podejmowanie działań integrujących sektor małych i średnich przedsiębiorstw, sektora badań i nauki, organizacji pozarządowych oraz Jednostek Samorządu Terytorialnego, w tym w szczególności poprzez inicjowanie spotkań branżowych i tematycznych, organizację i uczestnictwo w seminariach, sympozjach, konferencjach, konkursach etc., a także podejmowanie innych wspólnych działań w zakresie działalności edukacyjnej, wydawniczej oraz badawczej,

3.

współpracę z administracją rządową i samorządową oraz innymi partnerami życia społecznego, kulturalnego i gospodarczego, w tym m.in. opiniowanie projektów ustaw, uchwał i decyzji administracyjnych związanych z celami fundacji,

4.

realizację wspólnych projektów mających na celu rozwój innowacyjnych technologii, zacieśnianie współpracy europejskiej, wymianę wiedzy i rozwój cyfrowego społeczeństwa obywatelskiego, wspieranie organizacyjne, w tym poprzez świadczenie usług informacyjnych, organizacyjnych, szkoleniowych, doradczych, społecznościowych i komunikacyjnych, a także współfinansowanie inicjatyw ogólnopolskich, lokalnych i regionalnych w zakresie celów Fundacji.

Fundacja będzie realizować projekt pt. "Promocja i podnoszenie konkurencyjności regionu poprzez bezpośrednie działania informacyjne i doradcze dla mieszkańców, turystów, przedsiębiorców i inwestorów" w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności, Program Operacyjny "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

Celem projektu jest poprawa jakości życia i stanu środowiska na obszarach rybackich poprzez stworzenie punktu informacyjnego dla mieszkańców, turystów, przedsiębiorców i inwestorów, a tym samym poprawa konkurencyjności Fundacji i regionu. Wszystkie usługi oferowane w ramach projektu będą bezpłatne. Zgodnie z zasadami realizacji projektu naliczony podatek od towarów i usług byłby wydatkiem kwalifikowanym (czyli podlegającym refundacji) jeśli zgodnie z przepisami Beneficjentowi (czyli Fundacji) nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia od należnego podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacji jako jednostce, która będzie realizować projekt pt: "Promocja i podnoszenie konkurencyjności regionu poprzez bezpośrednie działania informacyjne i doradcze dla mieszkańców, turystów, przedsiębiorców inwestorów" w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności Program Operacyjny "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" w zakresie objętym projektem będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, które będą nabywane w celu realizacji projektu, gdyż nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej. Usługi w ramach realizowanego projektu będą świadczone mieszkańcom, turystom, przedsiębiorcom, inwestorom i innym podmiotom - bezpłatnie. Nie przewiduje się, żeby projekt generował w przyszłości jakiekolwiek przychody. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego jest istnienie związku tegoż podatku z czynnościami opodatkowanymi w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem nie będziemy mieli do czynienia z obrotem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym Fundacja nie będzie mogła odliczyć od podatku należnego podatku naliczonego, zawartego w cenach towarów i usług, które będą nabywane w celu realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT będzie realizował projekt pt. "Promocja i podnoszenie konkurencyjności regionu poprzez bezpośrednie działania informacyjne i doradcze dla mieszkańców, turystów, przedsiębiorców i inwestorów" w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności, Program Operacyjny "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

Celem projektu jest poprawa jakości życia i stanu środowiska na obszarach rybackich poprzez stworzenie punktu informacyjnego dla mieszkańców, turystów, przedsiębiorców i inwestorów, a tym samym poprawa konkurencyjności Fundacji i regionu. Wszystkie usługi oferowane w ramach projektu będą bezpłatne. W wyniku realizacji projektu Fundacja nie osiągnie żadnych przychodów.

Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy oraz przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - zakupy towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług nabywanych w celu realizacji przedmiotowego projektu.

Należy nadmienić, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl