IPPP1-443-695/09-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-695/09-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko S.A., przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu 16 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla sprzedaży posiadanych nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla sprzedaży posiadanych nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

1.

Spółka posiada działki niezabudowane (dz. nr 9/14, 9/21, 9/22, 9/23, 9/24, 9,25, 9/26, 9/27, 9/31, 9/32) oraz dwie działki zabudowane jednym budynkiem (dz. nr 9/30 i 9/33). Dodatkowo Spółka posiada udział w działce 9/34, która stanowi drogę dojazdową do pozostałych działek (zestawienie działek z określeniem rodzaju użytków, klas i powierzchni - załącznik nr 1, mapka ww. działek - załącznik nr 2). Działki te zostały nabyte (bez podatku VAT) w 2000 r. przez AC S.A. a następnie w tym samym roku wniesione aportem do AK Sp. z o.o., której majątek na podstawie postanowienia sądu w 2008 r. przejęła Spółka Z S.A. W 2008 r. doszło do podziału ZS.A. przez wydzielenie z Z S.A. składającej niniejszy wniosek A Spółki Akcyjnej. Zgodnie z planem podziału działki, o których mowa w zapytaniu przeszły do nowopowstałej Spółki.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy K, który utracił swą ważność 31 grudnia 2002 r. - ww. nieruchomości miały status terenu budowlanego o funkcji usługowej i mieszkalnej. Niektóre z działek mieszczących się na terenie wytyczonego osiedla zostały już zabudowane na podstawie pozwoleń na budowę indywidualnie uzyskanych przez nabywców działek. Obecnie Spółka realizuje inwestycję polegającą na budowie drogi osiedlowej (na działce nr 9/34) oraz kompleksową modernizację uzbrojenia terenu (ww. działek) w zakresie: rozbudowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, przebudowy sieci gazowej i elektroenergetycznej oraz realizacji odwodnienia drogi zapewniającej obsługę komunikacyjną terenu wraz z budową zbiornika wód opadowych. Inwestycja służy poprawie warunków zaopatrzenia i zasilania zespołu istniejącej i przewidywanej zabudowy o funkcji produkcyjno-usługowej wraz z jego otoczeniem.

Dodatkowo od 2004 r. do 31 maja 2009 r. budynek posadowiony na dwóch działkach był przedmiotem najmu.

Spółka planuje zbycie ww. działek z udziałem w drodze. Pojedyncza transakcja będzie obejmowała sprzedaż danej działki wraz z proporcjonalnym udziałem w drodze (dz. nr 9/34), bądź sprzedaż dwóch działek (dz. Nr 9,30, 9/33) wraz z budynkiem.

2.

Spółka posiada również w innej lokalizacji niezabudowane działki w wieczystym użytkowaniu (dz. nr 102/3, 102/32, 102/33, 102/34) oraz udziały w niezabudowanych działkach będących w wieczystym użytkowaniu wynoszące 4/2505 (dz. nr 102/6, 102/8, 102/20, 102,21) (zestawienie działek wraz z określeniem rodzaju użytków, klas i powierzchni - załącznik nr 3). Ww. działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ujęte są jako tereny pod zabudowę mieszkaniową przy czym przeznaczenie poszczególnych działek jest różne (szczegóły - załącznik nr 4). Spółka planuje zbycie łączne tych działek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku, powinna być zastosowana przy sprzedaży tych nieruchomości.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej u.p.t.u. grunt jest towarem (art. 2 pkt 6 u.p.t.u.) a jego sprzedaż (wykonana przez podatnika VAT) jest czynnością podlegającą opodatkowaniu.

Sprzedaż samych gruntów (na których nie znajdują się budynki, ani budowle) w pewnym zakresie korzysta ze zwolnień podatkowych. Przede wszystkim, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 9 u.p.t.u., od podatku jest zwolniona dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z przepisów nie wynika jakimi kryteriami należy się kierować przy ustalaniu przeznaczenia terenów. Przyjmuje się, że w pierwszym rzędzie należy brać pod uwagę miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, w drugim - decyzja o warunkach zabudowy, zaś w trzecim - przeznaczenie terenu określone w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 stycznia 2008 r. ILPP1/443-342/07-3/AK). Dopiero na końcu - w razie braku wymienionych aktów prawnych - przeznaczenie gruntu można ustalać w oparciu o ewidencję gruntów (jeśli jeden z wymienionych aktów prawnych istnieje, ma pierwszeństwo przed danymi wynikającymi z ewidencji gruntów - przykładowo Wnioskodawca wskazuje interpretację Dyrektora Izby Skarbowego w Poznaniu z dnia 31 stycznia 2008 r., ILPP2/443-120/07-2/ISN/). Jeżeli natomiast plan zagospodarowania przestrzennego utracił swoją ważność podatnik powinien bardzo wnikliwie ocenić wszystkie okoliczności faktyczne dotyczące charakteru danego gruntu i transakcji, gdyż jego sprzedaż będzie zwolniona tylko w przypadku gdy grunt nawet potencjalnie nie będzie mógł być traktowany jako teren budowlany.

Spółka podkreśla, iż w jej przypadku zakup działek był dokonany pod zabudowę. Intencja przyszłego nabywcy działek będzie znana Spółce (zostanie także wprost zapisana w akcie notarialnym). Teren będzie ewidentnie sprzedany pod budownictwo.

Przy braku planu zagospodarowania przestrzennego, zdaniem Spółki, decydujące znaczenie będzie miało to, że dany teren został zakupiony pod zabudowę i na takie cele sprzedany. W takim przypadku przedmiotowa nieruchomość będzie "terenem przeznaczonym pod zabudowę" i nie będzie możliwości objęcia jej dostawy zwolnieniem podatkowym. Analizując bowiem art. 41 ust. 1 pkt 9 ustawy należy zauważyć, iż zwolnieniu od tego podatku nie podlegają nie tylko tereny budowlane, ale także tereny przeznaczone pod zabudowę, a takie założenie przewidziane było dla nieruchomości będących przedmiotem zamierzonego zbycia. Świadczy o tym sposób zagospodarowania działek sąsiadujących oraz fakt, iż Spółka prowadzi budowę drogi i uzbraja działki w media na podstawie uzyskanych pozwoleń na budowę.

W powyższym przypadku w opinii Spółki, dostawa nieruchomości niezabudowanych opisanych w niniejszym wniosku podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 22%.

Jeżeli chodzi o dwie działki zabudowane to Spółka podkreśla, iż budynek posadowiony na działkach był przedmiotem najmu, który traktowano jako sprzedaż opodatkowaną.

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy o VAT). Oznacza to, że grunt jest opodatkowany taką samą stawką jak budynek czy budowla.

W pierwszej kolejności trzeba więc rozważyć jak po 1 stycznia 2009 r. opodatkowana byłaby dostawa budynków i budowli posadowionych na gruncie.

Z dniem 1 stycznia 2009 r. wprowadzono specjalne zwolnienia przewidziane dla dostawy nieruchomości. Jednocześnie zmieniono regulacje dotyczące zwolnienia od podatku dostawy towarów używanych w taki sposób, że budynki (ich części) oraz budowle nie są już uznawane za towary używane, a zatem nie dotyczy ich zwolnienie przewidziane dla dostawy towarów używanych.

Należy zauważyć, iż w odniesieniu do dostawy budynków (ich części) lub budowli wprowadzono dwa zwolnienia podatkowe. Pierwsze z nich dotyczy dostawy budynków innych niż w ramach pierwszego zasiedlenia lub krótko po nim (istotną cechą tego zwolnienia jest to, że podatnik może z niego zrezygnować).

Dostawy dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia, przed nim albo nie później niż 2 lata po nim będą opodatkowane. Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Moment pierwszego zasiedlenia w ocenie Spółki nastąpił w chwili oddania budynków pod wynajem (2004 r.). W dacie dostawy upłynie 2 letni okres od pierwszego zasiedlenia, a tym samym zostaną spełnione warunki do zwolnienia określone w art. 43 ust. 1 pkt 10.

Ustawa przyznaje stronom transakcji prawo do wyboru opodatkowania, w sytuacji gdy dostawa podlega zwolnieniu przewidzianemu w art. 43 ust. 1 pkt 10. Możliwość wyboru opodatkowania istnieje, gdy i nabywca i dostawca są podatnikami VAT czynnymi. Konieczne jest złożenie wspólnego oświadczenia stron transakcji o wyborze opodatkowania transakcji.

Konkludując, w rozpatrywanej sprawie grunt wraz z budynkiem podlega co do zasady zwolnieniu ale z możliwością wyboru opcji opodatkowania (pod warunkiem złożenia stosownego oświadczenia, o którym mowa wyżej).

Co do opodatkowania sprzedaży udziału w drodze (dz. nr 9/34) Spółka stoi na stanowisku, iż będzie to transakcja opodatkowana stawką 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl