IPPP1/443-682/07-4/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-682/07-4/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie barwienia i znakowania oleju opałowego oraz stawek podatku akcyzowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie barwienia i znakowania oleju opałowego oraz stawek podatku akcyzowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 30 stycznia 2008 r. oraz w dniu 11 lutego 2008 r

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego oleju grzewczego o nazwie Bio... o symbolu CN 38249098. Produkt ten nie jest wymieniony wśród wyrobów akcyzowych w Załączniku Nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym. Sprzedaż oleju opałowego dokonywana jest dla nabywców poinformowanych o przeznaczeniu, akceptujących jego przeznaczenie i każdorazowo otrzymujących fakturę VAT z informacją (Bio... ekologiczny olej opałowy zmniejszający emisję spalin przeznaczony wyłącznie na cele opałowe w kotłach-piecach odbiorców przemysłowych jak i indywidualnych). Olej opałowy będący przedmiotem zapytania nie zalicza się do olejów opałowych ciężkich i jest olejem opałowym stosowanym wyłącznie na cele opałowe. Zawartość siarki w tym oleju mieści się w granicach 10-50 mg/kg. Zgodnie z klasyfikacją Urzędu Statystycznego w Łodzi przedmiotowy olej opałowy mieści się w grupie PKWiU 24.66.48.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedawany wyrób tj. olej opałowy kod CN 38249098 podlega barwieniu i znakowaniu oraz jaka stawka podatku akcyzowego go dotyczy.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Sprowadzony olej opałowy nie podlega barwieniu i znakowaniu, gdyż wyrób posiada kod CN 38249098, co jest wystarczającą przesłanką do wyłączenia z barwienia, ponieważ tylko wyroby z kodem CN 2710 podlegają barwieniu.

Wyrób nie jest też wyrobem akcyzowym i nie dotyczą go przepisy ustawy o akcyzie. Wyrobami akcyzowymi są jedynie wyroby wymienione w Załączniku Nr 1 do ustawy, co wynika z definicji wyrobów akcyzowych opisanej w art. 2 pkt 1 ustawy. Zdaniem Podatnika o prawidłowości stanowiska przedstawionego w złożonym wniosku świadczy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 lutego 2008 r., syg. III SA/Wa 1460/07.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn zm.) wyroby akcyzowe to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ww. ustawy oraz w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym nie został wymieniony będący przedmiotem zapytania olej opałowy o kodzie CN 38 24 90 98 (PKWiU 24.66.48).

Przedstawiony w ustawie o podatku akcyzowym katalog wyrobów, które mogą lub są zaliczone do olejów opałowych jest katalogiem otwartym. Zgodnie z art. 62 ust. 2 powoływanej wyżej ustawy o podatku akcyzowym olejami opałowymi są także inne wyroby służące do celów opałowych. Ciężkie oleje opałowe to oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3%. O zaliczeniu danego wyrobu do olejów opałowych nie decyduje jego klasyfikacja CN lub PKWiU. Jeżeli dany wyrób służy do celów opałowych to bez względu do jakiego symbolu PKWiU lub kodu CN został zaklasyfikowany - jest to olej opałowy objęty zakresem ustawy o podatku akcyzowym. Na potrzeby podatku akcyzowego do olejów opałowych nie zalicza się: węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju.

Uwzględniając powyższe olej o kodzie CN 38 24 90 98 i symbolu PKWiU 24.66.48 przeznaczony wyłącznie na cele opałowe jest olejem opałowym w myśl art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym i podlega regulacjom tej ustawy. Zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy przedmiotowy olej nie jest zaliczany do ciężkich olejów opałowych.

Zgodnie z art. 66 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym dla celów kontroli obrotu paliwami silnikowymi i olejami opałowymi może zostać wprowadzony obowiązek ich znakowania i barwienia. Ustawa wskazuje na możliwość wprowadzenia obowiązku znakowania i barwienia paliw silnikowych i olejów opałowych. Przepisy ustawy nie zawierają jednak wykazu wyrobów, które miałyby być objęte takim obowiązkiem. W myśl art. 66 ust. 2 ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych, wprowadzając obowiązek znakowania i barwienia, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, sposób i tryb znakowania i barwienia paliw silnikowych i olejów opałowych, uwzględniając techniczne możliwości zapewniające nieusuwalność znacznika i prawidłowe barwienie.

Na podstawie powyższego upoważnienia Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815 z późn zm.).

W myśl § 1 przedmiotowego rozporządzenia dla celów kontroli obrotu, znakowaniu i barwieniu w sposób określony w ust. 4 podlegają

1.

oleje opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe,

2.

oleje opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C oraz których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - wykorzystywane do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie)

* zwane dalej "wyrobami".

Uwzględniając powyższe, z uwagi na to, że olej będący przedmiotem zapytania został zaklasyfikowany do kodu CN 38 24 90 98 - nie podlega on obowiązkowi znaczenia i barwienia dla celów kontroli obrotu olejami opałowymi.

Olej opałowy o kodzie CN 38 24 90 98 i symbolu PKWiU 24.66.48 przeznaczony wyłącznie na cele opałowe jest olejem opałowym w myśl art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym i podlega regulacjom tej ustawy. Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe wynosi 233 zł od 1000 litrów wyrobu gotowego oraz na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1000 kilogramów wyrobu gotowego. Zgodnie z art. 65 ust. 2 ww. ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, obniżać stawki akcyzy określone w ust. 1 oraz różnicować je w zależności od rodzaju wyrobu, a także określać warunki ich stosowania, uwzględniając:

1.

przebieg realizacji budżetu;

2.

sytuację gospodarczą państwa oraz poszczególnych grup podatników;

3.

potrzebę ochrony środowiska naturalnego, a także udział w tych wyrobach komponentów wytwarzanych z surowców odnawialnych.

Na podstawie wyżej powołanego upoważnienia Minister Finansów wydał rozporządzenie dnia z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn zm.). Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 przedmiotowego rozporządzenia stawki akcyzy określone w art. 65 ust. 1, art. 69 ust. 4, art. 70 ust. 4, art. 71 ust. 4, art. 72 ust. 4 i art. 75 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", obniża się do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju.

Z uwagi na to, że olej opałowy o kodzie CN 38 24 90 98 i symbolu PKWiU 24.66.48 będący przedmiotem zapytania, nie podlega obowiązkowi barwienia i znakowania, i nie jest ciężkim olejem opałowym mieści się więc w poz. 2 lit. b) załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego i jest opodatkowany podatkiem akcyzowym według stawki 60,00 zł/1000kg.

Powyższe rozstrzygnięcie zostało dokonane w oparciu o klasyfikację dokonaną przez Wnioskodawcę.

Obowiązek prawidłowego zakwalifikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU ciąży na Podatniku. Tutejszy organ nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wykonywanych usług. W przypadku wątpliwości co do poprawności sporządzonej klasyfikacji - Strona może się zwrócić do właściwego w tym zakresie organu, tj. Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl