IPPP1-443-669/07-3/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-669/07-3/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2007 r. (data wpływu 12 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o., zajmuje się dystrybucją sprzętu fotograficznego, drukarek, kopiarek oraz innych podobnych urządzeń. W związku z tą działalnością Spółka prowadzi różne działania mające na celu zwiększenie sprzedaży towarów. Spółka zdecydowała się m.in. na wprowadzenie systemu wynagradzania kontrahentów (dystrybutorów, sieci handlowych) poprzez system tzw. bonusów i premii pieniężnych.

W ramach umów zawartych z dystrybutorami i sieciami handlowymi Spółka zobowiązana jest do wypłaty na ich rzecz określonych kwot pieniędzy, o ile kontrahent spełni przewidziane umową warunki. Zawarte przez Spółkę umowy dystrybucyjne przewidują różne rodzaje premii pieniężnych, w tym m.in.:

a.

premia za zrealizowanie w danym okresie rozliczeniowym określonego poziomu zakupów,

b.

premia za zrealizowanie określonego poziomu sprzedaży produktów Spółki przez kontrahenta,

c.

premia za zrealizowanie określonego poziomu zakupów u dystrybutora sprzedającego produkty Spółki

Premie wypłacane są dystrybutorom lub sieciom handlowym za okresy miesięczne, kwartalne, okresy określone w umowie. Wysokość premii uzależniona jest od wartości zakupów lub sprzedaży poczynionych przez klienta w danym okresie. Wskazane premie, nie są powiązane z konkretnymi dostawami towarów, a wypłacane premie kalkulowane są jedynie w oparciu o obroty osiągnięte przez klienta w danym okresie rozliczeniowym. Premie, mają charakter obowiązkowy, co oznacza, iż są one płatne po spełnieniu warunków określonych w umowach, a ich wypłata nie jest uzależniona od decyzji Spółki.

Premie pieniężne wypłacone kontrahentom dokumentowane są za pomocą faktur wystawionych przez tych kontrahentów z wykazanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez odbiorców wynagrodzenia (premii) opisanego w stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne opisane w stanie faktycznym stanowią z punktu widzenia Spółki zapłatę za usługę opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (VAT), świadczoną przez kontrahenta Spółki. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle przepisu art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Z kolei art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Nie może budzić wątpliwości, iż w przedstawionej przez Spółkę sytuacji, tj. gdy wypłacana jest premia (wynagrodzenie) uzależniona od poziomu zakupów produktów Spółki, poziomu sprzedaży produktów Spółki i innych sytuacjach opisanych w stanie faktycznym nie mamy do czynienia z przeniesieniem prawa do rozporządzaniem towarami jak właściciel. Z drugiej strony, mamy do czynienia z pewnym zachowaniem podmiotu otrzymującego premię pieniężną (wynagrodzenie), polegającym np. na osiągnięciu określonego poziomu obrotów. Premia stanowi zatem wynagrodzenie za dokonywanie określonych świadczeń i ma charakter motywacyjny. Jej wypłata ma na celu zwiększenie efektywności kontrahenta i wpływa na wysokość obrotów Spółki. Jednocześnie, wypłata takich premii nie jest związana z konkretnymi dostawami towarów dokonanymi przez Spółkę.

W związku z powyższym zapłata premii pieniężnej stanowi zdaniem Spółki wynagrodzenie za usługę, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Przez świadczenie, o którym mowa w tym przepisie należy bowiem w takim przypadku rozumieć spełnienie warunków określonych w umowie, tj. np. osiągnięcie określonego wolumenu zakupów. W takiej sytuacji dystrybutorzy otrzymujący premię zobowiązani są do wystawienia faktury VAT dokumentującej taką transakcję.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z ust. 2 tego przepisu, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak już Spółka wskazała powyżej, faktury otrzymane od kontrahentów dokumentujące otrzymanie wynagrodzenia (premii pieniężnych), dokumentują usługi świadczone przez kontrahentów Spółki. Nie może budzić wątpliwości, iż podatek naliczony wykazany na takich fakturach związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu (sprzedażą sprzętu). Zakup takiej usługi ma bowiem na celu zwiększenie sprzedaży Spółki (podlegającej opodatkowaniu).

Stanowisko Spółki w przedstawionej sprawie potwierdza pismo Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. wydane w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa (sygn. PP3-81 2-1222/2004/AP/4026). Zdaniem Ministra "W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości, czy ilości, towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach".

W analogiczny sposób wypowiadają się również organy podatkowe w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego. Przykładowo, w piśmie z dnia 31 sierpnia 2005 r. (sygn. PV/443-214/IV/2005/JD) Pomorski Urząd Skarbowy stwierdził, iż" (...) jeżeli zatem premia pieniężna stanowi świadczenie pieniężne w zamian za wykonanie określonego innego świadczenia, polegającego w tym przypadku na działaniu (w odróżnieniu od zaniechania) - czy! i dokonaniu odpowiedniej ilości zakupów, i jeżeli premia ta nie jest związana z konkretną transakcją, lecz ze wszystkimi lub co najmniej kilkoma transakcjami - wówczas podmiot przyznający premię (dostawca) jest bezpośrednim beneficjentem tego zobowiązania. (...) jeżeli kontrahent Podatnika otrzymuje premię pieniężną za wykonane przez siebie świadczenie, to jest on zobowiązany do opodatkowania tej czynności oraz wystawienia faktur," VAT, (...) gdyż to on świadczy usługę podlegającą opodatkowaniu". W tym samym piśmie Pomorski Urząd Skarbowy potwierdził, iż podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe usługi, świadczone przez nabywców (dystrybutorów), w zakresie w jakim są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z kolei w piśmie z dnia 16 grudnia 2005 r. (sygn. PUS.II/443/166/2005/ZK) Podkarpacki Urząd Skarbowy zauważył, iż " (...) w przypadku, gdy podatnicy kształtują wzajemne relacje w ten sposób, iż premie pieniężne wypłacane z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości lub ilości towarów i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą (w przedmiotowej sprawie premia dotyczy całego obrotu miesięcznego) wówczas, w ocenie tut. organu podatkowego należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach".

W odniesieniu do podatku naliczonego urząd wskazał, iż " (..) jako kwota należna z tytułu sprzedaży (świadczenia usług) kwota tak rozumianej premii stanowi u nabywcy obrót opodatkowany, natomiast u dostawcy towarów wystąpi w związku z tym podatek naliczony podlegający, przy zachowaniu przewidzianych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług warunków, odliczeniu".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl