IPPP1-443-656/11-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-656/11-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

K. S.A. uczestniczyła w przetargu nieograniczonym na wyroby zużywane w procesach sterylizacyjnych w podziale na części ogłoszonego w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 1 marca 2011 r., ogłoszonego przez Szpital. Jeden z produktów objęty tym przetargiem o handlowej nazwie TEST KONTROLI SZCZELNOŚCI ZGRZEWU zamieszczony w załączniku do formularza ofertowego do SIWZ (formularz cenowo asortymentowy) dla Części nr 4 w pozycji nr 13 został przez firmę I. sp. z o.o. z siedzibą w P. przy u. W., (uczestnika przetargu) oznaczony jako produkt podlegający stosowaniu stawką VAT w wysokości 8%. Oferowany wyżej test był produkcji firmy F. W tym samym postępowaniu K. S.A., jako oferent produktu o handlowej nazwie TEST KONTROLI SZCZELNOŚCI ZGRZEWU zakwalifikował ten produkt jako podlegający zastosowaniu stawką VAT w wysokości 23%. Oferowany wyżej test był produkcji firmy W.

Przepisy ustawy - Prawo Zamówień Publicznych nie wymagają od zamawiającego uzasadnienia, na okoliczność prawidłowości zastosowania przez niego właściwej dla danego towaru stawki VAT i z tego też powodu Wnioskodawcy nie znane są przesłanki, na jakiej podstawie firma I. sp. z o.o. zastosowała w swojej ofercie 8% stawkę VAT na wyżej wskazany produkt. Zarówno test firmy F. jak i firmy W. wykonany jest z dwóch części: papieru do zastosowań medycznych i wielowarstwowego laminatu PET/plastik PP. Zakres stosowania jak i wygląd zewnętrzny wyżej wymienionych testów jest taki sam - natomiast różnią się one między sobą jedynie parametrami technicznymi papieru czy też zastosowanego tam laminatu.

W wyniku postępowania przetargowego znak, wykonawcą zadania określonego w części nr 4 został wybrany przez zamawiającego I. sp. z o.o. W takim stanie rzeczy w dniu 31 marca 2011 r., Spółka zwróciła się do zamawiającego (organizatora przetargu) z wnioskiem o skorzystanie z dobrodziejstwa art. 89 ust. 1 ustawy - Prawo Zamówień Publicznych i odrzucenie oferty I. Sp. z o.o. w związku z zaistnieniem okoliczności podniesionych powyżej. W chwili obecnej rozstrzygnięcie przedmiotowego przetargu jest w toku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka stawka VAT ma właściwe zastosowanie w przypadku wprowadzenia do obrotu na terytorium RP produktu o nazwie handlowej - TEST KONTROLI SZCZELNOŚCI ZGRZEWU zakwalifikowanego jako produkt w PKWiU - 17.29.19.0.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wprowadzenia do obrotu na terenie RP produktu o nazwie handlowej TEST KONTROLI ZGRZEWU, sklasyfikowany pod nr PKWiU 17.29.19.0, stawka VAT, na ten produkt winna wynosić 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.)

Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi natomiast, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Należy jednak wskazać, iż zgodnie z art. 146a pkt 1 w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, wynosi 23%. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wątpliwości Wnioskodawcy budzi stawka podatku VAT prawidłowa dla sprzedaży produktu o nazwie handlowej TEST KONTROLI SZCZELNOŚCI ZGRZEWU, sklasyfikowany pod nr PKWiU 17.29.19.0. Test ten wykonany jest z dwóch części: papieru do zastosowań medycznych i wielowarstwowego laminatu PET/plastik PP.

Symbol PKWiU wskazany przez Wnioskodawcę we wniosku wymieniony został w poz. 118 załącznika nr 3 do cyt. ustawy o VAT. We wskazanej pozycji załącznika ustawodawca umieścił symbol PKWiU ex 17.29.19.0 "Papier do wyrobu papierosów, szpule, cewki, cewki przędzalnicze i podobne nośniki z masy papierniczej; papier i tektura filtracyjne; pozostałe artykuły z papieru i tektury, gdzie indziej niesklasyfikowane - wyłącznie:

1.

wyroby plastyki zdobniczo-obrzędowej,

2.

wycinanki ludowe i artystyczne".

Wskazać jednocześnie należy, że zgodnie z art. 2 pkt 30 cyt. ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, że z preferencyjnej 8% stawki podatku VAT mogą korzystać wyroby z grupowania PKWiU 17.29.19.0 lecz tylko te ściśle wymienione w poz. 118 załącznika nr 3 do cyt. ustawy o VAT. Zauważyć należy, iż opisany we wniosku produkt nie został wprost wymieniony w poz. 118 załącznika nr 3 do cyt. ustawy o VAT.

Poza tym, że produkt nie został wprost wymieniony w poz. 118 załącznika nr 3 do cyt. ustawy o VAT, to będąc sklasyfikowany w podanym symbolu PKWiU nie spełnia warunków wymienionych w pkt 1 i 2 poz. 118 załącznika nr 3, do których wyłącznie ogranicza się obniżona stawka, czyli nie jest wyrobem plastyki zdobniczo-obrzędowej ani wycinanką ludową i artystyczną lecz jest produktem zużywanym w procesie sterylizacyjnym, wykonanym z papieru do zastosowań medycznych i wielowarstwowego laminatu.

W związku z powyższym stawką podatku VAT właściwą w przypadku wprowadzenia do obrotu na terytorium RP omówionego we wniosku produktu jest stawka podstawowa w wys. 23%.

Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2. ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl