IPPP1-443-641/09-4/MP - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT na zasadzie marży dostawy towarów używanych w postaci skuterów i motocykli.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-641/09-4/MP Możliwość opodatkowania podatkiem VAT na zasadzie marży dostawy towarów używanych w postaci skuterów i motocykli.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. organu z dnia 31 lipca 2009 r. pismem z dnia 6 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania z procedury VAT marża zgodnie z art. 120 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania z procedury VAT marża zgodnie z art. 120 ustawy.

Wniosek uzupełniony został w dniu 7 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Jest płatnikiem podatku VAT. Obecnie zajmuje się sprzedażą nowych skuterów i motocykli. Zamierza zająć się sprzedażą również używanych. W tym celu kupować je będzie od osób fizycznych niebędących płatnikiem podatku VAT. Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Warunkiem opodatkowania marży jest brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w momencie zakupu oraz to, że towar używany nie był zaliczony do środków trwałych firmy, gdyż wtedy musiałby być użytkowany w firmie przynajmniej 6 miesięcy. Krótszy okres użytkowania skutkuje naliczeniem podatku VAT od całej sumy dostawy pomniejszonej o podatek.

Na mocy ustawy Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. art. 78 ust. 2 i 3 w ciągu 30 dni od daty zakupu Wnioskodawca powinien zakupiony motocykl przerejestrować. Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego odmawia rejestracji na firmę Wnioskodawcy (tak jak to jest w przypadku spółek), może go zarejestrować jedynie na osobę Wnioskodawcy. Oprócz tego, że przerejestrowanie wymagane jest przepisami prawa to dodatkowo uwiarygodnia Wnioskodawcę w oczach nabywcy jako prawowitego właściciela oferowanego towaru handlowego oraz umożliwia odbywanie jazd demonstracyjnych z klientem lub testowych po naprawach (skupowane pojazdy często będą wymagały napraw aby osiągnąć za nie wyższą cenę). Koszty zarejestrowania pojazdu z pewnością zostaną zrekompensowane ponieważ przyszły nabywca łatwiej podejmie decyzję o zakupie jeśli pojazd będzie wiarygodnego pochodzenia (czyli sprzedawca będzie osobą wskazaną w dowodzie rejestracyjnym jako właściciel) oraz będzie mógł sprawdzić pojazd na drodze.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 6 sierpnia 2009 r. Wnioskodawca dodaje, że przeznaczeniem tego pojazdu jest cały czas dalsza odsprzedaż. Pojazd Wnioskodawca chce sprzedać w dowolnej chwili od zakupu. Pojazd nie jest wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz nie jest użytkowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest opodatkowanie dostawy pojazdu używanego, która spełnia poniższe założenia:

1.

pojazd zakupiony został od osób opisanych w art. 120 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

2.

zgodnie z prawem o ruchu drogowym pojazd został przerejestrowany na osobę która zakupiła go w celu dalszej odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej;

3.

pojazd nie był użytkowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przez osobę która zakupiła go w celu dalszej odsprzedaży;

4.

dostawa nastąpiła w dowolnej chwili od zakupu - zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest opodatkowanie dostawy opisanej w pytaniu zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ponieważ opisany pojazd pomimo obowiązkowego przerejestrowania na Wnioskodawcę jako osobę, która kupiła go do dalszej odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pozostał towarem handlowym i nie został przekazany do użytkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

W myśl art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, dla potrzeb stosowania rozdziału 4 ustawy, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne. Ponadto opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, które podatnik nabył uprzednio w celu ich odsprzedaży. Istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy przepisy ust. 4 i ust. 5 dotyczą dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Polska ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży, czyli różnicy między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszonej o kwotę podatku. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty należnej z tytułu sprzedaży pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od osób:

*

niebędących podatnikami podatku od towarów i usług,

*

które wprawdzie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale którym w stosunku do dostarczanych towarów używanych nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub które należą do kategorii drobnych przedsiębiorców, zwolnionych od podatku od towarów i usług, które są pośrednikami, a towar będący przedmiotem dostawy opodatkowany już był w szczególnej procedurze opodatkowania marży,

*

które nie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale są podatnikami podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej i realizują dostawę towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 oraz regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych wyżej przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że we wcześniejszej fazie obrotu podmiot sprzedający używany towar pośrednikowi pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza zająć się sprzedażą używanych skuterów i motocykli, które zakupi w tym celu od osób fizycznych niebędących płatnikami podatku VAT. Przedmiotowe pojazdy zostaną zakupione w celu dalszej odsprzedaży i nie zostaną przekazane do użytkowania jako środek trwały firmy.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż dostawa przedmiotowych pojazdów może zostać opodatkowana na zasadzie marży, zgodnie z art. 120 ust. 4 w związku z art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Dla opodatkowania przedmiotowych dostaw nie ma znaczenia ustawowy obowiązek przerejestrowania pojazdu na osobę Wnioskodawcy ani czas jaki upłynie od chwili zakupu do momentu dostawy pojazdu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20 - 029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl