IPPP1/443-625/13-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-625/13-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 27 czerwca 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym zgodnie z art. 87 ust. 6 ustawy o VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym zgodnie z art. 87 ust. 6 ustawy o VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest podmiotem działającym na rynku energetyki zawodowej i przemysłowej, specjalizującym się w produkcji i obróbce konstrukcji metalowych, a także montażu urządzeń energetycznych i przemysłowych. Spółka zamierza przystąpić jako generalny wykonawca do realizacji inwestycji polegających na budowie instalacji przemysłowych opartych o innowacyjne technologie.

W ramach generalnego wykonawstwa Spółka zamierza korzystać z usług podwykonawców oraz nabywać towary niezbędne do realizacji inwestycji od dostawców zewnętrznych. Ponieważ wdrażane technologie są innowacyjne i wymagają zaangażowania środków finansowych znacznej wartości, Spółka będzie uzależniona od terminowego wykonywania zobowiązań na rzecz podwykonawców i podmiotów dostarczających towary na potrzeby realizacji inwestycji. Zdolność do wywiązywania się z bieżących zobowiązań jest istotnym kryterium wyboru wykonawcy dla innowacyjnych projektów w branży budowlanej. W związku z tym Spółka ma świadomość istnienia ryzyka, że podczas realizacji projektów mogą zaistnieć problemy z płynnością finansową. W celu minimalizacji tego ryzyka, Spółka opracowuje alternatywne scenariusze działania niepowodujące dodatkowych obciążeń finansowych i nieopóźniające procesu wykonawstwa.

W związku z tym, że Spółka objęła obligacje zamienne na akcje wyemitowane przez podmiot notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych, w razie problemów z płynnością finansową Spółka rozważy zastosowanie rozwiązań awaryjnych w postaci uregulowania części płatności z tytułu wykonanych usług lub dokonanych dostaw towarów poprzez wydanie obligacji wyemitowanych przez inny podmiot.

Umowa zawarta z jednym z kontrahentów Spółki jest umową długoterminową i przewiduje rozbudowany harmonogram wynagrodzenia, w tym z tytułu płatności zaliczkowych na poczet dostaw towarów i usług realizowanych w ramach kontraktu. W przypadku zachwiania płynności finansowej może mieć miejsce sytuacja, w której Spółka dokona zapłaty, w tym zapłaty zaliczki, w części poprzez zapłatę gotówką, a w części poprzez wydanie obligacji o wartości nominalnej równej wysokości zobowiązania z tytułu zaliczki, które nie zostało pokryte gotówką.

W związku z faktem, że harmonogram płatności przewiduje wynagrodzenia wyłącznie w formie pieniężnej, w przypadku problemów z płynnością finansową Spółka zwróci się do kontrahenta o wyrażenie zgody na płatność obligacjami. Po uzyskaniu takiej zgody i dokonaniu płatności otrzymanie zaliczki zostanie udokumentowane przez kontrahenta fakturą zaliczkową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka będzie uprawniona do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego zgodnie z art. 87 ust. 6 ustawy o VAT, jeżeli płatności zaliczkowe na poczet dostarczanych towarów i usług świadczonych w ramach kontraktu, udokumentowane przez kontrahenta fakturami zaliczkowymi, zostaną częściowo uregulowane przez wydanie obligacji zamiennych na akcje.

Zdaniem Wnioskodawcy, uregulowanie płatności z tytułu zaliczek na poczet dostarczanych towarów i usług świadczonych w ramach kontraktu, udokumentowanych przez kontrahenta fakturami zaliczkowymi, przez wydanie obligacji zamiennych na akcje uprawnia Spółkę do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego zgodnie z art. 87 ust. 6 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Charakter prawny obligacji

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o obligacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1300 z późn. zm.) obligacja jest papierem wartościowym emitowanym w serii, w którym emitent stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela obligacji (obligatariusza) i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia pieniężnego lub niepieniężnego. Jednocześnie, stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 3 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm.) obligacje klasyfikowane są jako papiery wartościowe, zaliczane do szerszej kategorii instrumentów finansowych.

Uniwersalną funkcję papierów wartościowych, w tym obligacji, stanowi funkcja płatnicza. Funkcja ta polega na tym, że papier wartościowy stanowi surogat zapłaty za pomocą pieniądza w znaczeniu ekonomicznym. W ramach zasady swobody kontraktowania wynikającej z art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej: k.c.), strony mogą umówić się, że wręczenie papieru wartościowego powoduje umorzenie zobowiązania pieniężnego wynikającego z łączącej je umowy.

Powyższe przesądza o możliwości regulowania zobowiązań cywilnoprawnych w drodze przeniesienia obligacji przez aktualnego posiadacza na jego wierzyciela. Jest to jednak możliwość zależna od zgody wierzyciela, który może zażądać wykonania zobowiązania pieniężnego w gotówce, a to zgodnie z art. 3581 k.c.

Należy zwrócić uwagę, iż uzupełnieniem funkcji płatniczej obligacji jest funkcja obiegowa odnosząca się do możliwości przenoszenia obligacji przez jej właściciela na inny podmiot, co jest równoznaczne przeniesieniem praw inkorporowanych w obligacji (por. A. Szumański (red.), Prawo papierów wartościowych, System Prawa Prywatnego tom 19, Wyd. CH Beck, Warszawa 2006; A. Szumański (red.), Prawo papierów wartościowych, System Prawa Prywatnego tom 18, Wyd. CH Beck, Warszawa 2010).

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż obligacje stanowią surogat pieniądza i dokonanie płatności poprzez wydanie obligacji wierzycielowi powoduje umorzenie zobowiązania. Ma to miejsce w przypadku akceptacji przez wierzyciela takiej formy uregulowania płatności. W związku z tym, że pierwotnie harmonogram wynagrodzenia stanowiący integralną część umowy z kontrahentem przewiduje płatność w formie pieniężnej, w przypadku zachwiania płynności finansowej Spółka rozważy zwrócenie się do kontrahenta o możliwość uiszczenia płatności w drodze wydania obligacji. Dopiero po uzyskaniu zgody kontrahenta Spółka dokona płatności w tej formie. Płatność z uwagi na charakter prawny obligacji zostanie więc dokonana przez przeniesienie posiadania obligacji na kontrahenta.

Obowiązek podatkowy po stronie kontrahenta.

W przypadku gdy kontrahent Spółki wyrazi zgodę na uregulowanie przez Spółkę płatności obligacjami, dokonanie zapłaty w tej formie spowoduje wygaśnięcie jej zobowiązania w stosunku do kontrahenta. W związku z otrzymaniem zapłaty, po stronie kontrahenta powstanie obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej zaliczki. Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę lub zadatek, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Otrzymaną zaliczkę kontrahent będzie obowiązany udokumentować fakturą zaliczkową. Także regulacja art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d w zw. z art. 19 ust. 15 ustawy o VAT, w odniesieniu do usług budowlanych i budowlano-montażowych, stanowi o powstaniu obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania części zapłaty z tytułu usług budowlanych lub budowlano-montażowych. Ustawodawca w tym przypadku wprost uzależnia powstanie obowiązku podatkowego od uregulowania zobowiązania.

Zdaniem Spółki, analiza powyższych przepisów pozwala na stwierdzenie, iż zapłata obligacjami skutkuje obowiązkiem wystawienia przez kontrahenta faktury potwierdzającej jej otrzymanie. W ocenie Spółki, przyjęcie odmiennego stanowiska stanowiłoby naruszenie regulacji ustawy o VAT w zakresie rozpoznawania obowiązku podatkowego, a także prowadziłoby do uszczuplenia zobowiązań publicznoprawnych z uwagi na przesunięcie momentu jego rozpoznania.

Biorąc pod uwagę powyższe, uregulowanie części zaliczki w formie obligacji należy uznać za zapłatę na gruncie przepisów ustawy o VAT.

Zwrot VAT w terminie 25 dni.

Stosownie do treści art. 87 ust. 6 ustawy o VAT, na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić nadwyżkę podatku naliczonego w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia takiego rozliczenia. Uzyskanie przyspieszonego zwrotu VAT jest jednak możliwe wyłącznie w odniesieniu do kwot podatku, które wynikają z:

1.

faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r- Nr 220, poz. 1447 z późn. zm., dalej: SGospU),

2.

dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

3.

importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.

Przypadek wskazany powyżej w punkcie pierwszym dotyczy należności z faktur, które zostały zapłacone za pośrednictwem rachunku bankowego - w sposób wskazany " art. 22 SGospU. Przepis ten stanowi, że dokonywanie lub przyjmowanie płatności pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:

* stroną transakcji, z której wynika płatność jest inny przedsiębiorca oraz

* jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15000 euro przeliczonych na złote według średniego kuku walut obcych ogłaszanego przez NBP ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Spółka pragnie podkreślić, że art. 87 ust. 6 ustawy stanowi jedyną regulację, w której zawarte są ograniczenia co do ubiegania się o przyspieszony zwrot różnicy podatku. W zdarzeniu przyszłym przedstawionym przez Spółkę, zastosowanie znaleźć może art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Potwierdzenia wymaga, czy uiszczenie płatności, w tym zapłaty części zaliczki, w formie obligacji może być uznane za sytuację, w której kwoty należności, wynikające z faktur wystawionych przez kontrahenta Spółki, uznać można za zapłacone w całości.

Mając na uwadze uniwersalną cechę obligacji, jaką jest funkcja płatnicza, w ocenie Spółki, realizacja płatności poprzez wydanie obligacji wywołuje tożsamy skutek ekonomiczny z zapłatą w formie pieniężnej oraz prowadzi do umorzenia zobowiązania wobec kontrahenta. Jak podkreślono powyżej, uiszczenie płatności obligacjami wymaga zgody kontrahenta. W konsekwencji, w przedstawionym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym, jako zapłatę w całości, o której mowa w art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT, należy rozumieć wydanie obligacji o wartości nominalnej równej kwocie płatności lub płatności zaliczkowej przewidzianej harmonogramem wynagrodzenia stanowiącym integralną część umowy.

W ocenie Spółki, przyjęcie takiego stanowiska nie stoi w sprzeczności z przywołaną wyżej normą art. 22 SGospU. Przytoczony przepis statuuje bowiem ograniczenia odnoszące się jedynie do zapłaty pieniężnej i zdaniem Spółki nie będzie znajdował zastosowania w przypadku zapłaty "surogatem pieniądza" w formie obligacji. Wynika to bowiem z natury obligacji, które są papierami wartościowymi i przeniesienie ich posiadania stanowi realizację ich funkcji płatniczej. Charakter prawny obligacji nie pozwala na uwzględnienie dyspozycji art. 22 SGospU. Zatem, w przypadku zapłaty obligacjami umorzenie zobowiązania następuje z momentem przeniesienia ich posiadania na wierzyciela (wystawcę faktury).

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, iż uiszczając, za zgodą wierzyciela, płatność przewidzianą harmonogramem wynagrodzenia, w tym płatność zaliczkową, w drodze zapłaty obligacjami zamiennymi na akcje należy uznać, że faktura taka została w całości zapłacona. Jak podkreślono powyżej, z uwagi na naturę prawną obligacji nie jest możliwe uwzględnienie przepisu art. 22 SGospU. Jednocześnie jednak nie wyłącza to możliwości skorzystania z uprawnienia do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego w terminie 25 dni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi,

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 87 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r., zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika, do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo - kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Natomiast w myśl przepisów art. 87 ust. 6 ustawy, na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

1.

faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.),

2.

dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

3.

importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji

- przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Z analizy powyższego przepisu wynika, iż na wniosek podatnika i przy spełnieniu określonych warunków podstawowy termin zwrotu może być skrócony: 60 dniowy do 25 dniowego. Podatnik może otrzymać wcześniejszy zwrot, gdy spełni następujące warunki:

* opłaci wszystkie faktury lub dokumenty celne dokumentujące zakupy rozliczone w deklaracji VAT-7,

* zapłata za te faktury zostanie dokonana z uwzględnieniem przepisów art. 22 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z ww. art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:

1.

stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

2.

jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca (generalny wykonawca) zamierza przystąpić do realizacji inwestycji polegających na budowie instalacji przemysłowych opartych o innowacyjne technologie. W ramach generalnego wykonawstwa Spółka zamierza korzystać z usług podwykonawców oraz nabywać towary niezbędne do realizacji inwestycji od dostawców zewnętrznych. Wdrażane technologie innowacyjne wymagają zaangażowania znacznych środków finansowych, i Wnioskodawca ma świadomość zaistnienia ryzyka, że podczas realizacji projektów mogą powstać problemy związane z płynnością finansową.

W celu minimalizacji tego ryzyka, Spółka objęła obligacje zamienne na akcje wyemitowane przez podmiot notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych, w razie problemów z płynnością finansową Spółka rozważy zastosowanie rozwiązań awaryjnych w postaci uregulowania części płatności z tytułu wykonanych usług lub dokonanych dostaw towarów poprzez wydanie obligacji wyemitowanych przez inny podmiot.

W przypadku zachwiania płynności finansowej może mieć miejsce sytuacja, w której Spółka (po uzyskaniu zgody kontrahenta) dokona zapłaty, w tym zapłaty zaliczki, w części poprzez zapłatę gotówką, a w części poprzez wydanie obligacji o wartości nominalnej równej wysokości zobowiązania z tytułu zaliczki, które nie zostało pokryte gotówką.

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o obligacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1300 z późn. zm.) obligacja jest papierem wartościowym emitowanym w serii, w którym emitent stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela obligacji (obligatariusza) i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia pieniężnego lub niepieniężnego.

Uniwersalną funkcję papierów wartościowych, w tym obligacji, stanowi funkcja płatnicza. Funkcja płatnicza obligacji wynika ze zdolności tych papierów wartościowych do umarzania długów, czyli zapłaty obligacjami i wykonania tym samym zobowiązań (funkcja obligacji jako środka płatniczego). Uzupełnieniem funkcji płatniczej jest funkcja obiegowa obligacji polegająca ma możliwości dokonywania obrotu wtórnego tymi papierami wartościowymi, rozumianego jako przeniesienie praw inkorporowanych w obligacji przez jej posiadacza na inną osobę.

Dokonując analizy przytoczonych powyżej przepisów należy stwierdzić, że art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy odwołuje się do art. 22 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zgodnie z którym należności, których wysokość nie przekracza kwoty 15.000 euro mogą być regulowane zarówno gotówką jak i przelewem na rachunek bankowy kontrahenta podatnika. Jednakże gdy płatność wynikająca z jednorazowej transakcji przekracza 15.000 euro, to wówczas bezwzględnie należy dokonać tej zapłaty za pośrednictwem rachunku bankowego. Cytowany przepis w sposób jednoznaczny i bardzo czytelny wskazuje, że dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego w każdym przypadku, gdy stroną transakcji, z której wynika płatność jest inny przedsiębiorca, oraz jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji. Tak więc wskazany przepis art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy, w sytuacji gdy podatnik chce skorzystać z uprawnienia w nim wskazanego, nakazuje bezwzględnie dokonać zapłaty za dokonane zakupy gotówką bądź przelewem za pośrednictwem rachunku bankowego. W żadnym miejscu wskazany przepis nie odnosi się do możliwości regulowania należności poprzez wydanie obligacji wyemitowanych przez inny podmiot. Tym samym spółka chcąc skorzystać z tego uprawnienia szczególnego tzn. otrzymać zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 25 dni jest zobowiązana dokonać zapłaty gotówką lub przelewem za faktury dotyczące transakcji poniżej 15.000 euro oraz wyłącznie przelewem z rachunku bankowego w odniesieniu do transakcji udokumentowanych fakturami, gdy należność przekracza kwotę 15.000 euro, o której mowa w art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie nie dojdzie w żadnym przypadku do zapłaty z tytułu dostarczanych towarów i usług świadczonych w ramach kontraktu ani w gotówce, ani przelewem.

W świetle powyższych regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że podatnik, który złoży wniosek o wcześniejszy zwrot, w sytuacji, gdy kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji wynikają z faktur dokumentujących transakcje, które zostały uregulowane poprzez wydanie obligacji o wartości nominalnej równej wysokości zobowiązania, które nie zostało pokryte gotówką - nie będzie uprawniony do zwrotu różnicy podatku VAT (wynikającego z tych faktur) w terminie 25 dni od dnia złożenia rozliczenia. Rozliczenie bowiem faktur poprzez wydanie obligacji wyemitowanych przez inny podmiot nie wyczerpuje znamion przepisu art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy i w przypadku wystąpienia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym nie stanowi podstawy do ubiegania się o zwrot ww. nadwyżki w przyspieszonym terminie.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Z tych też względów - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Wnioskodawcy, nie odnosi się natomiast do kwestii powstania obowiązku podatkowego z tytułu zaliczki po stronie kontrahenta oraz obowiązku wystawienia faktury przez kontrahenta Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl