IPPP1-443-624/09-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-624/09-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2009 r. (data wpływu 26 czerwca 2009 r.) uzupełnionym na wezwanie tut. organu z dnia 28 lipca 2009 r. pismem z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu 11 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntów. Wniosek uzupełniony został w dniu 10 sierpnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 23 czerwca 2004 r. Spółka nabyła zorganizowane przedsiębiorstwo, w rozumieniu art. 55 kodeksu cywilnego jako zespół składników materialnych i niematerialnych do prowadzenia działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) transakcja ta nie podlegała przepisom ww. ustawy. W skład nabytego przedsiębiorstwa wchodziły nieruchomości zabudowane i niezabudowane będące na prawach własności i w użytkowaniu wieczystym, znajdujące się na tych gruntach budynki, budowle, urządzenia i inne środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, majątek obrotowy, nakłady na inwestycje poniesione w 2004 r. Przejęto również pracowników oraz wszelkie umowy z kontrahentami.

W wyniku przeprowadzonych analiz pod kątem przydatności do prowadzonej przez Spółkę działalności wydzielono część zbędną i przeznaczono do sprzedaży.

W miesiącu maju 2009 r. dokonano sprzedaży części tego majątku na rzecz Gminy Miasta, a mianowicie: grunty na prawach własności o pow. 70 727 m 2, prawo wieczystego użytkowania gruntu o pow. 21 905 m2 niezabudowanego oraz prawo wieczystego użytkowania gruntu o pow. 429 507 m 2 wraz z posadowionym na nim budynkiem pompowni wody powrotnej oraz uzbrojeniem terenu i urządzeniami.

Spółka od momentu nabycia nie dokonywała na przedmiotowym majątku żadnych inwestycji, a budynek nie był ulepszany ani remontowany.

Cała transakcja została objęta 22% stawką podatku VAT. Jednakże strona nabywająca uważa, że zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu winno być zwolnione z opodatkowania, albowiem jego nabycie przez Spółkę nie było objęte podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku Strona podaje iż, grunt na prawach własności oraz niezabudowany grunt będący w wieczystym użytkowaniu nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta R. uchwalony uchwałą Rady Miejskiej z dnia 21 kwietnia 1994 r. stracił ważność z mocy prawa z dniem 1 stycznia 2003 r. Nie został uchwalony inny plan obejmujący ww. grunty.

Poza tym, teren całego miasta objęty został "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy R." (nie stanowi prawa miejscowego) uchwalonym Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 29 grudnia 1999 r. (nie publikowana). Według tego studium ww. grunty znajdują się w obszarze terenów obsługi komunalnej miasta oraz systemu terenów zielonych otwartych i zespołów przyrodniczych.

Sporządzane plany miejscowe, do których opracowania przystąpiono uchwałami Rady Miejskiej z dnia 30 grudnia 2002 r. i z dnia 23 kwietnia 2007 r. są na wstępnym etapie prac projektowych.

Przedmiotowe grunty nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów o podatku od towarów i usług sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntów w przedstawionym stanie faktycznym korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa transakcja podlega w całości opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%. Spółka nabyła zorganizowane przedsiębiorstwo jako całość, która nie podlegała ustawie o VAT, a obecnie dokona sprzedaży jego poszczególnych części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zakres czynności podlegających opodatkowaniu został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntów.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż Wnioskodawca dokona zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntów dotyczącego działek zarówno zabudowanych jak i niezabudowanych. Dostawy te w świetle uregulowań cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, jak również przepisów wykonawczych podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami podatku VAT, bądź też podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Nawet jeżeli transakcja ta zostanie przeprowadzona jednorazowo na rzecz jednego nabywcy nie zmienia to faktu, że składa się na nią szereg dostaw, które zgodnie z obowiązującymi przepisami winny zostać opodatkowane właściwymi stawkami VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest wykonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie natomiast z pkt 10a art. 43 ust. 1, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem dostawy będzie sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu o pow. 21905 m2 niezabudowanego oraz prawo wieczystego użytkowania gruntu o pow. 429 507 m2 wraz z posadowionym na nim budynkiem pompowni wody powrotnej oraz uzbrojeniem i urządzeniami. Przedmiotowe nieruchomości wchodziły w skład zorganizowanego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 kodeksu cywilnego, nabytego przez Spółkę w 2004 r. (transakcja ta nie podlegała przepisom ustawy o VAT). Od momentu nabycia Spółka nie dokonywała na przedmiotowym majątku żadnych inwestycji, a budynek nie był ulepszany ani remontowany.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa podatkowego oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż dostawa przedmiotowego budynku pompowni wody powrotnej, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Tym samym, w myśl § 13 ust. 1 pkt 10 ww. rozporządzenia zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntów na którym jest posadowiony przedmiotowy budynek korzysta również ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 43 ust. 10 podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 ustawy o VAT oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowana datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

W odniesieniu do działki niezabudowanej należy zauważyć, że zgodnie ze "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ww. grunty znajdują się w obszarze terenów obsługi komunalnej miasta oraz systemu terenów zielonych i zespołów przyrodniczych.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu jest dla celów podatku VAT zrównane z dostawą gruntu. Z uwagi na to, iż omawiana działka jest przeznaczona pod zabudowę - jej dostawa, a więc również i zbycie prawa wieczystego użytkowania tej działki - nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w powyższym przepisie i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

Podsumowując, w świetle powołanych przepisów należy stwierdzić, że sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu o pow. 429 507 m 2 zabudowanego budynkiem pompowni wody powrotnej oraz uzbrojeniem terenu i urządzeniami korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 10 cyt. rozporządzenia z uwagi na zwolnienie dostawy budynków posadowionych na tych działkach. Natomiast sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu o pow. 21 905 m2 niezabudowanego nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy - jako sprzedaż prawa wieczystego użytkowania działki przeznaczonej pod zabudowę. Zatem zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu niezabudowanego zgodnie z art. 41 ust. 1 podlega opodatkowaniu podstawową 22% stawką podatku VAT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl