IPPP1/443-620/08-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-620/08-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2008 r. (data wpływu 2 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem, dofinansowanym z funduszy UE - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem, dofinansowanym z funduszy UE.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

GXXX jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością będącą płatnikiem VAT zarejestrowaną w WXXX. Przychód Spółki w 2007 r. wyniósł XXX zł. Spółka nie ma żadnych zaległych zobowiązań w stosunku do budżetu. Podstawową, statutową działalnością firny jest produkcja audycji telewizyjnych i filmów oraz organizowanie dla klientów spotkań konferencyjnych i imprez integracyjnych.

W marcu 2008 r. Spółka złożyła wniosek o przyznanie dotacji w kwocie XXX zł z funduszy UE, a konkretnie w ramach Poddziałania 7.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Dotacja przeznaczona będzie na realizację projektu polegającego na przeprowadzeniu akcji informacyjno-promocyjnej zmierzającej w efekcie do zmniejszenia bezrobocia wśród kobiet. Konkurs ogłosiła i dotacje przyznaje MXXX Jednostka Wdrażania Programów Unijnych, będąca w strukturach mazowieckiego urzędu wojewódzkiego. W ramach projektu Spółka wyprodukuje 40 audycji telewizyjnych, które będą następnie bezpłatnie emitowane na antenie T WXXX. Dotacja przyznana zostanie spółce GXXX, która kierując projektem jako beneficjent zakupi potrzebne do jego realizacji towary i usługi, ostatecznie go rozliczy i podlegać będzie ew. kontroli organów uprawnionych do kontroli wydatkowania funduszy UE.

W projekcie będą realizowane następujące pozycje wydatków:

* wynagrodzenie Kierownika Projektu i Asystenta Projektu (umowa o pracę),

* wynagrodzenia części artystycznej ekipy realizacyjnej (umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich),

* wynagrodzenia części organizacyjnej ekipy realizacyjnej (umowy zlecenie)

a także:

* zakup komputerów wraz oprogramowaniem - faktury VAT,

* wynajęcie sprzętu potrzebnego do realizacji zdjęć - faktury VAT,

* zakup kaset i płyt DVD - faktury VAT,

* koszty wyżywienia podczas realizacji zdjęć - faktury VAT,

* koszty transportu podczas realizacji zdjęć - faktury VAT,

* wynajęcie kabiny lektorskiej - faktury VAT,

* koszty montażu telewizyjnego nakręconego materiału zdjęciowego - faktury VAT,

* koszty zakupu elementów graficznych potrzebnych do montażu - faktury VAT,

* koszty zewnętrznej obsługi księgowej (biuro rachunkowe) - faktury VAT,

* koszty Koordynatora ds. rozliczenia projektu (os. fiz. prowadz. działal. gospod.) - faktury VAT,

* koszty wynajęcia powierzchni biurowej - faktury VAT,

* koszty utrzymania biura projektu (c.o., woda, prąd, Internet, sprzątanie) - faktury VAT,

* koszty zakupu artykułów biurowych - faktury VAT,

* koszty opłat pocztowych - faktury VAT.

W ramach finansowania projektów UE istnieje tylko jeden poziom podzlecania, a beneficjent (wnioskodawca) nie może generować zysku podczas realizacji projektu. Zysk występuje jedynie na poziomie podwykonawstwa. Księgowość dla projektu UE musi być wyodrębniona z bieżącej działalności Spółki (oddzielne plany kont, oddzielny rachunek bankowy).

W przypadku zakwalifikowania do realizacji projektu (konkurs) GXXX Sp. z o.o. otrzyma dotację w formie zaliczek (transz zgodnych z harmonogramem płatności) wypłacanych na podstawie umowy o dofinansowanie realizacji projektu od Instytucji Wdrażającej. Wypłacenie kolejnej transzy warunkuje rozliczenie wobec Instytucji Wdrażającej 70% otrzymanej kwoty. GXXX nie wnosi do projektu wkładu własnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy GXXX Sp. z o.o. może odliczyć VAT zawarty w cenie towarów i usług zakupionych w remach realizacji projektu i opisanych powyżej.

Zdaniem wnioskodawcy:

Istnieje możliwość odliczenia podatku VAT doliczonego do cen towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu finansowanego ze środków UE. Oznacza to zarazem możliwość uwzględnienia w stosownym kosztorysie cen netto ww. towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego przepisu wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem konkretnej usługi otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny), to tego rodzaju refundacja stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi. Natomiast w przypadku dotacji (subwencji) służących pokryciu całości lub części kosztów działalności podatnika, gdy nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczenia konkretnych usług, wówczas brak jest podstaw do uznania, że taka dotacja (subwencja) stanowi obrót w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że otrzymana przez Spółkę dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na obniżenie ceny konkretnej usługi świadczonej przez Spółkę. Realizacja projektu nie będzie generować w Spółce przychodów. Pozyskana dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą. Dotacja nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Przeznaczona ona będzie na realizację szeroko rozumianych celów społecznych, tj. na przeprowadzenie akcji informacyjno-promocyjnej zmierzającej do zmniejszenia bezrobocia wśród kobiet. W ramach projektu zostanie wyprodukowanych 40 audycji telewizyjnych, które następnie będą nieodpłatnie emitowane na antenie T WXXX. Z tytułu przedmiotowej produkcji Spółka nie otrzyma wynagrodzenia, dotacja będzie jedynie zwrotem poniesionych przez Spółkę kosztów (nie osiągnie ona żadnego zysku).

Zatem przekazanie przedmiotowej dotacji nie będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi podatku od towarów i usług skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem musi istnieć związek pomiędzy zakupami, a sprzedażą opodatkowaną.

Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Z uwagi zatem na dokonane ustalenia, iż przedmiotowa dotacja nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług - zgodnie z ww. art. 86 ust. 1 ustawy Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami realizowanymi za środki otrzymane w ramach realizowanego programu (brak związku ze sprzedażą opodatkowaną).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl