IPPP1/443-609/11-4/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-609/11-4/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011 r. (data wpływu do Biura BKIP Płock 11 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 10 czerwca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług rekreacyjno-sportowych w zakresie wstępu na zajęcia fitness, sztuki walki i siłownię - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. do BKIP Płock wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dla usług rekreacyjno-sportowych w zakresie wstępu na zajęcia fitness, sztuki walki i siłownię. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 10 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny sformułowany ostatecznie w dniu 21.06.2011:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie prowadzenia klubu sportowego. W celu korzystania z usług rekreacyjnych i sportowych dla osób fizycznych oraz prowadzących działalność gospodarczą sprzedawane są karnety upoważniające do wejścia/wstępu na zajęcia fitness, sztuki walki np. boks, siłownia prowadzone w klubie czyli na terenie odpowiednio przygotowanego obiektu. Na powyższe usługi zastosowana została na podstawie klasyfikacji PKWiU 93.11.10.0 - usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych oraz 93.19.19.0 - usługi związane z rekreacją polegające na organizowaniu zajęć na terenie odpowiednio przystosowanego obiektu stawka 8% VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stosowanie stawki 8% VAT na usługi rekreacyjne i sportowe w zakresie wstępu na zajęcia fitness, sztuki walki np. boks, siłownia jest prawidłowe.

W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stosowanie stawki VAT - 8% na sprzedaż karnetów upoważniający do wejścia/wstępu i uczestnictwa na zajęcia prowadzone w klubie: fitness, sztuki walki np. boks, siłownia, ponieważ w poz. 179 załącznika nr 3 ustawy o VAT ustawodawca wskazał, że stawką VAT w wysokości 8% objęte są usługi związane z działalnością obiektów sportowych PKWiU93.11.10.0, a w pozycji 186 załącznika nr 3 do Ustawy o VAT ustawodawca wskazał, że stawką VAT w wysokości 8% objęte są pozostałe usługi związane z rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu PKWiU 93.19.19.0.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (ust. 2). Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, a stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednocześnie, załącznik nr 3 do ustawy o VAT zawiera, w poz. 179 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" klasyfikowane w kategorii Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: "PKWiU") 93.11.10.0. Natomiast pozycja 186, bez względu na symbol PKWiU wskazuje pozostałe usługi związane z rekreacją-wyłącznie w zakresie wstępu.

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia klubu sportowego. W celu korzystania z usług rekreacyjnych i sportowych dla osób fizycznych oraz prowadzących działalność gospodarczą sprzedawane są karnety upoważniające do wejścia/wstępu na zajęcia prowadzone w klubie: fitness, sztuki walki np. boks, siłownie. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż jest uprawniony do zastosowania na przedmiotowe usługi stawki 8% VAT z uwagi na sklasyfikowanie w grupowaniu PWKiU z 2008 93.11.10.0 oraz PKWiU 2008 93.19.19.0.

Wskazać należy, iż od 1 stycznia 2011 r. klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 2007, poz. 1293 z późn. zm.)

Stwierdzić należy, iż poz. 179 załącznika nr 3 o którym mowa powyżej, wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych - PKWiU 93.11.10.0. Poprzez obiekt sportowy, rozumie się samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. Grupowanie to obejmuje usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp. Natomiast, jak wynika z opisu do tego grupowania, nie obejmuje ono m.in. usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych pod PKWiU 93.13.10.0. Zatem w ocenie, tut. Organu przedmiotowe usługi opisane we wniosku, nie mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatku, na mocy art. 41 ust. 2 w związku z poz. 187 załącznika nr 3 ustawy o VAT, gdyż klub sportowy, jako obiekt służący poprawie kondycji fizycznej jest wyłączony z tego grupowania.

Natomiast poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zostały wskazane "Pozostałe usługi związane z rekreacją-wyłącznie w zakresie wstępu bez względu na PKWiU. Zauważyć należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca sprzedaje karnety upoważniające do wejścia/wstępu na zajęcia m.in. fitness, sztuki walki, a zatem karnety upoważniają osobę będącą w ich posiadaniu do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Pojęcia usług w zakresie wstępu (o którym mowa w załączniku nr 3 do ustawy) nie można, w ocenie tut. Organu, utożsamiać z pojęciem "biletu wstępu/karnetem" uprawniającym do uczestniczenia w przedmiotowych zajęciach. Z tych też względów opłaty (karnety) pobierane za uczestnictwo w zajęciach fitness, sztuki walki nie mogą być uznane za opłaty za wstęp, lecz udział w zajęciach, a zatem Wnioskodawcy nie przysługuje uprawnienie do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług na mocy art. 41 ust. 2 w związku z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy. Opodatkowaniu preferencyjną stawką 8% stawką podatku będzie natomiast, zgodnie z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy opodatkowany wstęp na siłownię.

Reasumując, Wnioskodawca winien opodatkować wstęp na zajęcia fitness, sztuki walki podstawową stawką podatku od towarów i usług - 23%, z uwagi na fakt, iż art. 41 ust. 2 w związku z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy nie znajdzie zastosowania w rozpatrywanej sprawie, natomiast usługi związane ze wstępem na siłownię korzystać mogą z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8% na mocy art. 41 ust. 2 w związku z poz. 186 załącznika nr 3 ustawy o VAT jako usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu.

Tym samym całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl