IPPP1/443-6/13-2/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-6/13-2/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2013 r. (data wpływu 4 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych w podatku VAT transakcji sprzedaży pakietu świadczeń medycznych oraz/lub sportowych za "symboliczną złotówkę" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych w podatku VAT transakcji sprzedaży pakietu świadczeń medycznych oraz/lub sportowych za "symboliczną złotówkę".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (Spółka, Wnioskodawca) jest firmą świadczącą usługi na rynku nieruchomości. W zakres usług wchodzą przede wszystkim pośrednictwo w obrocie oraz najmie nieruchomości komercyjnych (m.in. powierzchnie biurowe, magazynowe, handlowe, hotelowe, etc.), zarządzanie projektami budowlanymi oraz doradztwo związane z tym rynkiem (m.in. wyceny nieruchomości, doradztwo przy due diligence, raporty etc.).

Spółka współpracuje z szeregiem podwykonawców - głównie z pośrednikami obrotu nieruchomościami, doradcami, licencjonowanymi rzeczoznawcami. Podwykonawcy (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą; wspólnicy spółek komandytowych) generują dla Spółki zdecydowaną większość przychodów ze sprzedaży (ok. 80-90%). Dla poprawy konkurencyjności, związania podwykonawców ze Spółką oraz zwiększenia wpływów z bieżącej sprzedaży Spółka chce wprowadzić sprzedaż premiową polegającą na możliwości zakupu pakietu świadczeń medycznych oraz/lub sportowych przez podwykonawcę za symboliczną złotówkę.

Sprzedaż premiowa oferowana byłaby jedynie podwykonawcom stale współpracującym ze Spółką oraz wykonującym świadczenia na zasadzie wyłączności zgodnie z regulaminem obowiązującym w Spółce. Działania te są podejmowane tylko i wyłącznie w celu zwiększenia oraz zabezpieczenia sprzedaży i atrakcyjności usług oferowanych przez Spółkę, dlatego pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością. Wnioskodawca planuje zaliczać koszt zakupu pakietów medycznych oraz sportowych do kosztów uzyskania przychodów ze sprzedaży. Sprzedaż pakietów nastąpi wg opodatkowania podstawową stawką VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ustalając taką cenę sprzedaży ("symboliczna złotówka") strony nie naruszą przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy zasadne jest odliczenie podatku VAT od zakupionych pakietów świadczeń.

Zdaniem wnioskodawcy, Spółka planując sprzedaż premiową świadczeń planuje zastosować podstawową stawkę VAT (obecnie tj. 23%), zatem sprzedaż następowałaby po cenie 1,23 zł brutto za pakiet świadczeń.

VAT naliczony, zawarty w fakturze dokumentującej zakup pakietów sprzedawanych następnie za symboliczną złotówkę, podlega rozliczeniu na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, odliczenie nastąpi w miesiącu (kwartale) otrzymania faktury lub w jednym z dwóch kolejnych miesięcy (kwartałów). Odliczenia dokonuje się z zachowaniem zasady wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, czyli w zakresie, w jakim zakupiony towar (gratis) dotyczy czynności opodatkowanych.

Wątpliwości nie powinno budzić również ustalenie ceny sprzedaży premiowej na poziomie 1 zł netto. W Interpretacji Indywidualnej z 5 sierpnia 2008 r., nr IBPP2/443-436/08/BW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził: " (...) podatnik ma prawo swobodnie kształtować swoje operacje gospodarcze, w tym stosować duże upusty cenowe, tak by prowadzona przez niego działalność przynosiła korzyści ekonomiczne. Stosowane promocje (upusty cenowe) nie mogą jednak służyć obejściu przepisów prawa i unikaniu opodatkowania, dlatego też wszelkie upusty winny być uzasadnione ekonomicznie i odpowiadać oczekiwanym korzyściom. Ponadto podatnik winien posiadać odpowiednią dokumentację, z której jednoznacznie wynika na rzecz jakiego odbiorcy, w jakich okolicznościach i w jakim zakresie udzielane są upusty. (...)"

W opisanym stanie faktycznym nie mamy również do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem, ani świadczeniem częściowo nieodpłatnym. Ze świadczeniami nieodpłatnymi (lub częściowo nieodpłatnymi) mielibyśmy do czynienia, gdy świadczenie uzyskiwane przez konkretną osobę jest na warunkach lepszych niż przez inną osobę znajdującą się w podobnej sytuacji. Z premiowego nabycia pakietów mogą skorzystać wszyscy podwykonawcy spełniający określone warunki przez Spółkę (m.in. stała współpraca w oparciu o umowy cywilnoprawne, wyłączność świadczonych usług etc.). W takich okolicznościach, świadczenie dla całej grupy podwykonawców jest wykonywane na pewnych (niemal tych samych) warunkach, jest wyrazem określonej polityki handlowej i strategii Spółki oferującej to świadczenie, a nie wyrazem nieodpłatności konkretnych świadczeń.

Prawidłowość takiego postępowania znajduje potwierdzenie także w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Warto wskazać, na orzeczenie ETS z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie Hotel Scandic Gasaback AB (C-412/03), w którym Trybunał orzekł, iż "Fakt, czy transakcja została dokonana za wynagrodzeniem niższym lub wyższym od kosztu produkcji, nie ma znaczenia przy klasyfikacji danej transakcji jako "transakcji dokonanej za odpłatnością (...)". Powyższe potwierdza, że sprzedawca może w dowolny sposób kształtować cenę towaru lub usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jednocześnie, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.), ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

Ceny towarów i usług, jak stanowi art. 2 ust. 1 ww. ustawy, uzgadniają strony zawierające umowę (...).

Należy wskazać, iż przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów lub usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar, bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Wyjątek od powyższych zasad ogólnych zachodzi w sytuacjach wskazanych w art. 32 ustawy.

Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1.

niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

2.

niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku;

3.

wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

W myśl art. 32 ust. 2 ww. ustawy, związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów.

Jak stanowi art. 32 ust. 3 ww. ustawy, przez powiązania rodzinne, o których mowa w ust. 2, rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia.

Zgodnie z art. 32 ust. 4 ww. ustawy, przez powiązania kapitałowe, o których mowa w ust. 2, rozumie się sytuację, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu wynoszące co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub dysponuje bezpośrednio lub pośrednio takim prawem.

Przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, w odniesieniu do których właściwy organ podatkowy, na podstawie ustawy - Ordynacja podatkowa, wydał decyzję o uznaniu prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi (art. 32 ust. 5 ww. ustawy).

Jak wynika z wniosku, dla poprawy konkurencyjności, związania podwykonawców ze Spółką oraz zwiększenia wpływów z bieżącej sprzedaży Spółka chce wprowadzić sprzedaż premiową polegającą na możliwości zakupu pakietu świadczeń medycznych oraz/lub sportowych przez podwykonawcę za symboliczną złotówkę.

Sprzedaż za symboliczną złotówkę (sprzedaż premiowa) oferowana byłaby jedynie podwykonawcom stale współpracującym ze Spółką oraz wykonującym świadczenia na zasadzie wyłączności zgodnie z regulaminem obowiązującym w Spółce. Działania te są podejmowane tylko i wyłącznie w celu zwiększenia oraz zabezpieczenia sprzedaży i atrakcyjności usług oferowanych przez Spółkę, dlatego pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością.

Odnosząc się do zagadnienia związanego z określeniem ceny uwzględniającej sprzedaż premiową w kontekście przepisów art. 32 ustawy, należy zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Jednakże stosując upusty cenowe i mając na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych zgodnie ze stanem faktycznym, podatnik powinien ten fakt udokumentować odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynikać będzie jakim odbiorcom towarów i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust przysługuje.

Należy przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności danego podmiotu.

Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danego towaru czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania rodzinne, kapitałowe, majątkowe lub wynikające ze stosunku pracy, o których mowa w art. 32 ustawy o VAT i nie zachodzą pozostałe przesłanki wynikające z tego przepisu, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.

Mając zatem na uwadze przywołane powyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, jeżeli pomiędzy Wnioskodawcą a nabywcami towarów (tekst jedn.: podwykonawcami - osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą; wspólnikami spółek komandytowych), nie zachodzą powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy o podatku od towarów i usług, w tej sytuacji określając podstawę opodatkowania Wnioskodawca powinien jako obrót przyjąć kwotę faktycznie należną z tytułu sprzedaży pakietów świadczeń medycznych oraz/lub sportowych, pomniejszoną o kwotę należnego podatku.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że ustalając cenę sprzedaży jako "symboliczna złotówka" strony nie naruszą przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek określonych w art. 32 ustawy o VAT. Ponadto z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest firmą świadczącą usługi na rynku nieruchomości. W zakres usług wchodzą przede wszystkim pośrednictwo w obrocie oraz najmie nieruchomości komercyjnych (m.in. powierzchnie biurowe, magazynowe, handlowe, hotelowe, etc.), zarządzanie projektami budowlanymi oraz doradztwo związane z tym rynkiem (m.in. wyceny nieruchomości, doradztwo przy due diligence, raporty etc.).

Spółka wprowadzając sprzedaż premiową ma na celu zwiększenie oraz zabezpieczenie sprzedaży i atrakcyjności usług oferowanych przez Spółkę, dlatego pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością. Wnioskodawca planuje zaliczać koszt zakupu pakietów medycznych oraz sportowych do kosztów uzyskania przychodów ze sprzedaży. Sprzedaż pakietów nastąpi wg opodatkowania podstawową stawką VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, to jest takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania przez podatnika podatku VAT czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie, jak wynika z wniosku, zakupy pakietu świadczeń medycznych oraz/lub sportowych, sprzedawanych następnie za 1 zł mają związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów, sprzedawanych następnie w ramach sprzedaży premiowej za 1 zł o ile oczywiście nie zachodzą przesłanki wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedając pakiety świadczeń medycznych oraz/lub sportowych za "symboliczną złotówkę" ma możliwość odliczenia podatku VAT od ich zakupu, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W związku z tym, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl