IPPP1-443-6/09-2/BS - Opodatkowanie nieodpłatnego przekazania na rzecz gminy gruntów rolnych, przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego na drogi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-6/09-2/BS Opodatkowanie nieodpłatnego przekazania na rzecz gminy gruntów rolnych, przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego na drogi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania gruntów rolnych, przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego na drogi, na rzecz Gminy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania gruntów rolnych, przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego na drogi, na rzecz Gminy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedsiębiorstwo Gminy Sp. z o.o. zakupiło w 2008 r. łącznie około,.... ha gruntów rolnych, z przeznaczeniem do odsprzedaży,.. Specjalnej Strefie Ekonomicznej, która miała poszerzyć swój obszar o tereny zakupione od Spółki. Spółka nabyła działki w 2008 r. od wielu osób fizycznych, oznakowane na wypisach z rejestrów gruntów jako działki rolne (grunty orne, łąki, trawy, rowy), jednakże dla których istniał od 2005 r. plan zagospodarowania przestrzennego, przeznaczający te tereny na cele przemysłowe. Przy zakupie nie wystąpił podatek VAT, ponieważ dla osób fizycznych, nieprowadzących działalności w tym zakresie, była to transakcja jednorazowa, sporadyczna, z majątku prywatnego i jako taka nie podlegała podatkowi VAT (art. 15 ustawy), natomiast Spółka zapłaciła podatek od czynności cywilno-prawnych P.C.C.. Spółka zakupiła grunty z zamiarem odsprzedaży, ..SSE, zatem odliczyła sobie podatek od usług towarzyszących zakupowi gruntów, takich jak obsługa notarialna czy wypisy z rejestrów gruntów.

W kwietniu 2008 r. doszła do skutku sprzedaż większości gruntów na rzecz, ..S. Transakcja została opodatkowana podatkiem VAT ponieważ grunt był przeznaczony na cele przemysłowe, jednakże,.. S zakupiła tylko tereny na których mogła prowadzić działalność gospodarczą, z pominięciem gruntów (około,.. ha) oznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego jako teren przestrzeni dróg publicznych. Dokonując zakupu gruntów od osób fizycznych, Spółka nie miała wyboru i musiała zakupić całość gruntów, gdyż osoby fizyczne nie chciały sprzedać części swoich terenów, tylko całość. Grunty przeznaczone pod drogi zostały w Spółce, stanowiąc pewne obciążenie, od którego dodatkowo należy płacić podatek rolny i którego nie można wykorzystać do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Grunty przeznaczone pod drogi nie mogą stanowić przedmiotu handlu, i żaden podmiot nie chciał odkupić od Spółki tych terenów, ponieważ jedynym podmiotem na którym ciąży ustawowe prawo władania gruntami pod drogami są jednostki samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym w grudniu 2008 r. Spółka dokonała darowizny gruntów przeznaczonych pod drogi, na rzecz swojego udziałowca (100 % wartości udziałów), na którym ciąży ustawowy obowiązek utrzymywania -to jest Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma obowiązek opodatkować podatkiem VAT nieodpłatną czynność darowizny gruntów rolnych na rzecz Gminy K. Łódzki przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego na drogi.

W Rejestrze Gruntów działki te wciąż są oznakowane jako grunty rolne (grunty rolne, łąki, rowy) i nie ma pewności czy plan zagospodarowania przestrzennego nie ulegnie zmianie

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie gruntów rolnych, przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego pod drogi było efektem ubocznym innej transakcji. Spółka nie miała możliwości zrezygnować z zakupu działek przeznaczonych pod drogi, gdyż dostawca towaru chciał sprzedać całą działkę a nie tylko jej część. Spółka nie ma obowiązku opodatkować podatkiem VAT darowizny gruntów na rzecz Gminy ponieważ przy zakupie gruntów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego od czynności zasadniczej (art. 7 ust. 2 ustawy), to jest jednorazowej transakcji zakupu gruntów od osób fizycznych. Darowizna gruntów rolnych korzysta również ze zwolnienia wymienionego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalniającego od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Nie ma zamkniętego katalogu informującego jakie grunty stanowią teren niezabudowany, w ustawie o VAT nie ma też stosownego wyjaśnienia w słowniczku pojęć. W wydziale dokumentacji kartograficznej te grunty są wykazane jako tereny rolne (grunty orne, łąki, rowy) i nie ma pewności czy plan zagospodarowania przestrzennego nie ulegnie zmianie.

Zdaniem Spółki drogi nie stanowią terenów budowlanych ani przeznaczonych pod zabudowę. Zatem transakcja nieodpłatnego przekazania Gminie terenów przeznaczonych pod drogi jest zwolniona od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami ja właściciel.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części (art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza przekazać nieodpłatnie na rzecz Gminy grunty rolne, przeznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego na drogi. Przy nabyciu przedmiotowych gruntów nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z tym nie został spełniony jeden z dwóch podstawowych warunków określonych w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy powodujących uznanie za dostawę przekazanie towarów bez wynagrodzenia.

Reasumując, stwierdzić należy, że nieodpłatne przekazanie nieruchomości gruntowej opisanej we wniosku, w sytuacji, gdy z jej nabyciem nie wiązało się prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl