IPPP1/443-587/13-2/AW - Stawka VAT dla usługi wynajmu obiektu sportowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-587/13-2/AW Stawka VAT dla usługi wynajmu obiektu sportowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zainteresowanego, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 19 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług wynajmu obiektów sportowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług wynajmu obiektów sportowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany ma zamiar kupić lub wybudować kort tenisowy, który będzie spełniał kryteria obiektu sportowego i będzie wykorzystywany jako hala sportowa oraz kort tenisowy. Wnioskodawca ma zamiar dokonać rejestracji jak czynny podatnik podatku od towarów i usług. W ramach stałej umowy najmu zamierza oddać w najem ten obiekt komercyjnie na cele sportowe: do gry w tenisa i do prowadzenia szkółek tenisa. Najemcą będą przedsiębiorcy, którzy będą prowadzić w hali działalność polegającą na nauce gry w tenisa lub będą udostępniać na godziny do gry w tenisa. Obiekt ma być wykorzystywany na cele sportowe i rekreacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku od towarów i usług jest właściwa dla usług najmu obiektów sportowych na cele komercyjne polegające na nauce gry w tenisa.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi do poszczególnego grupowania PKWiU 93.11.10.0, grupowanie to obejmuje:

* usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.

* usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni;

* usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Zgodnie z powyższym opisem działalność obiektów sportowych polegająca na ich najmie na cele komercyjne, ale nadal związane z działalnością sportową zawiera się w tym grupowaniu. Zatem zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, najem obiektu sportowego, jakim jest kort tenisowy, na komercyjną działalność sportową, będzie korzystała z preferencyjnej 8% stawki VAT.

Stanowisko powyższe zgodne jest z odpowiedzią podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z dnia 25 marca 2001 r. - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 21825 w sprawie realizacji przepisów o podatku od towarów i usług, wynikających z nowelizacji z października 2010 r. "Na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 179, 185 i 186 załącznika Nr 3 do tej ustawy opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlegają m.in.:

1.

usługi w zakresie wstępu na imprezy sportowe;

2.

pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu;

3.

działalność obiektów sportowych sklasyfikowana (wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. - Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) w grupowaniu 93.11.10.0; w grupowaniu tym sklasyfikowane są przykładowo usługi udostępniania obiektu sportowego, np. basenu, kortu tenisowego, hali sportowej za zasadzie wykupienia (poprzez zakup np. karnetu, biletu wstępu itp.) w celu wykorzystania go zgodnie z charakterem obiektu."

Także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 2 listopada 2011 r. IPPP3/443-1082/11-2/MPe potwierdził: "Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu. Należy w tym miejscu zgodzić się z Wnioskodawcą, że kort tenisowy jest obiektem sportowym. Zatem usługa ich odpłatnego udostępniania będzie korzystać z preferencyjnej stawki podatku.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż usługi odpłatnego udostępniania kortów tenisowych, sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 93.11.10.0, na mocy art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy podlegają opodatkowaniu podstanem od towarów i usług stawką w wysokości 8%."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 179 mieszczą się - "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" (PKWiU 93.11.10.0).

Z wyjaśnień do PKWiU (http://www.stat.gov.pl/Klasyfikacje) wynika, iż grupowanie 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" obejmuje:

* usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,

* usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,

* usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Grupowanie to nie obejmuje:

* usług związanych z działalnością wyciągów narciarskich, sklasyfikowanych w 49.39.20.0,

* usług zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczonych na zlecenie, sklasyfikowanych w 68.32.13.0,

* wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego, sklasyfikowanych w 77.21.10.0,

* usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0,

* usług związanych z promowaniem imprez sportowych, sklasyfikowanych w 93.19.11.0,

* usług związanych z działalnością parków rekreacyjnych i plaż, sklasyfikowanych w 93.29.11.0.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza wybudować kort tenisowy, który będzie spełniał kryteria obiektu sportowego i będzie wykorzystywany jako hala sportowa oraz kort tenisowy. Zainteresowany zamierza oddać obiekt w najem na cele sportowe tj. do gry w tenisa i do prowadzenia szkółek tenisa. Najemcą będą przedsiębiorcy, którzy będą prowadzić w hali działalność polegającą na nauce gry w tenisa lub będą udostępniać go na godziny do gry w tenisa. Zainteresowany stoi na stanowisku, iż najem obiektu sportowego na cele działalności sportowej będzie opodatkowany preferencyjną stawką podatku VAT 8%, z uwagi na klasyfikację powyższej usługi do PKWiU 93.11.10.0.

Analiza powołanych przepisów prawa podatkowego w kontekście wskazanego opisu sprawy prowadzi do uznania, iż planowana przez Wnioskodawcę działalność polegająca na wynajmie wybudowanego obiektu sportowego - kortu tenisowego - na cele związane z działalnością sportową sklasyfikowana wg. PKWiU 93.11.10.0 - Usługi związane z działalnością obiektów sportowych - będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy jako wymienione w poz. 179 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT.

Zatem należy wskazać, iż Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.

Jednocześnie wskazuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania standardów klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl