IPPP1-443-582/09-2/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-582/09-2/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Sp. z o.o. ("Spółka") świadczy kompleksowe usługi na podstawie umów o świadczenie usług ("Umowy") zawartych z następującymi podmiotami ("Zleceniodawcy"):

1.

N AG z siedzibą w Szwajcarii,

2.

P AG z siedzibą w Szwajcarii,

3.

C S.A. z siedzibą w Szwajcarii,

4.

C AG z siedzibą w Szwajcarii,

5.

A d.o.o. z siedzibą w Słowenii

6.

L d.d. z siedzibą w Słowenii

7.

T GmbH z siedzibą w Niemczech

8.

H AG z siedzibą w Szwajcarii

1.1.

Na podstawie Umowy z N AG obowiązującej od dnia 1 lutego 2008 r. Spółka zobowiązała się do świadczenia następujących usług: usługi doradztwa w zakresie działalności gospodarczej i zarządzania obejmujące w szczególności doradztwo w zakresie:

a)

ogólnego zarządu i prowadzenia działań marketingowych, obejmujące

* przekazywanie informacji ogólnych i specyficznych dla danego rynku,

* wsparcie oraz nadzór podczas implementacji strategii w krajach bałtyckich;

b)

finansów, obejmujące

* przekazywanie informacji ogólnych i specyficznych dla danego rynku,

* wsparcie i organizacja procesu talent rewiew,

* wsparcie w procesach rekrutacji personelu oraz procesach oceny.

c)

zarządzania zasobami ludzkimi, obejmujące

* przekazywanie informacji ogólnych i specyficznych dla danego rynku,

* wsparcie i organizacja procesu talent rewiew,

* wsparcie w procesach rekrutacji personelu oraz procesach oceny.

Przedmiotowe usługi są świadczone przez pracowników Spółki na rzecz kontrahenta poza terytorium Polski. Zgodnie z Umową wynagrodzenie za usługi świadczone przez Spółkę rzecz kontrahenta będzie kalkulowane w oparciu o wydatki ponoszone przez Spółkę w związku ze świadczeniem usług powiększone o marzę określoną w umowie (tzn. na zasadzie koszt plus)

1.2.

Na podstawie Umowy zawartej z P AG obowiązującej od dnia 1 stycznia 2009 r. Spółka zobowiązała się do świadczenia następujących usług:

* reklamowych w odniesieniu do produktów leczniczych objętych Umową w rozumieniu i w zakresie objętym przez Prawo Farmaceutyczne w szczególności:

a.

reklama w mass-mediach włączając TV radio Internet, prasę i billboardy,

b.

reklama kierowana do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

c.

odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

d.

dostarczanie próbek produktów leczniczych objętych Umową osobom uprawnionym do wystawiania recept,

e.

organizowanie spotkań promocyjnych dotyczących produktów leczniczych objętych Umową dla osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

f.

organizowanie lub sponsorowanie seminariów, zjazdów, wystaw, warsztatów szkoleniowych oraz kongresów naukowych dotyczących produktów leczniczych objętych Umową dla osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

g.

planowanie prowadzenie kampanii reklamowych, włączając dystrybucję materiałów reklamowych (takich, jak min. ulotki, broszury, katalogi, kartki samoprzylepne, artykuły promocyjne próbki),

* PR oraz reklamy korporacyjnej Grupy oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy,

* dostarczania informacji oraz przeprowadzania działań edukacyjnych w dziedzinie ochrony zdrowia,

* gromadzenia informacji dotyczących badań klinicznych, weryfikacji zgromadzonych informacji,

* przygotowania raportów na podstawie zweryfikowanych informacji oraz innych czynności pomocniczych związanych z badaniami klinicznymi prowadzonymi przez Grupę w Polsce,

* rejestracji oraz re-rejestracji produktów leczniczych, reprezentowania podmiotów Grupy wobec władz polskich,

* doradztwa w zakresie działalności gospodarczej i zarządzania, obejmującego w szczególności doradztwo w zakresie działalności związanej z refundacją i polityką ustalania cen produktów leczniczych,

* doradztwa w zakresie działalności gospodarczej i zarządzania, obejmującego w szczególności doradztwo w zakresie ogólnego zarządu, działań marketingowych, finansów oraz zarządzania zasobami ludzkimi świadczone przez pracowników Spółki również poza Polską,

* badania rynku oraz sondaży opinii publicznej jak również działania monitoringowe,

* przetwarzania danych oraz dostarczania informacji,

* innych usług jakie mogą zostać zlecone przez kontrahenta zgodnie z jego życzeniem.

Wynagrodzenie z tytułu usług świadczonych przez Spółkę na rzecz kontrahenta jest obliczane w oparciu o podstawę kalkulacji którą stanowią wydatki poniesione przez Spółkę w związku ze świadczeniem usług powiększoną o marżę określoną w Umowie (tzn. według formuły "koszt plus").

1.3

Na podstawie Umowy zawartej z C S.A. Spółka zobowiązała się do świadczenia następujących usług:

* usług reklamowych w odniesieniu do produktów objętych Umową w rozumieniu i w zakresie objętym przez Prawo Farmaceutyczne w szczególności:

a.

reklama w mass-mediach włączając TV, radio, Internet, prasę i billboardy,

b.

reklama kierowana do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w produkty objęte Umową,

c.

odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze

d.

dostarczanie próbek produktów objętych Umową osobom uprawnionym do wystawiania recept

e.

organizowanie lub sponsorowanie spotkań promocyjnych produktów objętych Umową dla osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze

f.

organizowanie seminariów, zjazdów, wystaw, warsztatów szkoleniowych oraz kongresów naukowych dotyczących produktow objętych Umową dla osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osob prowadzących zaopatrzenie w te produkty

g.

planowanie i prowadzenie kampanii reklamowych, włączając dystrybucję materiałów reklamowych (takich jak m.in. ulotki, broszury, katalogi, kartki samoprzylepne, artykuły promocyjne i próbki),

h.

planowanie w zakresie marek oraz strategiczne działania marketingowe dla poszczególnych marek,

i.

gromadzenie i interpretacja informacji marketingowych,

j.

przygotowanie planu wsparcia marketingowego dla poszczególnych marek,

k.

zapewnienie i zwiększenie obecności produktu na rynku,

l.

przygotowanie planu komunikacji marketingowej

m.

wprowadzenie na rynek nowej formy i opakowania produktu,

n.

monitorowanie i analiza działań konkurencji,

o.

przechowywanie materiałów marketingowych zgodnie z przepisami polskiego prawa (w szczególności prawa farmaceutycznego),

* PR oraz reklamy korporacyjnej Grupy i podmiotów z Grupy,

* dostarczania informacji oraz przeprowadzania działań edukacyjnych w dziedzinie ochrony zdrowia,

* działania w zakresie badań i rozwoju polegającego na: gromadzeniu informacji dotyczących badań klinicznych, weryfikacji zgromadzonych informacji, przygotowania raportów na podstawie zweryfikowanych informacji oraz innych pomocniczych czynnościach związanych z badaniami klinicznymi prowadzonymi przez Grupę w Polsce,

* rejestracji oraz re-rejestracji produktów leczniczych, reprezentowanie podmiotów kontrahenta wobec władz polskich,

* badania rynku oraz sondaży opinii publicznej, jak również działań monitoringowych,

* doradztwa w zakresie działalności gospodarczej i zarządzania, obejmującego w szczególności doradztwo w zakresie ogólnego zarządu, prowadzenia działań marketingowych, finansów zarządzania zasobami ludzkimi świadczone przez pracowników Spółki również poza Polską,

* przetwarzania danych oraz dostarczania informacji,

* innych usług jakie mogą zostać zlecone przez kontrahenta zgodnie z jego życzeniem.

Na podstawie Umowy Spółka jest uprawniona do wynagrodzenia z tytułu świadczonych Usług. Wynagrodzenie jest kalkulowane w oparciu o wydatki poniesione przez Spółkę w związku ze świadczeniem Usług powiększone o marżę określoną w Umowie (tzn. według formuły "koszt plus").

1.4

Umowa zawarta przez Spółkę z C AG przewiduje świadczenie przez Spółkę na rzecz kontrahenta następujących usług:

* działalności reklamowej w zakresie produktów objętych Umową, obejmującej w szczególności:

a.

reklamę w mediach w tym w telewizji, radio, Internecie, prasie oraz reklamę na tablicach reklamowych,

b.

planowanie i prowadzenie kampanii reklamowych obejmujące dystrybucję materiałów reklamowych (takich jak między innymi ulotki, broszury katalogi karty samoprzylepne artykuły promocyjne i próbki)

c.

opracowywanie wytycznych założeń i procedur kampanii reklamowych w Polsce które będą prowadzone przez strony trzecie na rzecz kontrahenta,

d.

reklamę skierowaną do sprzedawców prowadzących sprzedaż detaliczną produktów objętych Umową,

e.

wizyty u lekarzy okulistów, sprzedawców hurtowych i sprzedawców detalicznych produktów objętych Umową,

f.

dostarczanie próbek produktów do sprzedawców detalicznych wyrobów medycznych,

g.

organizowanie spotkań dotyczących produktów, między innymi dla sprzedawców detalicznych produktów,

h.

działania w zakresie PR oraz reklama firmy kontrahenta,

i.

działania pomocnicze takie jak badania rynku bania opinii publicznej oraz nadzór i przygotowywanie kampanii reklamowych,

* doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej zarządzania, w szczególności dotyczącego rejestracji wyrobów medycznych, przetwarzania danych i udzielania informacji, przyjmowania zamówień oraz zarządzania zamówieniami, włączając w to, co nie stanowi jednak wyczerpującej listy:

a.

gromadzenie dla kontrahenta informacji w zakresie szczegółów zamówień dotyczących produktów w Polsce,

b.

przekazywanie do kontrahenta zebranych informacji w zakresie szczegółów zamówień dotyczących produktów w Polsce,

* negocjowania oraz zawierania umów dotyczących Produktów w imieniu kontrahenta, obejmującego w szczególności:

a.

ustalanie cen oraz rabatów,

b.

dbanie o bazę klientów, relacje z klientami, obsługę klientów oraz reklamacji,

c.

windykację oraz monitorowanie wierzytelności,

* innych usług, jakie mogą być zlecone przez kontrahenta zgodnie z żądaniem i zleceniem kontrahenta.

Z tytułu świadczenia usług na rzecz kontrahenta, Spółka jest uprawniona do wynagrodzenia obliczanego na zasadzie "koszt plus", tzn. na podstawie wydatków poniesionych przez Spółkę w związku ze świadczeniem Usług, powiększonej o określoną w Umowie marżę.

1.5.

Umowa zawarta pomiędzy Spółką a A d.o.o., L d.d., T Gmbh, czy H AG przewiduje świadczenie przez Spółkę na rzecz A d.o.o. następujących usług:

* usług reklamowych w odniesieniu do produktów objętych Umową w rozumieniu i w zakresie objętym przez Prawo Farmaceutyczne, w szczególności:

a.

reklamę w mass-mediach, włączając TV, radio, Internet, prasę i billboardy,

b.

reklamę kierowaną do osób uprawnionych do wystawiania recept lub prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

c.

odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept lub prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

d.

dostarczanie próbek produktów objętych Umową osobom uprawnionym do wystawiania recept,

e.

organizowanie spotkań promocyjnych dotyczących produktów objętych Umową dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

f.

organizowanie lub sponsorowanie seminariów, zjazdów, wystaw, warsztatów szkoleniowych oraz kongresów naukowych dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze,

g.

planowanie i prowadzenie kampanii reklamowych, włączając dystrybucję materiałów reklamowych (takich jak m.in. ulotki, broszury, katalogi, kartki samoprzylepne, artykuły promocyjne i próbki),

* PR oraz reklamy korporacyjnej Grupy i podmiotów z Grupy,

* dostarczania informacji oraz przeprowadzania działań edukacyjnych w dziedzinie ochrony zdrowia,

* gromadzenia informacji dotyczących badań klinicznych, weryfikacji zgromadzonych informacji, przygotowania raportów na podstawie zweryfikowanych informacji oraz inne czynności pomocnicze związane z badaniami klinicznymi prowadzonymi przez Grupę w Polsce,

* rejestracji oraz re-rejestracji produktów leczniczych, reprezentowania podmiotów z Grupy wobec władz polskich,

* badania rynku oraz sondaży opinii publicznej, jak również działaniach monitoringowych,

* doradztwa w zakresie działalności gospodarczej i zarządzania, obejmującego w szczególności doradztwo w zakresie refundacji i polityki ustalania cen produktów leczniczych,

* doradztwa w zakresie działalności gospodarczej zarządzania, obejmującego w szczególności doradztwo w zakresie ogólnego zarządu, działań marketingowych, finansów zarządzania zasobami ludzkimi świadczone przez pracowników Spółki również poza terytorium, tj. w krajach wymienionych w Załączniku nr 2 do Umowy,

* przetwarzania danych oraz dostarczania informacji,

* innych usług, jakie mogą zostać zlecone przez kontrahenta zgodnie z zapotrzebowaniem i zamówieniem kontrahenta.

Należne Spółce wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług jest ustalane przy zastosowaniu formuły "koszt plus", tzn. jego wysokość odpowiada wydatkom poniesionym przez Spółkę w związku ze świadczeniem usług, powiększonym o określoną w Umowie marżę.

2.

Wykonanie przedstawionych powyżej zobowiązań Spółki wynikających z zawartych Umów wiąże się z koniecznością ponoszenia przez Spółkę określonych wydatków. W ramach wykonywania przedstawionych powyżej działań o charakterze usługowym, Spółka ponosi m.in. następujące koszty i wydatki:

* koszty i wydatki związane z reprezentacją Zleceniodawców ponoszone przez Spółkę w ramach wykonywania działań związanych z usługami reklamowymi, w tym np. koszty posiłków, napojów i drobnych upominków z logo produktu lub Zleceniodawcy ponoszone podczas spotkań z osobami mającymi znaczenie dla realizacji tych usług.

* koszty i wydatki związane z reprezentacją Zleceniodawców ponoszone przez Spółkę w ramach wykonywania działań związanych z usługami doradczymi, m.in. koszty posiłków, napojów i drobnych upominków z logo produktu lub Zleceniodawcy ponoszone podczas spotkań z osobami mającymi znaczenie dla realizacji tych usług, świadczonych w Polsce oraz poza Polską,

* koszty i wydatki związane z reprezentacją Zleceniodawców ponoszone przez Spółkę w ramach wykonywania działań związanych z usługami przetwarzania danych i dostarczania informacji, w tym m.in. koszty posiłków, napojów i drobnych upominków z logo produktu lub Zleceniodawcy ponoszone podczas spotkań z osobami mającymi znaczenie dla realizacji ww. usług,

* koszty kompleksowej usługi marketingowej (tzw. usługa pakietowa), tj. koszty i wydatki związane z reklamą produktów objętych Umowami, które nierozłącznie wiążą się z kosztami promocji dobrego wizerunku Zleceniodawców, jak np. wydatki na konsumpcję, opłaty rejestracyjne, wydatki związane z wyjazdem lekarza na kongres, w tym zakup biletów lotniczych, koszty dystrybucji ulotek, katalogów, broszur, próbek promowanych produktów etc.,

* koszty i wydatki związane ze spotkaniami przedstawicieli N P (zarówno pracowników Spółki, jak i osób wykonujących pewne czynności tak jak jej pracownicy, a będących załogą wynajętą od wyspecjalizowanych podmiotów, tzw. outsourcing pracowników, ale działających na zlecenie N P) z lekarzami oraz innymi osobami mającymi wpływ na działalność zagranicznych Zleceniodawców w tym koszty napojów, posiłków i drobnych upominków. Spotkania te mają na celu promowanie dobrego wizerunku Zleceniodawców, jak objętych Umowami produktów i są prowadzone przez pracowników Spółki oraz inne osoby z tzw. outsourcingu pracowniczego z działów bezpośrednio zaangażowanych w świadczenie usług wymienionych w Umowach, jak też z działów pomocniczych, tj. biuro,

* koszty i wydatki związane ze spotkaniami przedstawicieli Spółki z osobami przeprowadzającymi badania (badaczami), w tym koszty noclegu, posiłków tych osób i drobnych upominków ponoszone przez Spółkę w ramach działań pomocniczych związanych z gromadzeniem informacji dotyczących badań klinicznych prowadzonych przez Zleceniodawców w Polsce,

* koszty i wydatki ponoszone w związku z realizacją usług negocjacji i zawierania umów w imieniu C V tj. m.in. koszty posiłków, napojów i drobnych upominków z logo produktu lub Zleceniodawcy wręczanych kontrahentom i potencjalnym kontrahentom C V,

* koszty sponsorowania takie jak np. pokrywanie kosztów uczestnictwa lekarza w kongresach naukowych wraz z kosztami noclegu i wyżywienia w zamian za konkretne świadczenia ze strony lekarza, tj. np. napisanie artykułu, przygotowanie prezentacji etc., a także koszty organizacji kongresów naukowych, seminariów, szkoleń, które obejmują przede wszystkim przekazywanie środków pieniężnych, materiałów reklamowych i próbek na rzecz podmiotów organizujących takie wydarzenia, ale także wydatki związane z noclegami i wyżywieniem uczestników. Działania te mają na celu promowanie i budowanie dobrego wizerunku Zleceniodawców i innych podmiotów wskazanych w Umowach, a przede wszystkim reklamę produktów objętych Umowami,

* wydatki związane z nieodpłatnym przekazywaniem środków pieniężnych i innych świadczeń, (np. opłata za udział w kongresie, koszty noclegu, wyżywienia) zarówno na rzecz osób fizycznych, jak i prawnych, włączając stowarzyszenia pacjentów, w tym tzw. działania charytatywne podejmowane w ramach promowania dobrego wizerunku Zleceniodawców oraz świadczenia innych usług objętych Umowami,

* koszty i wydatki ponoszone w ramach działań edukacyjno-informacyjnych oraz badania rynku, podejmowanych przez Spółkę w celu realizacji polityki Zleceniodawców w zakresie ochrony zdrowia, promocji zdrowego stylu życia, a także w celu budowania dobrego wizerunku tych podmiotów, w tym m.in. drobne upominki z logo produktu lub Zleceniodawcy, materiały edukacyjne, wydatki na organizację bezpłatnych badań diagnostycznych dla pacjentów, koszty poniesione na rzecz wyspecjalizowanych podmiotów badających rynek zdrowia i farmaceutyczny w Polsce etc.,

* koszty wydatki związane z reprezentacją Zleceniodawców ponoszone przez Spółkę w ramach wykonywania działań związanych z usługami PR oraz reklamą korporacyjną Grupy N oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy N, w tym np. koszty posiłków, napojów i drobnych upominków z logo produktu lub Zleceniodawcy ponoszone podczas spotkań z osobami mającymi znaczenie dla realizacji tych usług,

* koszty i wydatki związane z reprezentacją Zleceniodawców ponoszone przez Spółkę w ramach wykonywania działań związanych z usługami doradztwa w zakresie działalności gospodarczej i zarządzania, w tym m.in. doradztwa w zakresie działalności związanej z refundacją i polityką ustalania cen produktów leczniczych, w tym np. koszty posiłków, napojów i drobnych upominków z logo produktu lub Zleceniodawcy ponoszone podczas spotkań z osobami mającymi znaczenie dla realizacji tych usług,

* koszty i wydatki związane z reprezentacją Zleceniodawców ponoszone przez Spółkę w ramach wykonywania działań związanych z usługami rejestracji oraz re-rejestracji produktów leczniczych oraz reprezentowania podmiotów N wobec władz polskich, w tym np. koszty posiłków, napojów i drobnych upominków z logo produktu lub Zleceniodawcy ponoszone podczas spotkań z osobami mającymi znaczenie dla realizacji tych usług.

3.

Zgodnie z postanowieniami Umów Spółka otrzymuje wynagrodzenie z tytułu usług wykonywanych na rzecz swoich zagranicznych kontrahentów. Wynagrodzenie obliczane jest na zasadzie rozsądnej marży koszt plus w ten sposób, że do kwoty kosztów i wydatków bezpośrednich i pośrednich poniesionych w związku ze świadczeniem usług doliczana jest marża (dotyczy to m.in. wydatków wskazanych w punkcie 2 powyżej). Jak wskazano wcześniej ten schemat obliczania wysokości wynagrodzenia stosowany jest we wszystkich przedstawionych powyżej Umowach. Spółka jednocześnie podkreśliła, iż nie prowadzi działalności produkcyjnej lub handlowej, w szczególności nie produkuje, ani też nie dokonuje zakupu/importu produktów wytwarzanych przez podmioty wskazane w ww. Umowach celem ich dalszej odsprzedaży i dystrybucji w kraju lub za granicą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, o których mowa powyżej i związanego ze świadczeniem ww. usług na rzecz Zleceniodawców, jak również do uzyskania zwrotu podatku w trybie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT - w przypadku, gdyby w związku ze świadczeniem usług wystąpiła po stronie Spółki nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, ponieważ spełnione będą przesłanki określone w Przedmiotowych przepisach, tj. Spółce przysługiwałoby prawo do odliczenia, gdyby usługi te były wykonywane na terytorium Polski oraz Spółka posiada odpowiednie dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku ze świadczonymi usługami.

2.

Czy Spółka zachowuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, o których mowa powyżej i związanego ze świadczeniem ww. usług na rzecz Zleceniodawców jak również do uzyskania zwrotu podatku w trybie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT również w przypadku, gdy przeciwnie niż Spółka, Minister Finansów byłby zdania, iż wszystkie koszty i wydatki ponoszone przez Spółkę w związku ze świadczonymi usługami lub ich część nie stanowią jej kosztów uzyskania przychodu zgodnie z u.p.d.o.p. z uwagi fakt, iż od dnia 1 grudnia 2008 r. nie obowiązuje art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Dodatkowo, w opinii Spółki, zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do świadczenia ww. usług (czynności opodatkowanych), których miejsce świadczenia, zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o VAT znajduje się poza terytorium Polski, Spółka zachowuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, o których mowa powyżej i związanego ze świadczeniem ww. usług na rzecz Zleceniodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT jak również do uzyskania zwrotu podatku w trybie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT - w przypadku, gdyby w związku ze świadczeniem usług wystąpiła po stronie Spółki nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, ponieważ spełnione będą przesłanki określone w Przedmiotowych przepisach, tj. Spółce przysługiwałoby prawo do odliczenia gdyby usługi te były wykonywane na terytorium Polski oraz Spółka posiada odpowiednie dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku ze świadczonymi usługami.

Ponadto, w opinii Spółki, zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do świadczenia ww. usług (czynności opodatkowanych), których miejscem świadczenia, zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o VAT znajduje się poza terytorium Polski, Spółka zachowuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, o których mowa powyżej i związanego ze świadczeniem ww. usług na rzecz Zleceniodawców zgodnie z 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, jak również do uzyskania zwrotu podatku w trybie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT również w przypadku, gdy - przeciwnie niż Spółka - Minister Finansów jest zdania, iż wszystkie koszty i wydatki ponoszone przez Spółkę w związku ze świadczonymi usługami lub ich część nie stanowią jej kosztów uzyskania przychodu zgodnie z u.p.d.o.p., z uwagi fakt, iż od dnia 1 grudnia 2008 r. nie obowiązuje art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

1.

Odliczenie podatku naliczonego związanego ze świadczeniem przez Spółkę usług na podstawie Umowy

2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednocześnie, w myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W opinii Spółki towary i usługi nabywane lub importowane przez Spółkę w ramach świadczenia usług na rzecz Zleceniodawców są niewątpliwie związane z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych, których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju W konsekwencji zgodnie z podstawową zasadą neutralności podatku VAT w myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego ze świadczeniem ww. usług jak również prawo do uzyskania zwrotu podatku w trybie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdyby w związku ze świadczeniem przedmiotowych usług wystąpiła po stronie Spółki nadwyżka podatku naliczonego nad należnym.

Przedmiotowe stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie również w art. 169 lit. a) Dyrektywy Rady z dnia 26 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (2006/1 12/WE dawny art. 17 Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej 77/388/EWG), który przewiduje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze świadczeniem usług, które są opodatkowane w kraju siedziby nabywcy usługi. Regulacja ta stanowi, że podatek naliczony nie powinien obciążać podatników niezależnie od tego czy opodatkowane zakupy są dokonywane w tym samym kraju, w którym prowadzona jest działalność czy też w innym kraju, co jest zgodne z fundamentalną zasadą neutralności podatku VAT.

Jednocześnie Spółka pragnie podkreślić, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. nie obowiązuje art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosowało się do nabywanych przez podatnika towarów i usług jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W świetle powyższego należy uznać, iż w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. podatnicy mają prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego od nabywanych przez podatnika towarów i usług nawet jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 stycznia 2009 r., sygn. ILPP1/443-970/08-3/AK zgodnie z którą: "obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego od nabywanych towarów i usług nie uzależnia się od dnia 1 grudnia 2008 r. od zaliczenia wydatków na ich nabycie do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym."

Zatem, zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 14 stycznia 2009 r., sygn. IPPP1-443-1982/08-2MP: " (...) od dnia 1 grudnia 2008 r., aby stwierdzić czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi."

W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku iż zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, półce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług i jednocześnie zachowuje ona prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, o których mowa powyżej i związanego ze świadczeniem ww. usług na rzecz Zleceniodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, jak również do uzyskania zwrotu podatku w trybie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT również w przypadku, gdy przeciwnie niż Spółka, Minister Finansów byłby zdania, iż wszystkie koszty i wydatki ponoszone przez Spółkę w związku ze świadczonymi usługami nie stanowią jej kosztów uzyskania przychodu zgodnie z u.p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego związanego z dokonywanymi zakupami, uzależnione jest od powiązania tych zakupów z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Prawo to jednak w dalszych przepisach ustawy (art. 88) zostało ograniczone. Wskazać tu należy brzmienie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Powyżej zacytowany przepis ustawy w zaprezentowanym brzmieniu obowiązywał do dnia 30 listopada 2008 r.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku podkreślić należy, że z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy), weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). W myśl art. 1 ww. ustawy, w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wprowadzono m.in. zmianę w art. 88 uchylając ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 (art. 1 pkt 43 ustawy o zmianie), tym samym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego od nabywanych towarów i usług nie uzależnia się, od dnia 1 grudnia 2008 r., od zaliczenia wydatków na ich nabycie do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Uwzględniając wskazane uregulowania oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż od dnia 1 grudnia 2008 r. Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup towarów i usług, w zakresie w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie, w myśl przepisu art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług opisanych we wniosku zastosowanie znajdą regulacje zawarte w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, ponieważ zgodnie z brzmieniem art. 27 ust. 3 ustawy w sytuacji jaka ma miejsce w przedmiotowej sprawie, usługi wykonywane przez Wnioskodawcę mieszczą się w katalogu usług wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy oraz są świadczone na rzecz Zleceniodawców posiadających siedziby na terytorium państw trzecich lub na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, stąd miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę. Zatem powyższe usługi nie będą podlegały opodatkowaniu na terytorium kraju.

Wskazać należy, że przedmiotowe usługi nie zostały wymienione w ustawie ani w przepisach wykonawczych jako zwolnione od podatku od towarów i usług. Zatem, gdyby miejscem opodatkowania przedmiotowych usług była Polska, to przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tą usługą, pod warunkiem posiadania dokumentów, z których wynika związek podatku z tymi czynnościami.

Reasumując, w związku z faktem, iż usługi świadczone przez Spółkę byłyby opodatkowane podatkiem od towarów i usług w Polsce, jeśli byłyby świadczone na rzecz podmiotów krajowych, w przedmiotowej sytuacji zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy. Zatem stwierdzić należy, iż po spełnieniu przesłanek wynikających z treści powyższego przepisu Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących świadczenia usług na rzecz Zleceniodawców.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z art. 87 ust. 5 ustawy o VAT, na umotywowany wniosek, podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej, przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 2 zdanie pierwsze. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Odnośnie możliwości uzyskania zwrotu nadwyżki podatki naliczonego nad należnym, w okolicznościach występujących w przedmiotowej sprawie, na mocy art. 87 ust. 1 w związku z art. 87 ust. 5 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego, na umotywowany wniosek w terminie 60 dni od złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl