IPPP1-443-580/08-5/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-580/08-5/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2008 r. (data wpływu 28 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie comiesięcznego wystawiania faktury VAT, dotyczącej realizacji kolejnego etapu robót ze stawką 7% - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 11 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie comiesięcznego wystawiania faktury VAT, dotyczącej realizacji kolejnego etapu robót ze stawką 7%.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest wykonawcą robót budowlanych, dotyczących zgodnie z zawartą umową o dzieło, budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w części parterowej budynku i garażami w części podziemnej budynku, wraz z infrastrukturą techniczną, sieciami rozprowadzającymi energię elektryczną, energię cieplną, wodę, gaz do poszczególnych lokali; przyłącza wodno - kanalizacyjnego, drogami osiedlowymi, miejscami postojowymi, chodnikami, ogrodzeniem oraz oświetleniem. Zgodnie z przepisami rozporządzenia, Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynek został sklasyfikowany jako mieszkalny (PKOB 112), ponieważ ponad połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana na cele mieszkalne. Odbiór kolejnego etapu robót i rozliczenie pomiędzy stronami umowy następuje co miesiąc na podstawie faktury VAT wystawionej przez spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

* Czy spółka może w czasie trwania inwestycji wystawiać comiesięczne faktury VAT dotyczące realizacji kolejnego etapu robót ze stawką VAT 7%, a dopiero w ostatniej fakturze rozliczyć wartość umowy z właściwym podziałem na stawki VAT, tzn.:- 22% dla części usługowej, garaży podziemnych, przyłączy wodno - kanalizacyjnych, dróg osiedlowych, miejsc postojowych, chodników, ogrodzeń, oświetlenia; - 7% dla części mieszkalnej oraz infrastruktury technicznej, a w szczególności sieci rozprowadzających energię elektryczną energię, cieplną wodę, gaz do poszczególnych lokali mieszkalnych i usługowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na dokonywane na bieżąco niewielkie zmiany w projekcie, które powodują problemy z dokładnym określeniem wielkości powierzchni użytkowej oraz mieszkalnej w trakcie trwania inwestycji, spółka może w czasie jej trwania wystawiać comiesięczne faktury VAT dotyczące realizacji kolejnego etapu robót ze stawką VAT 7%, a dopiero w ostatniej fakturze rozliczyć wartość umowy z właściwym podziałem na stawki VAT, tzn.:

* 22% dla części użytkowej, garaży podziemnych, przyłączy wodno - kanalizacyjnych dróg osiedlowych, miejsc postojowych, chodników, ogrodzeń, oświetlenia;

* 7% dla części mieszkalnej oraz infrastruktury technicznej, a w szczególności sieci rozprowadzających energię elektryczną, energię cieplną wodę, gaz do poszczególnych lokali mieszkalnych i usługowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. - o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12 ustawy).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z powyżej przedstawionych przepisów wynika, iż podatnik świadczący usługi, czy też dokonujący dostawy towarów, nie może stosować na fakturze dowolnej stawki podatku, lecz stawka ta powinna wynikać z przepisów. Dowolność w stosowaniu wysokości stawki podatku czyniłaby zbędnym regulowanie tych kwestii ustawą.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka wskazała, iż odbiór wykonanych przez nią robót następuje na podstawie wystawionej faktury VAT. Natomiast we własnym stanowisku w sprawie, iż ze względu na dokonywanie na bieżąco niewielkich zmian w projekcie, są problemy z dokładnym określeniem wielkości powierzchni użytkowej i mieszkalnej.

Nieprawidłowe jest jednak stanowisko Spółki, iż w trakcie trwania inwestycji może stosować stawkę podatku w wysokości 7% do całego zadania, natomiast dopiero w ostatniej fakturze rozliczyć wartość umowy z właściwym podziałem na stawkę 7% i 22%.

Jak wskazano powyżej przepisy wskazują jaka stawka podatkowa obowiązuje w związku z jakimi usługami, zatem Spółka powinna dokumentować wykonaną usługę stosując odpowiednie stawki.

Natomiast w przypadku, gdy w trakcie trwania inwestycji zmianie ulega projekt dotyczący powierzchni części mieszkalnej i użytkowej, co pociąga za sobą konieczność zmiany wysokości stawki podatku od towarów i usług, Spółka ma prawo skorzystać z instytucji korekty faktury VAT, o której mowa w § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). Powyższy przepis stanowi, iż fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zatem Spółka, może na bieżąco korygować błędy w zastosowaniu niewłaściwych stawek podatkowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl