IPPP1-443-58/08-2/JB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-58/08-2/JB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2007 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorygowania podatku należnego z tytułu sprzedaży eksportowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2008 r. (data nadania) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorygowania podatku należnego z tytułu sprzedaży eksportowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka w maju 2007 r. sprzedała firmie X linię produkcyjną do produkcji towarów. Nabywca X ma siedzibę poza terytorium kraju (w Niemczech). Umowa sprzedaży mówiła, że nabywca nabywa linię produkcyjną na bazie ex works, to znaczy, że przejmuje odpowiedzialność za towar w momencie odbioru z siedziby Spółki (na własny rachunek odbiera przedmiot sprzedaży, płaci za transport i ubezpieczenie towaru). Ponadto Nabywca X umownie zobowiązał się do wywozu linii poza obszar Wspólnoty Europejskiej jako Eksporter oraz zobowiązał się do dostarczenia Spółce dokumentów celnych potwierdzających wywóz towarów poza obszar Wspólnoty Europejskiej. Był to więc tak zwany eksport pośredni. Nabywca odebrał towar z siedziby Spółki dnia 30 czerwca 2007 r. Dnia 1 sierpnia 2007 r. miała miejsce odprawa celna towarów. Jednakże Spółka otrzymała dokument celny potwierdzający wywóz towarów poza obszar Wspólnoty Europejskiej dopiero dnia 10 grudnia 2007 r. Dlatego sprzedaż linii produkcyjnej została pierwotnie zarejestrowana w rejestrach VAT w miesiącu maju ze stawką 22%. Dopiero, zgodnie z art. 41 ust. 9 oraz art. 41 ust. 11 ustawy o VAT, Spółka dokona korekty podatku należnego stosując stawkę 0% za miesiąc grudzień 2007 r., czyli za miesiąc kiedy Spółka otrzymała dokument celny potwierdzający wywóz towarów poza granice Wspólnoty. Dokument celny potwierdza tożsamość sprzedanych przez Spółkę i wywiezionych (wyeksportowanych) przez Nabywcę-Eksportera towarów (linia produkcyjna do produkcji towarów w stanie rozmontowanym wraz z oznaczeniem kontenerów wyszczególnione na karcie nr 3 SAD, przeznaczonej dla Eksportera). Kopię takiego dokumentu, zgodnie z zobowiązaniem z umowy dostarczył do Spółki nabywca linii. Tożsamość towarów jest też potwierdzona dokumentami przewozowymi - przewóz na dystansie z siedziby Spółki do portu wywozowego w G....

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy takim stanie faktycznym Spółka jest uprawniona do skorygowania VAT należnego z tytułu sprzedaży linii produkcyjnej eksporterowi pośredniemu, mającemu siedzibę poza terytorium kraju, poprzez zastosowanie stawki 0% (jak przy eksporcie) w miesiącu otrzymania dokumentów celnych potwierdzających wywóz sprzedanej linii poza terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Zdaniem wnioskodawcy będzie on uprawniony do korekty VAT należnego za miesiąc grudzień 2007 r. (miesiąc otrzymania dokumentów celnych). Według Spółki zaistniały stan faktyczny odpowiada eksportowi pośredniemu w rozumieniu art. 2 pkt 8 lit. b) ustawy o VAT, gdyż wywóz nabytych towarów poza obszar Wspólnoty Europejskiej został dokonany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju (Eksporter z Niemiec). Wywóz towarów poza obszar Wspólnoty nastąpił bez zbędnej zwłoki po odebraniu towaru od Spółki i załatwieniu dalszego transportu morskiego, zgodnie z regulacjami umownymi. Tożsamość sprzedanych i wyeksportowanych towarów została potwierdzona na dokumencie celnym i na dokumentach przewozowych (zgodnie z art. 41 ust. 11 zd. drugie ustawy). Ponieważ Spółka musiała oczekiwać na dokumenty celne potwierdzające wywóz, z mocy prawa zastosowała "tymczasowo" stawkę 22% do tej sprzedaży, a po otrzymaniu przedmiotowych dokumentów zgodnie z art. 41 ust. 11 zd.pierwsze oraz zdanie 3 w związku z art. 41 ust. 9 ustawy, Spółka nabyła prawo do korekty podatku należnego poprzez zastosowanie stawki 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 4, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

* eksport towarów,

* import towarów,

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W art. 2 pkt 8 ustawy zostało zdefiniowane pojęcie eksportu towarów, który należy rozumieć jako potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. EU L 288 z 29.10.2005, str.1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1777/2005".

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a), stawka podatku, w myśl art. 41 ust. 4, wynosi 0%.

Stosownie zaś do przepisu art. 41 ust. 11 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b), jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy wywozu. Przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Ust. 9 przepisu art. 41 ustawy stanowi, iż otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

W świetle powyższych przepisów należy przyjąć, że jeżeli towar został nabyty w kraju od Wnioskodawcy przez podmiot zagraniczny, mający siedzibę poza terytorium kraju, jest wywożony przez Nabywcę poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, to mamy do czynienia z eksportem pośrednim. Polski dostawca towaru, mimo, że nie dokonuje bezpośrednio wywozu tego towaru poza terytorium Wspólnoty, ma prawo do zastosowania stawki 0% jako eksporter pośredni, jeżeli przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy posiada kopię dokumentu potwierdzającego wywóz tych towarów, a z dokumentu tego będzie wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. W przypadku braku dokumentów celnych do dnia złożenia deklaracji za miesiąc, w którym dokonano sprzedaży, wykazać należy tą sprzedaż ze stawką krajową, a po otrzymaniu dokumentów dokonać stosowanej korekty podatku VAT w rozliczeniu za miesiąc, w którym Podatnik otrzyma kopię dokumentu.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż Spółka słusznie postąpiła opodatkowując przedmiotową dostawę linii produkcyjnej w miesiącu maju 2007 r. stawką właściwą dla dostawy w kraju, z uwagi na brak dokumentów określonych ustawą, potwierdzających wywóz towaru poza granice Wspólnoty. Otrzymanie tych dokumentów w miesiącu grudniu 2007 r. upoważnia Spółkę do dokonania korekty podatku należnego i wykazania tej dostawy jako dostawy eksportowej w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymała te dokumenty, tj. w rozliczeniu za miesiąc grudzień 2007 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl