IPPP1/443-576/14-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-576/14-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2014 r. (data wpływu 21 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 sierpnia 2014 r. (data wpływu 11 sierpnia 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 29 lipca 2014 r. (skutecznie doręczone 4 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych ze środków obrotowych Spółki w związku z udziałem w uroczystościach pogrzebowych pracownika, najbliższej rodziny pracownika lub byłego pracownika i jego najbliższej rodziny, pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących zakupów towarów w Spółce oraz dokonujących dystrybucji towarów Spółki - jest nieprawidłowe;

* prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych z funduszu socjalnego Spółki w związku z udziałem w uroczystościach pogrzebowych pracownika, najbliższej rodziny pracownika lub byłego pracownika i jego najbliższej rodziny, pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących zakupów towarów w Spółce oraz dokonujących dystrybucji towarów Spółki - jest nieprawidłowe;

* braku opodatkowania wydatków związanych z udziałem w uroczystościach pogrzebowych ww. osób - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy w odniesieniu do wydatków dokonywanych przez Spółkę związanych z udziałem w uroczystościach pogrzebowych pracownika i najbliższej rodziny pracownika, byłego pracownika i najbliższej rodziny byłego pracownika, pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących zakupów towarów w Spółce oraz pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących dystrybucji towarów w Spółce - przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego oraz czy powstaje obowiązek naliczenia podatku należnego.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 7 sierpnia 2014 r. (data wpływu 11 sierpnia 2014 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 29 lipca 2014 r. (skutecznie doręczone 4 sierpnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

L. Sp. z o.o. (dalej jako "Spółka") należy do międzynarodowej Grupy G. zajmującej się produkcją i sprzedażą wyrobów elektroniki użytkowej oraz świadczeniem usług w zakresie oprogramowania.

Prowadzona działalność gospodarcza podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Polski.

Spółka będzie ponosić wydatki na zakup wieńców pogrzebowych lub kwiatów, koszty transportu pracowników uczestniczących w pogrzebie, nekrologów umieszczanych w prasie, kondolencji i inne związane z udziałem w uroczystościach pogrzebowych, np. posiłek w czasie dojazdu do miejsca uroczystości pogrzebowych lub koszty noclegu w przypadku znacznej odległości miejsca uroczystości pogrzebowych od miejsca pracy, w związku ze śmiercią:

a.

pracownika Spółki,

b.

najbliższej rodziny pracownika Spółki (I grupa),

c.

byłego pracownika Spółki,

d.

najbliższej rodziny byłego pracownika Spółki (I grupa),

e.

pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących bezpośrednio zakupów towarów w Spółce,

f.

pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących dystrybucji towarów Spółki, ale nie dokonujących bezpośrednio zakupów towarów w Spółce.

Wyżej wymienione wydatki mają związek ze:

1. Świadczeniem pracy dla Spółki - punkty a, b, c i d

2. Obrotem towarowym Spółki - punkty e i f

- czyli z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz stanowiącymi źródło przychodów wpływających na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych Spółki.

Rokiem podatkowym w Spółce jest rok kalendarzowy.

Ponadto w uzupełnieniu z dnia 7 sierpnia 2014 r. Spółka wskazała, że będzie finansować opisane we wniosku wydatki, w zależności od możliwości finansowych:

a.

ze środków obrotowych spółki, lub

b.

ze środków zakładowego funduszu socjalnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wartości wydatków wymienionych w stanie faktycznym ponoszone w związku ze śmiercią:

a.

pracownika Spółki,

b.

najbliższej rodziny pracownika Spółki (I grupa),

c.

byłego pracownika Spółki,

d.

najbliższej rodziny byłego pracownika Spółki (I grupa),

e.

pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących bezpośrednio zakupów towarów w Spółce,

f.

pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących dystrybucji towarów Spółki, ale nie dokonujących bezpośrednio zakupów towarów w Spółce.

2. Czy Spółka ma obowiązek naliczenia podatku należnego VAT od wartości wydanych towarów opisanych w stanie faktycznym w związku ze śmiercią:

a.

pracownika Spółki,

b.

najbliższej rodziny pracownika Spółki (I grupa),

c.

byłego pracownika Spółki,

d.

najbliższej rodziny byłego pracownika Spółki (I grupa),

e.

pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących bezpośrednio zakupów towarów w Spółce,

f.

pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących dystrybucji towarów Spółki, ale nie dokonujących bezpośrednio zakupów towarów w Spółce.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków przedstawionych w stanie faktycznym. Poniesienie przez Spółkę takich wydatków jest wyrazem szacunku dla pracownika, podziękowania za pracę i włożony wkład w tworzenie firmy i uzyskiwane przychody, wzmacnia więzi pomiędzy pracownikami, wśród załogi wzrasta poczucie wartości oraz przynależności do kultury organizacji Spółki. Wszystko to ma określone działania motywacyjne, a tym samym pośrednio wpływa na poziom osiąganych przez Spółkę przychodów. Uczestnictwo w uroczystościach pogrzebowych kontrahentów pomaga w budowaniu i utrzymywaniu relacji handlowych tym samym również pośrednio wpływa na poziom osiąganych przez Spółkę przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT od wartości wydatków wymienionych w stanie faktycznym, ponieważ są one pośrednio związane z działalnością Spółki opodatkowaną podstawową stawką podatku VAT.

Podstawa prawna: art. 86 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Spółki, Spółka nie ma obowiązku naliczenia podatku należnego VAT od wartości wydanych towarów opisanych w stanie faktycznym w związku ze śmiercią, ponieważ nie występuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a zatem czynności tych nie można uznać za dostawę towarów ani świadczenia usług w rozumieniu art. 7-8 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest:

* nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych ze środków obrotowych Spółki w związku z udziałem w uroczystościach pogrzebowych pracownika, najbliższej rodziny pracownika lub byłego pracownika i jego najbliższej rodziny, pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących zakupów towarów w Spółce oraz dokonujących dystrybucji towarów Spółki;

* nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych z funduszu socjalnego Spółki w związku z udziałem w uroczystościach pogrzebowych pracownika, najbliższej rodziny pracownika lub byłego pracownika i jego najbliższej rodziny, pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących zakupów towarów w Spółce oraz dokonujących dystrybucji towarów Spółki;

* prawidłowe w zakresie braku opodatkowania wydatków związanych z udziałem w uroczystościach pogrzebowych ww. osób.

Ad. 1.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. W szczególności należy wskazać, że zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT obniżenia lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. Ponadto w myśl art. 88 ust. 3a ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka będzie ponosić wydatki na zakup wieńców pogrzebowych lub kwiatów, koszty transportu pracowników uczestniczących w pogrzebie, nekrologów umieszczanych w prasie, kondolencji i inne związane z udziałem w uroczystościach pogrzebowych, np. posiłek w czasie dojazdu do miejsca uroczystości pogrzebowych lub koszty noclegu w przypadku znacznej odległości miejsca uroczystości pogrzebowych od miejsca pracy, w związku ze śmiercią:

a.

pracownika Spółki,

b.

najbliższej rodziny pracownika Spółki (I grupa),

c.

byłego pracownika Spółki,

d.

najbliższej rodziny byłego pracownika Spółki (I grupa),

e.

pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących bezpośrednio zakupów towarów w Spółce,

f.

pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących dystrybucji towarów Spółki, ale nie dokonujących bezpośrednio zakupów towarów w Spółce.

Wyżej wymienione wydatki mają związek ze świadczeniem pracy dla Spółki (punkty a, b, c i d) oraz obrotem towarowym Spółki (punkty e i f).

W zależności od możliwości finansowych Spółki wydatki te będą ponoszone w zależności od możliwości finansowych:

1.

ze środków obrotowych Spółki;

2.

ze środków zakładowego funduszu socjalnego.

Analiza cytowanych wyżej regulacji prowadzi do wniosku, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, natomiast wykluczona jest możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tylko do zwolnionych bądź niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a czynnościami opodatkowanymi, jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się m.in. tym, że istotna jest intencja nabycia - jeżeli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zatem w pierwszej kolejności należy dokonać oceny okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej pod kątem ich wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej.

W analizowanej sprawie bezpośrednim celem nabycia opisanych towarów i usług, związanych z udziałem w uroczystościach pogrzebowych pracownika, najbliższej rodziny pracownika lub byłego pracownika i jego najbliższej rodziny, pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących zakupów towarów w Spółce oraz dokonujących dystrybucji towarów Spółki - jest okazanie szacunku zmarłej osobie oraz współczucia najbliższym z powodu straty członka rodziny.

Zatem intencją Wnioskodawcy już w momencie dokonywania wspomnianych zakupów jest ich wykorzystanie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu, tj. upamiętnienia zmarłych osób poprzez złożenie kwiatów lub wieńca na grobie zmarłego, wykup nekrologu w prasie, czy przesłanie kondolencji rodzinie zmarłego.

W ocenie tut. Organu ww. wydatki związane z udziałem w uroczystościach pogrzebowych wskazanych osób - jakkolwiek wynikające z prowadzonej polityki handlowej i dobrego zwyczaju - nie pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą polegającą na produkcji i sprzedaży wyrobów elektroniki użytkowej oraz świadczeniem usług w zakresie oprogramowania.

Należy podkreślić, że każdy wydatek, poza wyraźnie wskazanymi w ustawie, wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi i racjonalnością działania podmiotu. W sprawie nie zostało wykazane, aby wydatki ponoszone w przypadku śmierci wskazanych osób - miały wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości i przyczyniały się do generowania obrotu.

W odniesieniu do wywodzonego przez Wnioskodawcę pośredniego związku ww. wydatków z prowadzoną działalnością zauważyć należy, że w szerokim ujęciu każdy wydatek może mieć wpływ na działalność Spółki. Każdy mógłby więc pośrednio podlegać odliczeniu. Jednakże przypisanie związku określonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi musi następować w oparciu o racjonalne kryteria i obiektywną analizę okoliczności towarzyszących określonym czynnościom.

W analizowanej sprawie opisane wydatki mają bezpośredni i jednoznaczny związek z czynnościami niepodlegającymi VAT, zatem w takim przypadku brak jest możliwości doszukiwania się ich pośredniego wpływu na prowadzoną działalność opodatkowaną. Taki związek jest zbyt mało konkretny w porównaniu do jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Tym samym Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z udziałem w uroczystościami pogrzebowych pracownika, najbliższej rodziny pracownika lub byłego pracownika i jego najbliższej rodziny, pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących bezpośrednio zakupów towarów w Spółce oraz pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących dystrybucji towarów Spółki, ale nie dokonujących bezpośrednio zakupów towarów w Spółce z uwagi na brak związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie jest nieprawidłowe.

W odniesieniu natomiast do wydatków ponoszonych ze środków z zakładowego funduszu socjalnego należy wskazać, że podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług określa, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na podstawie ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych regulują przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 43, poz. 163).

Zgodnie z zapisami ww. ustawy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych przeznaczony jest m.in. na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z Funduszu (art. 1 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie do art. 8 ust. 1 i 2 ww. ustawy przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do skorzystania z funduszu.

Ponadto zasady przeznaczenia środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej oraz zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu określa kierownik zakładu pracy w regulaminie uzgodnionym z zakładowymi organizacjami związkowymi lub - gdy w zakładzie nie działają takie organizacje - w regulaminie uzgodnionym z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Na podstawie art. 10 oraz art. 12 ust. 1 powołanej ustawy, środki Funduszu są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym, a pracodawca jedynie administruje tymi środkami.

W analizowanej sprawie w przypadku wydatków ponoszonych z funduszu socjalnego, istotnym jest ustalenie czy podmiot zobowiązany do utworzenia funduszu socjalnego i następnie administrowania nim, wykonując czynności do których obliguje go ustawa o ZFŚS występuje jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy wskazać, że w przypadku, gdy pracodawca dokonuje zakupu usług i towarów finansując wydatki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, działa jedynie jako swego rodzaju pośrednik, a jego czynności związane są ściśle z rolą administratora ZFŚS. Dysponowanie środkami funduszu socjalnego nie należy do swobodnego uznania pracodawcy, stanowi regulowaną odrębną ustawą pomoc materialną, której nie można uznać za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Podmiot zobowiązany do utworzenia i administrowania zakładowym funduszem socjalnym podejmuje działania techniczne o charakterze nieodpłatnym, które pozostają całkowicie poza zakresem prowadzonej przez niego działalności gospodarczej - nie podejmuje on i nie prowadzi jako odrębnej i równoległej, działalności gospodarczej w przedmiocie i w celu dysponowania środkami z ZFŚS.

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że w przypadku administrowania środkami funduszu socjalnego Wnioskodawca nie występuje jako podatnik podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, w związku z tym działalność socjalna wykonywana przez niego jako administratora ZFŚS (tekst jedn.: nabywanie towarów i usług, jak również ich udostępnianie uprawnionym osobom) nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług.

Stąd też należy uznać, że skoro działalność socjalna wykonywana przez Wnioskodawcę jako administratora ZFŚS - tj. nabywanie towarów i usług oraz ich udostępnianie uprawnionym osobom, nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług - Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług dokonywanych w ramach tej działalności. W tym bowiem przypadku nie spełniona jest przesłanka warunkująca prawo do odliczenia, o której mowa w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy - brak jest związku dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W przypadku zatem opisanych we wniosku wydatków ponoszonych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących ww. wydatki, ponieważ nie będą spełnione podstawowe przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy, tj. przedmiotowe świadczenia nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż Wnioskodawca w tym zakresie nie będzie występował jako podatnik podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie jest nieprawidłowe.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ustawy).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Spółka będzie ponosić wydatki na zakup wieńców pogrzebowych lub kwiatów, koszty transportu pracowników uczestniczących w pogrzebie, nekrologów umieszczanych w prasie, kondolencji i inne związane z udziałem w uroczystościach pogrzebowych w związku ze śmiercią pracownika Spółki i jego najbliższej rodziny, byłego pracownika Spółki i jego najbliższej rodziny, pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących zakupu towarów w Spółce bądź dokonujących dystrybucji towarów Spółki.

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy, w kwestii obowiązku naliczania podatku należnego od wartości ww. wydatków należy zauważyć, że w analizowanej sprawie nie mamy do czynienia z dostawą towarów w rozumieniu art. 7, gdyż w przypadku złożenia wieńców pogrzebowych, umieszczenia nekrologów w prasie, kondolencji i transportu pracowników i innych wydatków związanych z udziałem w uroczystościach pogrzebowych wskazanych wyżej osób nie występuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a zatem czynności tych nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy.

Powyższe czynności nie stanowią również świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ustawy. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W przypadku złożenia wieńców pogrzebowych, umieszczenia nekrologów w prasie, kondolencji i transportu pracowników i innych wydatków związanych z udziałem w uroczystościach pogrzebowych wskazanych osób nie można powiedzieć, że czynności te wykonywane są w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Tym samym wydatki poniesione na zakup wieńców pogrzebowych lub kwiatów, koszty transportu pracowników uczestniczących w pogrzebie, nekrologów umieszczanych w prasie, kondolencji i innych wydatków związanych z udziałem w uroczystościach pogrzebowych pracownika i jego najbliższej rodziny, byłego pracownika i jego najbliższej rodziny, pracowników kontrahentów lub osób prowadzących działalność gospodarczą dokonujących zakupów towarów w Spółce lub dystrybucji towarów Spółki - w przypadku ich finansowania ze środków obrotowych Spółki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przypadku finansowania ww. zakupów ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, jak wykazano już w odpowiedzi na pytanie 1, Wnioskodawca nie występuje jako podatnik podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, w związku z tym działalność socjalna wykonywana przez niego jako administratora ZFŚS - nabywanie towarów i usług, jak również ich udostępnianie - nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, zarówno w przypadku finansowania ze środków obrotowych Spółki, jak i funduszu socjalnego, Spółka nie będzie zobowiązania do opodatkowania opisanych świadczeń.

Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień w podatku od towarów i usług (pytanie nr 2 i 3 złożonego wniosku). W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 1) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl