IPPP1/443-572/12-5/AW - Korekta podatku VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 października 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-572/12-5/AW Korekta podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2012 r. (data wpływu 4 lipca 2012 r.), uzupełnione pismem z dnia 25 września 2012 r. nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 14 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) skutecznie doręczone w dniu 24 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku VAT

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu 1 października 2012 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 14 września 2012 r. (skutecznie doręczone Wnioskodawcy w dniu 24 września 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wspólnie z małżonką na zasadzie małżeńskiej wspólności majątkowej kupił w dniu 18 czerwca 2012 r. lokal mieszkalny (dalej: lokal lub lokal mieszkalny) z rynku wtórnego wraz z udziałem w prawie wieczystego użytkowania 3 działek gruntu, udziałem we współwłasności wszelkich części wspólnych budynku mieszkalnego i przynależnym do lokalu pomieszczeniem piwnicznym. Lokal mieszkalny objęty jest prawem odrębnej własności lokalu ustanowionym w dniu 28 września 2010 r. w wyniku przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Czynność ustanowienia odrębnej własności lokalu nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W dniu 27 kwietnia 2012 r. została zawarta umowa przedwstępna zakupu przedmiotowego lokalu. Wpłacony został zadatek w wysokości 5 000 PLN.

Zakup mieszkania został w większej części sfinansowany z kredytu hipotecznego zaciągniętego przez oboje małżonków jako osoby prywatne. Zgodnie z zawartą umową kredytową z dnia 31 maja 2012 r. z bankiem. Wnioskodawca poniósł lub poniesie następujące wydatki:

* zwrot kwoty kredytu wraz z odsetkami ustalonymi według zmiennej stopy procentowej WIBOR 3 m i marży banku w wysokości 1 punktu procentowego. Przy czym wysokość marży banku może zostać podwyższona nie więcej niż o 2 punkty procentowe jeżeli w trakcie okresu kredytowania nastąpi wzrost ryzyka kredytowego banku. W okresie do czasu uprawomocnienia się wpisu hipoteki umownej do księgi wieczystej maila banku jest podwyższona o 0,6 punktu procentowego.

* koszt wyceny nieruchomości - 479 zł

* opłata za podwyższone ryzyko banku z tytułu brakującego wykładu własnego tytułem składki ubezpieczeniowej (ubezpieczenie brakującego wkładu), płatna jednorazowo po podpisaniu umowy kredytowej - 2275,32 zł

* koszt wpisu hipoteki umownej do księgi wieczystej 200 zł

* koszt wpisu Wnioskodawcy i małżonki w księdze wieczystej jako właścicieli nieruchomości - 200 zł

* koszt podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu ustanowienia hipoteki - maksymalnie 19 zł

* koszt ubezpieczenia lokalu mieszkalnego stanowiącego przedmiot prawnego zabezpieczenia spłaty kredytu od ognia i innych zdarzeń losowych

* koszt ubezpieczenia na życie Wnioskodawcy i jego małżonki

* koszt otwarcia i prowadzenia rachunku typu Eurokonto m.in. do spłaty kredytu - 1437,60 zł

* koszt zakupu karty kredytowej - 105 zł.

Ponadto Wnioskodawca na podstawie umowy kredytowej może być zobowiązany do zapłacenia:

* prowizji za prolongowanie terminu spłaty kapitału

* odsetek od nieterminowej spłaty kredytu

* kosztów upomnień listownych i kontaktów telefonicznych w sytuacji opóźnień w spłacie rat kredytowych

* kosztów sądowych związane z roszczeniami banku wobec Wnioskodawcy, postępowaniem egzekucyjnym i windykacją w sytuacji gdy Wnioskodawca zaprzestanie spłaty kredytu;

* prowizji za wcześniejszą całkowitą lub częściową spłatę kredytu

* opłat za wystawienie opinii i zaświadczeń, harmonogramów spłaty kredytu itp. zgodnie z tabelą opłat i prowizji banku.

Lokal mieszkalny znajduje się w budynku, w którym usytuowany jest lokal mieszkalny zaspokajający potrzeby mieszkaniowe Wnioskodawcy i jego rodziny (małżonki i maloletniego dziecka) i w którym jednocześnie zarejestrowana jest działalność gospodarcza Wnioskodawcy.

Zakupiony lokal zostanie przeznaczony w całości na biuro działalności gospodarczej Wnioskodawcy jednak bez zmiany zasadniczego przeznaczenia lokalu. Lokal będzie pełnił wyłącznie funkcje typowo biurowe. Wnioskodawca planuje bezpośrednio po zakupie lub później przeprowadzić w lokalu drobne prace remontowe polegające na odświeżeniu jego wyglądu. Wnioskodawca planuje również wnieść lokal do majątku przedsiębiorstwa i poddać go amortyzacji. Małżonka wnioskodawcy nie będzie wykorzystywać zakupionego lokalu na własne potrzeby. W żadnym z dokumentów związanych z zakupem lokalu (w tym w umowie zakupu, w umowie kredytowej) nie został wskazany jako cel zakupu lokalu działalność gospodarcza lub przeznaczenie na działalność gospodarczą.

Wnioskodawca rozważa w późniejszym okresie przeznaczenie lokalu na wynajem na cele mieszkalne w momencie gdy lokal będzie jeszcze środkiem trwałym w działalności gospodarczej Wnioskodawcy lub po zaprzestaniu wykorzystywania lokalu na cele działalności gospodarczej i w konsekwencji po zaprzestaniu jego amortyzacji w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, z której dochód opodatkowany jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: podatek PIT), tzw. podatkiem liniowym według stawki 19% rozliczanym według metody kasowej (tekst jedn.: metoda potrącania kosztów uzyskania przychodów przez podatników podatku PIT prowadzących działalność gospodarczą ewidencjonowaną KPIR, o której mowa w art. 22 ust. 6b ustawy o PIT) na bazie miesięcznej. Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT lub VAT). Usługi świadczone przez Wnioskodawcę opodatkowane są podatkiem VAT według stawki 23%. Zgodnie z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej z dnia 16 grudnia 2009 r. (który od tej daty nie uległ zmianie) Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie doradztwa związanego z zarządzaniem i inwestycjami w nieruchomości komercyjne. W przedmiocie działalności nie jest wymienione pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, sprzedaż czy wynajem nieruchomości. Usługi świadczone są przez Wnioskodawcę głównie w siedzibach klientów.

Małżonka Wnioskodawcy jest zarejestrowana w ramach jego działalności gospodarczej dla celów ubezpieczenia zdrowotnego jako osoba współubezpieczona.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wystąpi obowiązek korekty VAT naliczonego (m.in. z tytułu nabycia energii elektrycznej, usług dostępu do Internetu, remontów, ulepszeń, usług i towarów nie związanych bezpośrednio z lokalem mieszkalnym czyli książek fachowych, komputerów przenośnych) wobec którego Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia VAT należnego - jeśli lokal mieszkalny zostanie przeznaczony na wynajem na cele mieszkaniowe w ramach prowadzonej działalności gosp... - jeśli lokal mieszkalny zostanie przeznaczony na wynajem jako składnik majątku prywatnego po wcześniejszym wycofaniu lokalu z majątku przedsiębiorstwa... - jeśli lokal mieszkalny zostanie odpłatnie zbyty przed upływem 10 lat od oddania nakładów do używania lub 12 miesięcy od oddania nakładów do używania.

Stanowisko Wnioskodawcy

W przypadku gdy od dokonywanych nakładów (bez względu na ich charakter ulepszeniowy czy remontowy) podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, a zbycie lokalu mieszkalnego w ramach działalności gospodarczej, nastąpi przed upływem 10 lat od poniesienia nakładów, wystąpi konieczność skorygowania podatku VAT naliczonego od nakładów zgodnie z treścią przepisu art. 91 ustawy o VAT. Takie same skutki (tekst jedn.: obowiązek korekty) wystąpią również w sytuacji wycofania lokalu z działalności gospodarczej i przesunięcie go do majątku prywatnego oraz przeznaczenia lokalu na wynajem na cele mieszkaniowe w ramach działalności gospodarczej przed upływem 10 lat od poniesienia nakładów. Korekty dokonuje się w wysokości 1/10 podatku VAT naliczonego za każdy rok przed upływem 10 lat licząc od roku, w którym nakłady zostały oddane do użytkowania. Korekta podatku VAT naliczonego będzie także konieczna jeśli od dokonywanych nakładów, których wartość nie przekroczyła 15000 PLN (bez względu na ich charakter ulepszeniowy czy remontowy) podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, a zbycie lokalu mieszkalnego (wycofanie z działalności gospodarczej, czy przeznaczenie na wynajem na cele mieszkalne w ramach działalności gospodarczej) nastąpi przed upływem 12 miesięcy licząc od końca okresu rozliczeniowego, którym oddano nakłady do użytkowania.

Obowiązek dokonania korekty podatku VAT naliczonego nie wystąpi jeśli zakup towarów i usług w związku z nakładami ponoszonymi w lokalu (bez względu na ich charakter) nie będzie dawał podatnikowi prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony (czyli np. dostawcą towarów, usług będzie podatnik VAT zwolniony). Przy czym zdaniem Wnioskodawcy zakup towarów w jednostce handlu detalicznego udokumentowany paragonem z kasy fiskalnej nie jest równoznaczny z brakiem prawa nabywcy towarów do odliczenia podatku VAT naliczonego przy takim zakupie. Fakt nie wystąpienia przez nabywcę z żądaniem wystawienia faktury do paragonu nie jest równoznaczny z nieprzysługiwaniem podatnikowi prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ gdyby podatnik faktury zażądał prawo to by mu przysługiwało.

Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek dokonania korekty podatku VAT naliczonego będzie dotyczył podatku VAT naliczonego związanego z dokonaniem nakładów (bez względu na ich charakter remontowy czy ulepszeniowy). Obowiązek dokonania korekty podatku VAT naliczonego nie będzie natomiast dotyczył podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem:

* energii elektrycznej, usług radiokomunikacyjnych i telekomunikacyjnych (dostęp do Internetu) za okresy, w którym lokal mieszkalny był wykorzystywany jako biuro Wnioskodawcy (a więc do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT).

* usług i towarów nie związanych bezpośrednio z lokalem mieszkalnym czyli np. książek fachowych, komputerów przenośnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W świetle art. 91 ust. 2 ustawy o VAT przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Jak stanowi art. 91 ust. 3 ustawy o VAT korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (art. 91 ust. 7a ustawy o VAT).

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, tj. zarówno w sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nabył w czerwcu 2012 r. lokal mieszkalny wspólnie z małżonką jako współwłasność majątkowa. Przedmiotowe nabycie nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca zamierza przeznaczyć lokal w całości na biuro prowadzonej działalności gospodarczej i wprowadzić lokal do majątku przedsiębiorstwa. Planuje również przeprowadzić drobne prace remontowe polegające na odświeżeniu jego wyglądu, jednakże jak wskazał Zainteresowany wartość nakładów nie przekroczy 30% wartości początkowej. W późniejszym okresie Zainteresowany rozważa wynajem lokalu na cele mieszkalne zarówno gdy lokal będzie środkiem trwałym wykorzystywanym w prowadzonej działalności jak również po wycofaniu lokalu z majątku przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobowa działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT. Zakres działalności obejmuje doradztwo związane z zarządzeniem i inwestycjami w nieruchomości komercyjne. Jak wskazał Zainteresowany przedmiotem działalności nie jest pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, czy też sprzedaż lub wynajem nieruchomości.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ewentualnej korekty podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych bezpośrednio i pośrednio z lokalem mieszkalnym wykorzystywanym w prowadzonej działalności gospodarczej w sytuacji gdy zmianie ulegnie przeznaczenie ww. lokalu (lokal zostanie sprzedany, wynajęty na cele mieszkalne, wycofany z majątku przedsiębiorstwa i środków trwałych).

Odnosząc się do wydatków związanych bezpośrednio z lokalem mieszkalnym należy wskazać, iż w sytuacji gdy dojdzie do sprzedaży lokalu mieszkalnego (zmiana przeznaczenia - sprzedaż zwolniona w okresie korekty) zastosowanie znajdzie art. 91 ust. 4 ustawy. Wnioskodawca będzie zobowiązany do korekty w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Należy przyjąć, iż dalsze wykorzystywanie lokalu jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi. Korekty należy dokonać jednorazowo w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy w którym nastąpi sprzedaż. Natomiast w sytuacji wynajmu lokalu na cele mieszkaniowe również zmianie ulegnie przeznaczenie przedmiotowej nieruchomości z wyłącznie opodatkowanej (wykorzystanie jako biuro) na wyłącznie zwolnioną (najem na cele mieszkalne). Powyższe będzie wymagać dokonania korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego związanego bezpośrednio z poniesionymi nakładami na przedmiotowy lokal mieszkalny. Korekty należy dokonać na zasadach określonych w zdaniu pierwszym i drugim ust. 2 art. 91 oraz ust. 3 ustawy. Wnioskodawca winien dokonać korekty z uwzględnieniem 5 letniego okresu licząc od roku w którym lokal będący środkiem trwałym zostanie oddany w użytkowanie. Korekta będzie dotyczyć 1/5 kwoty podatku naliczonego. Korekty tej należy dokonać w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym za który dokonuje się korekty zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy.

W odniesieniu do okoliczności wycofania lokalu z prowadzonej działalności i wyrejestrowania go z ewidencji środków trwałych należy uznać, iż na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług czynność ta jest analogiczna do dostawy towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy. Okoliczności dostawy lokalu wykorzystywanego przez Wnioskodawcę jako biuro do prowadzenia działalności zostały rozstrzygnięte w interpretacji znak IPPP1/443-572/12-4/AW, i wskazano, iż ewentualna sprzedaż lokalu będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia i nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, będzie opodatkowana podatkiem VAT według stawki podstawowej. Zatem w sytuacji wycofania lokalu mieszkalnego z ewidencji środków trwałych i przekazania go do majątku prywatnego małżonków nastąpi tożsama sytuacja - powyższa czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT według stawki podstawowej. Tym samym należy uznać, iż nie dojdzie do zmiany przeznaczenia i Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania jakiejkolwiek korekty od nakładów poniesionych w związku z wykorzystywaniem przedmiotowego lokalu w prowadzonej działalności gospodarczej.

W stosunku na wydatków w sposób pośredni związanych z lokalem mieszkalnym będącym środkiem trwałym należy wyjaśnić co następuje. Ustawa o VAT nie precyzuje, jaki charakter ma mieć związek pomiędzy dokonaniem określonych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Związek ten może mieć charakter bezpośredni, tj. w pewnych przypadkach możliwe jest jednoznaczne wskazanie, że zakupione przez podatnika towary lub usługi zostały wykorzystane do wykonania określonej transakcji opodatkowanej. Ustawodawca nie zawęża jednak prawa do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie do tego rodzaju przypadków. Związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych może mieć również charakter pośredni, gdy zakupów tych nie można wprawdzie przyporządkować do określonych transakcji opodatkowanych, jednak służą one działalności gospodarczej podatnika, opodatkowanej podatkiem VAT. Istnienie takiego pośredniego związku nabywanych towarów i usług z prowadzeniem przez podatnika działalności opodatkowanej VAT jest wystarczające z punktu widzenia przesłanki odliczenia określonej w art. 86 ust. 1. Powyższe stanowisko jest konsekwencją zasady neutralności podatku VAT dla podatników prowadzących działalność opodatkowaną tym podatkiem, kluczowej zasady, na której zbudowany jest system podatku od wartości dodanej. Realizacja tej zasady wyraża się zatem w stworzeniu takich regulacji prawnych, zgodnie z którymi podatek naliczony (zapłacony) przez podatnika, w cenie nabytych towarów i usług w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej tym podatkiem może zostać odliczony, nie stanowiąc tym samym dla podatnika obciążenia jako koszt.

Analizując wskazane wyżej wyjaśnienie w kontekście wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, iż towary i usługi (energia elektryczna, usług telekomunikacyjne, Internet, książki, komputery) jakie nabywał w związku z lokalem mieszkalnym wprowadzonym do działalności gospodarczej i wykorzystywanym jako biuro prowadzonej działalności, mają pośredni związek z lokalem mieszkalnym, jednak bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zatem nie zajdą tu okoliczności warunkujące dokonanie korekty odliczonego podatku VAT w zw. z nabyciem ww. towarów i usług, które Wnioskodawca wykorzystał w prowadzonej działalności.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydana odrębna interpretacja.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl