IPPP1/443-562/13-4/ISZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-562/13-4/ISZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu 13 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2013 r. (data wpływu 29 sierpnia 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 20 sierpnia 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 22 sierpnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży lokali mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży lokali mieszkalnych.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 27 sierpnia 2013 r., złożonym w dniu 27 sierpnia 2013 r. (data wpływu 29 sierpnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 20 sierpnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia zamierza dokonać sprzedaży 5 lokali mieszkalnych znajdujących się w budynku, który powstał w latach 60-tych ubiegłego wieku. W okresie jego budowy nie obowiązywała ustawa o VAT i nie było możliwości odliczania podatku VAT od ponoszonych na budowę nakładów. W czasie wznoszenia budynku pełne koszty bez odliczenia VAT ponieśli członkowie Spółdzielni, gdyż budowa została sfinansowana ich wkładami budowlanymi. W późniejszym okresie jako lokale wolne były wykorzystane na biura Spółdzielni.

W 2007 r. biura Spółdzielni zostały przeniesione do innego budynku, w którym znajdują się do dnia dzisiejszego. W trosce o zapewnienie przychodów dla Spółdzielni które jednocześnie podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym (był on odprowadzany do Urzędu), Spółdzielnia przeznaczyła te lokale do wynajęcia. Faktury wystawiane na podstawie umów najmu obciążone były podatkiem VAT który również był odprowadzany do Urzędu.

W 2012 r. Walne Zgromadzenie podjęło uchwałę o przeznaczeniu tych lokali do sprzedaży, jako lokale mieszkalne, ponieważ lokale te zawsze były lokalami mieszkalnymi a tylko przez pewien czas przeznaczone zostały na wynajem. W celu zrealizowania uchwały Zarząd podjął działania do przygotowania lokali do sprzedaży - dokonano remontu. Poniesione nakłady sfinansowane zostały z wolnych środków jakimi dysponowała Spółdzielnia.

Mając świadomość, że lokale mieszkalne o których mowa wyżej nie zmieniły statusu (stanowiły zawsze zasoby mieszkaniowe) i będą przeznaczone wolą Walnego Zgromadzenia do sprzedaży jako lokale mieszkalne, Spółdzielnia nie korzystała z prawa do odliczenia podatku VAT od ponoszonych na remont nakładów.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

1. Spółdzielnia wynajmowała pokoje po swoim biurze od 2008 r. do 2011 r. łącznie powierzchnia wynajmowana stanowiła 125,60 m2.

Zawarto następujące umowy:

* Umowa zawarta na powierzchnię użytkową 60,40 m2 od 7 lipca 2008 r., rozwiązana 31 grudnia 2011 r.

* Umowa zawarta na powierzchnię użytkową 15,20 m2 od 9 listopada 2009 r., rozwiązana 31 października 2010 r.

* Umowa zawarta na powierzchnię użytkową 50,00 m2 od 2 czerwca 2008 r., do 28 lutego 2010 r.

Następnie w 2012 r., w wyniku adaptacji z pomieszczeń biurowych powstało 5 mieszkań będących odwzorowaniem mieszkań znajdujących się na I piętrze budynku.

Podkreślenia wymaga fakt, że pomieszczenia biurowe zawsze miały status lokali mieszkalnych.

Lokale mieszkalne dostosowane zostały w latach 70-tych ubiegłego wieku dla celów biurowych jako siedziba ówczesnego osiedla.

Spółdzielnia chce dokonać sprzedaży lokali o łącznej powierzchni 219,50 m2.

2. Na poszczególne lokale poniesiono nakłady nie przekraczające 30% ich wartości początkowej. Lokale te będą miały status lokali wyodrębnionych (mających odrębną własność).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku od towarów i usług:

1. Czy w świetle postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10 a ustawy o VAT przy ustanawianiu praw do tych lokali w drodze przetargu (sprzedaży) Spółdzielnia jest zwolniona z obowiązku naliczenia podatku, VAT od przedmiotowej sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Po spełnieniu warunków wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a Spółdzielnia nie ma obowiązku naliczenia podatku VAT od sprzedaży lokali mieszkalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

a.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

b.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W art. 2 pkt 14 ustawy ustawodawca określił, co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży 5 lokali mieszkalnych znajdujących się w budynku, który powstał w latach 60-tych ubiegłego wieku. Lokale te będą miały status lokali wyodrębnionych (mających odrębną własność). W okresie jego budowy nie obowiązywała ustawa o VAT i nie było możliwości odliczania podatku VAT od ponoszonych na budowę nakładów. W późniejszym okresie do roku 2007, pomieszczenia, jako lokale wolne były wykorzystane na biura Spółdzielni. Spółdzielnia wynajmowała pokoje po swoim biurze od 2008 r. do 2011 r. Faktury wystawiane na podstawie umów najmu obciążone były podatkiem VAT. Łącznie powierzchnia wynajmowana stanowiła 125,60 m2.

Zawarto na stepujące umowy:

* Umowa zawarta na powierzchnię użytkową 60,40 m2 od 7 lipca 2008 r., rozwiązana 31 grudnia 2011 r.

* Umowa zawarta na powierzchnię użytkową 15,20 m2 od 9 listopada 2009 r., rozwiązana 31 października 2010 r.

* Umowa zawarta na powierzchnię użytkową 50,00 m2 od 2 czerwca 2008 r., do 28 lutego 2010 r.

Następnie w 2012 r., w wyniku adaptacji z pomieszczeń biurowych powstało 5 mieszkań będących odwzorowaniem mieszkań znajdujących się na I piętrze budynku. Podkreślenia wymaga fakt, że pomieszczenia biurowe zawsze miały status lokali mieszkalnych. Lokale mieszkalne dostosowane zostały w latach 70-tych ubiegłego wieku dla celów biurowych jako siedziba ówczesnego osiedla. Spółdzielnia zamierza dokonać sprzedaży lokali o łącznej powierzchni 219,50 m2. Na poszczególne lokale poniesiono nakłady nie przekraczające 30% ich wartości początkowej. Mając świadomość, że lokale mieszkalne o których mowa wyżej nie zmieniły statusu (stanowiły zawsze zasoby mieszkaniowe) i będą przeznaczone wolą Walnego Zgromadzenia do sprzedaży jako lokale mieszkalne, Spółdzielnia nie korzystała z prawa do odliczenia podatku VAT od ponoszonych na remont nakładów.

Z cytowanych przepisów art. 2 pkt 14 ustawy wynika, że aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części, do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu. Użyty zwrot "czynności podlegające opodatkowaniu" należy rozumieć jako czynności wymienione w art. 5 ustawy, wykonane przez podatników VAT, niezależnie od tego czy były zwolnione od podatku czy też nie. Przy czym, sformułowanie to, dotyczy czynności wymienionych w art. 5 obecnie obowiązującej ustawy o VAT i dokonanych w okresie jej obowiązywania, jak również dokonanych pod rządami ustawy z dnia 8 stycznia 1993 o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

Zatem, jeżeli podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem, bowiem zarówno sprzedaż, dzierżawa, czy najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że na poszczególne lokale poniesiono nakłady nie przekraczające 30% ich wartości początkowej, a pomieszczenia biurowe zawsze miały status lokali mieszkalnych.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów oraz opis sprawy należy stwierdzić, że pierwsze zasiedlenie w rozumieniu przepisów ustawy miało miejsce w odniesieniu do lokali lub ich częśąci, które były oddane przez Spółdzielnię do użytkowania na podstawie zawartych umów najmu odpowiednio:

* w dniu 7 lipca 2008 r. do powierzchni 60,40 m2 (Umowa zawarta od 7 lipca 2008 r.),

* w dniu 9 listopada 2009 r. do powierzchni 15,20 m2 (Umowa zawarta od 9 listopada 2009 r.),

* w dniu 2 czerwca 2008 r. do powierzchni 50,00 m2 (Umowa zawarta od 2 czerwca 2008 r.).

Tym samym w odniesieniu do sprzedaży ww. lokali lub ich części, które były przedmiotem umów najmu, których powierzchnia stanowi odpowiednio: 60,40 m2, 15,20 m2 i 50,00 m2 - spełnione zostaną obie przesłanki warunkujące zastosowanie stawki zwolnionej od podatku, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Mianowicie dostawa ww. lokali lub ich części nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą lokali lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Odnosząc się natomiast do pozostałych lokali lub ich części, które Spółdzielnia zamierza sprzedać, wskazać należy, że czynność ta odbędzie się w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, bowiem w przedmiotowym przypadku nie nastąpiło oddanie przedmiotowych lokali lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu. Wobec powyższego ich dostawa nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W tych okolicznościach rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy w opisanej sytuacji będzie miało zastosowanie zwolnienie z podatku od towarów i usług wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że lokale lub ich części, które Spółdzielnia zamierza sprzedać, zostały wybudowane przez Wnioskodawcę w latach 60-tych ubiegłego wieku. Natomiast przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym obowiązywały od 8 stycznia 1993 r. Tym samym Spółdzielni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z budową przedmiotowych lokali. Ponadto Wnioskodawca nie poniósł wydatków na ich ulepszenie przekraczających 30% wartości poszczególnych lokali.

W świetle zatem przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, sprzedaż lokali lub ich części, które nie były przedmiotem umów najmu, a które służyły Spółdzielni jako pomieszczenia biurowe, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Reasumując, Spółdzielnia nie ma obowiązku naliczenia podatku VAT od sprzedaży lokali mieszkalnych lub ich części. Sprzedaż ta będzie korzystać ze zwolnienia od podatku:

* na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w odniesieniu do lokali lub ich części będących przedmiotem umów najmu o powierzchni odpowiednio: 60,40 m2, 15,20 m2 i 50,00 m2.

* na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, w odniesieniu do lokali lub ich części, które nie były wydane do użytkowania na podstawie umów najmu, a które służyły tylko i wyłącznie jako pomieszczenia biurowe Spółdzielni.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W związku z faktem, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl