IPPP1/443-56/08-2/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-56/08-2/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko C sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2008 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystania faktury korygującej w formie papierowej, do faktury wystawionej formie elektronicznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystania faktury korygującej w formie papierowej, do faktury wystawionej formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

C Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") w związku ze zmianą okoliczności faktycznych, zwraca się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania par. 5 ustęp 1 oraz ustęp 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (dalej "Rozporządzenie") oraz ocenę poprawności stanowiska Spółki. C. Sp. z o.o. zajmuje się produkcją, dystrybucją i sprzedażą napojów bezalkoholowych, soków owocowych i warzywnych, wód oraz nektarów opatrzonych zastrzeżonymi znakami towarowymi. Spółka należy do grupy firm powiązanych kapitałowo, których udziałowcem jest X S.A. z siedzibą w A. Spółki z grupy Y (dalej "Grupa Y") prowadzą działalność w większości krajów europejskich, jak również poza Europą. W roku 2008, w Grupie Y planowane jest wdrożenie standardowego rozwiązania informatycznego obejmującego m.in. wystawianie faktur i ich przesyłanie do Klientów poprzez system wymiany danych elektronicznych (E...). Dotychczasowy lokalny system użytkowany przez Spółkę zostanie zastąpiony nowym systemem informatycznym między innymi dla faktur elektronicznych, który wdrożony zostanie we wszystkich firmach należących do Grupy Y jako wymagany standard. Zmiana systemu spowoduje zmianę operatora zewnętrznego obsługującego system E.... Z uwagi na konieczność zastosowania jednego systemu E... w wielu krajach ulegną również zmianie rozwiązania techniczne. W związku z tym, że polskie przepisy podatkowe zawierają regulacje dotyczące sposobu wystawiania faktur korygujących (w tym określony zakres informacji, które powinny zawierać faktury korygujące np. w przypadku udzielenia rabatu czy pomyłki w cenie jak odwołanie do numeru faktury pierwotnej czy też wykazanie kwot w ujęciu "było" i "winno być") odmienne od rozwiązań zastosowanych winnych państwach członkowskich możliwe jest, że przyjęty przez Grupę Y system E... nie będzie posiadał funkcjonalności dotyczącej wystawiania i przesyłania elektronicznych faktur korygujących poprawnych z punktu widzenia rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów dotyczącego m.in. danych, które powinny zawierać faktury korygujące. W wyniku braku takiej funkcjonalności w zastosowanym przez Grupę Y systemie, Spółka będzie zmuszona do wystawiania papierowych faktur korygujących. W związku z odmiennością uregulowań prawnych obowiązujących w Polsce a dotyczących faktur korygujących, Grupa Y nie planuje dokonania zmiany globalnego rozwiązania technicznego z uwagi na to, że nie jest to konieczne z punktu widzenia wymogów prawa podatkowego obowiązującego w pozostałych krajach członkowskich. Wdrażając obecnie używany przez Spółkę na terenie kraju system E..., Spółka zwróciła się z zapytaniem dotyczącym możliwości wystawiania faktur korygujących poza systemem E... do Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. Postanowieniem z dnia 21 grudnia 2006 r. (nr 1472/RPP1/443-756/06/SAPI), Naczelnik uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe wyjaśniając, że możliwość wystawienia papierowych faktur korygujących dotyczy jedynie sytuacji nieprzewidzianych takich, jak awaria komputera, serwera czy systemu. W innych okolicznościach, podatnik nie ma prawa do wystawienia faktur w formie papierowej. Spółka załącza kopię postanowienia do niniejszego wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze zmianą okoliczności faktycznych, w powyżej opisanej sytuacji Spółka może wystawiać faktury korygujące w formie papierowej podczas, gdy faktura pierwotna jest wystawiana i przesyłana w systemie E..., zaś wystawienie faktur korygujących w formie papierowej nie jest związane z awarią systemu lecz z brakiem odpowiedniej funkcjonalności rozwiązania przyjętego przez Grupę Y.

Zdaniem wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki paragraf 5 Rozporządzenia nie zawiera ścisłego katalogu zdarzeń określonych jako przeszkoda techniczna czy też przeszkoda formalna. Użyte w przepisie określenie "przeszkoda" należy rozumieć jako każdą niemożność lub utrudnienie w działaniu przyjętego systemu. W ocenie Spółki zmiana okoliczności faktycznych polegających na braku możliwości wystawiania elektronicznych faktur korygujących w formacie wymaganym przez polskie przepisy w systemie, który planuje wdrożyć Grupa Y jest właśnie taką przeszkodą techniczną. Stanowisko Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego zaprezentowane w odniesieniu do obecnie używanego przez Spółkę systemu spowodowało niesłuszne zawężenie rozumienia pojęcia "przeszkoda" jedynie do sytuacji, gdy dochodzi do awarii technicznej. Spółka stoi na stanowisku, że konieczność przyjęcia jednego rozwiązania technicznego przez Grupę Y, które z punktu widzenia polskich regulacji nie będzie dostosowany do wymagań obowiązujących w Polsce i związanych z wystawianiem faktur korygujących, jest przeszkodą techniczną, gdyż dotyczy technicznych braków systemu komputerowego. Stanowisko powyższe potwierdza również wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 października 2007 r. (sygn. III SA/Wa 1054/07). Dodatkowo Dyrektywa 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej (obecnie Dyrektywa 2006/116/WE z dnia 28 listopada 2006 r.) nie przewiduje ograniczeń dotyczących możliwości wystawiania papierowych faktur korygujących do elektronicznych faktur pierwotnych. W związku z tym, przyjęcie przez Grupę Y jednego rozwiązania technicznego dla faktur elektronicznych, zgodnego z wymogami Dyrektywy ale nie dostosowanego do polskich wymogów w zakresie wystawiania faktur korygujących, zdaniem Spółki stanowi również przeszkodę formalną dla zastosowania wdrażanego systemu dla polskich faktur korygujących. Zatem Spółka będzie mogła wystawiać papierowe faktury korygujące do elektronicznych faktur pierwotnych. W związku z powyższym, uprzejmie prosimy o potwierdzenie prawidłowości stanowiska Spółki w związku z planowaną zmianą systemu E... stosowanego przez Spółkę na jeden system wdrożony w Grupie Y.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W myśl art. 106 ust. 10 ww. ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji może określić, w drodze rozporządzenia, sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, uwzględniając:

1.

konieczność odpowiedniego dokumentowania sprzedaży i identyfikacji czynności dokonanych przez grupy podatników;

2.

potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

3.

konieczność zapewnienia jednoznacznej identyfikacji wystawcy faktury oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności, niezaprzeczalności i nienaruszalności wystawianym i przesyłanym fakturom;

4.

stosowane techniki w zakresie wystawiania i przesyłania dokumentów w formie elektronicznej i kodowania danych w tych dokumentach.

Na podstawie powyższego upoważnienia Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119).

Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia faktury korygujące do faktur wystawianych i przesłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie. Wystawianie faktur w formie elektronicznej pociąga za sobą analogiczną formę wystawiana ewentualnych faktur korygujących. Jest bowiem zasadą, że faktury korygujące wystawione do faktur wystawionych i przesłanych elektronicznie wystawia się i przesyła w tej samej formie.

Ustawodawca dopuszcza jednak sytuację, w których faktura korygująca wystawiona do faktury przesłanej w formie elektronicznej będzie wystawiona w formie papierowej. W myśl § 5 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia w przypadkach gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesłanie dokumentu, o którym mowa w ust. 1, w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że faktura korygująca dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.

Jak wynika z powyższych zapisów wystawianie faktur korygujących w formie elektronicznej jest zasadą, możliwość wystawienia faktury korygujące w formie papierowej do faktury wystawionej w formie elektronicznej to wyjątek, który może mieć miejsce w określonych sytuacjach, przy pojawieniu się określonych przeszkód. Do takich przeszkód w szczególności ustawodawca zaliczył przypadek cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej.

W ujęciu słownikowym przeszkoda - "to co utrudnia lub uniemożliwia zrealizowanie czegoś" (www.sjp.pwn.pl). Ustawodawca określił, że przeszkody uniemożliwiające wystawianie faktur korygujących w formie elektronicznej, dające podstawę do wystawienia przedmiotowych faktur w formie papierowej, powinny mieć charakter formalny lub techniczny. Formalny to odnoszący się do formy, a nie treści czegoś, zgodny z przepisami (www.sjp.pwn.pl). Ustawodawca w przedmiotowym rozporządzeniu określił formalne wymogi, które musi spełnić podatnik, aby mógł wystawiać i przesyłać faktury w formie elektronicznej. Nie spełnienie jednego z warunków określonych ww. rozporządzeniu może zostać uznane za przeszkodę formalną. Formalną przeszkodą uniemożliwiającą wystawienie faktury korygującej w formie elektronicznej może być np. utrata ważności przez podpis elektroniczny wystawcy.

Przeszkoda techniczna to przeszkoda odnosząca się do wykonywania jakiś czynności lub realizacji czegoś (www.sjp.pwn.pl). Przeszkodą techniczną, która uniemożliwia wystawienie faktury korygującej w formie elektronicznej mogą być także: przejściowa awaria komputera, serwera, systemu.

Wystawienie faktury korygującej e-fakturę w formie papierowej jest szczególnym przypadkiem, odstępstwem od podstawowej zasady, zobowiązującej podatnika do wystawienia faktury korygującej e-fakturę w formie elektronicznej. Racjonalny ustawodawca w § 5 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia dopuszcza, że w przypadku zaistnienia przeszkód (technicznych lub formalnych) podatnik może wystawić fakturę korygująca e-fakturę w formie papierowej. Ustawodawca w powyższym przepisie posłużył się zwrotem "w przypadku", w ujęciu słownikowym przypadek to zdarzenie lub zjawisko, które nie da się przewidzieć, pojedyncze zdarzenie lub pojedyncza sytuacja (www.sjp.pwn.pl). Wystawienie przez podatnika faktury korygującej e-fakturę w formie papierowej powinno mieć charakter incydentalny, sporadyczny. Podatnik w sytuacjach nadzwyczajnych, gdy używany przez podatnika system umożliwia wystawienie faktury korygującej e-fakturę w formie elektronicznej, jednak z przyczyn technicznych lub formalnych w danej chwili nie jest to możliwe, może wystawić fakturę korygującą e-fakturę w formie papierowej. Podatnik powinien posiadać system informatyczny, który pozwala na wystawianie faktury korygującej w formie elektronicznej. Korzystający z systemu informatycznego nie ma prawa do wystawienia faktury korygującej e-fakturę w formie papierowej, w sytuacji, w której z założenia w użytkowanym systemie nie jest możliwe wystawianie ww. faktur w formie elektronicznej, a on nie zamierza tego stanu zmieniać.

Z przedstawionego w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej opisu zdarzenia przyszłego wynika, że C. sp. z o.o. z góry zakłada, że faktury korygujące e-faktury będą wystawiane w formie papierowej. Spółka nie planuje także żadnych działań mających na celu zmianę systemu tak aby ten umożliwiał wystawianie faktur korygujących zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2008 r. należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl