IPPP1-443-559/10-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-559/10-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.), uzupełnionego w dniu 18.06. 2010 r. na wezwanie tut. organu z dnia 11 czerwca 2010 r. (doręczone w dniu 14 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania umowy darowizny - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania umowy darowizny.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został w dniu 18 czerwca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Aktem notarialnym - umowa darowizny Skarb Państwa jako właściciel chce darować na rzecz Gminy nieruchomość stanowiącą kompleks sportowy "Klub Sportowy S...", składająca się z 22 działek ewidencyjnych. Przedmiotowa nieruchomość leży na obszarze, który nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, natomiast Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego miasta przewiduje na części działek "obszar adaptacji i intensyfikacji wiodącej funkcji mieszkalnictwa jednorodzinnego", na pozostałych "adaptacji i rozwoju ogródków działkowych". W skład nieruchomości wchodzi działka 8/4 o pow. 2,2438 ha, która jest zabudowana budynkiem oddanym do użytku w 1972 r. Pozostałe 21 działek o powierzchni ogólnej 3,1121 ha stanowi nieruchomość niezabudowaną z zapisem w ewidencji gruntów i budynków jako tereny rekreacyjno - wypoczynkowe. W uzupełnieniu wniosku Strona wskazuje, że nie jest możliwe stwierdzenie, czy Skarbowi Państwa przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości, gdyż Urząd Miasta nie dysponuje dokumentami mogącymi jednoznacznie stwierdzić ten fakt. Nie podlega natomiast wątpliwości to, że Skarb Państwa jest właścicielem przedmiotowej nieruchomości od przełomu lat 1970/80.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji przekazania przez Skarb Państwa w drodze umowy darowizny Gminie przedmiotowej nieruchomości powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT, a jeżeli tak, to na podstawie jakich przepisów i w jakiej stawce podatkowej. Która ze stron będzie zobowiązana do uregulowania należności podatkowej. Czy ewentualnemu opodatkowaniu podlegałyby wszystkie działki wchodzące w skład przedmiotowej nieruchomości.

Według oceny Wnioskodawcy ww. czynność powinna być zwolniona z podatku VAT. Ewentualnie opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22% winny być objęte działki, dla których Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego miasta przewiduje obszar "adaptacji i intensyfikacji wiodącej funkcji mieszkalnictwa jednorodzinnego". Zwolnieniu podlegać winny działki leżące na obszarze "adaptacji i rozwoju ogrodów działkowych" oraz działka zabudowana budynkiem oddanym do użytku w 1972 r. Natomiast zobowiązanym do uiszczenia należnego podatku byłaby Gmina.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 2 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Biorąc pod uwagę powyższe opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, zarówno na cele związane jak i na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru. Jeżeli natomiast Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przedmiotowa darowizna nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Skarb Państwa jest właścicielem nieruchomości stanowiącej kompleks sportowy "Klub Sportowy S." składającej się z 22 działek ewidencyjnych od przełomu lat 1970/80. Nabycie przedmiotowej nieruchomości miało zatem miejsce przed wejściem w życie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), co oznacza, iż Stronie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ww. czynności. Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przekazanie w formie darowizny przez Skarb Państwa (reprezentowany przez Prezydenta Miasta) ww. nieruchomości na rzecz Gminy nie stanowi dostawy towarów rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy o podatku VAT, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za nieprawidłowe z uwagi na fakt, iż tut. organ nie podziela zdania Wnioskodawcy przedstawionego w złożonym wniosku, zgodnie z którym, czynność przekazania w formie darowizny ww. nieruchomości "powinna być zwolniona z podatku".

W przedmiotowej sprawie należy rozróżnić pojęcia "czynności niepodlegających opodatkowaniu" oraz "czynności zwolnionych z podatku". Art. 5 ustawy określa przedmiotowy zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług, co oznacza, że przepisy ustawy znajdują zastosowanie do określonych w nim czynności i zdarzeń. Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22% jednakże, zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Jak wskazano w niniejszej interpretacji, przekazanie umową darowizny nieruchomości będącej przedmiotem niniejszej sprawy jest czynnością niepodlegającą regulacji ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie wypełnia ona dyspozycji zawartej w art. 5 ust. 1 tej ustawy. Tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ podatkowy informuje ponadto, iż w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl