IPPP1-443-550/09-3/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-550/09-3/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2009 r. (data wpływu 5 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu B and I S for N-E P będącego częścią sieci E E N - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu B and I S for N-E P będącego częścią sieci E E N.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Źródła prawa dotyczące środków finansowych otrzymywanych przez Fundację

1.

Decyzja nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. ustanawiająca Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (2007-2013),

2.

Umowa ramowa o partnerstwie BISNEP - zawarta 11 grudnia 2007 r. pomiędzy Komisją Europejską i Partnerami (Konsorcjum Polska Północno - Wschodnia),

3.

Umowa szczególna na dotację (...), zawarta na podstawie powyższej umowy ramowej pomiędzy:

Agencją Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI), która działa zgodnie z uprawnieniami delegowanymi przez Komisję Wspólnot Europejskich z jednej strony oraz Uniwersytet D - koordynator działań oraz następujący Partnerzy:

* Fundacja A

* Uniwersytet C

* Agencja Rozwoju Regionalnego

* Politechnika

* Fundacja B

Zakres zadań i wykonanie programu

Realizując cele statutowe Fundacja (zwana też Fundacją A) bierze udział i jest partnerem projektu B and I S for N-E P (BISNEP), będącego częścią sieci E E N finansowanej w ramach Programu Ramowego Komisji Europejskiej na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (Competitiveness and Innovation Framework Programmes 2007-2013 CIP). Sieć jest kluczowym instrumentem o charakterze organizacji instytucjonalnej służącym realizacji wskazanego programu. Partnerami w konsorcjum BISNEP są Uniwersytet D (Koordynator), Uniwersytet C, Agencja Rozwoju Regionalnego, Politechnika i Fundacja A. Adresatem działalności konsorcjum są przede wszystkim mali i średni przedsiębiorcy a także uniwersytety i instytuty naukowe oraz podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą.

W ramach projektu zakłada się, że z usług informacyjno-doradczych konsorcjum w latach 2008-2010 skorzysta ok. 4000 przedsiębiorstw i jednostek naukowych. Beneficjentami pośrednimi będą organizacje okołobiznesowe, władze lokalne i regionalne, izby handlowe. Informacje opracowane w ramach realizacji projektu są ogólnie dostępne.

Działania Konsorcjum BISNEP będą realizowane w ramach trzech modułów tematycznych, zgodnie z art. 21 ust. 2 decyzji ustanawiającej Program Ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji UE. Obejmują one także tzw. "działania wspólne", o których mowa w zasadach konkursu (...). Program na rzecz Konkurencyjności i Innowacji dotyczy udostępniania informacji istotnych dla przedsiębiorców oraz organizowania współpracy między nimi, wspomagania przedsięwzięć innowacyjnych, w tym związanych z transferem wiedzy i technologii oraz zachęcania przedsiębiorców do udziału w realizacji programów Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań i rozwoju technologii.

W szczególności działania konsorcjum obejmują świadczenie usług informacyjno-doradczych beneficjentom ostatecznym, organizację szkoleń, warsztatów, seminariów, współorganizację oraz udział w misjach handlowych/technologicznych i spotkaniach brokerskich, udział w targach konferencjach i innych imprezach branżowych. Ponadto w ramach projektu realizowane będą działania promocyjno-informacyjne, tj. prowadzenie serwisu internetowego, opracowywanie i zlecanie produkcji/druku materiałów informacyjno-promocyjnych, publikacje artykułów w mediach oraz działania koordynacyjne (przypisane wyłącznie Koordynatorowi), tj. zakupienie i dostosowanie do potrzeb konsorcjum narzędzia CRM, organizacja spotkań konsorcjum, przygotowywanie raportów zbiorczych konsorcjum dla Komisji Europejskiej i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W ramach projektu przewidziane są tez działania wynikające z uczestnictwa w ogólnoeuropejskiej sieci współpracy, tj. udział w szkoleniach specjalistycznych dla personelu, wdrażanie "dobrych praktyk" opracowanych w ramach sieci i promowanie własnych, wymiany pracownicze, akcje mentorskie oraz działania wynikające ze zobowiązań administracyjnych. Sieć E E N działająca od 1 stycznia 2008 r. oferuje małym i średnim przedsiębiorstwom kompleksowe usługi, które mają pomóc w pełni rozwinąć ich potencjał i zdolności innowacyjne.

Sieć E E N jest także pośrednikiem umożliwiającym instytucjom Unii Europejskiej pełniejszą orientację w potrzebach małych i średnich przedsiębiorstw.

Usługi sieci E E N są działaniami, które co do zasady oferowane będą bezpłatnie beneficjentom ostatecznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu B and I S for N-E Poland (BISNEP) będącego częścią sieci E E N finansowanej w ramach Programu Ramowego Komisji Europejskiej na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (Competitiveness and Innovation Framework Programmes 2007-2013 CIP) Fundacji przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Fundacja świadczy usługi zwolnione z podatku VAT (np. usługi szkoleniowe, finansowe) oraz usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (np. usługi najmu, usługi odsprzedaży energii, wody, usług telekomunikacyjnych oraz inne usługi opodatkowane stawką podstawową). Fundacja realizuje także projekty, m.in. B and I S for N-E P (BISNEP), w ramach którego usługi są oferowane bezpłatnie.

Prowadząc różnorodne formy działalności Fundacja prowadzi działalność opodatkowaną oraz zwolnioną od podatku, w związku z czym ma ograniczoną możliwość odzyskiwania podatku naliczonego od towarów i usług. Z uwagi na fakt, że w większości nie ma możliwości określenia, które zakupy związane są ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, Fundacja na mocy art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (z późniejszymi zmianami) pomniejsza kwotę podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 art. 90 ustawy. Proporcja ustalana jest corocznie na mocy art. 90 ust. 3-11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Fundacja jedynie w przypadku zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi (np. usługi najmu, dzierżawy) odzyskuje w całości VAT naliczony, który jest bezspornie związany ze sprzedażą opodatkowaną, w pozostałych przypadkach Fundacja korzysta z art. 90 ustawy a w przypadku zakupów związanych wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną, podatek VAT naliczony traktowany jest jako niepodlegający odliczeniu.

W związku z realizacją projektu B and I S for N-E Poland (BISNEP) Fundacja nie ma możliwości jednoznacznego określenia, w jakim zakresie zakupy związane z realizacją projektu związane są ze sprzedażą zwolnioną czy też opodatkowaną i w związku z tym, podatek naliczony VAT rozliczany jest zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (z późniejszymi zmianami). W związku z powyższym Fundacja częściowo odzyskuje VAT naliczony związany z realizacją projektu. Tym samym zgodnie z powołaną zasadą podatek VAT w części odliczonej nie stanowi kosztu kwalifikowanego, a w części nie odliczonej stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższych przepisów wynika generalna zasada skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących ich poniesienie - możliwość przypisania zakupów (towarów i usług) do wykonywanych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatnika, a zarazem fundamentalnym elementem systemu podatku od towarów i usług, który umożliwia zachowanie zasady neutralności tego podatku.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi od podatku jak i opodatkowanymi zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy.

Od tej generalnej zasady, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, istnieją wyjątki. Treść art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008 r. - wyłącza możliwość stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku od nabywanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W myśl art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) za koszty uzyskania przychodów uważa się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a opiera się na przyjętym założeniu, iż dokonane wydatki do 30 listopada 2008 r. stanowiły ten koszt w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przytoczonych wyżej przepisów art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w przypadku, gdy spełnione są łącznie następujące warunki: odliczenia dokonywał podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiązał się podatek naliczony były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, do 30 listopada 2008 r. warunkiem niezbędnym była również możliwość uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Wskazać należy, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). Na mocy art. 1 pkt 43 lit. a) ustawy zmieniającej, uchylono art. 88 ust. 1 pkt 2, zatem od dnia 1 grudnia 2008 r. ww. artykuł ustawy nie obowiązuje.

Ustawodawca w art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazał, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z powyższego wynika, że jeśli możliwe jest wyodrębnienie kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (tj. związanych bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną) to przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów lub usług.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zastosowanie mają przepisy art. 90 ust. 2-10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Wyżej wymienioną proporcję ustala się, zgodnie z art. 90 ust. 3 ww. ustawy, jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi podatnikowi takie prawo nie przysługuje.

Jak wynika z ust. 10 tegoż artykułu, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, natomiast gdy nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca, realizując cele statutowe, bierze udział i jest partnerem projektu Bs and I S for N-E P (BISNEP), będącego częścią sieci E E N finansowanej w ramach Programu Ramowego Komisji Europejskiej na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (Competitiveness and Innovation Framework Programmes 2007-2013 CIP).

W ramach projektu zakłada się ze z usług informacyjno-doradczych konsorcjum w latach 2008-2010 skorzysta ok. 4000 przedsiębiorstw i jednostek naukowych. Beneficjentami pośrednimi będą organizacje okołobiznesowe, władze lokalne i regionalne, izby handlowe. Informacje opracowane w ramach realizacji projektu są ogólnie dostępne.

Sieć E E N działająca od 1 stycznia 2008 r. oferuje małym i średnim przedsiębiorstwom kompleksowe usługi, które mają pomóc w pełni rozwinąć ich potencjał i zdolności innowacyjne.

Sieć E E N jest także pośrednikiem umożliwiającym instytucjom Unii Europejskiej pełniejszą orientację w potrzebach małych i średnich przedsiębiorstw.

Usługi sieci E E N są działaniami, które co do zasady oferowane będą bezpłatnie beneficjentom ostatecznym.

W związku z realizacją projektu Business and Innovation Support for North-East Poland (BISNEP) Fundacja nie ma możliwości jednoznacznego określenia, w jakim zakresie zakupy związane z realizacją projektu związane są ze sprzedażą zwolnioną czy też opodatkowaną i w związku z tym, podatek naliczony VAT rozliczany jest zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (z późniejszymi zmianami). W związku z powyższym Fundacja częściowo odzyskuje VAT naliczony związany z realizacją projektu. Tym samym zgodnie z powołaną zasadą podatek VAT w części odliczonej nie stanowi kosztu kwalifikowanego, a w części nie odliczonej stanowi koszt kwalifikowany.

Zatem, w przedstawionym stanie faktycznym, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że Fundacji przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jedynie o taką część kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, jaka jest związana ze sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 86 oraz art. 90 ustawy, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo przewidziane w art. 88 powołanej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienić ponadto należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników dotyczących zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Na podstawie przedstawionego przez zainteresowanego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego organy podatkowe dokonują oceny, czy w danej sytuacji podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony lub czy podatnikowi przysługuje zwrot podatku w trybie określonym przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami, które regulują zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Ocena prawna podanego przez podatnika stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) dokonana przez organ podatkowy może być jedynie pomocą przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek od towarów i usług może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych czy też nie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl