IPPP1/443-535/14-2/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-535/14-2/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2014 r. (data wpływu 13 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług niezbędnych do świadczenia usług serwisowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług niezbędnych do świadczenia usług serwisowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej jako: "Spółka", "CF") prowadzi działalność w zakresie wynajmu długoterminowego samochodów, całodobowej opieki nad samochodami oraz wynajmu krótkoterminowego samochodów. Niejednokrotnie w ramach prowadzonej działalności nabywa samochody, a następnie je odprzedaje lub oddaje w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

Spółka świadczy również usługi polegające na opiece nad samochodami klientów (takie samochody nie są przez Spółkę wykorzystywane w działalności gospodarczej, nie są własnością Spółki, ani Spółka nie posiada żadnego tytułu prawnego uprawniającego ją do korzystania z przedmiotowych samochodów) (dalej jako: "Samochody Serwisowe"). Samochody Serwisowe są własnością leasingodawcy i wykorzystywane (eksploatowane) są przez leasingobiorcę - leasingobiorca jest klientem Spółki. Usługi takie polegają w głównej mierze na tzw. obsłudze serwisowej (dalej jako: "Usługi Serwisowe"). W ramach Usług Serwisowych Spółka dokonuje napraw/przeglądów/konserwacji Samochodów Serwisowych, pokrywa koszty eksploatacji takie jak np. koszty szyb, opon i innych materiałów eksploatacyjnych, przy czym nie pokrywa kosztów paliwa.

Spółka dokonuje zakupu towarów i usług na potrzeby świadczonych na rzecz klientów Usług Serwisowych. Przykładowo Spółka dokonuje zakupu usług naprawy lub konserwacji Samochodów Serwisowych oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem Samochodów Serwisowych będących w obsłudze w ramach Usług Serwisowych.

W zamian za świadczenie Usług Serwisowych Spółka otrzymuje określone, ustalone z klientem wynagrodzenie na podstawie wystawianych faktur VAT. Usługi świadczone przez Spółkę podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Usługi serwisowe są rozliczane z klientami w dwojaki sposób:

a. Klient Spółki uiszcza na rzecz Spółki wynagrodzenie ryczałtowe lub

b. Spółka "refakturuje" (odprzedaje) na klienta poniesione koszty doliczając do tego swoją marżę.

Zakupione towary i usługi Spółka wykorzystuje do świadczenia Usług Serwisowych, zatem wykorzystuje je do wykonywania czynności opodatkowanych.

Samochody Serwisowe są de facto przedmiotem, w odniesieniu do których Spółka świadczy Usługi Serwisowe - Samochody Serwisowe nie są przez Spółkę wykorzystywane w działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym jest stanowisko Spółki, w świetle przepisów ustawy o VAT w stanie prawnym po 1 kwietnia 2014 r., że od wszelkich zakupionych towarów i usług, niezbędnych do świadczenia przez Spółkę Usług Serwisowych (w związku z Samochodami Serwisowymi) w ramach prowadzonej działalności, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentów zakupowych dotyczących zakupionych towarów i usług (prawo do odliczenia 100% kwoty podatku VAT od takich nabyć).

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art, 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy VAT w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1.

wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2.

należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3.

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4.

wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Natomiast zgodnie z art. 86a ust. 2 ustawy VAT do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1.

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2.

używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3.

nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Przy czym zgodnie z art. 86a ust. 3 ustawy VAT przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1.

w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a.

wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b.

konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2.

do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Jak Spółka wskazała, zakupione towary i usługi, o których mowa w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Spółka wykorzystuje do świadczenia Usług Serwisowych, a zatem wykorzystuje je do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki, na podstawie art. 86 ustawy VAT przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentów zakupowych dotyczących zakupionych towarów i usług, na potrzeby świadczenia Usług Serwisowych.

Spółka wskazuje, że towary i usługi zakupione na potrzeby Usług Serwisowych są elementem niezbędnym do wykonywania przez Spółkę usługi podlegającej opodatkowaniu VAT. Tym samym bez dokonania zakupów tych towarów i usług Spółka nie mogłaby wykonać Usług Serwisowych świadczonych na rzecz swoich klientów.

Zakupy towarów i usług na potrzeby świadczonych Usług Serwisowych nie mogą w ocenie Wnioskodawcy być kwalifikowane jako wydatki dotyczące pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86a ust. 1 ustawy VAT, wykorzystywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bowiem zakupy te nie dotyczą pojazdów samochodowych, które byłyby/są wykorzystywane w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Samochody Serwisowe - pojazdy samochodowe w odniesieniu do których świadczone są Usługi Serwisowe są/mogą być wykorzystywane w działalności gospodarczej prowadzonej przez klientów Wnioskodawcy.

Dokonując wykładni celowościowej (jak również literalnej) regulacji wprowadzonych do ustawy VAT ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, z dnia 1 lutego 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 312). trzeba dojść do wniosku, iż ograniczenie w odliczaniu VAT obejmuje wydatki ponoszone w związku z eksploatacją pojazdu wykorzystywanego (w sposób mieszany) w działalności gospodarczej podatnika. Mając to na względzie należy przyjąć, że Samochody Serwisowe, w odniesieniu do których CF świadczy Usługi Serwisowe nie są wykorzystywane przez Spółkę w jej działalności gospodarczej, a są jedynie przedmiotem (wykorzystywanym w działalności leasingobiorcy - klienta Spółki) świadczonych przez CF usług serwisowych (w związku z którymi Spółka ponosi wydatki wynikające z eksploatacji takich pojazdów przez klienta).

Należy zwrócić uwagę, że art. 86a wraz z art. 86 ustawy VAT określają zasady odliczania podatku naliczonego. W art. 86a ustawy VAT określono szczególne regulacje dotyczące określenia wysokości kwoty podatku naliczonego. Taka konstrukcja oznacza, że w sytuacji, gdy znajdzie zastosowanie szczególna regulacja zawarta w art. 86a ust. 1, wówczas podatnik może skorzystać jedynie z ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego (w 50%). Jeżeli jednak regulacja art. 86a ust. 1 ustawy VAT nie znajdzie zastosowania, wówczas znajdą zastosowanie ogólne regulacje zawarte w art. 86 ustawy VAT.

Powyższe rozważania prowadzą - w ocenie Wnioskodawcy - do wniosku, iż nowe regulacje (zawarte w art. 86a ustawy VAT) nie będą miały zastosowania do wydatków ponoszonych przez CF w związku ze świadczonymi Usługami Serwisowymi, bez względu na model rozliczenia takiej usługi z klientem. W ocenie Wnioskodawcy, w zakresie tych wydatków CF będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT (zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT).

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki, w odniesieniu do zagadnienia odliczania podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług na potrzeby świadczonych Usług Serwisowych nie znajdą zastosowania ograniczenia w możliwości odliczania podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w art. 86a ustawy VAT.

Podsumowując, w ocenie Spółki zakupione towary i usługi na potrzeby Usług Serwisowych są niezbędne do wykonania przez Spółkę usług będących przedmiotem jej działalności, usług podlegających opodatkowaniu VAT i bez nabycia tych towarów i usług Spółka nie mogłaby wykonać Usług Serwisowych na rzecz swoich klientów. W związku z tym zakupione na potrzeby Usług Serwisowych towary i usługi służą Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych, potwierdzonych fakturą VAT. W rezultacie Spółka uważa, iż należy przyjąć, że dokonując zakupu tych towarów i usług związanych bezpośrednio z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT w świetle art. 86 ust. 1 ustawy VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury potwierdzającej nabycie przedmiotowych towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W związku z tym, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, w zakresie zdarzenia przyszłego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl