IPPP1/443-53/13-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-53/13-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2013 r. (data wpływu 14 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Umową zawartą w formie aktu notarialnego sporządzonego przez notariusza, Wnioskujący zobowiązał się, wraz z drugim użytkownikiem wieczystym Panem J do zbycia użytkowania wieczystego na rzecz osoby prawnej części nieruchomości. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i sprzedaż będzie dokonana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Drugi użytkownik wieczysty nie prowadzi działalności gospodarczej. Nieruchomość jest wpisana do księgi wieczystej. W stosunku do nieruchomości nie uchwalono Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, ale została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego przewidująca możliwość posadowienia na niej zabudowy mieszkaniowo usługowej. Nieruchomość posiada pełne uzbrojenie na własnym terenie, jak i w drodze przylegającej do nieruchomości. Nieruchomość jest zabudowana.

Warunkiem zawarcia umowy przyrzeczonej jest wyodrębnienie działki gruntu o powierzchni 5850 metrów kwadratowych z działki nr 5/11 (obręb G-2) i uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego w stosunku do nowowyodrębnionej działki w takiej treści, która umożliwi realizację inwestycji budowlanej w postaci obiektu handlowego o powierzchni 1286 metrów kwadratowych wraz z parkingiem obejmującym 112 miejsc. Również zawarcie umowy przyrzeczonej uzależnione jest od wyburzenia budynku znajdującego się na Nieruchomości, która ma zostać zbyta. Oznacza to, że przedmiotem transakcji będzie prawo użytkowania wieczystego niezabudowanej działki gruntu o powierzchni 5850 metrów kwadratowych, w stosunku do której, w dniu zawarcia umowy przyrzeczonej ma być wydana ostateczna decyzja o warunkach zabudowy w treści jak wyżej. W rejestrze gruntów, w stosunku do działki nr 5/11, z której ma zostać wyodrębniona działka, która ma być przedmiotem sprzedaży, określono rodzaj użytku jako Ba (tereny przemysłowe).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż prawa użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanej położonej w mieście, co do której nie ma Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, i która w rejestrze gruntów określona jest jako Ba (tereny przemysłowe) i która w chwili sprzedaży będzie zaopatrzona w ostateczną decyzję o warunkach zabudowy przewidującą możliwość budowy obiektu handlowego o powierzchni 5850 metrów kwadratowych wraz z parkingiem, gdzie jeden z dwóch sprzedawców jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, a drugi osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą i sprzedaż będzie dokonana w ramach tejże działalności gospodarczej, będzie podlegać obowiązkowi podatkowemu wynikającemu z ustawy o podatku od towarów i usług, w postaci opodatkowania podatkiem od towarów i usług w wysokości stawki podstawowej - 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwana dalej ustawą). Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste, jak i zbycie tego prawa (art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy). Zgodnie z treścią art. 15 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Podstawą opodatkowania w zakresie podatku od towarów i usług jest obrót, przy czym obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej (art. 29 ustawy). Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Oceniając niniejszą sprawę należy zwrócić uwagę przede wszystkim na generalną regulację, z której wynika, że opodatkowaniu podlega dostawa towarów - w tym również przeniesienia prawa użytkowania wieczystego. Wobec braku Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego dla nieruchomości mającej być przedmiotem transakcji, istotną kwestią jest to, że ma zostać wydana decyzja o warunkach zabudowy. Tym samym teren ten będzie terenem przeznaczonym pod zabudowę.

Przedmiotem sprzedaży będzie więc niezabudowana nieruchomość będąca terenem przemysłowym, przeznaczonym pod zabudowę, dlatego też nie będzie miała zastosowania regulacja wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż prawa użytkowania wieczystego, o którym mowa w opisie stanu faktycznego, na warunkach tam wskazanych, będzie podlegać obowiązkowi podatkowemu wynikającemu z ustawy o podatku od towarów i usług, w postaci opodatkowania podatkiem od towarów i usług w wysokości stawki podstawowej - 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Ponadto art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy przewiduje, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste oraz zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z ww. przepisami grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju. Dotyczy to również zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie obowiązującej od dnia 1 kwietnia 2013 r. treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Jednocześnie wskazać należy, iż w myśl obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2013 r. art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nie przeznaczonych pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 647), zwanej dalej "ustawą o planowaniu", kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Ustęp 2 tego artykułu stanowi, że w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskujący zobowiązał się, wraz z drugim użytkownikiem wieczystym do zbycia użytkowania wieczystego na rzecz osoby prawnej części nieruchomości. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i sprzedaż będzie dokonana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Drugi użytkownik wieczysty nie prowadzi działalności gospodarczej. W stosunku do nieruchomości nie uchwalono Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, ale została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego przewidująca możliwość posadowienia na niej zabudowy mieszkaniowo usługowej. Nieruchomość posiada pełne uzbrojenie na własnym terenie, jak i w drodze przylegającej do nieruchomości. Nieruchomość jest zabudowana. Warunkiem zawarcia umowy przyrzeczonej jest wyodrębnienie działki gruntu o powierzchni 5850 metrów kwadratowych z działki nr 5/11 (obręb G-2) i uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego w stosunku do nowowyodrębnionej działki w takiej treści, która umożliwi realizację inwestycji budowlanej w postaci obiektu handlowego o powierzchni 1286 metrów kwadratowych wraz z parkingiem obejmującym 112 miejsc. Również zawarcie umowy przyrzeczonej uzależnione jest od wyburzenia budynku znajdującego się na Nieruchomości, która ma zostać zbyta. Oznacza to, że przedmiotem transakcji będzie prawo użytkowania wieczystego niezabudowanej działki gruntu o powierzchni 5850 metrów kwadratowych, w stosunku do której, w dniu zawarcia umowy przyrzeczonej ma być wydana ostateczna decyzja o warunkach zabudowy w treści jak wyżej. W rejestrze gruntów, w stosunku do działki nr 5/11, z której ma zostać wyodrębniona działka, która ma być przedmiotem sprzedaży, określono rodzaj użytku jako Ba (tereny przemysłowe).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla dostawy prawa użytkowania wieczystego wyodrębnionej działki gruntu.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że sprzedaż przez Wnioskodawcę prawa użytkowania wieczystego nieruchomości opisanej we wniosku należy potraktować dla celów podatku VAT jako dostawę niezabudowanego terenu będącego terenem budowlanym. W dniu dokonania transakcji, będąca przedmiotem dostawy działka będzie bowiem niezabudowana i dla działki tej obowiązywać będzie decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w związku z czym będzie to teren budowlany.

Zatem sprzedaż przez Wnioskodawcę prawa użytkowania wieczystego przedmiotowej działki nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT i podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej - w wysokości 23%.

Ponadto zauważyć należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). A zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego, nie zaś grupy podmiotów. Z tych też względów - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Wnioskodawcy, nie dotyczy zaś drugiego użytkownika wieczystego nieruchomości wskazanego we wniosku.

Uwzględniając powyższe, wskazać zatem należy, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla drugiego użytkownika wieczystego, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji, regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla drugiego użytkownika wieczystego nieruchomości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl