IPPP1/443-523/14-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-523/14-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zainteresowanego, przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT od zakupów służących realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lib zwrotu podatku VAT od zakupów służących realizacji projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania (LGD) jest stowarzyszeniem nie prowadzącym działalności gospodarczej. Środki na prowadzenie swojej działalności statutowej pozyskuje dzięki realizacji projektu finansowanego ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (PROW). Środki finansowe pozyskane tą drogą Stowarzyszenie przeznacza na zakup towarów/usług opodatkowanych podatkiem VAT, a związanych z realizacją projektu, który nie podlegają odliczeniu przez Wnioskodawcę - Stowarzyszenie.

Wniosek dotyczy realizacji projektu współpracy "Multimedialne Centrum Edukacji Lokalnej" akronim MultiCel dofinansowanego (w formie refundacji poniesionych kosztów) ze środku Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 Oś 4 LEADER działanie 421 Wdrażanie projektów współpracy. Projekt ma za zadanie umożliwić mieszkańcom obszarów Partnerskich LGD doskonalenie swoich umiejętności, poszerzanie wiedzy i kompetencji społecznych i zawodowych poprzez korzystanie z dostępnych w 4 MultiCentrach kursów, szkoleń, warsztatów, doradztwa, jak również poprzez możliwość korzystania ze znajdującego się w centrach sprzętu.

MultiCel jest projektem partnerskim realizowanym przez: LGD.

Całkowity budżet projektu stanowią budżety cząstkowe poszczególnych Partnerów. Każdy z Partnerów odpowiada za szczegółowe zadania realizowane na terenie swojej LGD ale także w części za działania wspólne.

W ramach partnerskiego projektu LGD jest zobowiązana zgodnie z zawartą umową partnerską z dnia 14 maja 2013 r. i umową o przyznanie pomocy na realizację ww projektu zawartą w dniu 28 marca 2014 r. z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego.

* utworzenia na terenie Stowarzyszenia LGD multimedialnego centrum edukacji i ponoszeniem kosztów związanych z funkcjonowaniem Centrum w okresie od 1 października 2013 r. do 30 września 2014 r.;

* przygotowania materiałów promujących projekt (w wersji multimedialnej i elektronicznej);

* opracowanie części e-booka poświęconego szkoleniom realizowanym na obszarze LGD;

* organizacja i przeprowadzenie 5 szkoleń e-learningowych oraz 1 szkolenia stacjonarnego dla łącznie min. 90 osób;

* przeprowadzenie 6 wyjazdów studyjnych do Partnerskich LGD dla 6 grup liczących po 15 osób.

W związku z realizacją projektu LGD planuje ponieść następujące koszty:

W zakresie kosztów administracyjnych - wynagrodzenie koordynatora lokalnego projektu z ramienia LGD (umowa zlecenie), wynagrodzenie asystenta lokalnego projektu (umowa zlecenie), zakup materiałów biurowych, usługi telekomunikacyjne, usługi pocztowe, delegacje służbowe.

W zakresie kosztów merytorycznych dot. doposażenie MultiCentrów - zakup zestawu przenośnego systemu konferencyjnego wzmacniającego z mikrofonami.

W zakresie kosztów merytorycznych dot. promocji - zaprojektowanie ulotek promocyjnych, plakatów internetowych poszczególnych szkoleń, zaświadczeń dla uczestników, przygotowania graficznego e-book.

W zakresie kosztów merytorycznych dot. - utrzymania serwera na potrzeby funkcjonowania panelu e-learningowego, wynagrodzenia osób przygotowujących materiały na szkolenia i przeprowadzających szkolenia (umowy cywilno-prawne), organizacja i przeprowadzenie szkoleń stacjonarnych (obsługa komputera poziom podstawowy): wyżywienie uczestników - catering, organizacja i przeprowadzenie szkoleń stacjonarnych (obsługa komputera): wynajem sali z dostępem do komputerów i Internetu, organizacja i przeprowadzenie szkoleń stacjonarnych (obsługa komputera): materiały szkoleniowe, obsługa administracyjna panelu e-learningowego + obsługa zakładki Multi CEL + usługi graficzne na rzecz projektu (umowa cywilno-prawna), wydruk zaświadczeń dla uczestników szkoleń/Beneficjentów.

W zakresie kosztów merytorycznych dot. przeprowadzenia wyjazdów studyjnych (6 szt.) - przeprowadzenie wyjazdów studyjnych do partnerskich uczestników/beneficjentów projektu L. - transport, zakwaterowanie, wyżywienie, opłaty za wejściówki itp., ubezpieczenie.

W zakresie kosztów merytorycznych dot, przeprowadzenia konferencji podsumowującej projekt - catering dla 50 uczestników, wynagrodzenie prelegentów (2 umowy cywilno-prawne)

Dokonując zakupu towarów i usług w ramach projektu uiszczany jest wraz z wartością towaru/usługi podatek VAT, który nie może być odliczany przez Stowarzyszenie/Wnioskodawcę. Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach projektu wystawione będą na Wnioskodawcę. Projekt nie generuje dochodu.

Podatek VAT ponoszonych w związku z realizacją przez Stowarzyszenie/Wnioskodawcę projektu stanowi koszt kwalifikowany w ramach ww. dziania finansowanego ze środków Unii Europejskiej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader PROW na lata 2007 - 2013.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i prowadząc swoją działalność statutową / realizując projekt nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych powyżej przepisów ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej. Zainteresowany realizuje projekt pn. "Multimedialne Centrum Edukacji Lokalnej", który jest finansowany ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 Oś 4 LEADER działanie 421 Wdrażanie projektów współpracy. Projekt ma za zadanie umożliwić mieszkańcom obszarów Partnerskich L. doskonalenie swoich umiejętności, poszerzenie wiedzy, szkoleń, warsztatów, doradztwa, jak również poprzez możliwość korzystania ze znajdującego się w centrach sprzętu. W związku z realizacją opisanego projektu Zainteresowany ponosi wydatki na zakup potrzebnych towarów i usług. Projekt nie generuje dochodu. Ze złożonego wniosku wynika ponadto, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Z uwagi na opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy uznać, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a dokonane zakupy nie są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu.

Tym samym należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi oraz fakt, że Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader PROW na lata 2007 -2013. Ponadto Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl